ijzers aftrappen op de wei gouden tip????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

ijzers aftrappen op de wei gouden tip????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:51

hallo allemaal,

je kent het wel heb je je paard lekker op de wei staan. en dan tot je grote ergernis haal je je paard zonder voorijzers van de wei...... gevolg kapotte voeten en het word een steeds grotere uitdaging voor de hoefsmid om je ijzers er weer onder te krijgen.

mijn paard staat overdag van 9.00 tot 19.00 op de wei. Hij staat rondom op ijzers, heeft voor speciaal beslag, kan dus ook niet zonder ijzers. Ik heb hem juist vanwege het aftrappen van de ijzers rondom met springschoenen op de wei.

nu ben ik op zoek naar de gouden tip. ik heb al extra grote springschoenen.

alvast bedankt!

hotchocolat

Re: ijzers aftrappen op de wei gouden tip????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:55

De mijne had iedere week een ijzer eraf, nu van smid gewisseld en geen problemen meer.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:57

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, want die van mij krijgt het ook steeds voor elkaar. Net als ik het rijden weer lekker aan het oppakken ben haal i, haar uit het land met weer een los, krom of zonder ijzer.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:58

Misschien hoefschoenen een idee kan je kopen in de ruiterzaak.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:02

Ballenboots! die gaan echt over de uiteindes van het ijzer en voorkomen dus dat ze afgetrapt worden. Beter dan springschoenen, die nog weleens iets omhoog kunnen kruipen zodat dat deel wel vrij ligt. misschien kan je er wat mee!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:03

MayDayParade schreef:
Ballenboots! die gaan echt over de uiteindes van het ijzer en voorkomen dus dat ze afgetrapt worden. Beter dan springschoenen, die nog weleens iets omhoog kunnen kruipen zodat dat deel wel vrij ligt. misschien kan je er wat mee!

Heb je daar een linkje van? :)

amazone132

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:05

Je paard /pony kan het om een reden doen
miss heeft hij er last van pijn ofz ander zou ik kijken voor ballenboots

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:07

Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 21-07-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:08

http://www.hghruitersport.nl/a-18735708 ... gic-boots/ dit is een voorbeeldje, als je ze gebruikt vormen ze meer naar de hoef en sluiten mooi aan. Ze zijn overal verkrijgbaar voor IJslanders(gangen werk) maar misschien zijn ze in een maatje groter te verkrijgen(als je een groot paard hebt)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:08

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 22:29

zo wat een reacties allemaal!
@hotchocolat: ik heb een hele kundige smid van de hoofcare dus bedankt voor de tip maar dat word hem niet.

ballenboots, ga is even op zoek.. irriteert het niet in de koot op een gegeven moment?
ik hoop wel dat ze die in maat groot hebben mijn paard is groot 1.85 en heeft ook wel grote voeten zeg maar

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 09:47

niemand meer? Kreeg op stal de tip ductape?!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:49

ducktape???? :')
Nee...is geen oplossing denk ik, moet wel een grapje geweest zijn.

Mijn paard trapt ze ook zo af.
Ik doe hem springschoenen aan zodra hij zijn stal uit komt.
Werkt echt prima

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 09:59

nee was geen grapje, mijn paard heeft vierkant ijzers en springschoenen.
houd hem nu met teveel regen en dus een sompige wei binnen. Hij houd geen voeten meer over anders

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:03

Hier het zelfde probleem.
Ik ben meer dan een jaar aan het zoeken geweest voor ik de juiste smid bij mijn paard gevonden had.
Ik belandde steeds terug in de kliniek met zijn voeten.
Nu met een smid die bij zijn voetjes past en de springschoenen komen we goed het jaar door.
Inderdaad met natte weide binnen en met springschoenen.
Meer kan je haast niet doen.

Ik heb nu wel een hoefspray van equiprotecta, daar moeten de voeten flexibeler van worden.
Ben er deze week pas mee begonnen maar vond het de poging zeker waard.

Wat ik daarnaast doe is iedere dag een kopje slaolie door het voer, daar worden de hoefwanden dikker van. Ik geef dit nu meer dan een jaar en het resultaat mag er zijn :j
Minder last met de ijzers want die blijven gewoon zitten, zitten steviger door de stevige hoefwanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:09

Als je de voeten kapot wil zou ik vooral ducktape gebruiken.... Nooit doen dat ademt niks en de hoef kan er in een paar uur al van gaan rotten.

http://www.shoesecure.nl/ dit is een beter uitkomst

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:11

vragen of je smid iets meer toon in het ijzer wil maken. Vaak is aftrappen van ijzers een kwestie van niet snel genoeg weg kunnen komen met het voorbeen. teen wat korter en dan iets meer toon in het ijzer zodat afrollen wat makkelijker gaat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:11

Yvank_ schreef:
Als je de voeten kapot wil zou ik vooral ducktape gebruiken.... Nooit doen dat ademt niks en de hoef kan er in een paar uur al van gaan rotten.

Ziet er kostbaar uit.......alsof het afgesloten word met plastic??
Ik ken het verder niet maar heb er zo mijn vraagtekens bij.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:12

Yvank_ schreef:

Had ik dat geweten :')
Die van mij loopt nu van ellende maar zonder ijzers, wat dus resulteert in een heeuuul zielig paard als ik het erf af wil om hem naar de wei te brengen(kiezels) en dat we voorlopig niet naar buiten kunnen. Ach ja.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:13

Ja hier was de oplossing beter trainen en mijn smid heeft haar takken korter gezet. Verder niet uit de sloot laten drinken.

Dat shoesecure heb ik geprobeerd, toen was ik binnen 3 dagen mijn ijzer kwijt :) ipv de toen gebruikelijke 4 a 5 weken. Inzingen zijn dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:15

quartel schreef:
Yvank_ schreef:

Ziet er kostbaar uit.......alsof het afgesloten word met plastic??
Ik ken het verder niet maar heb er zo mijn vraagtekens bij.

Het wordt niet volledig afgesloten en kan voldoende lucht bij :) en je schroeft ze er op stal gewoon weer af. Een hoef die volledig kapot gaat door het ijzer eraf is erger. Ik heb er wel goede ervaringen mee ;) zo kon mijn pony voor ze ingeslapen werd nog wat door de wei vertoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:16

smurffie schreef:
Ja hier was de oplossing beter trainen en mijn smid heeft haar takken korter gezet. Verder niet uit de sloot laten drinken.

Dat shoesecure heb ik geprobeerd, toen was ik binnen 3 dagen mijn ijzer kwijt :) ipv de toen gebruikelijke 4 a 5 weken. Inzingen zijn dat!

Trainen heeft er 9 van de 10x niks mee te maken. De vorm van de hoef en de uitingen van het paard wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:18

Goh daar dacht mijn dierenarts toch anders over. Trainen op een sneller en krachtiger achterbeen, meer ruggebruik en 9 van de 10 paarden trappen zichzelf niet meer aan in vrije beweging.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:20

De beenstand heeft daar zeker ook mee te maken hoor.
En beenstand kan je niet trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:22

smurffie schreef:
Goh daar dacht mijn dierenarts toch anders over. Trainen op een sneller en krachtiger achterbeen, meer ruggebruik en 9 van de 10 paarden trappen zichzelf niet meer aan in vrije beweging.

Onzin... de been en hoefstand is daar bepalend voor. Zijn die afwijkend kan je trainen tot je een ons weegt. Mijn pony trapte ook niet met haar achterhoeven de voervoeten aan dat is een ander verhaal. Maar die trapte op de zijkanten van de ijzers dus met haar andere voorvoet.