Wat te doen bij staart en manen die kapot gaan van schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreesterr

Wat te doen bij staart en manen die kapot gaan van schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:05

Heeft iemand tips voor een paard dat zijn staart en manen kapot schuurt!?

Shirley

Re: Wat te doen bij staart en manen die kapot gaan van schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:06

De oorzaak opzoeken en aanpakken :j

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:07

Geprobeerd. Een vee-arts dacht aan mugjes. Maar met vliegenspray werd het niet minder

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:08

zomereczeem? deken! maar als ze al schuren is het dan al "te laat"

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:10

voor de staart een staartzak. die vlecht je er in, en dan kunnen ze alleen de zak kapot schuren.

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:10

Hij draagt een deken :)

Thanks voor de tip, zal er eens naar gaan kijken. Zijn staart is namelijk het ergst er aan toe. Dus wie weet helpt de staart zak

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:17

Is hij goed ontwormt? En wat krijgt hij aan voer en gras? Die van mij schuurden ook altijd enorm. Toen ze suiker- en zetmeelarm gevoerd werden was het over. Ze staan ook maar zeer beperkt op het gras.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:19

bij een paard bij mij op mijn vorige stal werkte deze goed Afbeelding

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:20

Hij wordt ieder jaar voordat het weide seizoen begint getest op wormen samen met de andere paarden. Altijd worm vrij.

Moet trouwens wel erbij vermelden dat hij op ons vorige stal binnen stond. Nu heeft hij een buitenluik. En ineens heeft hij dat schuren. Aan voer 3x brok en 4x kuil volgens mij. En hij staat gedurende het weide seizoen ongeveer 3 uur p dag buiten.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:21

is van divoza.

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:22

Oké thanks!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:24

Staat hij de hele dag binnen?
ik zou zelf een eczeemdeken aanschaffen!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:26

Mijn pony heeft erge last van zomereczeem. Ze heeft nu haar eczeem deken op en dat helpt erg goed.

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:26

Ja op paar uurtjes p dag op wei of losgooibak na staat hij binnen. Kan ik idd ook wel eens proberen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:27

Dreesterr schreef:
Ja op paar uurtjes p dag op wei of losgooibak na staat hij binnen. Kan ik idd ook wel eens proberen

Vind je dat niet sneu? :=
Dan kan het schuren ook verveling zijn, een paard hoort in de wei. ;)

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:32

Nee vind ik niet sneu. Hij staat 3 uur p dag minimaal buiten soms zelfs langer. Daarnaast is hij minimaal 3 uur buiten zijn stal met mij voor poetsen en rijden e.d. Daarnaast heeft hij een buiten luik die altijd open staat en heeft hij een erg ruime hoge en lichte stal. Als ik hem de hele dag laat staan heb ik een paard dat tonnetje rond is en niet meer kan lopen van de bevangenheid. Daarnaast plast hij niet buiten dus na een uur of 4 staat die zelf al voor het hek te smeken of hij naar binnen mag. En als je mijn berichten even terug leest: hij schuurde op zijn vorige stal niet waar die wel altijd binnen stond en geen buiten Luik had.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:33

Staartzak ziet er handig uit tegen het schuren maar bij het wegslaan van vliegen lijkt het mee een onding...

Als mijn paard binnen staat in de zomer dan gaat ze als ze zich verveeld schuren. Buiten zoekt ze geen paaltjes maar vind ze het heerlijk als ik haar krab aan haar staartwortel, ze heeft dan ook veel schilfers.

Ik was de staart mijn mijn paard met teatree shampoo. Daarnaast staat ze wel op het land maar hebben we strookbegrazing (dus krijgt ze niet absurd veel binnen) en krijgt ze nog een schep luzerne en 3/4 schep c4l met ongeveer 50 ml lijnzaadolie. Vaak krijgt ze ook nog hooi op stal als ik er ben maar daar geeft ze zich eigenlijk geen tijd voor, dus daar eet ze niet veel van.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:34

Klinkt als zomereczeem en dat kan zomaar ontstaan.

Eczeemdeken werkt goed. Mijn paard staat er al een paar jaar mee. Sinds dit jaar ben ik Derfen gaan proberen. Van de week de eerste schuurtekenen gezien en vlak naast de staart ontstonden wat bulten die jeukten. Gisteren voor het eerst het spul erop gesmeerd, vanochtend had ze niet geschuurd. Ben benieuwd of het echt afdoende zal zijn.
Je kan eerst een proefverpakking bestellen.

http://www.vidoma.nl/magento/index.php/ ... 30-ml.html

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:46

Er lijkt bij paarden met gevoeligheid voor SEME/ZE een sterke relatie te zijn tussen suikers en zetmelen in het voer en het triggeren van de eczeem. Ik zou dus eens beginnen met uitzoeken wat voor brok er precies wordt gevoerd op de stal waar je paard nu staat, en sowieso de kuil vervangen door dorshooi.

Verder heb je het er over dat hij een deken op heeft. Maar is dat ook idd. een eczeemdeken? De gevoeligheid voor SEME/ZE kun je niets aan veranderen, je kunt hooguit proberen zoveel mogelijk factoren die een uitbraak kunnen triggeren weg te nemen en dan te hopen dat dat effect heeft. Een echte eczeemdeken, die grotendeels kan voorkomen dat je paard op de plekken waar het het meest gaat jeuken wordt gestoken door culicoïdes, is daarbij onontbeerlijk als onderdeel van je "behandelplan".

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:48

Ga ik zeker eens onderzoeken. Bedankt voor de goede tips!

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:50

Bij ons gebruiken we allemaal: klitwortel gewoon te koop bij de kruidvat met een paarse dop!
In masseren in de staartwortel, gewoon elke dag en ze hebben er geen last meer van.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:52

avs opsmeren

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:53

Dreesterr schreef:
Nee vind ik niet sneu. Hij staat 3 uur p dag minimaal buiten soms zelfs langer. Daarnaast is hij minimaal 3 uur buiten zijn stal met mij voor poetsen en rijden e.d. Daarnaast heeft hij een buiten luik die altijd open staat en heeft hij een erg ruime hoge en lichte stal. Als ik hem de hele dag laat staan heb ik een paard dat tonnetje rond is en niet meer kan lopen van de bevangenheid. Daarnaast plast hij niet buiten dus na een uur of 4 staat die zelf al voor het hek te smeken of hij naar binnen mag. En als je mijn berichten even terug leest: hij schuurde op zijn vorige stal niet waar die wel altijd binnen stond en geen buiten Luik had.

Er is ook nog een andere middenweg: met hooi op de paddock. Persoonlijk vind ik het wel sneu zo lang op stal. Die van mij gaan dan ook schuren van de verveling. En dat hij het eerst niet deed is niet gek, zonder luik zullen er wel minder vliegen en muggen zijn. Al schuurden die van mij ook niet ieder jaar even erg, geen idee waar dat aan lag. Maar sinds ze dus op suikerarm dieet staan is het schuren vrijwel over.

Ik zou toch eens kijken naar het voer dat je paard krijgt. Kuil is best rijk voer over het algemeen, mss gaat het beter op armer hooi? En hoeveel krijgt hij per voerbeurt? 3x zegt nog niet zoveel natuurlijk als je niet weet hoeveel het per beurt is. Ik zou zeker eens navragen welk voer ze krijgen en even nagaan wat er precies inzit. Zoals hierboven al geschreven is: hoe minder balast stoffen er in je voer zitten hoe beter het is voor paarden met ZE.

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:04

Als dat mogelijk was had ik dat idd kunnen doen. Maar dat is helaas niet zo. Ze mogen niet samen in de paddock en de wei dus dat zal eerlijk verdeeld moeten worden. Dus zolang ik geen school vakanties heb zal hij het moeten doen met smorgens en gedeelte Vd middag buiten en begin van de avond weer een paar uur uit stal met mij. Denk dat er heeeeeeeeeeeel wat paarden zijn die het slechter hebben helaas. Je gunt het ieder paardje natuurlijk. Daarom hou ik van vakanties, paard hele dag buiten en ik zit er lekker bij.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:17

Een exceemdeken op, ook in zijn stal! En ik vind ook wel dat hij weinig buiten staat.