Paard verhaart slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MistyyLoverr

Paard verhaart slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:36

Heeii allemaal,

Bij mijn verzorgpaard staat een paardje die ik ook verzorg.
Alleen is ze erg oud en verhaart niet meer goed.
Als ik haar poets zit meteen mijn hele borstel vol haren.
Weten jullie misschien iets dat helpt met verharen ?
Ik had gehoord dat lijnzaad goed is.

Depende

Re: Paard verhaart slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:48

Als je hele borstel vol met haren zit, laat het paardje zijn haar los en verhaart hij toch juist goed?

Lijnzaadolie over het voer verbeterd over het algemeen wel de vachtkwaliteit :j

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:51

Je kan wel iets anders gebruiken dan een borstel, want als ik het zo lees verhaart ze prima. Je hebt van die speciale zweetmessen met karteltjes aan een van de zijdes, daarmee haal je de vacht makkelijk los en zitten je borstels ook niet meteen vol haar. Succes.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:52

Daar heeft mijn bejaarde ook wel last van. Komt vaker voor bij de oudjes.
Wat ik doe is een scheut olie (gewoon zonnebloemolie van de Lidl) door het voer en zorgen dat ze genoeg vitaminen/mineralen binnenkrijgt. En lekker veel poetsen, alle losse jeukharen elke dag zoveel mogelijk wegborstelen.

Heeft er iemand ervaring met de Furminator? Ik zat erover te denken zo'n ding aan te schaffen, maar ik vind ze vrij prijzig wel. En als het dan toch maar weer half werkt...

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:55

Ik hoor enkel goede verhalen over dat ding. Maar ik vind het een belachelijke prijs voor een luizenkammetje...

MistyyLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:57

Nja,, idd ze verhaard eigenlijk niet slecht
Maar mijn andere verzorgpaard heeft al een lekker zomervachtje en zij zit nog met een hele dikke wintervacht.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:00

Het ene paard is ook wat sneller dan het andere met verharen. Mijn Shetje is net begonnen, oudje al vanaf januari (maar dat gaat maar heel langzaam) en m'n draver zit al bijna in de zomervacht.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:04

Loe_Loe schreef:
Wat ik doe is een scheut olie (gewoon zonnebloemolie van de Lidl) door het voer en zorgen dat ze genoeg vitaminen/mineralen binnenkrijgt. En lekker veel poetsen, alle losse jeukharen elke dag zoveel mogelijk wegborstelen.

Heeft er iemand ervaring met de Furminator? Ik zat erover te denken zo'n ding aan te schaffen, maar ik vind ze vrij prijzig wel. En als het dan toch maar weer half werkt...

Ze werken zeker wel die borstels, maar met een oude zaag haal ik net zoveel haar van mijn pony af. Gewoon de zaag over het lichaam trekken, op de zachte delen met vacht mee, werkt als een trein :j

TS het ene paard is het andere niet, ik heb 2 koudbloeden, maar de ene is veel korter aan het verharen, zij maakt ook lang niet zo'n dikke wintervacht aan. Gewoon lekker door blijven borstelen. :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:05

Mijn shet verhaart ook niet zo goed..
Ze is pas uit haar vacht als ze weer moet beginnen eigenlijk met aanmaken..
Dan maar lijnzaad olie kopen? is er niets anders?
Een poetsblok helpt ook heel goed..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:08

Depende schreef:
Ze werken zeker wel die borstels, maar met een oude zaag haal ik net zoveel haar van mijn pony af. Gewoon de zaag over het lichaam trekken, op de zachte delen met vacht mee, werkt als een trein :j

Wauw een zaag!?! Die kende ik nog niet :)
Maar wat voor soort gebruik je dan? Type figuurzaag, handzaag?

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:09

Depende schreef:
Loe_Loe schreef:

TS het ene paard is het andere niet, ik heb 2 koudbloeden, maar de ene is veel korter aan het verharen, zij maakt ook lang niet zo'n dikke wintervacht aan. Gewoon lekker door blijven borstelen. :)

hihihi je zaagt je paard!! moest ik ff om lachen ;)

ik het bij top horses een furmiator look a like gekocht voor 20 euro!!! werkt hetzelfde, is bijna hetzelfde alleen een stuk goedkoper.

ik heb een ijslander en een shetlander en ze zijn zo haarloos met dat ding!!

en ja lijnzaad olie door het voer werkt perfect. ze krijgen er ook een mooie glimmende vacht van :)

MistyyLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 15:15

kan ik ook gewoon lijnzaad nemen of moet het lijnzaad olie zijn ?
uhhm, laat ik maar geen zaag gebruiken....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:18

Olie. En zoals al eerder genoemd, gewone zonnebloemolie van het huismerk werkt ook prima.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:24

Kijk, 20 euro vind ik nog wel te doen. Ik ga 's op de site kijken van top horses.

bedankt, Huni!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:16

Furminator is echt super! Ik gebruik hem al al jaren voor verschillende paarden, en het is echt een wonderding. Paarden vinden het ook allemaal heerlijk, en in een paar keer borstelen met de furminator zie je echt enorm verschil in de hoeveelheid wintervacht.

Verder inderdaad olie bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:18

Ik heb bij de ruitersportwinkel voor 6 euro zo'n martelwerktuig gekocht. Je hebt ze in de vorm van roskammen (rond) maar je hebt ze ook vierkant met 3 verschillende schrapers als het ware. Elke dag even 5 minuten flink ontharen en na en weekje zat ze bijna niet meer in haar vacht. Kost even wat werk maar het is de moeite waard

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:19

Ben ook weg van de furminator! (voor pony's en honden :D )
Deze hondenkam heeft ook al ontzettend zijn dienst bewezen!!
Afbeelding
(heb ook een andere, soortgelijke, maar die werkt toch een stuk minder :P )

Mijn pony komt ook altijd wat moeilijker door zijn vacht. Geef hem een vitaminestoot (spuit) en dat scheelt wel.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:28

Loe_Loe schreef:
Depende schreef:

Wauw een zaag!?! Die kende ik nog niet :)
Maar wat voor soort gebruik je dan? Type figuurzaag, handzaag?

Ja, gewoon een handzaag, je pakt hem bij het handvat vast en aan de punt en dan van oor tot kont hoppa! Heb het ooit een keer hier op bokt gelezen en aangezien mijn vader een stuk of 15 van die dingen heeft liggen heb ik er een "geleend" :P

Mijn shet maakt, net als alle shets, een enorm dikke wintervacht aan, ben de meeste jaren van januari tot mei aan het poetsen op al dat haar, maar af en toe die zaag werkt echt beter dan ik had verwacht toen ik hem voor het eerst meenam.

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:59

Ik heb laatst een furminator gebruikt op onze paarden (weliswaar voor de honden) maar dit ging erg goed. Je ziet duidelijk verschil, het werkt handig en je ziet duidelijk dat het haar afneemt. Je stimuleert de haargroei dus juist niet (let er wel op dat je hem maar 1 keer in de 2 a 4 weken mag gebruiken.

Voor de rest geven wij ze in het voorjaar wat lijnzaad olie. Onze shetjes scheren we sowieso.

tyvar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:06

oude paarden verharen nu eenmaal minder snel dan jonge paarden.
mijn oudere merrie verhaart ook minder maar lijnzaad werkt inderdaad goed.
ook zorg ik dat ze in goede conditie blijft dat werkt bij mij ook .
haar conditie is ten opzichte van vorig jaar echt verbeterd en ze laat haar, haar ook sneller vallen dit jaar.

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 01:12

Ik had ook zo'n verzorg paardje, een ijslander. Verhaarde moeilijk, deed het wel maar moeilijk. Ik gaf hem vaak slobber vanwege het feit dat zijn gebit heel slecht was, en ik deed daar lijnzaad(olie) doorheen. Hielp heel goed en mn paardje vond het nog lekker ook.

Abraxas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 01:19

Als ze sinds dit jaar slecht verhaard is dat normaal hoor (: natuurlijk speelt leeftijd een rol, maar ook het weer heeft z'n invloed. Mijn paardjes verharen ook slecht dit jaar, het is namelijk lang koud geweest, en ook nu nog is het weer best wisselvallig.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:49

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:35

lilskie schreef:
Ik hoor enkel goede verhalen over dat ding. Maar ik vind het een belachelijke prijs voor een luizenkammetje...

Belachelijke prijs voor iets wat belachelijk goed werkt. :j Daarbij is het even zoeken. Ik heb er één gekocht op internet voor 48 Zwitserse frank ipv 120 (!) in de dierenwinkel.