Wel of geen deken? Ik weet het echt niet meer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Wel of geen deken? Ik weet het echt niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 00:03

Ik ben de voors en tegens nu al zo lang tegen elkaar af aan het wegen, ik heb jullie hulp nodig. :\

Situatie:
Ik heb mijn paard nu 7,5 jaar. Het is een KWPN'er, warmbloed dus. Mijn paard staat al sinds een aantal jaar zonder deken en staat sinds november 2011 in een hit-actief stal, oftewel 24/7 buiten. Vorige winter stond hij ook zonder deken, toen nooit een probleem gehad, omdat het toen niet echt gesneeuwd heeft en hij in goede conditie was. Mijn paard is inmiddels bijna 18 jaar oud, halverwege vorig jaar veel afgevallen en inmiddels weer iets meer op gewicht, maar nog steeds niet op volwaardig gewicht.

Vanmiddag begon het heel hard te sneeuwen, dus toch maar een kijkje gaan nemen. Hij heeft een dikke vacht, zijn vacht staat niet uit en zijn oren zijn, na 5 seconden aanraken, warm. Echter lag zijn hele rug bezaaid met sneeuw dat inmiddels was omgeschoold tot ijs. IJs op zijn oren, in zijn manen, ijspegels bij zijn schoft, bij z'n kont, in z'n staart. Zoals het ons paardenliefhebbers betaamt was ik direct bezorgd. Heeft 'ie het koud? Oren voelen, die zijn warm. Is 'ie nat? Ja, dat wel. Is zijn huid ook nat, of alleen zijn vacht? Niet te beoordelen.

Het waait wel heel hard en de hit is redelijk onbeschermd. We hebben een enorme schuilstal, maar daar zal 'ie nooit in gaan staan, want daar staan de dominantste paarden en die gaat hij het liefst uit de weg. Desondanks stonden z'n haren niet uit en stond 'ie ook niet te trillen o.i.d.

Nu heb ik een 0 grams regendeken, ongevoerd. Voordeel: regen- en winddicht en 0 grams, dus zal er niet voor zorgen dat hij dunner in zijn vacht komt, wat weer betekent dat de deken direct weer af kan als het droog is. Nadeel: zijn vacht wordt platgedrukt en naar mijn weten kan hij dan zijn vacht niet uitzetten = zichzelf niet warmhouden = het alsnog koud krijgen!

Bokkers, help, wat moet ik nou doen?

YamaSaki

Re: Wel of geen deken? Ik weet het echt niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:06

Staat ie ook te trillen of staat hij er eigenlijk wel lekker bij?
En aan een 0grams deken heb je naar mijn idee nu niets, als je dan toch een deken op wil, dan moet je echt gevoerd hebben, aangezien je dus met die platgedrukte vacht komt te zitten ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:10

Ik ben het eens met YamaSaki, als je toch een deken op wilt doen, moet het wel een dikke zijn. Mijn paard heeft ook zelden een deken op, 24/7 buiten, maar met deze ijskoude noordoostenwind dus wel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:10

geen deken.hij kan toch droog gaan staan en ruwvoer eten.nee ik zeg fijn zelf laten regelen,zeker geen 0 grams op leggen krijgt hij het lekker koud.mijn eng.volbloed bijna 19 staat ook zonder deken24/7 buiten en niet eens een hele dikke vacht,maar ze kan droog staan en genoeg eten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:11

Als hij te dun is zou ik hem wel een gevoerde winterdeken op doen. Warm blijven kost erg veel energie en een deken kan daar goed mee helpen. Zou zelf eerder aan een 200 gram outdoor denken. De vacht kan nog gewoon overeind staan met een deken. Mijn paarden hebben tenminste met deken op hun vacht nog gewoon omhoog staan als het koud is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:12

Als je paard het niet koud heeft zou ik het niet doen, die van mij heeft ook de ijspegels aan haar kont hangen maar zij zelf zit er nog het minst mee van iedereen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:13

aisie schreef:
Als hij te dun is zou ik hem wel een gevoerde winterdeken op doen. Warm blijven kost erg veel energie en een deken kan daar goed mee helpen. Zou zelf eerder aan een 200 gram outdoor denken. De vacht kan nog gewoon overeind staan met een deken. Mijn paarden hebben tenminste met deken op hun vacht nog gewoon omhoog staan als het koud is.

Ik sluit me hierbij aan. Een ietwat 'ouder' paard mag je best een beetje 'helpen'. Eenmaal verloren gewicht voer je er in deze tijd niet zo makkelijk aan.
Waarom zou je twijfelen?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:13

als ziet dat je paard het niet koud heeft, geen deken, als je ziet dat je paard het koud heeft (rillen bijv) is het een ander verhaal. als je paard het hele jaar al buiten staat heeft hij een goeie wintervacht aangemaakt en kan hij zich dus prima zelf warm houden als het goed is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:19

Bibberen is een manier van warm houden, dus daar hoeft je je iig geen zorgen om te maken.
Ik begon ook te twijfelen vanmiddag met dat dikke pak sneeuw op zijn rug, en de ijspegels in zijn vacht. Maar de sneeuw eenmaal afgeborsteld was hij ook zo droog, en zijn huid was niet nat. Ik kreeg niet echt de indruk dat hij het koud had. En net wat je zegt, met een 0 grams gaan zijn haren plat zitten en krijgen ze het al helemaal koud. Dus dan zou je een dikke deken op moeten doen, maar die kan je er dan natuurlijk ook niet meer zomaar afhalen..
Dus, ik heb besloten hem af te laten.. Hij staat immers al zijn hele leven zonder, dus ga ik hem niet opleggen omdat ik het zielig vind :') Dat zou namelijk de grootste reden zijn, als ik er goed over nadenk. :')

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:48

Maar als een paard op leeftijd is en niet goed op gewicht te houden is dan is het zeker niet verkeerd om er een deken op te leggen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:55

Sneeuw op de rug is juist een teken dat de vacht goed isoleert; er gaat weinig warmte verloren door de vacht, dus blijft de sneeuw liggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:56

Miracle_ schreef:
Bibberen is een manier van warm houden, dus daar hoeft je je iig geen zorgen om te maken.
Ik begon ook te twijfelen vanmiddag met dat dikke pak sneeuw op zijn rug, en de ijspegels in zijn vacht. Maar de sneeuw eenmaal afgeborsteld was hij ook zo droog, en zijn huid was niet nat. Ik kreeg niet echt de indruk dat hij het koud had. En net wat je zegt, met een 0 grams gaan zijn haren plat zitten en krijgen ze het al helemaal koud. Dus dan zou je een dikke deken op moeten doen, maar die kan je er dan natuurlijk ook niet meer zomaar afhalen..
Dus, ik heb besloten hem af te laten.. Hij staat immers al zijn hele leven zonder, dus ga ik hem niet opleggen omdat ik het zielig vind :') Dat zou namelijk de grootste reden zijn, als ik er goed over nadenk. :')
Bibberen in september inderdaad niet, maar nu in januari betekent het dat de vacht niet voldoende is en bibberen = stoppen met eten = afvallen en dat wil je niet met een wat ouder paard dat al aan de dunne kant is. Overleg met de stalhouder, want geen gebruik kunnen/durven maken van de schuilstal hoort niet. Verder kan je ook vragen om zijn aantal minuten hooi op te schroeven (of staat die al op max?)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 01:06

Hij krijgt inderdaad het max aantal minuten in het kuil, hij eet ook vaak genoeg. Veel verschillende meningen dus. Geen deken, een regendeken, een gevoerde regendeken zelfs..

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 02:08

Er is maar een manier om te zeker weten of een paard het koud heeft en dat is een thermometer tussen zijn billen steken. Als de temperatuur normaal is, heeft hij het niet koud, is de temperatuur te laag, dan wel. Jjs en sneeuw die op de vacht blijft liggen toont juist aan dat de vacht prima isoleert. Heel belangrijk als het koud is, is voldoende (liefst onbeperkt) ruwvoef aanbieden (hooi). Dat heeft je paard nodig om 'de kachel te laten branden'.
Edit: normale temperatuur in rust is tussen 37.4 en 38 graden celcius.
Om je paard te helpen op gewicht te komen zou je slobber van Seniorus Priorus bij kunnen voeren. Dat is speciaal voor wat oudere paarden die moeilijk op gewicht blijven. Wij hebben daar bij onze ruin van 17 veel succes mee, net als onze buurvrouw met haar pony van 22.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 02:18

Mijn oudje krijgt op koude, natte en/of winderige dagen een (lichte!) regendeken op. 's Nachts staat hij op stal zonder.
Dit bevalt prima.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 06:34

Het is nu al wel vaker behoorlijk koud geweest en als hij daar goed doorheen is gekomen zou ik me totaal geen zorgen maken. Door nu een deken op te leggen verander je wel wat bij je paard, en het is nu januari. Dan had je daar in mijn ogen toch echt eerder mee moeten komen. Begin december is het ook flink koud geweest dan had je dan iets op moeten gaan leggen.
Mijn 2 paarden van 25 staan ook buiten met de ijsspegels er aan maar als ik tussen de benen voel zijn ze net zo warm als mijn paard wat wel onder deken staat. Daarnaast blijft hun huid prima droog alleen de bovenste laag is bevroren, tja dat is ieder jaar.

Maar je zegt dat hij wel een schuilstal heeft maar niet in durft, persoonlijk vind ik dat wel kwalijk vooral met dit weer. Paarden moeten gewoon kunnen schuilen, mijn 2 andere paarden staan vrijwel de hele dag op stal uit zichzelf. De oudjes en de shetlanders die staan nog wel dagdelen buiten maar vinden het ook enorm fijn gewoon in de stal te kunnen wanneer ze willen. Kortom, ze maken er dankbaar gebruik van net zoals ieder ander paard zou doen dus ik vind ook dat die mogelijkheid er moet zijn. Jij wil je paard 24/7 buiten hebben, dan moet je hem ook de kans bieden droog en uit de wind te kunnen staan.
Daar zou ik mij persoonlijk meer zorgen over maken dan over zijn vacht. Een paard van 18 is niet oud en zou gewoon (mits gezond natuurlijk, en een paard die wat dunner is kan nog steeds gezond zijn) goede vacht aan moeten kunnen maken.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:03

Ik heb niet het idee dat hij de schuilstal eng vindt, hij komt er gewoon nooit. Hij staat altijd achter (de schuilstal is voor) en als hij wil schuilen gaat hij in het kuilstation staan. :j Hij heeft dus zeker wel de mogelijkheid om te schuilen, hij gaat gewoon niet naar de (enorme) schuilstal.

Ik ga er straks weer heen en dan ga ik even tussen zijn voorbenen voelen. Een thermometer heb ik niet, die zal ik van de week ook eens aanschaffen, dat lijkt me inderdaad de beste graadmeter.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:04

ElsB schreef:
Er is maar een manier om te zeker weten of een paard het koud heeft en dat is een thermometer tussen zijn billen steken. Als de temperatuur normaal is, heeft hij het niet koud, is de temperatuur te laag, dan wel. Jjs en sneeuw die op de vacht blijft liggen toont juist aan dat de vacht prima isoleert. Heel belangrijk als het koud is, is voldoende (liefst onbeperkt) ruwvoef aanbieden (hooi). Dat heeft je paard nodig om 'de kachel te laten branden'.
Edit: normale temperatuur in rust is tussen 37.4 en 38 graden celcius.
Om je paard te helpen op gewicht te komen zou je slobber van Seniorus Priorus bij kunnen voeren. Dat is speciaal voor wat oudere paarden die moeilijk op gewicht blijven. Wij hebben daar bij onze ruin van 17 veel succes mee, net als onze buurvrouw met haar pony van 22.

En waar zou ik dat kunnen aanschaffen? Dat klinkt namelijk als een heel goed idee!
Hoe vaak moet je dat voeren? En hoeveel dan?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:13

Ssenior priores is van Subli, dat geef ik mijn oudere paard ook. Je moet het mengen, 1 schep voer op 3 scheppen water en dan 6 uur laten staan. Ik meng het met zo heet mogelijk water en laat het dan 3 uur staan, dat is voldoende. Mijn paard heeft aan een halve kilo nu genoeg, maar ze heeft ook al een hele kilo gehad.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:17

Dus dat mengen zou eventueel thuis al kunnen. Subli, hebben zij een eigen winkel? Of bestel je het via internet?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:22

Ik zou toch ook niet direct een deken opleggen, als de sneeuw er mooi blijft opliggen is het inderdaad een teken dat zijn vacht nog goed zijn werk doet.
En ik voel altijd even tussen hun billen, dat is nog zo'n warmte-indicatie plaatsje :)
Zolang het daar warm is, hebben ze over het algemeen wel goed.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:22

Het is een feit dat als sneeuw/ijs op de vacht blijft liggen, hij gewoon goed geïsoleerd is. :j Het zou pas echt slecht zijn als alles door de vacht heen zou komen.
Van de 5 staan er hier 2 onder de dekens, bij de rest zie je een dikke laag sneeuw en ijs op de vacht liggen. Dat is helemaal niet erg. Zolang er stilstaande lucht tussen de vacht en sneeuw (of huid? Weet de theorie even niet meer) ligt, is het "geïsoleerd" en kan het geen kwaad. :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:33

Oh, dat is fijn om te horen! Heb ik gisteren de sneeuw eraf staan halen, stom..
Daarna heeft het gelukkig niet meer gesneeuwd.

Enkele andere paarden staan ook zonder deken (echt maar een paar) en bij de een bleef de sneeuw ook liggen en bij de ander niet, ik wist dus niet of dat een goed teken was of niet. :n

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:54

Saskiaatje schreef:
Oh, dat is fijn om te horen! Heb ik gisteren de sneeuw eraf staan halen, stom..
Daarna heeft het gelukkig niet meer gesneeuwd.

Enkele andere paarden staan ook zonder deken (echt maar een paar) en bij de een bleef de sneeuw ook liggen en bij de ander niet, ik wist dus niet of dat een goed teken was of niet. :n

Het is niet erg om de sneeuw/ijs er af te halen hoor! Je moet het alleen niet "borstelen" zodat het er in gewreven word. Dan gaan de haren plat liggen en isoleert het niet meer.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:01

Als je het idee hebt dat je paard veel energie verbruikt om zich warm te houden kan je gaan denken aan een deken. Hou in de gaten of hij rilt of veel beweegt.
Bij een paard met een goed gewicht maakt dit weinig uit, maar omdat je zegt dat jouw paardje nog niet helemaal op gewicht is, zou ik voorzichtig zijn.

Als je paard gewoon rustig staat te eten en de sneeuw goed op zijn vacht blijft liggen zou ik hem lekker zonder laten ;) Frits was gister ook veranderd in een sneeuwvlokje, maar die had het echt niet koud!