Geen dekens gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Geen dekens gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:36

Ik ben het zo zat met die dekens, zie er nu al erg naar uit dat ze af mogen. En ben zeker van plan mevrouw een beertje te laten worden volgend jaar. Nog meer mensen die de dekens zat zijn?
Of die zonder dekens staan? Hoe veel rijden jullie dan nog?

TurdusMerula

Re: Geen dekens gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 05:12

Mijn paard staat altijd buiten, zonder deken. Het is een koudbloed dus je kunt je misschien voorstellen hoe hij er dan uitziet. :D

Ik pas mij weinig aan, in die zin dat ik extra zorgvuldig ben met in- en uitstappen. Meer is amper nodig geweest. :)

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 05:55

Geen dekens hier. Shetjes zijn lekkere teddybeertjes en mijn draver heeft heel weinig wintervacht dit jaar (Vorig jaar was hij een beertje). Hij heeft het ook helemaal niet koud (Overdag staan ze buiten en 's nachts binnen). Zolang hij het niet koud heeft dan begin ik er niet aan. Ik rijd minimaal 2 á 3x in de week intensief, goed in en uitstappen + even een fleece na rijden (ik moet stuk met de trailer voor rijbak). De rest van de week maak ik rustige buitenritjes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:02

Met mijn vorige paard (KWPN) heb ik het een kans gegeven, maar hij kon nog geen 10 minuten draven met zijn dikke vacht, was echt snel "op" en niet meer vooruit te branden. Hij was verder wel echt zichzelf, en ik had het idee dat hij last had van de warmte. Paard geschoren, en nog dezelfde dag liep hij weer als vanouds. Het jaar daarna weer geprobeerd, en hetzelfde verhaal.

Mijn oude merrie (arabier) stond ook altijd zonder deken, en die kon ik zomer of winter hetzelfde rijden, altijd even voorwaarts, en net een paar minuten langer uitstappen was meer als voldoende. Dan gewoon nog nat (maar niet warm meer) de wei op, heeft ze nooit iets van gehad.

Mijn ervaring is dat het echt per paard verschillend is of het wel of niet werkt. Nadeel als het niet werkt is dat je paard al een dikke vacht heeft, en je of de winter het rijden aan je paard moet aanpassen (dus licht werk), of je moet gaan scheren. Voordeel als het wel werkt is dat je dus heerlijk van de dekens af bent :)

Geeft wel wat meer poetswerk (maar dat is juist leuk om te doen toch?), en het verharen duurt meestal iets langer (want meer haren te verliezen), maar dat is met wat lijnzaadolie en goed poetsen ook goed te ondersteunen,

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:14

Mijn NRPS merrie staat ook gewoon in haar blootje! Ze staat s'nachts op stal en overdag buiten.
Heerlijk! Ik rij gewoon hoor, wat langer uitstappen misschien en er rekening mee houden om ze niet echt nat te rijden op de warmere dagen :j
Meer poetsen, dat wel, maar paard is helemaal happy *\o/*

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:16

Het eerste verhaal van Angela herken ik heel erg in mijn vroegere verzorgpaard.
Zodra die in de wintervacht kwam, was er niet meer op te rijden. Hij kon zijn warmte niet kwijt. Die moest gewoon geschoren worden.

Mijn, net overleden, merrie had het andere uiterste. Die kreeg bijna geen wintervacht. Die kon ik niet zonder deken laten staan, want daar was niet tegenaan te voeren. Die werd ook nog eens stijf.
(haar wintervacht was ongeveer net zo dik als menig paard zijn zomervacht)

Het enige wat je kan is doen is het uitproberen.
En als hij het echt te warm zou hebben, zou je altijd nog alleen hals en borst kunnen proberen te scheren.
heeft hij het te koud, kun je altijd nog een deken omgooien.

FroemelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:17

Mijn paard heeft ook geen deken, heb wel een race streepje laten scheren bij de hals. Ziet er niet uit, maar hij zweet niet snel onder het werken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:20

Ah het dekendrama.

Wij hebben 4 paarden en nooit gedonder gehad met die dekens. Hebben altijd lekker met hun eigen aangemaakte deken buiten gestaan.

En dit jaar staan ze dus alle vier met dekens op :') Echt drama. Maar het kan niet anders.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:49

Ik vind het ook helemaal niets die dekens.
Paardje stond ook altijd lekker met een dikke teddy vacht (kruising tinker).
Maar afgelopen najaar heeft ze 2x koliek gehad en ik weet niet zeker of het daar mee te maken heeft gehad. Maar daarna als het regende stopte ze met eten. Ging zielig in een hoekje staan en ging pas weer eten als het stopte met regenen. Nu staan ze hier overdag de hele dag buiten, maar wilde soms dan ook echt niet eten.
Dus toch maar een deken gekocht. Tja paardje blij en ging weer eten, ook als het regende....

Maar als ik dan naar van de week keek toen was het heerlijk weer op stal. Lekker in de luwte, zonnetje erbij dus hup deken eraf...NOu dan is paardje ook errug blij dat ze ff zonder kan lopen. Lekker kroelen en kriebelen met haar vriendinnetje. Wat dan weer geweldige plaatjes oplevert, als zwarte friesse dame met bruine snor (paardje verhaard al lekker

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:46

Heb voor 2jaar geleden 4 vd 5 paarden ziek gehad doordat ik ze 24uur per dag buiten heb lopen en dekens had opgedaan.
Nu al voor de 2e winter geen dekens opgelegd en 2x de winter zonder problemen doorgekomen.
Ik teken ervoor; geen dekens, als ze continu buitenlopen.

Ook al ging het om een NRPS en KWPN-ers. In Nederland kunnen ze makkelijk zonder deken lopen.
Je moet alleen met je training iets meer rekening houden, langer instappen/uitstappen en op tijd stoppen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:27

Ik hou er ook zeker niet van,maar heb een paard van 17 jaar met artrose die deze winter duidelijk stijver en strammer wordt. Ik gooi hem volgend jaar een deken op,als het zou kunnen vandaag nog,maar dat lijkt me niet verstandig aangezien hij al het hele jaar zonder deken heeft gelopen. Hij moet duidelijk harder zijn best doen om warm te blijven. Op zich heeft hij het prima voor elkaar met dag en nacht weidegang,droge paddock en ruime inloopstal. Maar als hij ligt kost het meer moeite om in de benen te komen,en dat zit me best dwars. Misschien tijd om eens een goed supplement of zo te gaan geven,en dan volgend jaar eens aanzien of een deken nodig zal zijn.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:56

Mijn KWPN merrie loopt nu ongeveer 2 winters dekenloos en het bevalt me echt prima ze heeft het helemaal niet koud en met het rijden merk ik er ook niks van soms alleen een paar minuten extra uitstappen maar daar blijft het echt bij.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:01

Eentje van mij staat zonder deken en red het prima. Hij heeft sinds maart op de wei gestaan en loopt nu sinds December weer en toen had hij al een dikke vacht. Na het rijden staat hij wel met een zweetdeken op.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:05

mijn meisje is ook deken loos ze heeft een dunne vacht maar heeft t altijd heel snel warm. t moet echt extreem koud zijn als ik haar naar buiten doe met deken.
Echter zorg ik er wel voor dat als t regent ze iets om heeft.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:13

Mijne staat dit jaar ook zonder dekens omdat ik weet dat ik vorig jaar in de inter amper gereden heb. Vond het dan beter voor het paard om dit jaar zonder te doen. De tweede heeft wel dekens op, begonnen met enkel regendekentje aangezien ze last had van de regen (en wind? Ze ging iig nooit in de schuilstal staan maar wel lekker irritant in de regen lopen doen).

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:19

Mijn bijrijdpaard staat ook zonder deken, en mijn eigen 3jarige ook.. Maar volgend jaar gaat het er bij mijn eigen pony vanaf. Is in de winter wanneer het echt koud is lekker makkelijk, trek hem zo uit de wei en hup rijden.. Maar nu het weer zachter begint te worden vind ik het echt een drama, arme beest heeft het zo warm..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:22

Mijn ouwetje heeft ook geen deken. Hij wordt vrijwel niet meer gereden en vind het heerlijk zonder dekens!

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 10:20

Ik denk dat ik volgend jaar maar eens dekenloos ga proberen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:22

Ik ben de dekens meestal al zat voor ik eraan begin.
Helaas kan mijn oude dame met artrose in de rug niet zonder, anders kwam der echt geen deken op.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:26

Wat is precies het drama dan? Ik gooi er als het koud wordt een deken op, die ligt er de hele winter op en gaat er als het warmer wordt weer vanaf, geen problemen verder. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:29

mijn pony van 20 loopt dag en nacht buiten,maar wel met een deken.
ondanks dat heeft hij toch een dikke vacht gekregen
https://lh3.googleusercontent.com/-NXMH ... CT0030.JPG
zonder deken heb ik wel geprobeerd,maar bij regenachtig weer krijgt hij het toch koud en heeft daar wel last van op zijn spieren
dus staat hij lekker met deken op,
niks mis mee, de rest bij hem in de weide staan zonder deken en die doen het ook prima :j

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:34

Die van mij sloopte op mijn vorige stal altijd 4 dekens per winter (mede dankbaar aan zijn weigenoten). Vorig jaar al op mijn nieuwe stal deken af gelaten op de hevige sneeuw na want toen had ie het toch een beetje koud.. Liet ie hem heel, en dit jaar wilde ik hem ook zonder maar na een week een volledige moddermonster aangetroffen te hebben wat ik er klaar mee en dus snel die deken op!! En het mooiste van alles: het dekentje leeft nog steeds!! :D

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:38

mijn verzorgshetlander is ook een heerlijk teddybeer! hij staat wel dag en nacht binnen vanwege de natte wei en anders vertrapt hij hem. we longeren hem meestal een half uurtje en anders gooien we hem even los ;p lekker rennen en bokken!
Afbeelding

gisteren heb ik hem ook even gelongeerd :) hij deed het super!
Afbeelding

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:56

mijn oude pony staat vrijwel altijd zonder deken :)
Nou word daar niet meer mee gereden!
mijn andere paard kan gewoon niet zonder deken aangezien ik er actief wedstrijden mee rij en je niet echt met een teddypaard op de wedstrijd kan verschijnen :p

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:53

Bedenk je wel dat als je paard buiten zou houden zonder deken, hij of zij wellicht meer ruwvoer kan gebruiken. :)