Het samenstellen van een "dekenpakket"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Het samenstellen van een "dekenpakket"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:54

Mijn Welsh Cob heeft afgelopen winter zonder dekens gestaan en dat is me slecht bevallen :( Vandaar dat ik voor de komende winter mij orienteer op de mogelijkheden van winterdekens e.d.
Persoonlijk lijkt mij de Rambo Optimo erg handig met de losse liners. Nu heb ik ook zweetdekens nodig en wilde graag een compleet pakket samenstellen waarvan de één (voor even) onder de andere gedragen kan worden als dit even "noodzakelijk" is, denk daarbij aan bv een zweetdeken in combinatie met de regendeken er voor korte periode overheen.
Zelf dacht ik aan de Optimo, de Helix en de GP Fleece van Rambo.
Mijn Welsh is een eczeemgevalletje en ik vroeg mij af of ik de ongevoerde regendeken van deze Optimo over de Sweet Itch kan gebruiken, of juist bij slecht weer de SI af kan laten en dan alleen met de regendeken met hals bv.

Ik lees graag jullie ervaringen-ideeen e.d :) :) :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:52

ED --> SV

Faya__

Re: Het samenstellen van een "dekenpakket"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:56

Persoonlijk zou ik dan voor een Rhino deken ga met de gewone liners van Rambo, werkt ook prima en kost stukken minder :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:06

Wat ik heb; (alles horseware)

Fleecedeken
Wollendeken (x3)
Vliegendeken
Regen liner voor onder vliegendeken
Regendeken 0gr
Winterdeken 375gr
Duo liner 200gr
Duo liner 400gr
Staldeken belly band 400gr

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:14

Ik heb van horseware:

100gr liner, 200gr liner, 300gr liner ,400gr liner
fleece liner
0gr rambo supreme met 0gr hals en 150 gr hals
0gr amigo bravo met 0gr hals (gebruik ik alleen in voorjaar/najaar, is iets dunner dat de rambo)
amigo bug buster vliegendeken
regen liner voor vliegendeken

Verder een wolle zweetdeken en vliegen uitrijdeken van andere merken.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:01

Hoe en welke combinaties van dekens gebruiken jullie dan en waarom? :-)

Ik heb graag een dekenset die ook onderling mooi te matchen valt en die qua gebruik zeker wat kan hebben vandaar dat mijn keuze op Rambo viel.
Maar goed, het gaat vooral om de combinatie's die er qua gebruik van te maken zijn en waar je praktisch gezien mee uit de voeten kunt. Een kast vol dekens waar je niks mee doet is niet mijn ding eerlijk gezegd :) :) :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:06

Ik zweer bij de optimo owv de ligging en bewegingsvrijheid. We hebben daarnaast een 300 g bucas en een ongevoerd regendekeb, mocht de optimo alsnog nat worden maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:10

je kan de rambo deken gerust over de RSIH doen :j
ik doe mijn rhino deken er ook altijd heen als het gaat storten :j maar je hebt er ook een speciale regendeken voor. die maak je vast aan de binnenkant van de rsih :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:14

Ik heb voor al mijn paarden een rambo, voor de meeste 300 gram en voor 1 een 200 gram met onderliners.

Ff een vraagje.. waarom een regenliner voor een vliegendeken??? Dan heeft de vliegendeken toch geen nut?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:20

Ik heb Rambo en Rhino met liners. Ik heb één paard met een hoge schoft, daarvoor wil ik de Optimo wel uitproberen, misschien dat die beter zit.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:22

Volgens mij heeft Bucas een deken die je van - zoveel tot + zoveel kan gebruiken (inclusief voor een bezweet paard).

Mijn pony droeg altijd Horseware. Ik had een regendeken (Rhino), onderdeken 200 grams (liner) en onderdeken 500 grams (liner). Daar kon ik prima mee uit de voeten. Ik heb mijn regendeken wel een maatje groter gekocht, zodat de onderdekens er mooi onder vallen en niet nat worden, maar ook weer niet zo groot dat ze de regendeken ook alleen op kon. Bleef allemaal prima liggen.

En ik had ook nog een cooler van Horseware. Die heb ik weleens onder een deken gebruikt. Ging redelijk. Die schoof er namelijk wel onderuit (ook geen buiksingels), omdat ik geen bevestigingshaakjes meer over had om de cooler aan te bevestigen.

Later heb ik nog een Rhino vliegendeken aangeschaft, maar nooit iets overheen gehad. Met veel regen had ze namelijk de vliegendeken niet op.

Als ik weer een paardje koop, zou ik hetzelfde doen :j.

[edit] Ik lieg. Ik had ook nog een 200 grams regendeken van Rhino. Dan ging ze van regendeken naar 200 grams + 0 grams regendeken naar 500 grams + 0 grams regendeken. En als het dan echt extreem koud was deed ik de 200 grams regendeken op met daaronder 200 grams onderdeken en desnoods 500 grams onderdeken. Ik wilde nooit 3 dekens opdoen, maar maximaal 2. Maar eigenlijk lag die 200 grams regendeken vaker in de kast dan op mijn paard. Het was mijn eerste deken, maar ben al snel overgestapt naar de 0 grams regendeken en de 200 + 500 grams liners :j
Laatst bijgewerkt door zap op 24-07-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:22

crazycactus schreef:
Ik heb voor al mijn paarden een rambo, voor de meeste 300 gram en voor 1 een 200 gram met onderliners.

Ff een vraagje.. waarom een regenliner voor een vliegendeken??? Dan heeft de vliegendeken toch geen nut?

waarom zou de deken dan geen nut hebben?
mijn merrie heeft altijd jeuk op der nek en verder nergens die draagt dus Rsih dan heeft de deken toch ook nut als er een regendeken op zit (aangezien de nek dan nog steeds bedekt is) :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:26

Dat is dus precies wat ik bedoel, je gaat een regendeken over een vliegendeken leggen... Ok je hebt er dan nog wel een hals aan, maar de rest van de vliegendeken zou je af kunnen laten ipv een regendeken er over heen leggen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:27

Moet je wel de hals los kunnen maken of ergens aan kunnen bevestigen. En sommige vliegendekens hebben een buikflap...

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:58

Je kunt toch ook de Optimo zonder liner gebruiken? Je hebt dan een waterdichte regendeken met hals die tevens beschermt voor eventuele mugjes. Daar zou in principe geen sweet itsh meer onder hoeven,..toch?... Of mis ik iets :-)

Ik had ooit eens een regenliner in handen voor onder de sweet itsh, maar deze week qua maat nogal wat af vergeleken met de eczeemdeken...raar hé.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:11

Och die maten... dat is altijd weer net anders dan verwacht/gehoopt.

Maar ik snap nu eigenlijk je vraag niet met al die liners en Optimo's in je vraag (sorry niet zo thuis in de namen van de dekens. Voor mij is een liner een onderdeken namelijk). Je bedoelt gewoon een regendeken en een vliegendeken toch?

Je wilt dan in plaats van een vliegendeken een regendeken met hals? Geen idee of dat kan, mijn pony was niet zo heftig met vliegjes. Waren enkel (korte) periodes dat ze lekgestoken werd en dan kreeg ze een vliegendeken op of met regen een regendeken of niks. Ze had in de regen geen last, maar het was dan ook geen excemer :n.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:12

Icrack schreef:
Je kunt toch ook de Optimo zonder liner gebruiken? Je hebt dan een waterdichte regendeken met hals die tevens beschermt voor eventuele mugjes. Daar zou in principe geen sweet itsh meer onder hoeven,..toch?... Of mis ik iets :-)

Ik had ooit eens een regenliner in handen voor onder de sweet itsh, maar deze week qua maat nogal wat af vergeleken met de eczeemdeken...raar hé.

De regenliner is idd korter dan de deken.
Ik dacht ook dat ik de verkeerde maat had gekocht, maar met het passen lag hij perfect.
Ze zijn zo gemaakt dat ze nooit onder de buitendeken uitkomen, zijn bewust iets korter gemaakt.
Daarom kan je het beste de liners in de zelfde maat kopen als de buitendeken.

Een regen deken als vliegendeken gebruiken zou ik niet doen hoor, is veel te warm!

De regenliner is echt veel dunner en luchtiger en uv werend.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:22

@ninne

Ik had van beide de 1.90, de sw.i paste prima, de waterdichte liner daarintegen was echt te krap. Vooral als ze haar hoofd naar beneden deed zag je de liner van alle kanten trekken. Het leek me geen verstandige zet om haar die te laten dragen.

Juist omdat ik nu geen waterdichte liner heb voor onder de sw.i wilde ik de optimo, zonder liner eronder, hiervoor gebruiken. Die kan er overheen, maar de optimo is met hals, dus zou ik de sw.i af kunnen laten en dan de regendeken van de optimo gebruiken als soort van sw.i... Kun je het volgen? :-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:23

De regendeken als sw.i zou er pas op gaan als het weer slechter en kouder gaat worden. Met dit weer doe ik haar en geen plezier mee idd :-) :-) :-)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:27

Ik heb een 200g onderdeken van Rambo en een 300g outdoor deken van fuaganza, met nek.
Dit jaar heb ik hem geschoren in februari en direct beide dekens opgelegd. Voor vanaf september te starten zou ik beter nog een 100g kunnen gebruiken.

Ik heb ervoor gekozen om zo weinig mogelijk dekens te gebruiken. En ik heb altijd geleerd dat een zweetdeken geen warmte geeft.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:39

Met koudere temperaturen zou het denk ik wel kunnen, maar als het kouder is zijn vaak ook de mugjes en steekvliegjes weg :P.

Ik begreep trouwens wel met de Optimo dat die door de loopsplit wel 1 à 2 maten groter uitvalt.
Weet niet dat Horseware dat inmiddels of heeft opgelost....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:47

Wat een lijsten met dekens :oo

Ik heb alles van Bucas.
- Sunshower, is een hele luchtige regendeken
- Shamrock Power, is een stal/zweet deken, die leg ik onder de Sunshower als het iets kouder is.
- All in one met hals, de naam zegt zat. Deze heb ik 2x omdat die zo'n 5 maanden op ligt. Als t iets kouder wordt heb ik een hals van 2 lagen fleece die er onder komt, als het nou écht heel koud is (is dit jaar 3 dagen gebeurd), dan leg ik de Shamrock onder de all in one.
- Zebra, de vliegen deken.

Daarnaast heb ik nog een hele stapel zweetdekens, die gebruik ik bij t losrijden. Al zijn ze dit jaar de kast niet uit geweest (paard was eruug fris).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:50

ik heb alleen twee winterdekens, weet niet hoeveel grams. Ik zou ze over elkaar kunnen doen maar heb dit nog nooit hoeven doen. Verder heb ik nog een zweetdeken, verder niks...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:56

Trouwens, misschien handig om te weten; mijn paard wordt 's winters geschoren.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:59

Ik heb wel een stuk of 15 deken maar gebruik er altijd maar een paar, dus zal vermelden wat ik gebruik:

Nu vliegendeken.
Najaar voorjaar bij veel regen een regendeken evt. met fleece als het ook wat frisser is.
Winter geen vorst onder de 10 graden een 200 grams outdoordeken.
en als het vriest een staldeken van 150 gram onder de 200gram outdoordeken.
en bij kouder weer en zweten een fleecedeken.

Het meeste gebruik ik de regen deken en de outdoor 200 grams deken, dat vind ik ook echt een must als je deken wil gebruiken de rest zijn extratjes, merk moet je zelf kijken wat je fijn vind ik vind QHP erg fijn maar heb ook wel Harry Horse en Amigo.