Verbrande neus voorkomen, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Verbrande neus voorkomen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:45

Ondanks het pak sneeuw buiten, zag ik dat er hier en daar al wat zomer topics omhoog beginnen te schieten, dus bij deze stel ook ik de vraag die me alweer een tijdje bezig houdt. :)

Vorig jaar heeft mijn paard (Tinker) zijn wit/roze neus lelijk verbrand in de periode dat de zon zo hard scheen. De één zei: het komt door bepaalde plantjes die an sich al een bijtend spul in zich hebben, de ander zei: het komt door de zon, er werd gezegd dat het door de weerspiegeling van de drinkbak kwam, door de natte dauw op het gras in combinatie met de zon, etc etc.
Ik heb jarenlang alleen maar Friezen gereden en de shock was dus groot toen het besef kwam dat een witte neus kan verbranden. Vorig jaar was dus niet zo mooi en ook al is het gelukkig snel weer goed gekomen, ik wil er hoe dan ook een grote les uit trekken.
Alleen.. welke les?
Als je merkt dat die neus toch een beetje begint te verkleuren, maar niet gevoelig of zelfs pijnlijk is.. ga je dan smeren?
Is dat het moment dat je een halster met een erop genaaide neusflap om doet? Moet ik meter voor meter de wei doorlopen op zoek naar dat ene plantje? Wel zonnebrand smeren of juist niet? En op de avond na zo'n stralende zomerdag, pakken we dan de aftersun? Sudocréme? Aloë Vera olie? Modder?
Vorig jaar heb ik zo'n beetje vanalles geprobeerd en gelukkig ging het snel weer weg, maar het feit blijft dat ik mijn paard nooit meer met blaren op de neus wil zien.
Het halster met neusflapje heeft voor kin en lipwondjes gezorgd, omdat hij het de hele tijd af wilde trappen en meneer is niet zo precies met zijn hoefjes. Goedjes op de neus smeren werd een dagelijks gevecht wat een heftige deuk in onze vertrouwensband schopte en ik zag door de bomen het bos niet meer.
Zonnebrandcréme werd door de een verboden, de ander zei juist dat het wel werkt, dan werd weer gezegd dat een paard maar één keer in zijn leven zijn neus zo kan verbranden en dat dit nu niet meer zou gebeuren..

Vorig jaar wilde ik dus een topic aan maken van: 'Oh help, wat nu?'
Door zelf op te zoeken en na te denken heb ik vanalles geprobeerd, waarvan wel íets heeft geholpen, maar ik weet dus niet wat. Dit jaar wil ik preventief handelen.
Erg bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen we wat leerzame tips uitwisselen.
Roept u maar! :D

Killed

Re: Verbrande neus voorkomen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:47

Ik smeer zonnecreme als ik vermoed dat der neus aan het verbranden is,
ik smeer het dus ook niet alle dagen, maar slechts een paar en dat volstond

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:47

ik heb een volledig masker met vaste neusflap van stevig materiaal!

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:48

Bij mijn pony hielp het altijd gewoon om als de zon scheen er een laag zonnebrandcreme op te doen.
Als de zon (Gaat) schijnen dan :D

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:54

je hebt van die uvweerende netjes voor aan het halster

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:43

tylando schreef:
ik heb een volledig masker met vaste neusflap van stevig materiaal!

Hier ook :j Ideaal ding, en werkt dus ook meteen voor vliegen bij de ogen.
Erbij doe ik wel 's morgens zonnebrandcrème op

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:46

Zonnebrand wil helpen inderdaad.

Onze paarden hebben ook witte neuzen, die beginnen we ook in te smeren met dit mooie zonnetje <3
in principe moet dat genoeg zijn.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:47

Zelfs mijn fries heeft 's zomers wel eens zonnebrand... Meestal smeren we op hele zonnige dagen gewoon wat zonnebrandcreme factor 50 ofzo of sunblock. Maar zo'n neusflap is ook handig, let er wel op dat het echt van stevig materiaal is, want als ze gaan drinken en het wordt nat en slap, kan hij over zijn neusgaten vastplakken....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:49

Ik raad een neusflap af.

M'n haflinger krijgt het voor elkaar om de flap omhoog te zetten, waardoor hij zijn neus niet meer geschermd :P

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:51

Neusflap aan het halster (kun je overigens ook zelf maken van een stuk stof/washandje oid) en zonnebrandcreme

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:57

als de zon echt brand dan draai ik het om, 's avonds en 's nachts naar buiten overdag binnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:06

Sudocreme erop smeren. Helpt veel beter als zonnebrandcreme !

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:08

Ik smeerde altijd sterke zonnebrandcreme. helaas heb ik nooit geurloze weten te vinden en ging mijn pony op de loop voor gele flessen!! maar je moet wat...... ze heeft weleens de blaren op haar neus gehad...

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:15

Ik smeer in met gewone zonnenbrand crème .

Ik verbrand zelf ook snel dus zodra ik mezelf in smeer dan ook de tinker.
Wat de geur betreft oke hij vindt het niet lekker ruiken maar als t erop zit maakt t hem niet meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:51

even kijken hoe je water geeft in de wei, water dat een aantal uren in de volle zon staat in bv ijzeren badkuip o.i.d. wil wel eens behoorlijk heet worden, gaan de paarden dan drinken kan hun neus ook verbranden daarvan

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:55

Ik knipte ook altijd een neusflap uit een oude washand of oud t-shirt en dan aan het halster naaien.

Ooit wel eens zonnebrand geprobeerd, maar dat werd inderdaad een gevecht en dat moet je toch echt wel regelmatig smeren. Als de zon echt fel is, dan is 1x per dag smeren niet genoeg hoor, ook omdat ze water drinken en neus afvegen aan zichzelf/elkaar etc.

Ik vind zo'n flap toch beter. Als ze weten dat ie toch niet af gaat, dan houden ze wel op hoor met het 'gevecht' tegen dat ding. En daarbij moet je hem eigenlijk niet te lang knippen, net op/boven de neusgaten voldoet meestal al. Dan kunnen ze er ook met geen mogelijkheid op staan of iets dergelijks

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:56

Ik heb zelf een wit miniatuurpaardje, met een roze neus en roze oogleden. Die heeft in de zomer altijd een vliegenkap met oren en tot over de neus op. Of een los neusnetje aan het halster. Een graaskorf helpt ook ;) Afgelopen zomer heeft hij een poos een graaskorf om gehad, en had toen geen last van een verbrande neus.

Onder de vliegenkap/neusnetje smeer ik zonnebrandcreme voor kinderen van Garnier, iets van factor 60.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:04

In dit topic - http://m.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f ... &start=125 - staat een foto van m'n inmiddels overleden merrie. Zo erg kan het dus worden. Elke ochtend met hoge temperaturen zonnebrand factor 50 (liefst voor kids) smeren en een lapje aan je halster/vliegenmasker maken, het liefst een speciaal vliegenmasker.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:12

Afbeelding

dit masker is UV werend .. merk cashell! ik heb deze al jaren en echt ideaal!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 16:24

Bedankt voor de reacties allemaal! Interessant om verschillende meningen te horen.
Ik ga dit weekend naar Equitana, die kap staat op mijn verlanglijstje! :Y) Ik ben bang dat hij het niet lang overleefd, maar ik wil het wel proberen.. Wie weet doen die paarden nu eens niet wat ze altijd doen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:29

Groene leem. Blijft beter zitten dan zonnebrand (en je kunt ook in één oogopslag zien als je bij moet smeren) en is net wat beter bestand tegen drinkbakwater. Ook hoeft je paard dan geen halster met flapdingen om, dus geen gevaar voor achter dingen vasthaken meer.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:33

Koper schreef:
Groene leem. Blijft beter zitten dan zonnebrand (en je kunt ook in één oogopslag zien als je bij moet smeren) en is net wat beter bestand tegen drinkbakwater. Ook hoeft je paard dan geen halster met flapdingen om, dus geen gevaar voor achter dingen vasthaken meer.

Die kende ik nog niet, goede tip! ga ik zeker even proberen.
Waar haal jij het?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:36

Mijn ruintje heeft vorig jaar ook heerlijk zijn neus verbrand met als gevolg (icm andere dingen) een enorme onsteking in zijn neus. Volgens de dierenarts was dit doordat hij zijn neus al een aantal jaar verbrand had. Ik smeerde toen al geruime tijd zonnebrand en ook heb ik 1 keer zo'n masker geprobeerd. Die was helaas na 1 nacht al afgegooid..

Even een vraagje over de groende leem, ik heb in de zomer aardig vaak shoots met mijn pony. Maar is die leem er dan ook snel, makkelijk en redelijk onzichtbaar weer af te krijgen? Ziet er anders raar uit denk ik haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:39

Capriootje schreef:
Koper schreef:

Die kende ik nog niet, goede tip! ga ik zeker even proberen.
Waar haal jij het?

Bij de ruitersportwinkel of fouragehandel. Je hebt kant en klaar in een tube maar het is veel goedkoper, zeker als je grote hoeveelheden nodig hebt, om een kilo poeder te halen en dat zelf aan te maken.

jolmer20 met water en een washandje gaat 't er gewoon weer af. Groene leem is oplosbaar in water, en je kunt 't helemaal goed eraf krijgen. Het is ook niet vettig (wat zonnebrand wel is, als daar stof en zand aan plakt ben je langer aan het schrobben)
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-03-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt