Uitrijdeken gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Uitrijdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 18:13

Ik heb ruim 20 jr. bij een boer in pension gestaan maar sta nu op een super privestal met 9 paarden.
Nu het wat kouder wordt worden de meeste paarden met een uitrijdeken gereden voor mij is dit nieuw.
Het klinkt volkomen logisch ze staan onder dek en dan met rijden in de buitenbaan komt er veel kou op spieren en nieren.
Hoe denken jullie hierover?

mie123gie

Re: Uitrijdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:14

ik stap persoonlijk alleen in en uit met uitrijdeken. Inrijden zodat hij wat sneller warm word en uitrijden zodat hij niet zo snel afkoeld. Bevalt mij altijd wel goed :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:16

Ik stap in en uit met een uitrij deken om inderdaad de kou op de spieren te vermijden. Rijden zelf doe ik zonder de deken.

Maar als jij altijd gewend bent zonder te rijden, hoef je toch niet per se nu met te rijden? Gewoon doen waar je je zelf prettig bij voelt!

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:17

Nu het wat frisser is start ik mijn geschoren paard ook op met een uitrij dekentje. Maar zodra ik hem wat los gereden heb gaat deze wel af. Wanneer ik klaar ben met rijden gaat hij weer op om te voorkomen dat hij te snel afkoelt ( mijn paard is al snel wat stijf op de spieren)
Tijdens een buitenritje blijft hij er lekker op liggen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:18

Als ze niet geschoren zijn dan doe ik het nooit.Van stappen krijgen ze het warm genoeg.
Geschoren paarden stap ik in met deken als het erg koud is of als er een harde koude wind staat.
Uitstappen doe ik eerst zonder,dan kunnen de spieren wat afkoelen.
Met direct afdekken stollen de eiwitten in de spieren waardoor je spierschade krijgt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:43

Ik rij altijd buiten (ritten) en rij dan de hele tijd met uitrijdeken. Ik heb zo'n reflectie deken en
deze is ook handig zodat andere weggebruikers ons goed zien. Mijn pony is geschoren dus
ik vind het wel zo fijn dat ze lekker een dekentje om heeft. Ze heeft het niet te warm ermee,
en ook galopperen met deken gaat prima :j Alleen als het echt heel mooi weer is en niet veel kouder
dan 10 graden ga ik zonder rijden.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:46

Als het regent blijft het uitrijdekentje de hele training op (mijn paard is geschoren), maar anders gebruik ik hem alleen als ik weet dat ik lang moet in- en uitstappen (wachtend op een les etc.). Als we direct flink aan het werk gaan rij ik vaak zonder omdat ik hem anders af moet doen als wel lekker bezig zijn.
Een paard met een dikke wintervacht zou ik niet met een deken rijden, maar anders is het een fijne oplossing om de spieren van je paard warm te houden!

petje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:51

Ik doe mijn merrie alleen een uitrijdeken op wanneer ik met het koude weer een staprit langs de weg maak. En bij heel koud weer ( en de bak is niet bevroren) dan ook een deken bij het in- en uitstappen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 14:52

Hier een haflinger die ongeschoren is en ik rijd zelfs met een heel fleecedeken, plus nog een uitrijdeken omdat die gereflecteerd en wij 10 min moeten stappen naar de bak. Volgens mij is dat eigenlijk best overdreven als ik het hier zo lees, ik stap ook altijd heel lang uit met fleecedeken. Ach hij doet het er prima op.

Kir_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:00

Jaa, zodra het kouder wordt instappen met fleecedeken (of uitrijdeken) en uitstappen ook met fleecedeken (of uitrijdeken)!

LanoushkaNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:05

Ik heb mijn pony geschoren & ik stap haar in met fleecedeken en tijdens het uitstappen! Buiten heeft ze altijd een fleecedekentje op. Zodat ze niet te snel koud word.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:08

Ik heb mijn pony niet geschoren, maar rij ook met een uitrijdeken. Ook lekker warm voor mijzelf, heb de deken dan over mijn benen heen als mijn pony warmgestapt is. :D

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:37

Zal een paard met een rustig bosritje (beetje draven), zonder deken kunnen als de temperaturen rond het vriespunt liggen? In de bak stap ik in en uit met uitrijdeken, maar in het bos is dit lastig, gezien mijn paard het niet fijn vind om met dit deken op te draven en je het nniet even aan de kant kunt gooien..

Ze is niet geschoren en staat onder een 300 gr. Heeft ook geen hele dikke vacht.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:40

igor001 schreef:
Zal een paard met een rustig bosritje (beetje draven), zonder deken kunnen als de temperaturen rond het vriespunt liggen? In de bak stap ik in en uit met uitrijdeken, maar in het bos is dit lastig, gezien mijn paard het niet fijn vind om met dit deken op te draven en je het nniet even aan de kant kunt gooien..

Ze is niet geschoren en staat onder een 300 gr. Heeft ook geen hele dikke vacht.

Ja joh gaat makkelijk, als je bedenkt dat een paard 10x sneller oververhit is dan een mens moet dit geen probleem zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:07

Ik gebruik het alleen als er een gure wind staat of van die koude regen. Ik ga gewoon iets eerder draven dan normaal.

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:35

Nee, doe ik nooit. Mijn paard zweet behoorlijk, maar dan stap ik wat langer uit.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:10

Ik probeer altijd mijn gezonde verstand te gebruiken en rekening te houden met de omstandigheden van dat moment! De temperatuur schommelt op het moment tussen 13 en 0. Afhankelijk van hoe koud het is en of je paard geschoren is kan je instappen en uitstappen met een uitrijdeken/ fleece op de achterhand. Vooral die spieren zijn gevoelig voor kou. Tijdens de training wordt je paard vaak warm genoeg. Net als wanneer je zelf gaat hardlopen. Je moet je warmte ook kwijt kunnen. Zelf doe je na het sporten nu ook meteen een extra trui of jas aan om afkoelen te voorkomen.
Buitenritten bij lagere temperaturen gebruik ik wel de uitrijdeken.
Laatst bijgewerkt door PenS op 20-12-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:12

Hier op stal stappen alleen de geschoren paarden in en uit met een uitrijdeken, andere paarden niet.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:13

In de winter gebruik ik het bij het instappen, en bij erge kou/wind laat ik het opliggen tot ik ook een paar minuten heb gedraafd. Daarna gaat het deken eraf en komt hij er weer op als ik ga uitstappen. Ik merk dat mijn paard makkelijker loopt als ik hem geen 'koudeshock' bezorg..

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 09:13

Zie dat de meningen toch behoorlijk verschillen.
Ik heb van een lieve stadgenoot een uitrijdeken gekregen die zij over had.
Als het kouder wordt kan ik die gebruiken.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:50

Wij hebben geen geschoren paarden, en gebruiken ze op buitenrit als het hoost vd regen..!
Verder niet eigenlijk, ze hebben best wel een dikke vacht..
Ook wel lekker om er met je benen zelf onder te kruipen ;-) scheelt enorm veel kou..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:57

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-25 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:00

Ik rijd altijd in en uit met een uitrijdeken. Dat is eindelijk omdat ik dit gewoon de organen en spieren een beetje wil beschermen tegen de kou, aangezien hij een hele dunne vacht heeft. [HAR] Nut uitrijdeken? Hier kun je misschien ook nog wat info uithalen? Ik doe het ook echt alleen maar met in en uitstappen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 10:09

Ik zal ook in dat topic kijken.
Op het moment rij ik bijna niet omdat ze 9 mnd drachtig is.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:38

Ik stap ook altijd in- en uit met uitrijdeken met dit weer. Ik vind het wel fijn! :)