Hoe bouwen jullie weidegang op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoe bouwen jullie weidegang op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:48

Mijn paard staat nu nog niet op het land. Straks mag hij dag en nacht het land op. Ik zou graag weten hoe jullie het opbouwen, en hoe snel.
Het is een kwpn-er van 1,63 hoog.

KimD

Re: Hoe bouwen jullie weidegang op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:51

Ze gaan straks van de winterweide van 0,7 hectare kaal naar 0,5 hectare gras na een week gaan ze naar 0,7 hectare gras en daarna op 1 hectare gras. Daar blijven ze even oplopen en dan richting 1,5 hectare, daar lopen ze ongeveer 1,5 maand op en dan gaan ze 5 hectare op en daar blijven ze lopen tot ze weer naar de winterwei gaan.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:54

Ben 2 weken geleden begonnen met 1 uurtje en zit nu op 5 uur. Wij hebben geen hele volle weides, maar het gras is juist met nachttemperaturen rond 0 graden en middagtemperaturen rond 15 graden heel gevaarlijk.

Wij nemen er dus altijd een aantal weken voor om dat heel geleidelijk op te bouwen.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:59

Hier krijgen ze om te beginnen een strook van 10 meter breed en 60 m lang met 3 paarden.
Afhankelijk van de graassnelheid en graslengte verplaats ik de paaltjes tot de wei 1ha is,is in mijn
geval hele wei voor de 3.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:35

Ik bouw het helemaal niet op. Ze lopen in de winter ook de hele dag in de wei. Alleen 's nachts naar binnen. Of de hele nacht buiten.
Als het gras begint te groeien dan gaat dat voor de paarden dus ook geleidelijk aan want ze liepen toch al in die wei.
Het enige wat ik wel doe is geleidelijkt aan het bijvoeren van hooi minderen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:51

Hier op stal komen de paarden in het begin een uur op de wei en dat wordt met een paar dagen elke keer uitgebreid.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:49

Hier bouwen we het heel rustig op. Ook ivm koliekgevoeligheid van het andere paard hier.
Ze zitten nu op 2 uren per dag en elke week mogen ze 1 uurtje langer in de wei. Zo kan het lichaam rustig aan de omschakeling naar gras wennen.
De rest van de dag staan ze buiten in de bak met hooi ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:03

Mijn pony staat nu op een wei met geitjes en het gras is kort.Maar als het jonge gras komt gaat ze overdag naar een andere wei en dan eerst 2 uurtjes en dan langzaam meer uren.Vorig jaar had ze zichzelf een flinke diaree gegeten van het jonge gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:17

Merendeels hier gooit ze er gewoon gelijk 24/7 op..

Sommige bouwen op met eerst alleen overdag en dan na weekje ofzo ook snachts. Doen er niet veel tho..

Heb er nog nooit wat aan over gehouden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:04

Met een uurtje en dat uitbouwen. En vaak van een uurtje of 4 naar gelijk hele dagen, want dan wordt ze het zat en wordt ze onrustig in de paddock overdag :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:00

Beloven schreef:

Sommige bouwen op met eerst alleen overdag en dan na weekje ofzo ook snachts. Doen er niet veel tho..

Dat vind ik wel de makkelijkste manier ja... Ikbedoel, het is best ff een investering om een paar keer per dag naar stal te gaan om het opbouwen te regelen. Nooit wat aan over gehouden dus? Ik heb ook geen gevoelig paard en zn weidegenoot is volgens mij ook niet gevoelig. Zijn gewoon KWPNers.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:25

Het ras heeft echt niks met gevoeligheid te maken :')
Mocht je elke dag bijv. een uur fanatiek rijden dan vind ik persoonlijk de omslag naar 24/7 buiten te groot. De hele voedingsstoffen huishouding gooi je bam zo om. In gras zit veel meer eiwit he...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:37

Ik heb ze de hele winter op de zandpaddock gehad(24/7) en straks gaan ze beginnen met 2 uur op het gras en dan iedere dag een uurtje langer.
Afhankelijk hoe bij hoefbevangen gevoelige merrie het doet, bouw ik dat op tot halve of hele dagen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:38

Mijn paard had er ook nooit wat aan over gehouden, totdat ze wel met koliek stond. Zeg nooit nooit, want ze zullen maar wel ziek worden en je bent verder van huis.

Hier weinig land en ivm koliekgevoeligheid bouwen we het rustig op. We zijn net begonnen met een half uurtje grazen, even kijken hoe het land zich houdt en het weer blijft, dan met een week dit langzaam uitbouwen. Uiteindelijk eind van de maand gaan ze 24/7 in de bak naast het land en dan blijft het draadje steeds langer open.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:44

ik wandel minimaal twee keer per week met mn paard en laat haar standaart een uur in totaal grazen, ze eet dus zo en zo het hele jaar door gras.
Zodra ik weet wanneer ze de wei opgaan laat ik haar wennen. van een uur, dan na drie dagen 2 uur tot en met 5 uur in totaal

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:52

De paarden van mijn werk staan het hele jaar door op het land (alleen 's nachts binnen), dus daar hoeven we niet voor op te bouwen. Toen ik mijn eigen paardje nog had, bouwde ik het op door de eerste dagen maar een uurtje op het land te gaan en zo na een paar dagen een uurtje uitbouwen. Uiteindelijk kon ze er 24/7 op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:56

Brendaaaa schreef:
Beloven schreef:

Dat vind ik wel de makkelijkste manier ja... Ikbedoel, het is best ff een investering om een paar keer per dag naar stal te gaan om het opbouwen te regelen. Nooit wat aan over gehouden dus? Ik heb ook geen gevoelig paard en zn weidegenoot is volgens mij ook niet gevoelig. Zijn gewoon KWPNers.

Nee ik heb eigenlijk nooit wat eraan over gehouden, ook andere bij ons op stal nog nooit..
Ik heb er gewoon geen tijd voor om elke dag 2x op en neer te gaan.. Staleigenaar vind het ook prima om ze er gelijk op te gooien dus dan doe ik nu al jaren.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:12

Beloven schreef:
Beloven schreef:

Nee ik heb eigenlijk nooit wat eraan over gehouden, ook andere bij ons op stal nog nooit..
Ik heb er gewoon geen tijd voor om elke dag 2x op en neer te gaan.. Staleigenaar vind het ook prima om ze er gelijk op te gooien dus dan doe ik nu al jaren.

Wat voor land hebben jullie? Is het gewoon koeiengras?Of speciaal ingezaaid voor paarden,w ant dat schijnt ook nog wel te schelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:14

Naar mijn weten gewoon koeiengras.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:42

Ja, het is meer werk en ja je hebt een kleiner risico op bijv . koliek maar zo te lezen waag je de gok omdat gemak voorgaat.
Prima zelf weten ;) kan altijd.

Maar waarom dit topic als je toch niet van plan bent op te bouwen? Beetje zinloos...

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:50

Onze gaan ongeveer eind april het land op.
Ik ben eind februari begonnen met een kwartiertje grazen aan de hand iedere dag. Nu ongeveer halfuur/uur grazen. April wil ik elke dag een uurtje aan de hand grazen. En de eerste dagen dat ze t land opgaan mag ie er van mij 2uurtjes op. Dan vreet ie zich ook echt vol. Dit bouw ik om de dag met n uurtje ongeveer op.
Als het gras door de andere paarden de eerste 2 weken goed is kaal gegeten. Mag hij er de hele dag op en s avonds nog op stal.
Na een maandje ongeveer mag ie er 24u per dag op. :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:49

Lisaapee schreef:
Ja, het is meer werk en ja je hebt een kleiner risico op bijv . koliek maar zo te lezen waag je de gok omdat gemak voorgaat.
Prima zelf weten ;) kan altijd.

Maar waarom dit topic als je toch niet van plan bent op te bouwen? Beetje zinloos...

Zeggu,toontje minder graag? Ik zeg nergens dat ik niet wil opbouwen, ik wil wel opbouwen, maar sommige mensen lijken wel heele kleine stapjes te nemen, en ik denk dat het misschien wat minder voorzichtig zou kunnen,vandaag de interesse.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:50

Ik vraag me trouwens ook, of paarden die onbeperkt voordroog krijgen zoals de mijne,makkelijker sneller kunnen opbouwen dan paarden die minder ruwvoer krijgen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:59

Voordroog is een totaal ander type voer dan gras. Het schijnt ook beter te zijn eerst een bodem aan voordroog te hebben voor ze op het gras gaan, ter voorkoming van koliek.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:22

Toontje minder? Uhm.... het is maar net hoe je het opvat. Je gaat niet op bovenstaande posts in alleen op die waar ze zeggen direct 24/7 te doen.
Nu leg je tenminste uit waarom je dit topic opende. Zelf wat duidelijker naar anderen zijn scheelt een hoop frustratie bij jezelf :P Nogmaals gras is heel ander voer dan bijv. voordroog. Gras, en zeker het 'winter'gras zit bomvol voedingsstoffen. Opbouwen is slim voor de gewenning.