25-jarige pony verhaart niet: Scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

25-jarige pony verhaart niet: Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:28

Hi,

ik zit een beetje met een probleempje, en dat betreft mijn 25-jarige topper Quintos.
Door zijn leeftijd heeft hij erg veel moeite met het krijgen van een mooie zomervacht, en het wordt steeds erger. Vorig jaar heeft hij al geen 'echte' zomervacht gekregen, zijn vacht was nog dikker dan menig wintervacht van de meeste rijpaarden hier in de buurt.
En nu is het probleem dat meneer nog geen enkele haar loslaat, en heb ik dus ook niet zo veel vertrouwen in een mooie zomervacht. Ook heeft hij een vreselijk dikke wintervacht waar wij allebei nu vreselijk veel last van hebben; na 10 minuten licht werk is 'ie al erg bezweet en hij koelt ook veels te langzaam op. Ook begint het onder z'n buik gewoonweg te klitten en vast te zitten in z'n singel wat natuulijk vreselijk oncomfortabel is voor 'm. Hierdoor wil ik hem graag laten scheren, maar zelf heb ik hier totaal geen ervaring mee.

Wat informatie over onze situatie:
- Quintos is dus 25 jaar
- Hij wordt zo'n 3 keer per week gereden en voor de rest heeft 'ie vrij of doen we leuke dingen zoals wandelen of een buitenritje. Hij is in redelijke conditie, al helemaal voor zijn leeftijd.
- Hij krijgt kruidenmuesli en kruidenslobber voor oudjes te eten. Hierover krijgt hij ook nog een flinke scheut maïskiemolie. Hij krijgt zeer goede kwaliteit hooi.
- Ze (3 pony's) staan overdag buiten en vandaag (10-4) voor het eerst ook 's nachts. Eerder stonden ze 's nachts in een buitenstal met de bovenluiken open.
- De andere pony's verharen al erg goed en het haar komt er met bosjes vanaf.
- De andere twee pony's zijn 21 en 30+ en krijgen geen brok.
- Quintos en één van de anderen staan 24/7 met goede kwaliteit dekens op en hebben het dus ook nooit koud gehad. Dekens worden aangepast aan hoe de pony zich voelt qua temperatuur.

En nu dus een aantal vragen die ik heb:

* Wanneer kan ik dit het beste doen? Is april niet te vroeg?
* Mijn pony is zeer waarschijnlijk nog nooit geschoren en ook een redelijk angstig type. Hij zal nooit schoppen of bijten, hij is meer een vluchter, ook is 'ie vroeger slecht behandeld en erg kopschuw. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, en kan ik hem op één of andere manier laten wennen aan een geluid wat lijkt op dat van een scheermachine?
* Mijn pony is dus een angstig type, wat zou ik het beste kunnen doen om hem braaf te houden tijdens het scheren?
* Wat voor voorbereidingen moet ik nemen? Moet 'ie van te voren nog gewassen worden of zoiets?

Ik ga hem laten scheren omdat ik hier zelf als 17-jarig meisje helemáál geen ervaring mee heb, en een onervaren scheerder in combinatie met een onervaren pony wordt drama. Degene die gaat scheren heeft zelf het juiste equipment (dat mag ik hopen tenminste) en daar hoef ik me dus, gelukkig, ook geen zorgen over te maken!

Hoe pony er nu bij loopt, met haren van +/- 7 cm onder aan z'n buik: http://25.media.tumblr.com/9c73a7c33ae9 ... 1_1280.jpg

Vacht na zo'n halfuur rijden: http://25.media.tumblr.com/bc8487caec97 ... 1_1280.jpg

Vacht in oktober 2010. Hij is al twee zomers niet meer 'rood' geworden, dus geen mooie zomervacht gekregen. http://24.media.tumblr.com/e2c006aa4622 ... 1_1280.png

Vacht zomer 2012. Pony is onderhand weer op goed gewicht :j http://24.media.tumblr.com/tumblr_meezi ... 2_1280.jpg

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en antwoord hebben op mijn vragen!
:wave:

EmptyWords

Re: 25-jarige pony verhaart niet: Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:26

ik zou hem zeker laten scheren, ik durf te wedden dat je opeens weer een hele andere pony gaat krijgen. te vroeg is het neit, als ik het zo lees heb je dekens zat, dus dat zou wel goed moeten komen.

vraag eens verschillende scheerders hoe zij je pony zouden gaan scheren. degene die je het meest aanspreekt laat je komen. jij staat bij de pony, scheerder neemt de tijd om te scheren... desnoods zou je evt een praam klaar kunnen leggen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:29

Ten eerste bedankt voor je reactie!
Ik denk (en hoop) inderdaad dat ik opeens een hele andere pony heb, ik merk dat 'ie de laatste tijd gewoon moe lijkt te zijn door al dat extra gewicht van dat pak haar. :)
En dat is een goede tip om meerdere mensen aan te spreken, dankjewel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:50

Naast het eventueel verdoven voor het scheren zou ik ook de DA vragen om een cushing test. Dat is nl nog wel eens de oorzaak voor niet willen verharen bij oudere pony's.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:16

Ik heb hier inderdaad eerder al aan zitten denken en ik wou hier ook de eerstvolgende keer dat de DA komt hier naar vragen :j

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:34

lekker scheren en vaak vinden ze het mits rustig benaderd echt niet erg hoor. Heb hier ook een paar angsthazen staan en die ondergaan t heel goed, eerst aan t geluid laten wennen en dan lekker je paard kriebelen en daarna rustig t apparaat er op, t is meer alleen t geluid wat eng is

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:15

Zeker scheren!
ik heb het bij mijn inmiddels bjina 27 jarige ook de eerste keren laten doen.

hij blijkt zo braaf dat hij gaat slapen, nooit gedacht!
nu heb ik zelf een apparaat gekocht en scheer hem en soms een paard van een vriendin zelf.

De tijd maakt niet uit, mijn pony heeft nog nooit last van zijn vacht gehad,
meestal als ze een x geschoren zijn voelen ze zich direct frisser en zullen ze bij de 2e x scheren wat relaxer zijn. tenminste is bij mijne zo.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:21

De mijne heb ik deze week ook geschoren. Hij vond het scheerapparaat 3x niks dus ik heb bij de vee arts Domosedan opgehaald. Binnen een half uurtje stond hij te suffen en kon zn hoofd nog maar net overeind houden. :(:) Ik voelde me wel even schuldig, maar op deze manier was scheren geen stressvolle onderneming voor hem. We waren na een half uur klaar met scheren en meneer was na nog een half uur alweer prima in staat om te rennen en te doen (daarna duurde het nog wel een uurtje voor hij echt weer zichzelf was).

Ik zou dus zeker scheren en dat ook nu al lekker doen. Maar wel met kalmeringsspul.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:26

ik zou ook scheren, praam er op helpt ook heel veel.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:21

Die zou ik ook scheren :j

Ik heb een shetlandpony van 15 jaar die ook heel moeilijk uit de wintervacht komt en daar gaat ook steeds het scheerapparaat overheen :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:03

Scheren zou hem zeker helpen.
Wel goed op zijn temperatuur letten daarna.
Ik ben op zich niet voor voeren tijdens het scheren,maar zou hem toch mee afleiden in eerste instantie. Brokjes bix en dan bijna 1 voor 1 geven. Scheerapparaat aan zetten en pony met andere hand aaien en kriebelen terwijl jij de brokjes geeft.
Als het paard angstig maar wel blijft staan. Met de stem geruststellend vertellen dat.tie braaf is.
Dan apparaat op zijn lijf en voorzichtig beginnen. Mocht het niet zo lukken is een praam of domosedan via pasta een goede oplossing.
Geef alleen geen paard wat over de.zeik is de pasta, dan kan het best wel lang duren voordat het gaat werken.
Succes.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:18

Over wel of niet scheren kan ik je geen raad geven maar mijn paard (bijna 14 jr) is ook nog niet erg aan het verharen dus ligt misschien ook wat aan het weer? De shetjes hier verharen wel maar ook nog niet zo erg als wat je zou verwachten. :)

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:23

Ik zou lekker scheren, ik ken ook wat oudere shetjes die niet verharen en die ze gewoon gaan scheren.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:27

Iedereen echt heel erg bedankt voor de adviezen, tips etc!
Ik ga 'm inderdaad wel scheren, ik heb al iemand gevonden die 'm wilt scheren. Over verdovig ben ik niet zo te spreken, maar dat komt omdat ik daar 0.0 ervaring mee heb. Die tip van brokjes en praam is wel een goede en ik denk dat ik daar erg ver mee ga komen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:29

Scheren is idd een goede optie, maar kijk ook eens naar zijn voer. Zit daar niet teveel suiker/zetmeel in ??
Mijn ouwetje van 27 komt ook moeilijk door het haar en die wordt al jaren geschoren. Daarna idd wel goed de dag en nacht temperatuur in de gaten houden tot er weer wat haar op komt :D

Dit jaar ben ik qua voer naar een heel laag suiker/zetmeel gehalte (-10%) en ze is nu zowaar iets aan het verharen.

maaaanndy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:49

Scheren ! Zekker doen ! Zal het paard ook goed doen !

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:57

je kunt ook wat extra lijnzaad olie door het voer doen. Sommige bronnen zeggen dat dat een fabeltje is, wij hebben er wel goede ervaringen mee! En paarden schijnen het ook nog lekker te vinden. Zo kun je je oudje ook van binnen wat ondersteunen met het verharen! ( want door scheren zijn de haartjes wel korter maar je paard moet ze nog altijd kwijt zien te raken!)

succes!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:57

oja, werkt ook bij honden...;)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 22:38

Hij krijgt al maïskiem olie, wat een bijna zelfde werking beeft als lijnzaadolie. Hij is hier mooi door gaan glimmen maar na ruim 1,5 maand dagelijks een flinke scheut olie verhaart 'ie nog steeds geen haar.
Zondag wordt 'ie dan (eindelijk) geschoren, ik kan niet wachten om te zien wat voor pony d'r obder al dat haar vandaan komt! :D

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:46

Je hebt groot gelijk. Mijn 'ouwetje' heb ik destijds ook geschoren en die kwam stuiterend van de energie de volgende dag haar box uit. Wat was ze opgelucht dat dat pakket haren er af was :j
Ik weet niet of je ze evt. verdoving of iets dergelijks wilt geven? maar let dan goed op dat ze als gevolg daarvan geen koliek krijgt (een stalgenootje heeft hier bijna ieder jaar problemen mee).
Heel veel succes zondag én vergeet geen voor- en na- foto's te maken!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:47

Als ik zo die foto van je pony bekijk vind ik het wel duidelijk dat hij Cushing heeft: lange vacht, hangbuik, wegvallende bespiering op de bovenlijn.
Ik zou zeker scheren, daar knappen ze erg van op. Mijne heeft ook Cushing en dezelfde kenmerken. Kijk een in het cushing topic voor meer info.
Succes ermee!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 22:53

Ik ga niet voor verdoving, de eigenaar, scheerder en Ik hebben daar totaal geen ervaring mee dus dat lijkt ons niet zo handig. Ik gok dat we met een praam, wat brok en natuurlijk veel rust ook wel ver komen.
Ik heb hier inderdaad ookal aan zitten denken ja, al vertekent z'n vacht ook wel heel erg, zijn vacht is daar zo'n 7cn eb dus lijkt 'ie enorm dik op z'n buik. Toch wil ik hier wel naar laten kijken ja :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:04

Ik zou er nog maar even mee wachten. Zo warm is het nog niet en mijn paarden haren wel maar zijn ook nog lang niet uit de vacht. Als het warmer wordt gaat het ms vanzelf en zo niet kun je alsnog scheren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 00:17

Verharen gaat onder invloed van daglengte, hier begint de eerste al half februari en die staan altijd buiten.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 00:39

Ik denk dat je pony erg zal opknappen van het scheren. Misschien dat je volgend jaar in de winter al kan gaan scheren, misschien dat hij dan ook mooi in z'n zomervacht komt.