Fleecedeken als onderdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Fleecedeken als onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 20:44

Graag wou ik een 100 grams onderdeken erbij kopen, om de overgang 0-200 wat soepeler te laten verlopen, en om eventueel nog onder de 300 grams outdoor te leggen indien nodig.
Dus ik vandaag naar de ruiterwinkel, op zoek naar een 100 grams onderdeken/evt. staldeken. "Bestaat niet" kreeg ik te horen.. :')
Bestaat wel dat weet ik, maar oké, zij hadden het dus in ieder geval niet. Ze probeerde me eerst een 200 grams aan te smeren, als ik die 2x zou wassen was hij ook wel 100 grams _O-. Toen kreeg ik een 150 gr outdoor voor mijn neus, maar die zoek ik ook niet dus daar heb ik allemaal vriendelijk voor bedankt.
Dan moest ik er maar een fleecedeken onder doen... Wat dat is vergelijkbaar met een 100 grams onderdeken en nog goedkoper ook.. En als het van de winter vriest moet je toch een fleecedeken onder al je winterdekens doen, anders heeft je winterdeken sowieso geen nut, hoeveel grams die ook is :+

Nouja :') Allemaal leuk en aardig, maar ik kan dus niet aan een 100 grams onder/stal deken komen bij hun.
Nu kan ik natuurlijk wel ergens anders kijken, maar ik blijf met de opmerking over de fleecedeken in mijn hoofd zitten.
Dat is inderdaad goedkoper/makkelijker, maar is het ook aan te raden?

Kan ik inderdaad een fleecedeken als 100 grams onderdeken gebruiken? Is dat echt vergelijkbare dikte/warmte met een 100 gr, blijft dat goed liggen, iemand ervaring met fleecedekens als onderdeken?
Of kan ik beter gewoon ergens anders op zoek naar een 100 gr onderdeken/evt. staldeken..?

mavantos

Re: Fleecedeken als onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:46

Ik heb wel eens een paar dagen een fleecedeken gebruikt als onderdeken. Werkte voor geen meter, de schoven helemaal strak naar achter, kreeg onwijze schuurplekken op de schouders en het lag helemaal niet goed.

Ik zou gewoon ergens anders op zoek gaan naar een 100gr deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:48

Ik had voor mijn pony alleen een ongevoerde regendeken en een 200-grams, omdat ze het koud kreeg heeft ze een paar dagen met een fleecedeken onder de regendeken gestaan. Ik wilde het zo laten tot ze de 200-grams op zou krijgen, maar na een paar dagen was ik het al beu en heb ik een regendeken gevoerd met fleece gekocht. Het schoof behoorlijk en ging al schuren. Ik zou dus verder kijken naar een geschikte deken als ik jou was. :j

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:49

Bij mij krijgen ze schuurplekken van de fleecedekens als ik ze als onderdeken gebruik, ik zou het niet aanraden...

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:02

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:05

bij mijn paard werkt een flacedeken als onderdeken goed,verschuift bijna niet

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:09

Ideaal is het niet want de fleecedekens trekken inderdaad naar achteren als je ze als onderdeken gaat gebruiken.

Ayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:13

Ik heb ook een tijdje een fleecedeken als onderdeken gebruikt. Ik doe het niet meer. De deken schuift inderdaad naar achter en de deken is op de naad bij de schouder gescheurd. Mijn paard had er echter geen schuurplekken dan.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 21:13

Bedankt voor de reacties allemaal!! Ik kan beter op zoek naar een echte onderdeken dus.

Kan het helaas ook niet zelf even uitproberen met een fleecedeken eronder, want die moet ik dan toch ook eerst aanschaffen, heb wel fleecedekens maar die zijn sowieso niet geschikt voor eronder.

Die van Divoza had ik inderdaad gezien, jaap_2005, bedankt, alleen zit ik dan weer met 2x verzendkosten (bezorgen en retour) als het niet past en mijn paard heeft geen makkelijk figuur voor dekens dus die kans is vrij groot, helaas.

Meer reacties/ervaringen zijn nog steeds welkom hoor :)

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:22

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 21:33

Ja, ik weet waar ik online onderdekens kan bestellen. Dat is ook de hele essentie van dit topic niet :)
Maar evengoed bedankt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:38

Nee, ik zou geen fleecedeken als onderdeken gebruiken. Dit wordt statisch en trekt vaak erg naar achteren.
Wbt de 100-200 vind ik wel dat ze gelijk hebben, dat verschil is echt maar heel erg klein. De overgang 0-200 is echt niet groot, je kunt best een 200 grams gebruiken.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:40

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:57

Wat een vreemde opmerking van een ruitersportzaak dat je dekens niet zouden werken met koud weer wanneer je er geen fleecedeken onder legt, nog nooit van gehoord en klopt ook niet.
Ik heb zelf ook een fleecedeken geprobeerd te gebruiken als onderdeken maar dit leverde schuurplekken op waardoor ik er meteen mee ben gestopt.
Ik raad het dus niet aan maar adviseer je te kijken naar een fleece gevoerde regendeken. Dit is ook 100 grams maar de fleecevoering zit niet bij de borst dus schuurt dat vaak niet.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 23:03

Lachwekkend he. :') Gelukkig heb ik nog wel zóveel verstand van dekens dat ik daar niet intrapte, haha.
Een 100 grams/fleece gevoerde regendeken is leuk voor tussen de 0-grams en de 200-grams in, maar kan ik weer niet onder een 300 grams outdoor doen als extra, i.v.m ademen. Dus daarom dat ik het idee had om een onderdeken of staldeken erbij te nemen :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:08

Fleecedekens als onderdeken werkt helaas niet :n Trekt naar achter en verschuift.

Zou dus inderdaad gewoon kijken voor een onderdeken, nu heb ik daar ook geen goede ervaringen mee dus ik koop altijd staldekens, die blijven in mijn ervaringen beter liggen. Onderdeken trok bij mij ook naar achter en ging scheef liggen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:17

Had jij dan ook een onderdeken met singelgaten? Ik heb zo'n een van Harry Horse waarbij je de singels van de bovendeken door de singelgaten van de onderdeken kunt halen waardoor het recht blijft liggen. Ik vind het ideaal.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:08

Nee die had ik niet! Dan zou het wel blijven liggen inderdaad, zal er eens naar kijken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:13

miszblueeyes schreef:
bij mijn paard werkt een flacedeken als onderdeken goed,verschuift bijna niet

Hier werkt een fleecedeken ook goed als onderdeken

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:20

Bij de Epplejeck hebben ze ook 100 grams dekens!
En inderdaad een fleecedeken trekt heel erg naar achter.
Misschien is een zomerdeken nog een optie? Gewoon een katoenen?
Die trekt ook niet naar achter.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:23

Die van mij staat nu op stal met een 50 grams regendeken. De deken hierna is denk ik 300 gram. Te grote overgang dus.. de regendeken is fleecegevoerd van binnen maar het stuk wat over me paard heen ligt is van gladde stof dus ik ga het vannacht wel proberen met een fleecedeken er onder. Ik laat je morgen weten hoe het is als je dat fijn vind!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:28

TamaraFloor schreef:
Bij de Epplejeck hebben ze ook 100 grams dekens!
En inderdaad een fleecedeken trekt heel erg naar achter.
Misschien is een zomerdeken nog een optie? Gewoon een katoenen?
Die trekt ook niet naar achter.

Alleen is een zomerdeken te vergelijken met 0 gram en niet met 100 gram.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:28

Ik heb dan wel 200 grams dekens, regen 200 grams, maar daar zit eigenlijk alleen maar een fleeceje in, meer niet. Dus in mijn ogen zijn die ideaal.
Zet ze daar altijd direct onder.

Overigens gebruik niet diverse dekens als onderdekens.

Fleece, wel met bilkoorden en kruissingels en dan niet zo'n dunnetje, maar heb zo'n HH met vlinders erin geweven die blijft goed liggen, geeft geen schuurplekken.
Heb ook een dunne geblokte van HH, die kan ik er niet onderleggen, die kruipt inderdaad en gaat trekken.
Wel weer fijn als onderdeken, mijn HH balance deken teddy binnenkant en cantara buitenkant.
(overigens allemaal oude collectie dekens, vlinders is nog het nieuwste.. en die is al 4 jaar oud)

Verder stop er ik ook nog wel eens een wollen deken eronder, met of zonder hals, afh. van of paard buiten staat of binnen, wel dekensingel eromheen.

De genoemde dekens stop ik dus indien nodig onder de 200 grams of onder mijn 300 grams en zo red ik het al jaren de hele winter. Kan dan lekker mix en matchen afh. van het weer.

Afh. van de deken kan je er dus soms wel soms niet een fleece onder stoppen.
Kwestie van uitproberen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:30

Een gevoerde regendeken van 200 geam? Ik ken ze alleen met 100 grams voering of bedoel je een outdoordeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:34

Ik heb het ook wel eens geprobeerd maar mijn ervaring is ook dat de fleecedekens niet goed blijven zitten en naar achteren trekken wat schuurplekken veroorzaakt.
En nog een groot nadeel dat ze ongelofelijk statisch worden, niet leuk voor jezelf maar ook zeker niet voor je paard ;)