Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 07:42

Hallo allemaal
Bij ons staan alle paarden en dus ook mijn veulen 24 uur per dag buiten in de zomertijd. Nu is het al 2 dagen van dit vreselijke weer. De paarden zijn compleet doorweekt. We hebben geen schuilmogelijkheid op het land. Ik verbaas me er best over hoe weinig paarden even naar binnen worden gehaald om op adem te komen, wat te slapen en op te drogen. Mijn veulen staat nu al een aantal uur binnen, en gaat zo weer een aantal uur naar buiten, waarna we hem weer binnen halen om te drogen, te slapen en morgen weer naar buiten (dan is het voorbij met het slechte weer).
Ben ik nu een muts met mn paarden? Ik ben van mening dat paarden bij alsmaar doorgaande regen, ook gewoon kou kunnen vatten. Die vacht kan veel aan (hoewel de zomervacht een stuk minder) maar op een keer is het gewoon dooweekt en krijgen ze het koud.
Wat is jullie mening hierover?

viphorse

Re: Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:46

Ik zal denk ik nu wel bokt over mij heen gaan krijgen maar ook mijn paarden gaan met veel regen naar binnen.

Mijn jaarling staat wel gewoon buiten die staat in de opfok maar de rest wat thuis staat is gister pas rond 9.00 uur naar buiten gegaan en toen ik thuis kwam vloog er 1 tegen de omheining aan en wilde naar binnen.
Ik heb ze binnen gezet en binnen een uur lagen ze lang uit te slapen. Ik heb denk ik watjes :o

Normaal staan ze als het kan van 6.00 tot 20.00 buiten en met mooi weer komen ze niet binnen .

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:46

Die van mij staan ook heel de dag buiten, marchebevel wel schuilmogelijkheid. Als het aan hun ligt blijven ze de hele dag in de regen lopen grazen, maar ook hier gaan ze verplicht even een paar uur in de paddock met stal zodat ze even wat kunnen drogen :j

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:47

tja, om 10 uur naar buiten en om 7 uur naar binnen behalve met onweer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:51

Sja, lijkt mij dat je toch wel een schuimogelijkheid moet hebben?? Sneu zeg...
Die van mij gaan met veel regen ook naar binnen, zó leuk vinden ze het echt niet als het stront van de dijken giet.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:51

Mijn paard stond dag en nacht buiten. Met dit regenachtige weer heb ik haar gisteravond binnen gezet omdat het vandaag ook weer zal gaan regenen. 2 andere paarden bleven wel buiten . Ik vind het nu niet koud, dus mijn paard staat overdag gewoon bloot (ook zonder schuilstal).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:53

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:54

Het ene paard kan er beter tegen als het andere paard. De 1 staat te trillen als een rietje met dit weer en de ander graast onverstoord door.
Ik vind persoonlijk wel dat de paarden kans moeten hebben om te kunnen drogen/ schuilen als ze er minder goed tegen kunnen. Dus idd bijvoorbeeld een paar uur of snachts naar binnen.
Mijn ervaring is dat veel paarden ook "moe" worden omdat ze vaak niet gaan liggen met doorweekte natte grond

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:55

Hier staan ze buiten in de regen, ze kunnen zelf bepalen of ze op stal gaan staan maar dat doen ze niet.
Als ze het koud hebben betekend dat 1 ding, niet genoeg mogelijkheid tot voedselopname en dan met name ruwvoer, dat zorgt er voor dat het kacheltje blijft branden.
Hoe denk je dat paarden dat in de vrije natuur doen dan? Die gaan lopen om warm te worden/blijven en zorgen voor voedselopname.

snoopydogy

die van mij staat 24/7 buiten met goede schuil mogelijk heden laat haar buiten staan en staat met dit weer veel onder schuil stal merk aan haar dat ze er weinig last van heeft

Anoniem

Mijn paard staat ook 24/7 buiten, wel met schuilmogelijkheid, wat naar mijn weten trouwens ook verplicht is om te hebben.
Ze staan met een stuk of 30 andere paarden en pony's in een paddock en daar zie je een aantal wel echt onderdak staan, maar de meeste blijven toch lekker in de regen staan.
Ze hebben van zichzelf een goede jas. :j Pas als het heel erg zou gaan waaien, kunnen er problemen ontstaan.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:56

Die van mij lopen het hele jaar door buiten maar wel met schuilmigelijkheid; toch raken ook zijnerf nat omdat ze nooit uren achter elkaar schuilen en toch weer zelf de regen inlopen. Dit weer is n ramp voor m'n stal want dat wordt zo nat vanbinnen! Verschrikkelijk.... Geef mij maar het zonnetje!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:56

bij ons gaan ze overdag naar buiten maar net als gisteren zijn ze rond 1500u naar binnen gehaald
toen waren sommige [ de mijne :+ ] het echt zat na hele dag regen

en vandaag gaat het denk ik ook zo, ze staan al buiten en als het de hele dag regent vanmiddag naar binnen.

mijn paard vind er niks aan en al helemaal niet met deze wind erbij.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:59

Als er hier iemand thuis is en het regent dan worden de pony's op stal gezet totdat de regen weer stopt. Maar helaas ben ik meestal overdag naar school en de baasjes op het werk. Dus dan staan ze gewoon de hele dag buiten in de regen. En tja, een haflinger en een shetlander zijn natuurlijk niet van suiker, dus de regen doet ze vrij weinig.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:03

KoudbloedKim schreef:
Mijn paard staat ook 24/7 buiten, wel met schuilmogelijkheid, wat naar mijn weten trouwens ook verplicht is om te hebben.

Is nog steeds niet wettelijk verplicht, is een welzijnsboekje gemaakt waar dit in staat wat ideaal zou zijn. Zolang ze dit niet doorvoeren en ze de gemeente hun plannen niet laten aanpassen kan half nederland niet eens een schuiloptie bouwen aangezien dat niet mag volgens het bestemmingsplan en zo'n stalletje dan ook het uitzicht zou vervuilen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:05

Deken erop?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 08:10

Nou, we hebben geen schuilmogelijkheid,maar onze stallen zijn gewoon tot onze beschikking. Net als met deze regen, stond mn paard ook met de heftige zon en hitte van de week op het warmst van de dag een paar uur binnen. En ook toen stond de rest gewoon buiten in de zon... Ik vind schuilmogelijkheid ideaal natuurlijk, maar ik ken hier nergens stallen waar ze goede schuilmogelijkheden hebben (alle stallen zijn in de polder hier). Als je dat niet hebt, moet je dus idd regelen dat je paard naar binnen gehaald word. Ik heb daar de mogelijkheden wel voor gelukkig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:10

Sammie schreef:
Deken erop?

en dan gaan zweten??

koud is het niet , zo`n 17gr

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:12

Van regenrot word je ook niet gelukkig...

Het zou mijn manier van paarden houden sowieso niet zijn, vind het erg sneu.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:17

Ik heb ze ook zonder schuilplek nu buiten, de paarden zijn gezond en vinden het écht niet erg. Ik ben een muts die zegt; niet miepen, wieberen :D t is maar een beetje regen en mijn paard is niet van suiker en ook geen mietje die al bij een drup binnen wil staan :D

(Er staan bomen buiten het land, dus er is wel schaduw (wat ik nog belangrijker vind bij warmte) en als ze willen kunnen ze wat uit de wind staan. Maar ze stonden vrolijk vol in het land, in de regen, in de wind)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-07-14 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:17

Mijn paard staat ook 24-7 buiten in een groep, en hij is de enige die keihard naar de schuilstal rent als het gaat regenen :') de rest van de groep blijft lekker staan grazen. Maar mijn paard is gewoon een watje :D

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:18

Quellian schreef:
Van regenrot word je ook niet gelukkig...

Het zou mijn manier van paarden houden sowieso niet zijn, vind het erg sneu.

ik zie t probleem niet, ze haalt ze toch gewoon binnen als het echt slecht weer is..

Ts ik zou het ook zoals jij doen hoor! Ze kunnen echt wel wat hebben en ik begrijp dat je nu met die langdurige regen ze even een paar uur binnen zet, juist goed :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:25

Emmarosaly schreef:
ik zie t probleem niet, ze haalt ze toch gewoon binnen als het echt slecht weer is..

Zij wel ja, maar genoeg mensen die dat niet doen, omdat ze geen mogelijkheid hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:33

meggiemeg schreef:
Als ze het koud hebben betekend dat 1 ding, niet genoeg mogelijkheid tot voedselopname en dan met name ruwvoer, dat zorgt er voor dat het kacheltje blijft branden.
Hoe denk je dat paarden dat in de vrije natuur doen dan? Die gaan lopen om warm te worden/blijven en zorgen voor voedselopname.

Genoeg ruwvoer, ze staat op een grote en best volle weide.
Wel een koud paard dus maar haar regendeken opgedaan en weer buiten gezet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:33

Brendaaaa schreef:
Nou, we hebben geen schuilmogelijkheid,maar onze stallen zijn gewoon tot onze beschikking. Net als met deze regen, stond mn paard ook met de heftige zon en hitte van de week op het warmst van de dag een paar uur binnen. En ook toen stond de rest gewoon buiten in de zon... Ik vind schuilmogelijkheid ideaal natuurlijk, maar ik ken hier nergens stallen waar ze goede schuilmogelijkheden hebben (alle stallen zijn in de polder hier). Als je dat niet hebt, moet je dus idd regelen dat je paard naar binnen gehaald word. Ik heb daar de mogelijkheden wel voor gelukkig.

Je kunt altijd een boom planten,mijn buurman heeft twee treurwilgen naast elkaar geplant. Deze groeien snel en ze kunnen er onder staan en hebben schaduw .wel de stammen beschermen