Op wedstrijd; Verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

galopje2000

Op wedstrijd; Verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 14:15

Hallo allemaal,

Aangezien het morgen (en vandaag ook al) erg warm weer word, zit ik erg te twijfelen of het wel verantwoordelijk is om op wedstrijd te gaan. Wat vinden jullie?

- Omdat het morgen zo warm wordt, word de wedstrijd alleen s'ochtends gehouden. Wij moeten nu om 10 uur starten.
- We hoeven alleen 2 proeven dressuur te starten.
- Het is 21 km rijden naar de wedstrijd. Met de trailer duurt dit dus ongeveer een half uurtje.
- De wedstrijdorganisatie geeft zelf aan voorzorgsmaatregelen getroffen te hebben, en ook wij nemen natuurlijk veel water mee.

Is dit verantwoordelijk? Ik rijd natuurlijk graag wedstrijden, maar ik wil niet dat mijn pony er onder door gaat..

Mando

Re: Op wedstrijd; Verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:17

Ik vind het niet verantwoord maar ieder zijn mening
Ik zou persoonlijk als ik dit weekend op concour had gemoeten afgemeld.
Wij wilde morgen naar het bos en we doen het ook niet omdat ik het geen fijn idee vind
om hem op de trailer in de loop van de dag te hebben en dan 45 minuten onderweg te zijn.
Je heb wel rijwind maar die is ook warm

Maar ieder zijn ding daarin.....

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:20

Ik kruip dit weekend ook niet op mijn paard, vind het veel te warm en not done. Maar hangt er vanaf wat voor paard/conditie en streek. Mijn fjord die nu iets te dik staat, trekt het niet. In de late avond durven we nog een strandrit aan, maar met werk gaat het mij niet lukken. Dan laat ik hem liever staan, zonder gezweet.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:21

Ik zat heel erg te twijfelen maar ik ga wel. We zitten op 20 min van de locatie. Ik start als een na laatste dus kunnen ook snel weer weg. Rij korter los en heb veeeeeel water mee.

toevoeging:zit in zeeland

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:22

Pffff moet er niet aan denken om mij en mijn paard zo aan het werk te zetten dit weekend.. :n :oo

Veel te warm, ik zou lekker thuis blijven..
Wedstrijden rijden kan volgende week ook (en die week erop, en die week daarop......)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:23

Wij hebben vanavond wedstrijd (naja wij zijn al als 3e rond kwart over 5). Nu is de vereniging vlak bij, gaan er ook onder de man heen. En zitten aan zee, dus wel warm, maar niet heel heet.
Ik ga gewoon starten, losrijden wat korter en tussendoor even koelen met water.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:24

Ik persoonlijk zou het niet doen. Zou het zelf ook niet prettig vinden om met dit weer te moeten werken in de zon.
Maar als je rustig aan doet en veel water mee hebt en goed op je pony let gaat hij er heus niet aan onderdoor hoor.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:25

Met deze temperaturen laat ik die van mij mooi met rust. Overdag binnen en in de nacht buiten. Woensdag getwijfeld om te gaan rijden .. paard stond al vreselijk te zweten toen ik het zadel erop legde. Meteen afgespoten en lkkr op stal gezet.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 14:25

oke bedankt! Mijn paard is 19 (wel nog goede conditie) en we zitten in utrecht/gelderland.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 14:31

Ik heb besloten morgen niet op wedstrijd te gaan. Het is inderdaad wel erg warm en volgende week kunnen we weer op wedstrijd.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:33

Ik ga morgen wel gewoon op wedstrijd. Water mee om het paard goed te laten drinken en om hem mee af te spoelen na het rijden. Ik ga maar 10 minuutjes losrijden, wil hem ook niet helemaal leeg rijden met dit weer.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:34

het is voor ieder voor zich natuurlijk maar aken word momenteel ook ver reden nu staan daar ook wel hele grote ventilatoren voor de paarden en party tenten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:36

galopje2000 schreef:
Ik heb besloten morgen niet op wedstrijd te gaan. Het is inderdaad wel erg warm en volgende week kunnen we weer op wedstrijd.

Vind ik wel een verstandige keuze :j

Morgen kan het nog wel een graadje warmer worden.

Vandaag naar stal geweest, paard alleen maar geborsteld en het zweet stond al op mijn rug.. :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:38

Ik heb dit weekeind gelukkig geen wedstrijd, maar ben wel vaker op pad geweest met extreem weer.
Flink veel water mee, na het rijden lekker afspoelen, mijn slechte drinker krijgt hele slappe slobber (en natuurlijk wel water aangeboden daarnaast), niet te lang losrijden, kijken of op de trailer of juist naast de trailer het fijnst staat en na de proef snel weer naar huis.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:41

Als het paard genoeg kan drinken zou ik het wel doen. Als er voldoende schaduw is zou het paard buiten de trailer kunnen wachten op de uitreiking maar is er geen schaduw zou ik het paard naar huis brengen. Dan zou je wel op en neer moeten rijden maarja wat heb je liever? Maar om 10 zou het nog wel kunnen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:44

Om 10 uur 's ochtends vind ik het nog wel gaan.
Ga morgenochtend ook gewoon rijden.
Maar als het voor jou niet goed voelt, is het verstandig dat je je afgemeld hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:49

Phoe morgen wordt het toch wel erggg warm.(Kan lokaal de 40 aantikken) Ik denk dat ik persoonlijk zou afmelden, als ik op die dag moest starten. Vroeg in de ochtend of laat in de avond, is misschien nog te overwegen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:03

Ik heb in Amerika Arizona gewerkt dan tikte de thermometer soms de 50 graden aan. Uiteraard hou je daar rekening mee maar als ik daar in me eentje op en dag 10 paarden (KWPN-ers) moest trainen dan ontkom je er niet aan om soms ook in de hitte te rijden.

Het is een kwestie van rekening houden met je paard.... Voldoende water eventueel iets te eten, voldoende stappen. Rust houden tussen je proeven en niet als een gek dat ene dingetje gaan oefenen wat net niet lekker liep.
Dan valt je paard echt niet flauw hoor met de Nederlandse 30 graden.

Hou met vervoer ook rekening met de warmte spons hem lekker af met emmertje water voor je hem op de kar zet raampjes open en vlot naar huis!

Gaat helemaal goed komen! Succes iedereen die gaat!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:10

Ik moet morgen begin vd avond rijden.
Ik ga ook gewoon op wedstrijd,ze is in topconditie en moet het makkelijk aan kunnen.
Na de proef koelen en als het zo warm blijft ga ik direct naar huis.
De prijsuitreiking laat namelijk nog 2 uur op zich wachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:10

Ik heb vanmorgen gereden (half elf was ik klaar) en dat was eigenlijk al te laat.. :) was vreselijk warm. Kan best zijn dat ie morgen lekker stil staat. Ben iig blij dat ik niet ingeschreven heb.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:13

Je kan iedere week een gewone wedstrijd starten dus waarom je paard zo zwaar belasten met deze plotselinge hitte?! Ze zijn echt nog niet gewend aan deze temperatuur ongeacht de conditie van je paard.

Vind het een wijze keuze TS. Komen er nog genoeg waarbij je geen oververhittings-risicos loopt voor ruiter en paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:17

Ik start dit weekend een tweedaagse en ga gewoon starten.

Het is maximaal vijf minuten met de trailer, het losrijden is binnen (dus niet vol in de zon) en neem heeel veel water mee. Rij korter los dan normaal en paard gaat direct naar huis of blijft daar in de schaduw. Ik start om half 5, zondag in de ochtend maar dan word het niet zo warm.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:18

Bedankt allemaal! Misschien ga ik morgenochtend heel vroeg rijden, we kunnen samen nog genoeg wedstrijden rijden! Iedereen die morgen wel op wedstrijd gaat, Heel veel succes alvast! :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:19

Zondag wordt misschien nog een vervelender dag dan zaterdag. Zondag wordt het broeierig warm. Plakken dus. Wedstrijd waar ik heenga is niet zeker of ze ook de middagen starten. Kans is dat ze het al eerder laten beginnen tot 11/12. Ik moet zondag 1 uur, dus kans dat ik niet hoef.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:26

Ess_Ramona schreef:
Zondag wordt misschien nog een vervelender dag dan zaterdag. Zondag wordt het broeierig warm. Plakken dus. Wedstrijd waar ik heenga is niet zeker of ze ook de middagen starten. Kans is dat ze het al eerder laten beginnen tot 11/12. Ik moet zondag 1 uur, dus kans dat ik niet hoef.

Zondag heel veel neerslag dus dan is het sowieso koeler. Wel kans op onweer.