Verlichting te paard, ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer ik met een paard in het donker de weg over steek doe ik dit:

1: Zonder verlichting/reflectie
2 (1%)
2: Met reflectie, denk aan: uitrijdeken/reflecterende bandages/sjabrak/etc.
16 (11%)
3: Met verlichting, denk aan: fietslampjes/speciale ruiterlampjes/etc.
12 (8%)
4: met verlichting en reflectie materiaal
106 (77%)

Totaal aantal stemmen: 136

lampjerulez

Verlichting te paard, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 10:56

Maar naar aanleiding van een autoritje afgelopen woensdag maakte ik mij toch een beetje zorgen over mijn mede paarden liefhebbers. De situatie was als volgt, op weg naar de manege reed ik binnen de bebouwde kom 50km/u. Redelijk verlicht met lantaarnpalen maar ook veel bomen dus hier en daar zeker wel wat donker. Op ongeveer 1 auto lengte afstand staken 2 ruiters te paard de weg over.
Uiteraard zag ik ze, maar als mede paardenliefhebber wil ik niet met 50km/u ''vlak'' achter een paard langs ''scheuren''. Ik zag ze naar mijn eigen zin dus te laat. Als ze reflectie hadden gehad had ik ze op een veel grotere afstand al gezien en mijn snelheid kunnen aanpassen.

Of dit komt omdat ik zelf een slechte bestuurder ben wil ik verder niet discussiëren, ik denk dat vele met een rijbewijs wel eens een situatie hebben meegemaakt van een fietser zonder licht oid, die je dus ook (te) later opmerkt dan dat je zou willen. Ja je ziet ze wel, uiteindelijk :+

Dus vandaar de volgende poll, met of zonder reflectie de weg oversteken.
Dan heb ik het over wegen waar auto's/trekkers etc. rijden, of het 30km/u is of 80 maakt niet uit.
(je moet je voorstellen dat een auto met 30km/u ook vrij hard aankomt als hij jou niet ziet :j )

Daarnaast ben ik nieuwschierig wat voor reflectie/verlichting materiaal je dan gebruikt, als je dit gebruikt. En als je kiest om dit niet te doen wat jouw redenen hier voor zijn.

ik zag al dit topic:
Wafel @ [SV] in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes
maar dit gaf geen antwoord op mijn vraag, hier reageren alleen mensen die reflectie gebruiken en waar en wat er voor spullen beschikbaar zijn.
Ik wil juist weten of mensen zich wel beseffen dat ze niet (of in ieder geval slecht) zichtbaar zijn in het verkeer, zonder deze materialen

_suus19_

Re: Verlichting te paard, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:00

Levensgevaarlijk! Ik rij overdag altijd al met reflecterende jas/hesje en reflecterende beenbeschermers. Savonds rij ik nooit, maar heb wel lichtjes hangen en reflectie voortuig voor de zekerheid. Kwam laatst met net iets te veel schemer terug en dan vind ik het toch fijn om iig reflectie te hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:01

Met reflectie en verlichting. Als ruiter rijd je langzaam en lijkt het wel alsof je zichtbaar bent. Maar met de snelheid van een auto blijkt dat ineens minder te zijn. Zodra ik al twijfel of ik voor de schemer thuis ben doe ik een reflectiehesje aan, armbanden, banden om de benen van mijn paard en een aantal ledlichtjes. Hesje met ledverlichting staat in bestelling.

Mocht het echt donker worden gaan er nog meer lichtjes mee en een reflectieuitrijdeken. Veiligheid voor alles :j

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:03

Altijd helemaal op en top zichtbaar! Ik hoef maar 200 meter langs de weg en dan nog een 100 meter over een zandpad naar de manege. Echter heb ik altijd een hesje aan, knipperlampje om mijn arm en zo'n mijnwerkerslamp op mijn cap. Paardlief heeft een reflectiedeken op en reflectiebandages om haar benen. Ik vind het erg belangrijk om zichtbaar te zijn want hoe je het ook wendt of keert je rijdt toch een vluchtdier. Daarnaast is het zandpad pikkedonker en wordt er nog wel hard gereden en ik word liever niet van de sokken gereden. Heb dus ook voor optie 4 gekozen! :)

Ken zelf ook mensen die een stuk verder moeten stappen en alleen een hesje aandoen, maar dan ben je nog pas laat zichtbaar ivm de hoogte waarop je je bevindt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:06

Ik ben ook zn lopen de kerst boom combi van reflectie en fietser er naast

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:07

Ik had er zelf eerder nooit over nagedacht, heb dan ook (nog) geen eigen paard.
Maar na die ruiters voor mijn neus had ik wel echt even een :? momentje.
Ik zie regelmatig topics voorbij komen (vorige maand bijv 2 vlak achter elkaar) met aangereden te paard etc. En vervolgens krijg ik zelf deze situatie in het verkeer, dan ga ik toch achter mijn oren krabben.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:07

Ik heb altijd een reflectiedeken op, een reflectiejas aan, en dan nog reflectie lampjes om de benen van mijn paard en mijn armen, daarbij fietst er ook altijd iemand met me mee met lampen op de fiets, genoeg zichtbaarheid dus :)
Vindt het levensgevaarlijk als er mensen zonder verlichting rijden, een reflectie deken zie je soms ook pas te laat...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:08

Ik ging naar de rijvereniging altijd als kerstboom over de weg heen. Ze konden me van verre aan zien komen. Geen haar op mijn hoofd die zou overwegen zonder verlichting en reflectie de weg op te gaan als het niet meer volledig licht is.
Nu rijden wij hier zelfs overdag al met een reflectie vestje aan. Better be safe then sorry!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:10

Levensgevaarlijk is het!
Ik rijd bijna elke dag buiten en overdag heb ik sowieso mijn gele reflecterende jas aan. 's Avonds en met schemer heb ik daarover een knipperend hesje aan en nog meer lampjes om me heen hangen. Geen gele deken helaas maar het gaat me meer om de verlichting. Wel peesbeschermers die reflectie hebben! Borsttuig erbij en huppa! Dan pas de weg op.
En dan zien sommige mensen me nog niet (of doen ze alsof ze me niet zien).

Sommige stalgenoten hebben alleen een reflectiehesje, maar dat vind ik zelf echt veel te weinig!!

Als ik bij me stal weg rijd, kom ik nog wel eens andere ruiters op de weg tegen die niets dragen. Ik kijk zelf al de hele tijd me ogen uit om al naar ze te zoeken (weet dat ze er kunnen zijn) maar vind het toch elke keer dat ik ze te laat opmerk.
En bij ons mag je eigenlijk overal 60 en 80!!!
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 31-10-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:10

ik vind het behoorlijk link om zonder licht/reflectie in het donker over de weg te gaan.
Nu heb ik zelf wel eens een inschattingsfoutje gemaakt waardoor we in t donker terugkwamen, maar gelukkig was dat grotendeels door het bos.

Stalgenootje gaat te paard naar les in t donker, paard is een schimmel en een kerstboom in één. Die is wel te zien zeg maar!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:12

Altijd reflectie om/aan. Het is nu zo snel donker en een hesje voor jezelf kun je in ieder geval al gemakkelijk aankomen. Daarbij reflecterende bandjes rondom het zadel en hoofdstel.. Liever teveel reflectie dan helemaal niks!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:14

Je bent bestuurder en daarmee verplicht tot het voeren van verlichting, wit/geel licht naar voren en rood licht naar achteren, van zonsondergang tot zonsopkomst. It's that simple.
Reflectie geeft daarnaast nog wat extra zekerheid en maakt de kans groter dat men je herkent voor wat je bent, dus zeer zeker aan te raden. Maar verlichting voeren is simpelweg verplicht.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:15

snorkel1986 schreef:
Ik ben ook zn lopen de kerst boom combi van reflectie en fietser er naast

ja ik ook hoor, paard en ik zijn verlicht, en goed zichbaar

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:15

alleen reflectiejasje kan in het (pikke)donker wel verwarring veroorzaken, heb ik gemerkt. Ik reed eens met mijn auto langs de weg en zag zo'n jasje 'zweven'. Ik dacht dat het een fietser was. Toen ik heeeel dichtbij was, zag ik pas dat het een paard was. Als ik dat had geweten had ik net iets rustiger gedaan dan ik doe bij een fietser.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:16

Alleen reflectie is ook echt niet voldoende :n
Dat vind ik met wandelaars overigens ook niet. Heb nog wel eens een noodstop moeten maken voor een wandelaar met hond. Totaal niet zichtbaar, ondanks dat ze een oranje reflectiehesje aan had.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:17

Vreselijk, mensen die zelf genoeg denken te zien bij een rondje wandelen in het donker met paard en dan helemaal zonder reflectie of verlichting langs de weg dwalen.

Ik heb al een paar winters achter elkaar stalgenoten op lopen voeden, die dan s avonds in het donker aan de wandel gingen, zonder ook maar iets van reflectie.
Het weggetje naar onze stal is heel rustig, komen alleen aanwonenden met auto's voorbij en dus de pensionklanten.
En er lopen heel veel mensen hun hond uit te laten uit het dorp en dus mensen met paarden, al dan niet van onze stal afkomstig (er ligt verderop nog een stal aan dezelfde weg, maar daar wordt niet zo heel veel buiten gereden/gewandeld.

Ook mensen met honden spreek ik in de winter geregeld aan op het feit dat je ze pas ziet als je ze recht voor de koplampen hebt, eigenlijk te laat dus...
Je mag 50 op dat weggetje, dat rijd ik er eigenlijk al zelden, zeker niet in het donker, want het is er smal, auto's kunnen elkaar niet passeren, inhalen of passeren van voetgangers en honden of paarden kan wel, maar stapvoets en met beleid.
Is dus elke keer erg schrikken als je in het donker ineens een bewegende vlek voor je koplampen ontwaart.

Meeste stalgenoten heb ik na 1 of 2 keer aanspreken wel zover dat ze tenminste zelf een fluorescerend hesje aantrekken als ze met hun paard wandelen, of hun paard iets van bandjes om de benen doen.
En dan is dat eigenlijk nog het minimale dat zou moeten, verlichting is eigenlijk echt een must (en voor begeleiders van rij- en trekdieren of vee (wat je bent als wandelaar naast je paard, maar ook als ruiter) ook gewoon verplicht volgens de wegenverkeerswet).

Zelf ga ik uitsluitend compleet opgetuigd als kerstboom het terrein af als het donker is, of als ik verwacht in het donker thuis te komen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 31-10-14 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:18

In het minste/snelste geval.
Ruiter/Wandelaar: Hesje, reflectiebandjes om de benen.
Pony: Reflectiebandjes om de benen, staart en hals.

Verder een hoofdlampje.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:18

Als je met je paard de openbare weg betreed ben je bestuurder.
En alle bestuurders zijn verplicht verlichting te voeren in het donker.

Als ik de openbare weg op moet in het donker, ga ik als een kerstboom de weg op.
(al zou het volgens de wegens en verkeerswet niet mogen, want je moet wit/geel licht voor en rood licht achter hebben)
En dan ook nog reflectoren om en hesje aan.
Tegenwoordig heb ik zelfs een reflectie deken.

Wij hadden vroeger een verzorgpaard waar we altijd over de weg mee naar de les moesten.
We kregen vaak te horen dat we zo goed zichtbaar waren :P

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:22

Ik vind fietsers met verlichting aan vaak al lastig te zien (zowel in de auto als op de fiets) die kleine zwakke lampjes van tegenwoordig voegen totaal niets toe!

Te paard (of er naast) in het schemer/regen/donker gebruik ik altijd reflectie materiaal. Ik draag een hesje en bandjes, mijn paard een reflectie deken (die ik niet geschikt vind na aankoop), reflectiebanden aan de benen lampjes aan de staart en en frontriem met als toetje een enorme reflecterende reflectiebanden om zijn hals.
Toen ik er mee naar de manege ging kreeg ik complimenten dat we zo goed zichtbaar waren vanaf grote afstand.

Er zijn mensen die hun paard niets om doen, maar wat als je er af valt en je paard gat in het donker aan de loop?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:24

Ik ga het liefst zo goed mogelijk zichtbaar in het donker de weg op.
Heb zelfs wel eens gehad dat er een man naar ons toe kwam die zei, dames jullie zijn al goed bezig.
Maar ik zie jullie nog steeds niet echt goed, en ons vertelde op welk vlak we dat konden verbeteren.

Dit hebben we ook gedaan.

Voorheen reden we dus met een hesje en 4 reflecterende bandjes om de benen en reflecterende streep langs de chaps over de weg.

Inmiddels heb ik een rood fietslampje in zijn staart en een witte op zijn frontriem, bovenstaande hebben we ook nog steeds. En daarnaast een gele reflecterende uitrijdeken.

Dezelfde man zijn we toen ook nog eens tegengekomen, en hij gaf aan dat we toen wel goed zichtbaar waren, en doordat de lampjes "bewegen" gaan mensen er anders naar kijken in de zin van, dit is geen fietser.

Daarnaast vorig winter gehad dat ik mijn paard 's avonds een stuk langs de weg naar stal moest lopen. Hij had toen al een deken op, en expres gekozen voor een deken met reflecterende strepen. Ook dan kreeg hij zijn reflecterende bandjes om en had ik een hesje aan.

Edit: er staan overigens nog wel wat wensen om mijn verlanglijstje. Zo wil ik nog een reflecterende borsttuig hebben en reflectors aan de teugels.

Reflectors aan de teugels en strengen heb ik al wel bij mijn mentuig. Ben daarmee 1x in het donker wezen rijden (ivm verassing feest). daarbij wel rode lampen op de kar en voor witte lampen, en natuurlijk gevarendriehoek. En voor ons een auto met alarm lichten aan. Ultieme test was toch wel dat we werden ingehaald door een politie auto, en deze gewoon doorreed, denk toch wel dat als we niet goed verlicht waren geweest hij wel was gestopt.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 31-10-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:25

In principe zie je mij niet in het donker op de openbare weg rijden. Zou ik dit wel moeten doen, dan zou ik alle toeters en bellen uit de kast halen. Om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn voor mijn medeweggebruikers.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:26

Als ik in het donker rij, begint bij mij kerst erg vroeg in het jaar.
Heb een hoofdlamp op m'n cap, aan mijn armen en benen heb ik knipperlampjes, een reflecterende jas aan. Mijn paard heeft aan alle benen reflecterende bandages.
Dus ik maak mij behoorlijk zichtbaar.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:27

No_No schreef:
Er zijn mensen die hun paard niets om doen, maar wat als je er af valt en je paard gat in het donker aan de loop?

Had ik ook nog niet aan gedacht!

*pakt excel spullenlijst erbij, reflectie aantekening --> verlichting voor aan het paard zelf

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:29

Een tip: bij de Hema kun je led lampjes aan een elastiekje kopen. Kosten een paar euro voor een witte en een rode. Kunnen continu branden of knipperen.
Ideaal om in de staart of manen te knopen of aan het hoofdstel te hangen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:30

Ik heb altijd mijn lichtgevende hesje aan ( van BR) kleine moeite en zie je heel veel door!
Verder paard een uitrijdeken, zo'n oranje waarmee ook de borst een stuk zit ( van horze geloof ik).