Paard buitenzetten na sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Paard buitenzetten na sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:00

Mijn paard heeft gedurende twee weken altijd op stal gestaan wegens de sneeuw (een week sneeuw, en daarna nog een week ijs overal) dus ik heb haar maar even binnengehouden toen. Ik ben een keer met haar door het bos gaan wandelen, gewoon ernaast. Ze werd wat enthousiast dus dat heb ik maar geen tweede keer gedaan, ze zou nog een been breken. Nu staat ze dus ongeveer 2 weken al op stal. Omdat ik er sowieso af ga tuimelen als ze niet eerst wat kan uitrazen, vroeg ik me af of het eigenlijk erg zou zijn haar een nachtje buiten te laten staan. Het regent nu wel, maar ze heeft een deken met nekstuk aan. Er is geen schuilstal, wel wat bomen die overheen de weideafrastering hangen.

Ze heeft dit winterdeken op: http://www.bucasdeken.nl/index.php?item ... 55&lang=NL

Zou het kwaad kunnen haar een nacht buiten te laten staan? Ze is dit wel niet gewoon, normaal staat ze 's nachts op stal en overdag buiten.

mika11

Re: Paard buitenzetten na sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:02

Laat je haar dan alleen buiten staan?
Als ze gewend is om 's nachts binnen te staan normaal gesproken, zou ik haar gewoon 's avonds weer op stal zetten.
En dan 's ochtends weer naar buiten, dan kan je daarna toch gaan rijden, als ze een paar uur buiten heeft gestaan?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:05

mika11 schreef:
Laat je haar dan alleen buiten staan?
Als ze gewend is om 's nachts binnen te staan normaal gesproken, zou ik haar gewoon 's avonds weer op stal zetten.
En dan 's ochtends weer naar buiten, dan kan je daarna toch gaan rijden, als ze een paar uur buiten heeft gestaan?

Er staat nog een paard naast haar, niet dezelfde weide. Ik kan haar morgenvroeg niet gaan buitenzetten, dat is het probleem net.. Bij de vorige eigenaren stond ze wel buiten 's nachts, maar dat is wel een half jaar of meer geleden. :)

meliss2102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:10

ik zal het eerst een beetje opbouwen met snachts buiten slapen. en na 2 weken stal zal dat paard wel heel erg druk zijn... en even moeten wennen aan de kou buiten.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:17

meliss2102 schreef:
ik zal het eerst een beetje opbouwen met snachts buiten slapen. en na 2 weken stal zal dat paard wel heel erg druk zijn... en even moeten wennen aan de kou buiten.

Het was binnen nou wel kouder als nu buiten hoor :) Dus niet doen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:19

Eerst laat je je paard twee weken non stop binnen staan en dan moet ie maar een nachtje buiten staan omdat jij er niet op durft!!!!
Zet je paard lekker buiten overdag, longeer hem even voor je erop gaat en klaar is kees.
Ik snap dat het moeilijk is om je paard buiten te zetten met sneeuw als die ijzers heeft, maar verder kan een paard echt wel naar buiten met sneeuw al is het een paar uurtjes.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:22

met een goede deken kan het geen kwaad. het ligt een beetje aan je paard of hij er blij van zal worden, een paard wat gewend is naar binnen te gaan, zal dat in de avond misschien ook willen. dat verschilt per paard.

ik snap de logica ook niet helemaal, waarom niet buiten met sneeuw, maar wel snachts buiten laten met regen?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:27

jesito schreef:
Eerst laat je je paard twee weken non stop binnen staan en dan moet ie maar een nachtje buiten staan omdat jij er niet op durft!!!!
Zet je paard lekker buiten overdag, longeer hem even voor je erop gaat en klaar is kees.
Ik snap dat het moeilijk is om je paard buiten te zetten met sneeuw als die ijzers heeft, maar verder kan een paard echt wel naar buiten met sneeuw al is het een paar uurtjes.

Sorry hoor maar ik zet mijn paard niet buiten als er ijs ligt, ik ken een paard die zo zijn been brak en ze hebben moeten laten inslapen. Ze sleurt me daarbij ook sowieso mee als ik haar longeer na zo lang. Ieder zijn eigen mening hierover natuurlijk..

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:27

loulou schreef:
met een goede deken kan het geen kwaad. het ligt een beetje aan je paard of hij er blij van zal worden, een paard wat gewend is naar binnen te gaan, zal dat in de avond misschien ook willen. dat verschilt per paard.

ik snap de logica ook niet helemaal, waarom niet buiten met sneeuw, maar wel snachts buiten laten met regen?

Er lag overal ijs onder de sneeuw, het was heel glad en dan zet ik haar niet buiten. Ze bokt graag wel eens in de weide.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:30

Feit blijft dat je paard niet gek zou worden als ze gewoon elke dag buiten komt. Ik begrijp dat je je er zorgen over maakt, maar ik ken eigenlijk geen paarden die flippen in de sneeuw als ze gewoon dagelijks genoeg buiten komen. De paarden hier op stal waren heel voorzichtig.
Ik ken wel genoeg verhalen over paarden die verongelukten nadat ze lange tijd op stal hadden gestaan. Ook toen de sneeuw al weg was.
Succes met het vinden van een oplossing. Als je ook aan de hand en longe geen controle hebt, heb je wel een probleem denk ik. Jij hebt nu gewoon geen mogelijkheid om je paard gecontroleerd zijn energie kwijt te laten raken, en ik denk dat je dan meer kans hebt op ongelukken dan wanneer je haar elke dag even naar buiten had gedaan/. Maar goed, dat is achteraf praten, en daar heb je sowieso niets aan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:33

een paard zonder ijzers kan gewoon buiten met sneeuw. voor een paard met ijzers zijn er ook oplossingen, zoals sneeuwbeslag.

een paard wat dagelijks meerdere uren buiten komt zal zich aanpassen aan de omstandigheden.

maar goed, het blijft je eigen keus.

blijf ik het wel raar vinden dat je je paard nu opeens buiten wil laten omdat je geen tijd hebt om hem buiten te zetten. Komt er dan wel iemand kijken of alles nog goed gaat met je paard? ik zou toch tenminste twee keer per dag controle willen hebben?

verder heb ik al antwoord gegeven op je vraag :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:36

jesito schreef:

Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Natuurlijk werd ze enthousiast met wandelen. Zou jij dat niet ook zijn na 2 weken binnen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:50

ik begrijp jouw redenering niet helemaal, maar goed. Jij bent bang dus je paard moet daar maar de vervelende consequenties van ondervinden, eerst door binnen te laten en daarna door maar buiten te slapen.

Afijn, een nachtje buiten zal je probleem echt niet oplossen, wat ik zou doen is je paard gewoon even losgooien in de bak of paddock en even laten rennen of gek doen, na een kwartier is ze echt haar gekheid wel kwijt en wordt jij niet meegesleurd aan de longeerlijn.
Je paard zal met rijden vreselijk stijf zijn, dus ga niet als een idioot trainen, maar bouw het rustig op zodat de spieren weer soepel zijn.

Daarnaast zou ik wat aan het longeren doen, dus dit zodanig trainen dat jij niet de hele bak doorgesleurd wordt, dan ga je naar de smid en vraag je sneeuwringen aan zodat je paard wel naar buiten kan.
Bij ijs kan zout wonderen doen, gewoon strooien en voila, ijs weg!
(en ja, dit doen wij ook op stal, alle paden waren sneeuw en ijsvrij en ook de paddock was zeer goed begaanbaar voor alle paarden incl degenen met ijzers. Maar je moet er wel wat voor doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:22

jumpiewumpie schreef:
jesito schreef:

Sorry hoor maar ik zet mijn paard niet buiten als er ijs ligt, ik ken een paard die zo zijn been brak en ze hebben moeten laten inslapen. Ze sleurt me daarbij ook sowieso mee als ik haar longeer na zo lang. Ieder zijn eigen mening hierover natuurlijk..

Benen breken kan ook gewoon op de wei gebeuren, de meesten paarden redden zich prima.
Ik denk dat de kans groter is dat je paard iets overkomt als je 'm nu ineens buiten gaat laten in de nacht.
Je paard is gewend om binnen te staan en als het nu nog eens een beetje fijn weer zou zijn zeg ik: oke waarom niet.
Maar dat is niet het geval.
Ik vind het een groter gevaar om je paard nu ineens na twee weken binnen , een nacht buiten te laten dan overdag een paar uur in de sneeuw.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:30

ik snap niet wat mensen zeuren... ik heb mijn verzorgshetlander ook niet buiten gezet in die sneeuw en ijs wei. Voor zijn veiligheid!
ik denk dat je hem/haar best wel buiten kan zetten. ze heeft een deken op en een paard kan best wel tegen wat kou. mijn verzorgshetlander gaat wsl volgende week ook naar buiten. niet opbouwend ofzo, gewoon. het is een shetlander dus die heeft het niet gauw koud.
je kan je paard denk ik best buiten zetten, maar zelf zou ik de wei controleren of er misschien ergens kuilen zijn ofzo, om er zeker van te zijn dat je paardje niks kan overkomen in de wei. ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:35

Hier is de grond op sommige plekken nog bevroren en behoorlijk ongelijk door de vorst. ik denk dat je paard het met deken niet koud gaart krijgen, maar hij kan wel gek gaan doen omdat hij het niet gewend is en ineens in het donker alleen buiten is. Het rennen in het donker met kuilen en bulten lijkt me ook niet echt veilig.

Ben wel benieuwd hoe dit nou uiteindelijk afloopt.

Overigens vind ik het wel raar dat je je paard nu aan de hand niet kan houden. Dan gaat daar toch iets niet helemaal goed lijkt mij...

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:28

TS, ik zie twee opties: of je vraagt iemand anders om haar morgenvroeg buiten te doen, of je gaat haar de volgende keer dat je zelf weer kan zelf buiten doen en schuift het rijden een dag op naar de dag erna.
Dit lijkt me het meest fair naar je paard. Op die manier kan zij haar energie overdag fijn kwijt in de wei en kan jij er de dag erna veilig op.
Ik zou er niet voor kiezen om haar in het donker buiten te zetten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:37

Ik zou nooit een paard wat gewend is binnen te staan, met dit weer een nacht buiten laten.
Ze heeft geen vertrouwde vriendjes om zich heen, geen droge plek om te slapen. Ik denk dat je paard zich goed ellendig zou voelen als ze nu naar buiten moest in de nacht.
Kun je niet wat vroeger op, zodat je haar in de ochtend buiten kan zetten.

Eerst maar goed losstappen en daarna aan de longe, zodat ze haar ergste energie kwijt raakt. Daarna moet je er gewoon op kunnen hoor. Ze zal wel stijf zijn, dus rustig aan.

In het vervolg maar even een plan bedenken hoe je paard toch naar buiten kan met de vorst. (sneeuwbeslag, stuk ijsvrij maken, zonder ijzers oid).
Onze paarden vonden de sneeuw heerlijk (met ijzers), toch jammer dat niet alle paarden in de sneeuw kunnen genieten.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:33

Ik heb haar gisteren een uurtje buiten gelaten, ze vond het wel plezant zo te zien. Btw: de staleigenaar zet de paarden binnen en ik kon hem niet bereiken gisteren. Wist dus niet of hij haar nog ging binnenzetten. Ze staat dus ook wel op een pensionstalling (met maar 5 paarden), vol pension.

Voor alle duidelijkheid: mijn paard heeft geen ijzers, toch wil ik haar niet op de weide zetten. Ik heb iemand gekend die zo haar paard verloren is, dus dan is voor mij de beslissing snel gemaakt: liever een hevig paard dan dat er ook met mijn paard zoiets gebeurd. Ik wil ook maar het beste voor mijn paard, zoals iedereen dat wil. Natuurlijk is ze hevig als ik met haar het bos in ga na anderhalve week, maar dan is ze tenminste eens buiten geweest, dat is de enige oplossing als ik haar niet op de weide kan zetten. Waarom ben ik dan niet al de eerste dag met haar gaan wandelen? Omdat ik dacht dat de sneeuw wel meteen weg zou zijn; niet dus. Als ze gewoon bleef stappen ging ik gerust elke dag, maar ze is nog jong en vindt alles spannend en ik ben niet de persoon die haar dan op haar plek kan zetten, zonder zelf uit te glijden :+

Snappen jullie het? :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:48

Heeft je paard Non stop twee weken binnen gestaan of heb je wel gewoon beweging kunnen geven in paddock of (binnen)bak.
Ik zou gewoon beginnen met Longeren desnoods maak je een kleinere ruimte als je bang bent om er achter aan te hangen.
Als het ergste (frisheid) eruit is zou je gewoon weer kunnen rijden desnoods vraag je of iemand je vast houd aan de longe.

Persoonlijk zou ik in het vervolg gewoon goed nadenken wat je met je paard gaat doen indien er weer zulk rot weer aan komt.
Een paard is een beweging's dier die moet je niet 14 dagen opsluiten.
Juist nu liggen de blessure's op de loer.
Een paard kan altijd zijn benen breken(zelf gezien midden in de zomer)

Mijn paarden zijn gewoon los geweest.
Vandaag zo op me merrie gestapt....geen probleem.
Als de bak en longeer bak bevroren maar wel vlak ging ik gewoon met ze aan het werk.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:49

Als je hem nu weer overdag naar buiten doet, en gewoon een paar keer longeert is het gekke er toch wel af lijkt me? Vind het ook een beetje onlogisch om je paard met de sneeuw binnen te laten en dan nu met wind en regen 's nachts buiten te laten, zonder schuilstal.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 23:28

Barcelano schreef:
Heeft je paard Non stop twee weken binnen gestaan of heb je wel gewoon beweging kunnen geven in paddock of (binnen)bak.
Ik zou gewoon beginnen met Longeren desnoods maak je een kleinere ruimte als je bang bent om er achter aan te hangen.
Als het ergste (frisheid) eruit is zou je gewoon weer kunnen rijden desnoods vraag je of iemand je vast houd aan de longe.

Persoonlijk zou ik in het vervolg gewoon goed nadenken wat je met je paard gaat doen indien er weer zulk rot weer aan komt.
Een paard is een beweging's dier die moet je niet 14 dagen opsluiten.
Juist nu liggen de blessure's op de loer.
Een paard kan altijd zijn benen breken(zelf gezien midden in de zomer)

Mijn paarden zijn gewoon los geweest.
Vandaag zo op me merrie gestapt....geen probleem.
Als de bak en longeer bak bevroren maar wel vlak ging ik gewoon met ze aan het werk.

Ik doe het toch liever niet, maar ik respecteer jullie meningen :) Binnenkort zal het niet meer voorvallen aangezien we met de trailer (die we net gaan halen zijn) naar een binnenpiste kunnen rijden.

Ze was trouwens heel rustig vandaag.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 23:32

eilleen333 schreef:
Overigens vind ik het wel raar dat je je paard nu aan de hand niet kan houden. Dan gaat daar toch iets niet helemaal goed lijkt mij...

Ben niet zo'n durfal op dat vlak. Ik kan haar natuurlijk wel vasthouden, vanzelfsprekend, maar ik voel me er niet comfortabel bij. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:37

LauraFlexx schreef:
ik snap niet wat mensen zeuren...

Het is geen zeuren, en als je niet snapt waarom mensen verbaasd zijn dan vraag ik me af hoeveel ervaring jij met paarden hebt.

LauraFlexx schreef:
ik heb mijn verzorgshetlander ook niet buiten gezet in die sneeuw en ijs wei. Voor zijn veiligheid!

Nergens voor nodig, en daar zal ie blij mee geweest zijn... not.

LauraFlexx schreef:
ik denk dat je hem/haar best wel buiten kan zetten. ze heeft een deken op en een paard kan best wel tegen wat kou.

Ja, vooral doen. Een paard dat twee weken binnen gestaan heeft, altijd 's nachts binnen staat, ineens in haar eentje een nacht buiten laten staan. Heel verstandig.

LauraFlexx schreef:
maar zelf zou ik de wei controleren of er misschien ergens kuilen zijn ofzo, om er zeker van te zijn dat je paardje niks kan overkomen in de wei. ;)

Er zijn geen kuilen voor nodig hoor, om het dier z'n poot te laten breken. Daar heb je verplichte boxopsluiting voor nodig, en dan ineens alleen in het donker 's nachts op de wei flikkeren. Gaat veel sneller.

TS, ik snap jouw redenering ook niet zo. En als je beest volpension staat, dan zet de pensionhouder het beest toch buiten 's morgens? Anders maak je er maar tijd voor. Laat het dier gewoon weer lekker de hele dag buiten lopen (mét maatjes, niet alleen dus) en je kunt er gewoon weer op. Ik snap wel dat ie aan de acrobatiek doet, na twee weken fulltime op stal...

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:45

Komende dagen even losgooien in de bak misschien? Niet direct longeren, maar in vrijheid uitnodigen om te rennen. Waarschijnlijk bokt ze dan de meeste energie er uit en kan je daarna wel longeren.