Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Maar tis een hele fijne deken, dus heb ik m gehouden)Simone0308 schreef:Paard 2 heeft 0 gram Rhino Wug en 50 gram Bucas Irish Turnout. Deze dekens verschillen naar mijn idee weinig, omdat de Rhino ook vrij 'zwaar' is. Qua warmte merk ik ook weinig verschil.
In jouw geval zou ik wel kiezen voor een 50 grams deken, omdat het net iets meer warmte geeft dan 0 gram en dat wel fijn is als ze de haren niet goed op kunnen zetten met een deken op.

Koper schreef:Simone0308 schreef:Paard 2 heeft 0 gram Rhino Wug en 50 gram Bucas Irish Turnout. Deze dekens verschillen naar mijn idee weinig, omdat de Rhino ook vrij 'zwaar' is. Qua warmte merk ik ook weinig verschil.
In jouw geval zou ik wel kiezen voor een 50 grams deken, omdat het net iets meer warmte geeft dan 0 gram en dat wel fijn is als ze de haren niet goed op kunnen zetten met een deken op.
Precies over deze dekens gaat mijn afweging. Nu twijfel ik helemaal: jij schrijft dat ze niet veel van elkaar verschillen maar juist bij kou wil ik niet dat ze het extra koud krijgt doordat ze haar vacht niet kan opzetten.
Ze heeft wel een érg lange vacht, de 10 centimeter haalt ze makkelijk. Vraag me af of dat op zich niet al genoeg isolatie is onder de Rhino.
Fleece ben ik niet zo'n fan van, ik heb altijd het idee dat dat gaat schuren. Vooral bij een wug. Aan de Rhino zitten ook niet van die ringen waar je nog een onderdeken aan vast kan maken. Anders had ik al wel een ondergeval voor d'r geknutseld

Nicolle89 schreef:Sorrie, ik vind het echt nutteloos om alleen in de winter met de regen een deken op te doen! Zorg dan voor een schuilmogelijkheid. Op het moment dat je paard een wintervacht heeft beschermt deze tegen de regen en kou. Ja, ook als het zo Hollandse dramadagen zijn waar we enkel grijs zien. Op het moment dat jij dan een deken op gooit gooi je zijn hele natuurlijke balans/thermostaat in de war en kan zijn vacht niet meer ademen.
Citaat uit de hoefslag van Ir. Marike Jacobs:
Een deken zorgt ervoor dat een paard zijn vacht niet meer kan ‘opzetten’ als hij het koud krijgt, waardoor er een deel isolatie verloren gaat. Als de deken daarbij niet dik genoeg is, krijgt het paard het dus snel echt koud.
Het is dus verstandig om dan OF helemaal met deken, of helemaal niet. Sorrie als dit niet is wat je horen wilt maar dit is de keiharde waarheid.
Edit: Als je dan het deken er af haalt duurt het dus ook weer even voor zijn vacht weer hersteld is en kan ademen.