Vliegen in de ogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Vliegen in de ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:38

Jaja, van de dekenellende en de te lange winter gaan we nu in sneltreintempo naar warm en veel vliegen.
En mijn paard heeft daar enorm veel last van vooral in haar ogen.
Het is bijna een zwarte bril en haar ogen gaan hierdoor flink tranen.
Ik heb haar nu zo'n vliegenkap omgedaan, maar als het heel warm word en met regen vind ik dit toch minder ideaal.
Ik woon niet dicht bij mijn paard en kan ook niet van de pensionhouder verwachten dat hij erlangs blijft lopen :D
Dus ik vind die slierten aan het halster een super iets, echt mijn paard denkt daar anders over.
Ik moet de slierten zowiezo vastzetten met tairraps, maar dan nog hangt het vaak over 1 oor.
Die kap krijgt ze niet af, ze probeerd wel.
Je zou toch denken dat ze blij moet zijn dat die vliegen uit haar ogen blijven.
Iemand nog tips en wat vinden jullie van zo'n vliegenkap?
Ik blijf het een gek ding vinden, toch zie ik er steeds meer paarden mee lopen.

jesito

Re: Vliegen in de ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 10:09

Niemand met ervaringen??

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:15

ik vind die vliegenkappen ideaal. Vliegenfrontriem kan irriteren en er kunnen nog steeds vliegen bij. De paarden worden ook rustiger van vliegenkappen is mijn ervaring. Die vliegen daar hebben ze gewoon last van. Om van de tranende en ontstoken ogen nog maar niet te spreken...

Cor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:24

Mijn paarden hebben ook al een vliegenkappen en vliegendekens op. Echt ideaal vind ik het, veel beter dan die sliertjes aan het halster wat mijn paarden vervelend vinden en waar vliegen alsnog bij kunnen komen. Ze staan nu rustig in de wei te grazen en niet steeds te schudden en te irriteren omdat ze last hebben van vliegen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 14:25

Ik moet eerlijk bekennen dat ze met de kap idd rustiger is dan met de sliertjes.
Hebben jullie ze ook op als er kans is op regen, zien ze er nog genoeg door als ze nat worden?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:28

Met regen moet je wel oppassen, hierdoor wordt hun zicht beperkt.
Wat ik doe is speciale knoflook oogcreme voor paarden rond de ogen, blijven de vliegen ook wel weg.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:32

Mijn pony loopt ook met het vliegenmasker om op de wei.
Zo niet dan heeft hij last van ontstoken en tranende ogen.
Waneer het regent heeft hij het ook om, ik zie hem dan af en toe zijn hoofd schudden zodat de gaatjes weer open zijn.
Hij heeft graag het masker om.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:49

Killed schreef:
Met regen moet je wel oppassen, hierdoor wordt hun zicht beperkt.
Wat ik doe is speciale knoflook oogcreme voor paarden rond de ogen, blijven de vliegen ook wel weg.

Dat bijt toch??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:21

ja spul om die ogen smeren is ook alweer zowat idd, met regen of zweet kan dat ook in de ogen komen.
Ik weet dat paarden met maanblindheid zo'n ding bijna het hele jaar door om hebben, vanwege verschillende invloeden om de ogen te beschermen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:07

Het liefst heb ik niet om/op mijn paard, maar ook zij heeft af en toe last van tranende ogen en veel vliegen. Sliertjes zijn onnodig daar mijn paard zelf een volle maantop heeft, dus dat beschermt wel wat, maar toch niet altijd voldoende. Een vliegenmasker is dan voor sommige dagen wel een uitkomst, maar dan nog heeft ze een zwarte neus van de vliegen. Maar in elk geval dan geen ontstoken ogen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:12

Bij mijne is het andersom, de kap wordt direct afgedaan tijdens het rollen. :) Ik gebruik dus wel sliertjes bij de kwpner en hij vind dat gelukkig prima. De fjord krijgt niks om want die is gezegend met een volle maantop. Let wel op dat de kap goed aansluit want als er toch een vliegje onder komt heb je paniek in de tent.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:16

Heb nu toch de sliertjes om, ik vind het maar niks met die kap in de regen.
En als er geen vliegen zijn of weinig geen van beide.
Moet toch erg aan zo'n kap wennen, mij lijkt het toch een warm plastic ding.
De kap kan ze onmogelijk eraf krijgen, dat gaat alleen als de klitteband los gaat.
Sliertjes zet ik met trekbandjes vast }>
Ik bewaar die kap voor de hele erge dagen.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:39

Als je een goed vliegenkap hebt die afstand heeft vanaf de ogen (dus niet strak tegen de wimpers aandrukt) kunnen ze prima opblijven en ook met een flinke plensbui. Is de voorspelling dat het de hele dag of aankomende dagen winderig (en dus weinig vliegen) bewolkt/regenachtig blijft dan laat ik hem wel af. Verder heeft de mijne hem de hele zomer op vanwege headshaking syndroom en een verleden met aanvallen van maanblindheid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 08:00

Bij ons op stal staan er ook een paar die die kap veel op hebben, langzaam went he idee.
Momenteel heb ik niks om, geen vlieg te bekennen met dit weer.
Wel erg zeg dat HS en maanblindheid, ken idd nog een paard dat zomer en winter met zo'n kap loopt.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:32

Mijn arabier heeft er een gruwelijke hekel aan als je aan zijn oren komt.
Maar ziet hij me aankomen met de vliegenkap, dan gaat hij al klaar staan zodat ik hem op kan doen en mag ik gewoon aan zijn oren prutsen. Hij heeft hem dus heel graag op. Als er veel vliegen zijn de hele dag en bij het weer van nu (koud, winderig, nat) heeft hij geen last van vliegen, dus ook geen kap op.
Wel heel belangrijk is dat de kap niet tegen de ogen drukt.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:48

Ik heb dit vliegenmasker voor mijn Fjord:

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 7305/49004

Ze loopt er in de zomer gewoon dag en nacht mee, regen of geen regen. (behalve als het echt een hele dag gaat regenen ofzo, dan doe ik hem wel af) Ik vind hem echt super werken! Ik heb nog nooit gemerkt dat ze er niet meer goed door zag door de regen.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:53

Ik heb ook een vliegenkap (eentje waarvan de oren vrij zijn wel), maar vind het ook lastig. Hij heeft voldoende afstand aan de ogen, maar lastige is dat paardlief er schuurwondjes van krijgt, ondanks dat de randen met bont zijn afgewerkt :( Sliertjes vind ik weinig effectief, plus dat ik geen fan ben van halster op de weide.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:18

Ulaan, Ik zou eens een zonder bont proberen.
Bont is heel leuk zolang het goed schoon is.
Door vies, zweet en regen kan bont juist heel ruw worden.
Ik heb die van amigo mio en daar zit een zachte bies langs.
Hou die met bont gewoon zodat je ze om en om kun gebruiken en dus optijd effe uit kunt wassen.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:24

ik heb bij mijn paard niets om.
Heb wel een tijdje zo'n vliegenmasker gehad. Maar als je die af hebt met rijden en er komt 1 vliegje bij haar hoofd is ze heel erg aan schudden. Ik heb liever dat ze wat schut met haar hoofd in de wei dan dat ze dat doet met rijden om 1 vliegje...

Hoe doen jullie dat? Of houden jullie kap op met rijden? :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 17:11

Nou als het alleen om een beetje schudden zou gaan in de wei zou ik ook niks om doen, maar mijn paard kon wel een zwarte bril op hebben en die ogen raken ram geirriteerd en ontstoken.
nee dat wil ik toch echt voorkomen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:12

Firefly4 schreef:

Zodra de dazen er weer zijn, houd ik de vliegenkap gewoon op met rijden. En daarbij ook nog eens een vliegendeken met hals. Geen gezicht, maar paardje blijft er lekker rustig door. En dat is toch waar het mij om gaat.

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:58

ik gebruik ook een kap maar als ik bv rijd, dan heb ik liever dat de kap uit is, dan doe ik vaseline rond de ogen, en de neus ( ik zorg wel dat ze zeker niets kunnen inslikken of in hun ogen krijgen )

en dit werkt prima zolang het paard niet rolt, als hij niet rolt kan dat zo goes als 4 uur houden en hebben ze geen last van vlieg'zonnebrillen'

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:06

branki schreef:
Firefly4 schreef:

Zodra de dazen er weer zijn, houd ik de vliegenkap gewoon op met rijden. En daarbij ook nog eens een vliegendeken met hals. Geen gezicht, maar paardje blijft er lekker rustig door. En dat is toch waar het mij om gaat.

En als je dan een keer wedstrijd hebt? Dan heb je de poppen aan het dansen lijkt me!

Mijn paard verdraagt geen vliegenkap, ik heb voor hem de sliertjes en dat gaat prima. Geen enkele vlieg meer te bekennen rond zijn ogen :).

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:01

44Myrthe44 schreef:
En als je dan een keer wedstrijd hebt? Dan heb je de poppen aan het dansen lijkt me!

Mijn paard verdraagt geen vliegenkap, ik heb voor hem de sliertjes en dat gaat prima. Geen enkele vlieg meer te bekennen rond zijn ogen :).

Paardje is nu wat wedstrijden betreft met pensioen. Ik heb altijd endurance gereden. Daar rijd je behoorijk tempo dus heb je ook niet veel last van insekten. Het is ook niet zo dat hij helemaal gek wordt van de dazen, maar hij vindt het wel heel irritant (en ik ook). Rijd ik met deken/kap is hij lekker ontspannen, anders loopt hij constant te zwiepen en schudden.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:53

Mijn beide paarden hebben een vliegenmasker van Bucas, hele fijne maskers die ook nog eens een aantal jaar goed blijven en wel fatsoenlijk passen.