Scheren tegen luizen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Scheren tegen luizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 21:33

Hoi bokkers !
Mijn kleine vriend kampt nu toch al een tijdje met luizen. Heb al shampoo geprobeerd maar dit was bijna onbegonnen werk omdat hij nog erg bang is van de sproeier en ik dit dus met de spons moest doen. Dit kon je echt moeilijk uitspoelen dus heb van de arts een pipetje gekregen dat ik 1x in de week erop moest doen. Het is nu wel al verbeterd maar toch zie ik ze nog lopen.

Nu zou ik hem graag nog willen scheren omdat hij ook moeilijk uit zijn wintervacht geraakt. Hij verhaart wel maar hij heeft wel nog al zijn winterhaar terwijl mijn andere shet er al bijna helemaal door zit.

Is dit nu nog een goed idee ? Omdat we nu al mei zijn.. & moet hij dan nog een deken op ? Regendeken veronderstel ik dan.. ?
Wij zouden hem graag zelf scheren dus hoe doe je dat dan het best ? Scheermachien altijd tijdig oliën , schoonmaken , tegen de haren in scheren , ... vergeet ik iets ?

Help ! :)

xanthos111

Re: Scheren tegen luizen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 21:58

Niemand ? (a)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:07

Je kan hem wel scheren, maar als hij bang is voor water zal hij het scheren niet als even leuk ervaren.
Voor 2 jaar terug heb ik mijn pony geschoren ze hadden toen luis, en ik had niet gevoel dat ik door de dikke wintervacht kwam. Toen heb ik haar dus geschoren en helemaal gewassen, pas vanaf toen had ik gevoel dat het hielp ik schoor haar in feb/maart, alleen nu nog scheren is wel heel erg laat. dan moet ze met de regen zeker wel een deken op.
En vraag mij af of je dan deze zomer nog een mooie pony krijgt.

Luis is erg hardnekkig, je moet ALLES wassen incl de paarden die in de buurt staan (zelfde wei etc.) en die mensen moeten ook hun spullen wassen, je krijgt het zo weer terug.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 22:18

Marjo89 schreef:
Je kan hem wel scheren, maar als hij bang is voor water zal hij het scheren niet als even leuk ervaren.
Voor 2 jaar terug heb ik mijn pony geschoren ze hadden toen luis, en ik had niet gevoel dat ik door de dikke wintervacht kwam. Toen heb ik haar dus geschoren en helemaal gewassen, pas vanaf toen had ik gevoel dat het hielp ik schoor haar in feb/maart, alleen nu nog scheren is wel heel erg laat. dan moet ze met de regen zeker wel een deken op.
En vraag mij af of je dan deze zomer nog een mooie pony krijgt.

Luis is erg hardnekkig, je moet ALLES wassen incl de paarden die in de buurt staan (zelfde wei etc.) en die mensen moeten ook hun spullen wassen, je krijgt het zo weer terug.

Dat dacht ik dus ook ivm dat laat scheren. Maar ik denk dat er mij niks anders opzit. Hij schuurt hem echt hard en heeft soms zelfs al kale plekjes.
Verder heeft hij onlangs een nieuw vriendje erbij gekregen. Momenteel zie ik nog niks kruipen maar dat komt misschien ook door zijn donkere vacht maar ik zal hem toch preventief eens behandelen. Mijn halsters etc gaan sowieso de was eens in want ze waren al erg vuil :)
Nog iets waar ik moet op letten tijdens het scheren ?

Jannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:55

Mijn paarden hadden ook luis. Heb ze eerst gewassen en daarna helemaal ingespoten met veerust. Bijna alle luizen waren dood. Daarna nog een paar keer spuiten met veerust en alle luizen zijn weg :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:46

Heb mijn pony wel eens behandeld en geschoren omdat hij luis had. Dit jaar heb ik hem meerdere keren gewassen met Neocidol (van de dierenarts) en hij was er zo af! Mijn pony heeft het ook niet op spuitbussen. Heb het spul aangemaakt in een ander flesje die amper geluid maakte, was de perfecte oplossing. :j Ook de stal leeg gehaald, alles gewassen, andere pony's behandeld.

Zie dat het topic al wat dagen oud is, hoe is het ondertussen?

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 22:18

Heb ondertussen enkel het middeltje erop gedaan. Begint langzaam te verbeteren maar ga morgen of dinsdagmiddag achter veerust en eens zien of dat helpt. Zo niet dan gaan we er toch het scheermachien inzetten..
Mijn pony is niet bang van spuitbussen maar eerder van een spuitslang. Dus als ik hem wil wassen moet dit met de spons.. Deken is intussen al gewassen & de halsters worden in het wasmachien gestoken :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:23

Wat voor middel heb je?

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:24

Wij krijgen van onze dierenarts een soort van vergif. Werkt er goed, dus geen gedoe met wassen enz. Eventueel kun je ze voor de tijd scheren. Dan word het beter opgenomen. Je hoeft het alleen maar over de ruggengraat te druppelen.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 22:26

Loesje , denk dat ik hetzelfde middeltje heb.
Dierenarts heeft de naam niet vermeld. Enkel wat meegegeven in een flesje met de opdracht dat we dit iedere week 1x over zijn ruggengraat moesten druppelen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:28

De va heeft een middeltje van 65 euro, ik kan even niet op de naam komen.

Butox, officieel een runder middel, dat werkt perfect.
Toedienen als een pipet. vanaf maantop tot staart aanzet stippies zetten en dan na 10 dagen nog een x.
Binnen een dag was alles van mijn tinker af. ideaal.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:29

Ik deed het vergif samen met water aanmengen. Dat deed ik in een gifspuit (zo 1 die je met een pomp op druk kunt brengen), dan kamde ik tegen de haren in en spoot tegelijk het mengsel op de huid. Ik heb daarmee de hele pony behandeld en 10 dagen later nog eens. Ik was er zo vanaf.

Bij mij was het midden in de winter, dus scheren vond ik geen optie. Maar als jou pony er niet bang voor is zou ik het zeker doen! en dan behandelen, gaat stukken makkelijker.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 22:35

Heb persoonlijk nog nooit geschoren en pony is ook nog nooit geschoren geweest.. Dus daarmee wacht ik daar liefst het langst mee en wil het nu eigenlijk het liefste met middeltjes proberen op te lossen.... !

Alvast bedankt iedereen :)

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:38

Kan het morgen voor je na kijken. Maar denk dat het wat anders is want deze mag je pas met een paar weken herhalen.

Edit: ruikt een beetje naar spirtis en je moet handschoenen dragen.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 22:43

Oei neen zo straf is het niet.
Het is eerder zo een doorzichtig /bruinachtige/ vettige vloeistof dat weinig geur heeft. Maar het laat wel bruine plekken achter op mijn paardje zijn witte rug..

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:49

Dan is het sowieso geen neocidol. Daarbij moet je handschoenen dragen, het stinkt en laat op wit geen vlekken achter.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 22:53

Misschien moet ik maar eens gaan kijken naar een zwaarder middeltje :')

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:56

Ben wel benieuwd welk middel jij hebt gekregen, jammer dat je dat niet kunt zien. Heb je ook geen bijsluiter er bij? Was het prijzig?

Mijn flesje staat netjes op wat het is en had ook een bijsluiter. Enige nadeel was de prijs. 70 euro.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:58

TS, hoe vaak heb je het middel gegeven?
Kuurtjes ed moet je wel afmaken voor je weer wat anders probeert.
Ik zou even overleggen met de DA voor je overstapt op wat anders.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 23:01

Ben stiekem ook wel benieuwd ! Neen staat niks op... Hij had gewoon wat overgegoten vanuit zijn fles in een ander klein flesje en zo meegegeven met de melding dit 1 keer in de week over de ruggengraat te druppelen en dit te herhalen tot het weg is... Ik doe dit nu al 1 maand en er is maar weinig verbetering.. Ik denk gewoon dat het product niet effectief genoeg is..
Kostprijs was rond de 20 euro ...

Ik ga denk ik echt moeten kijken naar een straver product. Mijn arme vriendje heeft echt last van jeuk..

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 23:03

senna21 schreef:
TS, hoe vaak heb je het middel gegeven?
Kuurtjes ed moet je wel afmaken voor je weer wat anders probeert.
Ik zou even overleggen met de DA voor je overstapt op wat anders.

DA had het over 1 à 2 weken maar dat dit door zijn wintervacht ook wat kon uitlopen...
Maar vind toch dat mijn shetje geen maand hoeft te wachten op een luisloos leven :')
Ik ga morgen even naar mijn DA bellen om te vragen of het wel normaal is en of ik eventueel geen straver product kan krijgen :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:23

Een maand is al heel lang, had al weg moeten zijn dan! Zou morgen direct de DA bellen inderdaad.

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:43

Ik zal je morgen ochtend de naam door geven van dat middel wat ik heb. Is niet erg duur 15 a 20 euro voor een flesje wat je meerdere keren kunt gebruiken. Dosering gaat op lichaamsgewicht.
Dan kun je er na vragen bij je da.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:23

Heb je de dierenarts nog gebeld?

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 18:59

Ja heb hem gebeld! Hij vond het ook vreemd dat het na die tijd nog niet over was. Had dan naar neocidol gevraagd maar deze had hij niet binnen. Mag binnen 2 dagen om een ander middeltje gaan , sebacil , waarmee ik hem moet afsponzen van kop tot teen maar naar het schijnt erg effectief is :D
Laat ons hopen :)