Vliegen, ik weet het effe niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vliegen, ik weet het effe niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:14

Mijn 2 paarden worden werkelijk waar compleet gestoord van het tuig dat vliegen kan. En dan bedoel ik dus; vliegen, muggen, van die hele kleintjes die je zo begin van avond ziet, etc.
tegen de dazen helpen de zebra strepen erg goed, maar dus niet tegen de rest van het gespuis. Zelfs het helemaal in de vliegendekens zetten doet het niet meer; ze blijven echt constant trappen en bijten en rillen/rollen, zelfs in de eczeemdekens!

Is er nu werkelijk waar niets wat langdurig goed helpt voor mijn paardjes? Ik heb echt een beetje medelijden met ze op het moment...

Ik zal hieronder aangeven wat ik zelf al heb geprobeerd, in de hoop dat er misschien 1 iemand is die de "gouden tip" heeft voor me, zou fantastisch zijn!

Het zijn dus donkere/zwarte paarden, op wei met voor beide een eigen (donker gemaakte schuil)stal en aan 1 kant de beschutting van bomen over de gehele lengte weide. Er is geen electriciteit aanwezig .
Eczeemdekens werken dus niet afdoende meer + ze staan er in te zweten wat nog meer ongedierte aantrekt.
zebra strepen werken echt alleen tegen de dazen, blijkbaar dus ook niet tegen de eventueel stekende (stal)vliegen
Verschillende spuitbussen geprobeerd in het verleden o.a. veerust, dit werkt helaas maar heel kort.
Zelfs de "mensen" deet producten werken niet afdoende, want dit gebruik ik op moment dus en nog staan ze heel de tijd bij me met van die "hellup" vragende ogen...
Wassen is ook al geprobeerd, rollen mogen ze ook (speciaal zandstukje ), maar niets lijkt meer te werken op moment

Ik houd de stallen, weide en paarden zelf zo schoon als mogelijk is en ontwormd zijn ze pas geleden ook.
En aanstellen doen ze ook al niet, want het is inderdaad niet grappig meer, aan de hoeveelheid vliegen te zien.

Bestaat er dus een product wat ik bij voorkeur op de paarden zelf kan smeren wat dus wel voor lange tijd tegen vliegen en ander vliegend gespuis werkt?

unihorses

Re: Vliegen, ik weet het effe niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:17

je zou heel rigoureus ze in kunnen smeren met vaseline :+ doen ze in Afrika ook ( kan je ook alleen flanken e.d de favo plekken van die kleine vliegjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:20

Serieus?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:22

:j hoorde ik van een vriendin, die is daar een paar maanden geweest. paarden helemaal in een laag vaseline.. iedere dag weer... ( dat waren wel dure paarden :P )
voor die paardenvlieg die ziektes meegeeft( ben zo de naam kwijt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:26

Ik geloof je, maar ben een beetje bang dat de potten nooit groot genoeg zullen zijn voor 1 paard voor 1x smeren en dat zal een ranzig zooitje worden erna... Verstikt dat de huid dan niet?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:29

ze hadden daar speciaal personeel voor het smeren :+ ging nogal wat op ja... ik weet niet of het verstikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:34

Dank je wel voor de tip, maar geloof niet dat ik dat aandurf hoor...

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:44

Er is bij de dierenarts spul te krijgen, dat tegenwoordig eigenlijk alleen nog voor vee op de markt gebracht mag worden. (het is inktblauw en je hoef er maar 1x per week een dun laagje op de ruggengraad van voor tot achter op te doen). Na het opbrengen mocht ik er die dag niet rijden om het goed in te laten trekken.
Het is duur, maar werkte goed.
Ik kreeg het van de dierenarts nadat mijn paard door een steekvlieg in de hals was gestoken en ze daardoor slikproblemen kreeg. (soort allergische reactie).
Ik zit nu op mijn werk en kan de naam niet checken, maar zal het bij thuiskomst even nakijken. Als je interesse hebt tenminste.

Verder zijn er natuurlijk allemaal zelfmaak anti-vliegenspul producten. Op Bokt en de rest van internet zijn er genoeg recepten te vinden, maar volgens mij werken die maar max 6 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:48

Ja heel graag Gee! Heb zo onderhand alle zelfmaak middelen al uitgeprobeerd en als het al werkt iid maar voor enkele uren, word er onderhand beetje moedeloos van eerlijk gezegd...

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:53

ook mijn paarden hebben er erg last van :( dus ik lees even mee!

Ik zou de zebra deken kopen maar lees hier dus dat die ook niet helpt tegen die kleine rot beestjes 's avonds...
Ik las zonet ergens dat de rambo sweet itch hoody goed moet zijn, heb jij die al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:01

Ik heb zelfs die officiele eczeem dekens voor beide en inderdaad worden ze nog steeds half gek met die dekens op, want zelfs met buikflap komen ze blijkbaar nog in grote getalen op de onbedekte plekken, zoals idd flanken, benen enzo...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-13 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:07

Ik spuit bij mijn excemers op de plekken waar geen deken zit een mengsel van hertshoornolie, azijn en water. Dat helpt redelijk goed. En ik zet ze binnen rond de schemer. Verder ook alles al geprobeerd maar een echt wondermiddel bestaat niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:08

Zebra strepen icm met die flappen die je aan de maantop vlecht tegen vliegen?

Waarom kom ik nou niet op de naam...
Je hebt geen dragende merries trouwens?

En verder gewoon standaard een masker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:19

flappen? Je bedoelt die oordingen voor bv koeien? Al eens voor gekeken idd, maar zijn alleen verkrijgbaar in doosjes van 10 stuks of meer , als het dan ook niet werkt is het best zonde geld eigenlijk...
En nee hoor drachtig zijn ze beide niet, wel merries toevallig en masker zit er zeker standaard op bij allebei.
Binnen zetten is dus geen optie, want geheel is 1 stukje en staan stallen dus op de wei en daar zitten ze net zo goed...

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:21

Ik heb even snel geprobeerd te googlen. Volgens mij was het Tectonik pour-on.
Het is dus inderdaad niet officieel geregistreerd voor paarden. Gezien de blauwe kleur kan dat dus op lichter gekleurde paarden (bijv. schimmels) een blauwe kleuring geven. Kosten per liter ongeveer EUR 70, maar goed je mag maar per keer max. 25 ml gebruiken. Ik heb het toen in een klein spuitje van 10 ml gedaan en dat over de ruggengraad gespoten. Dat was voldoende.
Ik begreep toen ook van de dierenarts dat dit eerst op een kleine plek op je paard uitgeprobeerd moet worden i.v.m. allergie reactie. De huid kan er nogal heftig op reageren. Via hem heb ik het toen in een kleiner verpakking kunnen kopen en zelfs toen nog heb ik het met een stalgenootje gedeeld.
Tijdens het googlen kwam ik ook een ander merk tegen: Butox Protect. Ook dit is eigenlijk alleen voor koeien en schapen. Maar hier kan en durf ik dus niets over te zeggen.

Hoe dan ook: Ik zou dit soort spul dus nooit zomaar via internet kopen, maar altijd via of in overleg met een dierenarts.

Bij mijn paard werkte Tectonik pour-on erg goed. Dit jaar heb ik het niet meer gebruikt, omdat het op is.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:31

Heb nog even verder gegoogled:

Gek genoeg is het in Nederland voor paarden niet op de markt te krijgen. (Verboden?)
Maar in het buitenland is dit nog wel beschikbaar.

Hier nog wat uitleg over het middel zelf. Hier wordt dus ook al aangeven dat het niet zo lekker spul is en dat het ook maar eens in de 7 weken herhaald hoeft te worden. Ik weet toch echter zeker dat ik het 1x per week a 10 dagen moest herhalen, maar goed, misschiek ook wel omdat mijn paard wél buiten stond en dus ook in de regen.

Tectonik is een insecticide pour-on oplossing voor uitwendig gebruik bij runderen. Het werkzame bestanddeel van Tectonik is Permethrine (3,6 gram).

Toegestaan is uitsluitend het gebruik als bestrijdingsmiddel voor het bestrijden van vliegen op runderen en het bestrijden van Culicoides (knutten) bij runderen. Niet toepassen in de nabijheid van oppervlaktewater maar bijvoorbeeld binnen in stallen. Volg de gebruiksaanwijzing om gevaar voor mens en milieu te voorkomen.

Uitwendige lokale aanwending. De totale dosis op de ruglijn aanbrengen, van de nek tot de basis van de staart. Ongeveer een vierde van de dosis steeds op de nek aanbrengen.
Alle dieren van een koppel tegelijk behandelen.

Niet toepassen in de nabijheid van oppervlaktewater, maar bij voorkeur binnen in stallen. Na behandeling met Tectonik pour-on de runderen niet direct de zon in laten gaan.

Dosering: 10 ml per 100 kg lichaamsgewicht met een maximum van 25 ml per rund.
Behandeling herhalen na 7-11 weken.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:35

Oude tip van welleer tegen vliegen in de stal; hang kleine boterhamzakjes gevuld met water boven de ingang van de stal. De glinstering van het water in het zakje houd vliegen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:35

Thanks Gee! ik had na je 1e bericht idd ook de butox en de tectonik op internet
gevonden, ik ga hier maar eens hard over nadenken, want 70 euro is een hoop geld voor mij, vooral als ze er dan nog allergisch voor kunnen zijn ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:36

Kunnen vliegen daar niet tegen dan, Annemun? Dat is zeker het proberen waard eigenlijk...

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:39

Misschien dat de dierenarts ook kleinere verpakkingen kan verstrekken. Die liter verpakkingen zijn uiteraard alleen interessant voor boeren. Zoals gezegd, ik kreeg minder voorgeschreven van mijn dierenarts. Bel hem even. Vragen kost niks. (ok, belkosten hi, hi)
Succes

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:42

Misschien een beetje rare vraag maar, waar ligt jullie mest bak? Hoevaak word er mest van t land afgehaald en hoe schoon zijn jullie stallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:55

Bedankt. Ik bel dus net met de DA; "Tectonic is niet getest op paarden en wij vertrekken dus geen middelen die niet voor paarden bestemd zijn" . Waarop ik dus vroeg of er dan andere middelen zijn, wel voor paarden, kreeg ik als antwoord; "er zijn spray's beschikbaar die maximaal tot 6 uur werken" en op mijn vraag wat ik en/of DA dan kunnen doen als er een allergische reactie optreed bij een paard van me, was; "zet je hem op stal" .... -O-

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:59

OK, lekkere dierenarts. Snap wel dat ze zeggen dat het niet op paarden getest is, maar dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn vast al gevallen gedocumenteerd, waarbij het gewoon ook aan paarden verstrekt is (zoals door mijn dierenarts). Misschien even een rondje bellen naar andere DA's in de buurt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:11

Voor in de stal,mits die hoog genoeg is,kan je van die vliegenplakstrips hangen.Je hangt ze dan niet Verticaal maar Horizontaal.
Het maakt geen verschil w.b.t. de afstand van de mestbak en of het weiland uit gemest word.
Mijn mestbak staat helemaal vooraan bij het hek,elke dag word het weiland uit gemest en nog stikt het v.d. vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:15

Zoals ik al zei Kermis; zo schoon als mogelijk; stallen zijn week geleden nog met dettol gereinigd, mest haal ik meerdere malen per week van het land en mestbak ligt idd schuin achter de stallen, maar die is leeg op moment...

ik snap het ook hoor dat het niet testen op paarden gemeld word, maar vond de opmerking van op stal zetten bij allergische reactie wel heel erg eigenlijk, ik zal vanavond eens op zoek gaan naar een andere...

Thanks Gohya en die hangen er dus ook in grote getalen; heb wel gemerkt dat de vliegen niet op de plakstrips zitten en wel op de ouderwetse hangers; die heb ik nu dus maar opzij gehangen en vastgemaakt aan beide uiteindes...