Vliegenmasker, gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Vliegenmasker, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 18:13

Hallo allemaal, ik heb een pony met een witte/roze neus die ontzettend snel verbrand. Op dit moment is die knal rood met gister zelfs wat blaasjes/korsten. Nu kan ik wel zonnebrand blijven smeren, maar dit blijft niet de hele dag zitten ivm het eten van gras. Daarom heb ik een vliegenmasker met neusflap besteld, zo'n eentje waar geen halster bij om hoeft. Als hij goed past, lijkt dit me ideaal maar nu verteld iemand mij dus dat dit levensgevaarlijk is. Je zou toch denken van niet, aangezien er geen halster bij om moet en het vast wel mee scheurt ALS hij zou blijven hangen. Kan iemand mij vertellen wat verstandiger is? Zijn neus verbrand niet normaal snel en ik betwijfel of zonnebrand dat dus met het eten de hele dag wel voldoende beschermd.

LvdO

Re: Vliegenmasker, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:15

Ik volg even mee, zat zelf ook aan eentje tedenken dus ik lees even mee

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:16

Bedoelen ze niet gevaarlijk met als er een vlieg onder komt?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:17

Wat is er levensgevaarlijk aan? Mijn paard loopt er al 11 jaar mee rond. Die dingen zijn niet van ijzer hoor gewoon gaas. Dus als ie blijft hangen is het zo stuk. Maar ik heb een omheining van stroomdraad waar hij nergens aan kan blijven hangen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:17

ik denk eerder als er een wesp of bij onder komt, vliegen kunnen ze normaal ook op hun ogen hebben.

loveklazien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:22

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:25

Liever eentje zonder halster!

Ik zie er ook geen kwaad in want het gaas scheurt zo kapot. En idd vele malen handiger dan zonnebrand smeren want dan moet je er toch na een uur weer wat opsmeren.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:30

Is echt niet levensgevaarlijk hoor. Wel moet je kijken of het masker goed aansluit. Want als er inderdaad een vlieg onder gekomen is (wat zelden gebeurd) dan is er paniek in de tent.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:33

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:35

Ik heb deze voor mijn pony met roze neus:

http://www.kramer.nl/-SHOWMASTER-Vliege ... &ci=257183

Ik doe er wel een halster overheen omdat ze veel rolt, en met halster erover blijft
hij goed stevig zitten. Een vlieg eronder kan haast niet aangezien hij redelijk aangesloten
om haar hoofd zit, behalve bij haar ogen. Het enige nadeel is dat mijn pony een redelijk kort
hoofd heeft en het snuit gedeelte een tikkie te lang is waardoor er vaak prut op zit en erg
vies wordt (sleept over de grond).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:36

Met die zelfgemaakte dingen moet je wel oppassen dat ze niet over de neusgaten gaan hangen als ze gedronken hebben en dat netje nat is....lijkt me niet comfortabel...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:59

Gewoon eentje die goed aansluit, goed vast maken zodat er geen vlieg of daas onder kan komen en dan is er niks aan de hand.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:55

Dank jullie wel, ik snapte ook niet waarom het gezegt werd. Vind een halster op het land veel gevaarlijker.. Als hij goed aangesloten zit moet er inderdaad niets onder kunnen komen toch? En de oor stukken, is dat niet wat warm?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:57

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:07

Ik meende ooit iets gelezen te hebben dat als ze nat worden het paard er niet meer goed doorheen kan kijken? Weet iemand hier iets van? Maar misschien herinner ik het me wel verkeerd of heb ik het gedroomd :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:00

Dat heb ik ook wel eens gelezen inderdaad. Bij grote regenbuien niet opzetten maar dan is er ook geen vlieg te vinden natuurlijk.....

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:06

ik heb ergens eens gehoord dat als er zand op t masker komt, dit zand in de ogen kan gaan zitten en je paard dan blind wordt.. (ik geloof er niet echt in, maar maak t masker toch ff helemaal schoon voordat k m weer op doe. Gewoon voor de zekerheid;))

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:07

MyHu schreef:
Bedoelen ze niet gevaarlijk met als er een vlieg onder komt?

Levensgevaarlijk voor die vlieg! :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:09

Volgens mij zit ie dan domweg te strak. Ik heb de mijne altijd zo los dat ze niet tegen de wimpers aanzitten, dat vind ik maar niks.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:15

JitskeJeldau schreef:
ik heb ergens eens gehoord dat als er zand op t masker komt, dit zand in de ogen kan gaan zitten en je paard dan blind wordt.. (ik geloof er niet echt in, maar maak t masker toch ff helemaal schoon voordat k m weer op doe. Gewoon voor de zekerheid;))

Mijn paard rolt er al jaren mee, en er komt dan ook zand aan/op het masker. Hij is zeker niet blind. Schoonmaken kan sowieso nooit kwaad! Maar ik doe het zeker niet dagelijks en mijn paard mankeert niks aan zijn ogen
Sterker nog, hij krijgt het masker vrijwel altijd om als hij in de paddock rolt, ook in de winter. Omdat hij niet snapt dat hij zijn ogen dicht moet doen tijdens het rollen. Na het rollen in het zand wordt hij dan helemaal gek van het zand dat in zijn ogen is gekomen. Met masker op heeft hij daar totaal geen last van.

Wel moet je zoals Gypsy al zei, het masker vrijlaten rondom de ogen maar dat lijkt me ook logisch. Een strakzittend masker dat tegen de ogen aan wrijft/schuurt lijkt me buiten dat het vuil direct op het oog kan komen, ook geheel niet comfortabel.
Er is natuurlijk een verschil tussen een aansluitend masker en een te strak zittend masker.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:17

de mijne heeft het heel de zomer aan, anders ontsteken haar ogen. Met een halster erboven omdat ze het anders afkrijgt. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, ook niet met felle regen of aarde. er is wel nergens iets waar ze zou kunnen vastzitten met halster ofzo

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:37

Er is volgens mij vorig jaar een topic geweest van een paard met zo'n masker, met regen deukte het in, tegen de ogen, waardoor paard ogen dicht deed en niet meer open kon doen en dus midden in de wei bleef staan. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen bij die slappe maskers, zoals die vrolijke met die oogjes erop. Ik zou persoonlijk ook voor een stijver exemplaar kiezen, die dus niet indeukt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:27

Ik heb er ooit 1 gekocht, deze deed het prima dag en nacht op van harrys horse en heb ook echt geen gevaarlijke situaties gehad! jaren lang *\o/*

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:30

ohh en op die witte neus hier in de wei smeer ik sunblock, dat helpt samen met een halster met een lap er om met klitteband zo op de neus tot aan de grond. deze 2 dingen samen werken perfect ook met lang gras en mede weide genoten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:53

Ik vind het ideaal zo'n masker! Vond het ook eng, maar moet prima kunnen hoor. Als er regen wordt voorspeld heb ik hem niet op. En als ze op een plek waar ze in modder/zand kan rollen ook niet omdat ze een 'hoofd-panneer-roller' is :+ en ik dan bang ben dat haar makser onder het zand/modder komt te zitten. Voor regen en zulke plekken heb ik een halster met zo'n UV neus ding aan, en als het droog is en ze staat in het land staat ze met een masker die alles bedekt. Ideaal ding. Laatst ook snachts op gelaten, dat vond ik ook eng, maar ook dat hebben zowel paard als masker als draadjes overleefd :)