Scheren in de winter 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Scheren in de winter 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:38

Ik zit eraan te denken om mijn pony te scheren aankomende winter.
Ze krijgt zo een dikke vacht dat ik afgelopen winter een soort van winter stop heb gedaan.
Naar de winter ben ik haar intensief gaan rijden en dit wil ik in de winter ook blijven doen.
Langer uitstappen en zweetdeken op tot ze droog is, is geen optie i.v.m. de tijd. ( Kan pas naar 8 uur in de avond en om half 11 sluit de stal)
Heb afgelopen winter wel een regendeken om gedaan voor als ik ging rijden dat ze niet nat was van de sneeuw en regen.
Maar naar het rijden was ze erg nat van de zweet en duurde erg lang voor ze een beetje droog was maar eigelijk niet droog genoeg om terug op de wei te zetten.
Heb tegen het einde van de winter haar hals een beetje opgeschoren (niet heel kort) dit hielp wel wa.
Nu het binnenkort langzaam weer kouder gaat worden zit ik er aan te denken om haar deze winter te scheren zodat we gewoon kunnen blijven rijden en dat ze gewoon droog terug de wei op kan.
Wil haar benen niet scheren omdat de wei op sommige plekken erg blubberig kan worden.
Welk model is het meest geschikt?
Hoeveel grams deken moet ze dan op? (300 of 400 grams)
Met of zonder hals? ( Ze heeft middellange manen en wil ze graag behouden)

Lauura

Re: Scheren in de winter 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:44

Mn oude pony hier scheer ik ook altijd helemaal. Die krijgt zoveel haar dat het verstikt en krijgt hij heel erg jeuk. Wat je ook kan doen is alleen de luchtpijp scheren, dat heb ik jaren ervoor gedaan toen hij nog reed. Hielp echt PERFECT!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:44

booster schreef:
Ze krijgt zo een dikke vacht dat ik afgelopen winter een soort van winter stop heb gedaan.
Naar de winter ben ik haar intensief gaan rijden en dit wil ik in de winter ook blijven doen.
Langer uitstappen en zweetdeken op tot ze droog is, is geen optie i.v.m. de tijd. ( Kan pas naar 8 uur in de avond en om half 11 sluit de stal)
Heb afgelopen winter wel een regendeken om gedaan voor als ik ging rijden dat ze niet nat was van de sneeuw en regen.
Maar naar het rijden was ze erg nat van de zweet en duurde erg lang voor ze een beetje droog was maar eigelijk niet droog genoeg om terug op de wei te zetten.
Heb tegen het einde van de winter haar hals een beetje opgeschoren (niet heel kort) dit hielp wel wa.
Nu het binnenkort langzaam weer kouder gaat worden zit ik er aan te denken om haar deze winter te scheren zodat we gewoon kunnen blijven rijden en dat ze gewoon droog terug de wei op kan.
Wil haar benen niet scheren omdat de wei op sommige plekken erg blubberig kan worden.

Als je haar in de winter echt intensief wilt blijven rijden zou ik idd haar scheren en dr dan (op het kouds van de winter) een 400 grams deken op doen.
Ik zou dan ook een 200 grams kopen voor het begin en het eind van de winter.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:45

Lauura schreef:
Mn oude pony hier scheer ik ook altijd helemaal. Die krijgt zoveel haar dat het verstikt en krijgt hij heel erg jeuk. Wat je ook kan doen is alleen de luchtpijp scheren, dat heb ik jaren ervoor gedaan toen hij nog reed. Hielp echt PERFECT!

Van alleen de luchtpijp scheren heb ik ook wel eens gehoord, maar een paard helemaal scheren ziet er nou eenmaalwel wat mooier uit. :D

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:48

De luchtpijp heb ik einde van afgelopen winter geschoren en dat hielp wel wat maar de rest van haar lijf was op sommige plekken ook erg nat, daarom dat ik haar hellemaal wil scheren op haar benen naar.
Weet alleen niet wat voor patroon.
Een 200 en een 400 grams ,voor de herfst/begin winter en Eind winter/lente de 200 grams

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:50

Kan ook een onderdeken onder leggen toch? ( ben een leek kwa winterdekens)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:53

booster schreef:
Kan ook een onderdeken onder leggen toch? ( ben een leek kwa winterdekens)

dat zou ook kunnen ja, maar mij lijkt het beste om een 400 en 200 grams te kopen :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:53

donna123 schreef:
Van alleen de luchtpijp scheren heb ik ook wel eens gehoord, maar een paard helemaal scheren ziet er nou eenmaalwel wat mooier uit. :D

Een paard scheer je niet omdat het er mooi uit moet zien,het moet functioneel zijn.Paarden die 24/7 buiten staan kun je nu eenmaal niet helemaal scheren.

Afbeelding

Ik denk dat je ergens tussen 11 en 8 moet gaan zitten,haal er niet meer af dan echt noodzakelijk ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:55

Tinky12 schreef:
donna123 schreef:

Een paard scheer je niet omdat het er mooi uit moet zien,het moet functioneel zijn.Paarden die 24/7 buiten staan kun je nu eenmaal niet helemaal scheren.

[ Afbeelding ]

Ik denk dat je ergens tussen 11 en 8 moet gaan zitten,haal er niet meer af dan echt noodzakelijk ;)

Ik dacht dat het paard van Ts 's nachts op stal staat of iig met een schuilstal op het land?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:07

Paard staat alleen op het land alleen bij extreem weer ( moet het wel heel extreem zijn) wordt ze op stal gezet of even in de binnenbak voor de nacht.
Zit zelf aan model 4 te denken om te scheren.

Edit: wil dan denk ik wel niet heel de hals mee scheren en het hoofd ook niet.
Laatst bijgewerkt door booster op 26-08-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:07

Je kunt allerlei variaties verzinnen op de patronen :) ,persoonlijk zou ik niet zo veel weghalen als je paard zoveel buiten staat.

Zou iig de rug/lendenen bedekt houden.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:26

booster schreef:

Afhankelijk van het paard dat je hebt is scheren niet nodig als je op tijd begint met dekens. Een paard die 24 op 7 buiten staat scheer je mijns inziens niet. Want wat gebeurt er dan met die geschoren delen als het -19 is zoals afgelopen winter?
Met dekens maakt het paard zelf nog vacht aan waar het koud is. Ik doe mijn Tinker bijvoorbeeld half september een 100 grams deken op. (Wanneer de kille regenbuien komen) Dan wanneer het kouder wordt een 200 en in dec jan en feb een 400 grams er op. Dan weer afbouwen wanneer de temperatuur oploopt. Als ik dit niet doe maakt ze een enorme vacht aan. Nu alleen onder de buik en op de benen omdat er geen deken hangt.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:24

Ik denk ook dat je met een goede timing van dekens op doen helemaal niet hoeft te scheren en toch geen last hoeft te hebben van de wintervacht. wel afhankelijk van het soort paard natuurlijk!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:28

Ik scheer mijn pony's ook helemaal in de winter en die lopen 24/7 buiten. Gaat prima, gewoon genoeg dekens opleggen :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:40

een paard of pony die 24/7 buiten staat zou ik nooit helemaal scheren. Een schuilstal zou voor mij altijd een must zijn maar dat terzijde.

als je toch fanatiek wilt blijven rijden zou ik voor functioneel gaan en zolang paardlief geen schuilmogelijkheid heeft niet voor het "mooie" gaan. :n
dan zal hij minder snel zweten en eerder weer droog naar buiten kunnen.

zoals 8 of 11 van de tekening.

LisaaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:49

Ik heb een leuk patroontje op Bikooh's poep gedaan een mega cute hartje :j was heel schattig ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:53

Je hoeft een paard helemaal niet te scheren. Het zweet komt naar buiten en de de tussenlaag is heerlijk droog en geïsoleerd. Als je dan toch graag een deken op doet begin er dan gewoon vroeg mee dan hoef je helemaal niet te scheren en de stukken die koud blijven houden lang haar. Dat is het beste patroon;-)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:01

een paard of pony die 24/7 buiten staat zou ik nooit helemaal scheren.
als je toch wilt blijven rijden zou ik voor scheren waar nodig gaan. inderdaad ergens tussen 8 en 11
dan zal je paardje ook minder snel zweten en eerder weer droog naar buiten kunnen.

En als je je paardje helemaal wilt scheren dan misschien 2 dekens een "stal" deken en een regendeken.... tussen de eerste en de tweede deken zit dan altijd "lucht" is ook beter voor de doorluchting en t is warmer. zeker als ze 24/7 buiten staan..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:51

simongek schreef:
een paard of pony die 24/7 buiten staat zou ik nooit helemaal scheren. Een schuilstal zou voor mij altijd een must zijn maar dat terzijde.

als je toch fanatiek wilt blijven rijden zou ik voor functioneel gaan en zolang paardlief geen schuilmogelijkheid heeft niet voor het "mooie" gaan. :n
dan zal hij minder snel zweten en eerder weer droog naar buiten kunnen.

zoals 8 of 11 van de tekening.

Als ze 24/7 buiten lopen betekend het niet meteen dat ze geen schuilstal hebben ;)

morenomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:56

MIjn paard staat ook 24/7 buiten, wij hebben bij hem patroon 4 geschoren.
Het was ideaal!

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:00

Ik heb die van mij ook 2 jaar 24/7 geschoren buiten gehad. Nooit een kuchje of wat dan ook geweest.
Inderdaad genoeg dekens maar wat ik ook altijd deed was na nat weer droge dekens op doen.
Alleen aan een 400 grams heb je niet genoeg.

Ik had bij -15. 2 (200 + 300 gr) dikke onderdekens onder een 400 gram met hals.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:03

Vroeger schoor ik mijn pony ook altijd die 24/7 op t land stond. Deed het wel alleen wel al begin oktober, zo was het in december al weer een aardig vachtje. Alleen lang niet zo dik als wanneer ik hem niet zou scheren. Die van mij stond dan altijd tussen de 200 en 300 grams deken op in de winter. Lag aan het weer welke en hoeveel vacht er al was terug gegroeit. Benen deed ik nooit.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:01

janderegelaa schreef:
Je hoeft een paard helemaal niet te scheren. Het zweet komt naar buiten en de de tussenlaag is heerlijk droog en geïsoleerd. Als je dan toch graag een deken op doet begin er dan gewoon vroeg mee dan hoef je helemaal niet te scheren en de stukken die koud blijven houden lang haar. Dat is het beste patroon;-)

Ben je met dekens op doen nu niet al te laat? De vacht van mijn pony is nu al zo lang als de vacht van de meeste andere paarden en pony's in midden winter.

Ik zit er ook ieder jaar weer over te twijfelen, dit jaar wil ik minimaal de hals uitscheren kijken of dat al voldoende is. Ik scheer trouwens niet tegen het zweten maar mijn paard krijgt zo veel haar dat ze gewoon te warm word tijdens het rijden.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:49

Ja dat laatste ben ik ook bang voor, dat ze inderdaad veel te warm wordt tijdens het werk.
Daarom heb ik nu ook al een 100 grams deken erop gelegd. Ze was al ijverig bezig een wintervacht te kweken. :P Ik zal nog wel een 500 grams deken bij halen. 400 was net genoeg vorige winter bij -19 graden. Ik scheer ze overigens niet. Ik denk dat ze nog vacht aanvullen tot de gewenste warmte 8-)

Voicy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:14

Hoi,
ik vind het onverantwoord van iemand om zijn paard zijn hoofd en benen te scheren als hij 24/24 buiten staat...

Ook zou ik zoals de meeste hier reageren dan in geval van echte nood enkel aan de hals scheren (maar dat moet hij wel een halsdeken op hebben ook )

Wat ga je doen als het dagen aan een stuk regent bij heel koude temperaturen? jij hebt toch ook niet graag altijd koud toch?
SCheer idd iets van patroon 11 tot max 8
meer vind ik echt onverantwoord. ( de paarden krijgen hun wintervacht echt wel voor een reden hoor )

Groetjes