Scheer dilemma, wanneer scheren en hoeveel grams deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clauwwie1803

Scheer dilemma, wanneer scheren en hoeveel grams deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 19:58

Poeh, wat lastig zeg.
Ik had het van de week over scheren met mijn moeder.
We zeiden al dat we geluk hadden dat wij de paarden niet hoefden te scheren,
Maar nu begint hij al best wel dik in het haar te zitten en was hij na 30 minuten rijden al kletsnat.

Nu begin ik dus best wel te twijfelen of ik hem moet gaan scheren deze winter.
Ik heb hem nog nooit eerder geschoren, dus ik weet ook niet wat ik kan verwachten qua gedag bij hem.
Hij staat nu nog lekker met een 0 grams regendeken op, maar dat zal dan straks ook wel afgelopen zijn als ik hem laat scheren.

Hij staat van het winter ongeveer 4 - 6 uur buiten, maar dan oom echt elke dag, in de regen, wind, sneeuw en hagel. Maar is een 370 grams deken dik genoeg als je gaat scheren?
En wanneer beginnen jullie ongeveer met scheren?

Hopelijk hebben jullie nog ideeen.
Oh en als ik hem laat scheren, dan gaat hij wel helemaal kaal. Vind het geen gezicht als hij half is geschoren, zeker niet als ik nog op wedstrijd ga..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:00

Je kunt hem best helemaal scheren. Gedrag erna is even afwachten, je kunt 'm het beste even longeren van tevoren de eerste dagen, mocht hij wel een bommetje worden.
En in -en uitstappen met een dekentje natuurlijk. Een 370 grams is behoorlijk dik, maar voor de echte kou zou ik er nog een 100 grams onderdeken onder doen.

Ik scheer altijd in de winter, heerlijk dat ze dan na 10 minuutjes stappen ook echt droog zijn ipv kletsnat.
Mijn paard is nog niet geschoren, maar vrees dat ik er binnen een maand ook wel aan moet, zijn vacht begint ook wel echt te komen nu.

laboum

Re: Scheer dilemma, wanneer scheren en hoeveel grams deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:14

Ik volg dit even.

Die van mij is namelijk al echt een glimmende teddybeer. Heel jammer, maar aan scheren ga ik dus echt niet ontkomen.
Ik twijfel ook wanneer te doen. Nu is hij na het rijden steeds kletsnat, dikke zweetdeken en wachten tot ie droog is. Niet ideaal.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:20

Ik volg ook even ik zou mijn jonkie liever ook niet willen scheren maar stond al te zweten onder 0gram deken buiten

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:24

dapperedodo schreef:
Ik volg ook even ik zou mijn jonkie liever ook niet willen scheren maar stond al te zweten onder 0gram deken buiten

Het was ook wel warm vandaag.

Hier nog 1 die de paarden scheert. Hier staan ze eigenlujk ook altijd buiten.

Ligt beetje aan hoe koud het word maar meestal hebben wij zon 300 tot 600 er opliggen (slecht geisoleerde stal)

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:28

maj0 schreef:
dapperedodo schreef:

Het was ook wel warm vandaag.

Hier nog 1 die de paarden scheert. Hier staan ze eigenlujk ook altijd buiten.

Ligt beetje aan hoe koud het word maar meestal hebben wij zon 300 tot 600 er opliggen (slecht geisoleerde stal)

Ja was 17 graden zij de auto kreeg hem ook niet droog dus staat nu even zonder deken op land met deze temperatuur mischien niet de beste keuze maar bezweet onder deken keek me ook niet fijn

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:33

Mijn paard staat nu ook nog dekenloos hoor. Overdag buiten en 's avonds op stal. Ik vind dit weer echt nog te warm voor een deken.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 20:36

Die van mij staat dus met een 0 grams regendeken buiten. Vooral omdat het eerder van de week echt nog koud was buiten.

Heb hem vandaag na rijden even op stal gelaten en daarna met deken weer om naar buiten gedaan.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:38

Ja vond van de week ook echt koud in de ochtend toen naar werk ging was blij dat ie toen deken omhad idd ga morgen in avond even 15 min rijden en dan deken weer om doen

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:43

Zo toch vandaan deken afgelaten gaat denk woensdag avond weer op dan word het pas weer kouder zag ik vandaag weer 18 graden wn morgen en dinsdag ook

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:48

Snachts hebben ze bij ons nog wel een dikke deken op.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:49

Die mogelijkheid heb ik niet momenteel om hem snachts deken op te doen helaas

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:59

Oke dat is jammer ja

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:04

dapperedodo schreef:
Zo toch vandaan deken afgelaten gaat denk woensdag avond weer op dan word het pas weer kouder zag ik vandaag weer 18 graden wn morgen en dinsdag ook

Deken op en af is juist vragen om moeilijkheden.
Ik doe altijd een deken op en deze gaat (bewijze van) in het voorjaar pas weer af.
Scheren doe ik nooit voor eind oktober omdat het weer nog alle kanten op kan (dat zie je deze week maar weer).
Dat wij het van de week in de ochtend koud vonden wil niet zeggen dat het voor de paarden ook zo was.
Dit is het lekkerste weer voor de paarden die je kunt hebben.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:24

Ach het is ook zo lastig rond deze tijd van het jaar met die dekens.
Ik heb twee paarden thuis en 1 op een stal 15km van mijn huis. De paarden thuis die doe ik soms 's middags de dekens wel af, vooral zoals vandaag dan staan ze lekker even zonder deken op. Maar tegen 4 uur krijgen ze deken ook alweer om.
Het paard dat ergens anders staat die heeft zn deken nu op vanaf eind augustus begin september. Toen het zo ging regenen. En sindsdien heeft hij zn deken niet weer af gehad.

Nu had ik nog een vraag, wat zouden jullie betalen voor het scheren van je paard?
Ik heb iemand gevonden die ik ken die mijn paard wel wil scheren, maar ik weet niet of dat bedrag redelijk is wat ze er voor vraagt.

Ze vraagt €50,- voor het helemaal scheren van mn paard.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 20:48

maj0 schreef:
Oke dat is jammer ja

Hallo Maj0,

Ik verveelde me een beetje dus ik was op je profiel aan het kijken en zag dat jou paardje ook uit een indoctro komt, naja van moeders kant.
Wat grappig want die van mij ook. ( quite easy x indoctro ) en op de foto lijkt ze echt sprekend op die van mij, naja qua hoofd, en is die van mij bruin. Maar wel grappig!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:18

Nu werd ik ook even nieuwsgierig maar je hebt gelijk, ook kwa bouw wel. Wat leuk zeg!

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:59

maj0 schreef:
Nu werd ik ook even nieuwsgierig maar je hebt gelijk, ook kwa bouw wel. Wat leuk zeg!

Haha, wel grappig! :)

Ik laat mijn paard in de herfstvakantie scheren door een bekende.
Ik ben benieuwd hoe hij het gaat vinden. En hoe hij er uit gaat zien.
Hij heeft zomers last van bultjes, hopelijk heeft hij niet te veel littekens..
Koop voor de zekerheid maar wel van die kalmerende pasta...

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:29

Omdat ik niet het zoveelste scheer topic wil aanmaken stel ik hier maar even de vraag! Ik heb mijn paard nog nooit geschoren en in die 4 jaar heb ik er nog nooit echt last van gehad dat hij niet geschoren is. Nu de laatste keer dat ik heb gereden stond hij al behoorlijk in het zweet, en ik zit erover na te denken om hem toch eens te laten scheren. Maar hij staat 24/7 buiten met een inloopstal (dekens genoeg op voorraad :)) ). Ook ben ik zo benieuwd naar zijn kleurtjes en appeltjes die onder dat vachtje zitten en is het deels daarom dat ik hem eens wil laten scheren.. Vinden jullie dat een not-done reden :') ? Ik ga er niet mee op wedstrijd etc.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 19:13

Ik denk wel dat als hij zo blijft zweten met rijden is het wel verstandiger om te scheren. Anders kunnen ze ziek worden. Ik zal dan alleen wel een halsdeken op doen gezien hij 24/7 buiten staat. Maar dat zou voor mij trouwens wel een reden zijn om hem niet te scheren. Wel lastig in jouw situatie...

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:52

xTitanic schreef:
Omdat ik niet het zoveelste scheer topic wil aanmaken stel ik hier maar even de vraag! Ik heb mijn paard nog nooit geschoren en in die 4 jaar heb ik er nog nooit echt last van gehad dat hij niet geschoren is. Nu de laatste keer dat ik heb gereden stond hij al behoorlijk in het zweet, en ik zit erover na te denken om hem toch eens te laten scheren. Maar hij staat 24/7 buiten met een inloopstal (dekens genoeg op voorraad :)) ). Ook ben ik zo benieuwd naar zijn kleurtjes en appeltjes die onder dat vachtje zitten en is het deels daarom dat ik hem eens wil laten scheren.. Vinden jullie dat een not-done reden :') ? Ik ga er niet mee op wedstrijd etc.

Waarom kies je er dan niet voor om je paard deels te scheren?
Ik heb dat ook gedaan, ook al ging ik met mijn paard op wedstrijd. Niet mooi, wel erg functioneel ;)

Mijn paard gaat overigens morgen weer kaal. Hij staat op dit moment in een binnenstal met een 0 grams regendeken en gaat straks onder een 200 grams. Blijkt dit te weinig te zijn, gaat er een 100 grams onderdeken onder.
Als het echt koud wordt heb ik een deken met liner wat samen 550 gram wordt, bij extreem weer kan er nog een 150 onderdeken bij.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:27

Ik zit dan nog met een probleempje eigenlijk :))
Al die dekens die ik heb zijn gekocht al van een paar jaar geleden en die zijn gekocht zonder besef hoeveel grams het is (wantja, toen wist ik dat zelf niet eens). Wil ik kijken op de dekens zelf maar vind het niet, het zal inschatten zijn :))

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:37

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:46

Ik heb vandaag mijn 2 shetlanders geschoren. Ze staan in een buitenstal. Ik rijd aangespannen zo'n 3 keer per week. Met hun dikke wintervacht waren ze 's morgens nog nat ondanks zweetdekens. Ze staan nu onder een 300gr deken. Als het kouder wordt krijgen ze nog een onderdeken erbij. Dat werkt prima.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:39

Persoonlijk zou ik scheren als een paard in het werk staat en veel zweet. Zowel praktisch gezien maar zeker ook voor het kou vatten als ze nat van het zweet buiten lopen.

Onze shet is vorige week geschoren, die was elke keer zeiknat na het mennen. Heerlijk weer die vacht eraf.