Zonder deken (teddy vacht) wel trainen. Oververhitting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Zonder deken (teddy vacht) wel trainen. Oververhitting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 01:17

Of het hier helemaal goed staat, weet ik niet zeker.

Eh ja, ik kan me grotendeels helemaal vinden in het natuurlijk houden van een paard. Echter loop ik tegen 1 ding aan.
Als mijn ruin zonder deken staat in de winter (wel onbeperkt ruwvoer, schuilmogelijkheid, vriendjes) en toch een dikke teddyvacht krijgt. Kan hij amper een paar rondjes meer draven (goede conditie) en komt de stoom al zo ongeveer uit zijn oren. Dus hoge hartslag, snelle ademhaling, niet fijn. Hij heeft het dan gewoon echt te warm.
Trainen is in zijn geval nodig, omdat hij anders de zeer ruime loopstal en zijn benen aan gort gaat rennen, wegens te veel energie. :):)
Ben wel eens iemand tegen gekomen, die alleen een stukje bij de borst scheerde. Werkte goed, naar niet natuurlijk.
(zou er bij hem ook niet uit zien trouwens, mooie bruine vacht, en dan zo'n grijs lapje ondervacht) :')

Dus... :o? Iemand?

cruesli

Re: Zonder deken (teddy vacht) wel trainen. Oververhitting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:52

Tja ik heb mijn paard dus ook deels laten scheren door hetzelfde probleem. Onderkant hals is geschoren en dan onderkant buik tot aan zijn flank. Ziet er indd niet uit (al valt t kleurverschil enorm mee bij de mijne, is een zwarte), maar wel functioneel en dat vind ik toch belangrijker dan dat het mooi is of niet :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 02:00

Niet natuurlijk nee maar wel noodzakelijk laakt mij in jou geval. Maar door alleen dat strookje te scheren hoef je volgens mij geen dekens op te leggen dat is wel een pluspunt.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 02:12

ja wat heb je liever???
je paard "mooi" laten en het veeel te warm hebben
of help je hem door een stukje te scheren dat ie zn warmte kwijt kan maar wat minder mooi voor t oog is (hooguit paar weken want daarna zie je er nix meer van ;) )

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 02:14

Ik zou zeggen : scheren die handel :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 02:57

Ik denk dat je voor jezelf eens goed moet overwegen wélke elementen van natuurlijk houden zowel haalbaar als wensbaar zijn, en belangrijker nog: waarom.
En bij ieder punt; komt dat vanuit een ideaal van jezelf, of vanuit de behoeften van je paard? En is dat praktisch toepasbaar?

Als ik je verhaal zo lees botsen er dingen. Paard groeit een berenvacht, en jij wilt meer/intensiever rijden dan paard kan opvangen in die winterjas. Dan botsen jou wensen/behoeftes wbt rijden en paardenhouden met de mogelijkheden van je paard in deze situatie.
Oplossingen in mijn ogen: minder intensief rijden, anders rijden (meer stapoefeningen bijvoorbeeld) óf toch een stukkie scheren.
Overigens, beetje nat wegzetten is niet erg, zolang ze een goede cooling-down hebben gehad en op de huid niet nat zijn.

Ik heb hier in een beetje dezelfde situatie gezeten. Hoewel ik niet in alle gevallen overtuigd ben van natuurlijk, staat mijn fjord wel 24/7 buiten met vrienden, zoals hij en ik graag hebben.
Hij denkt echter nog steeds dat we in Noorwegen zijn en loopt het hele jaar door in een te dikke jas.
Kan hem 9 maanden van het jaar met klamme okseltjes uit het weiland te halen als ik niets doe.
Oplossing: scheren! Ik scheer een halve hals en wat van z'n borst, van maart t/m oktober. Hiermee kan hij gewoon zonder deken buiten. En wat een opluchting, voor ons beiden! Hij vindt het scheren heerlijk en is daarna echt veel frisser en vrolijker, ook in de groep. Hij voelt zich echt lekkerder.
En nee, het ziet er niet uit, maar het voelt wel veel beter! :Y)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:16

Om deze reden bouw ik toch dekens op voor de winter, zodat hij geen teddy wordt.
Beetje zweten zou ik niet erg vinden, maar hij kan echt zijn warmte niet kwijt, is gewoon sneu.
Oeh, lichte training is ook geen optie met hem ivm *\%/* (of het zou 2 a 3 x daags moeten zijn misschien)

Was even benieuwd of andere 'naturals' hier ook tegen aan lopen. :)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:25

Je kunt denk ik het beste scheren onder de hals een klein stukje. Het zal een stuk fijner zijn voor je paard.

Ik hetzelfde probleem helemaal nat na het rijden. Nu is die geschoren en is ze niet meer nat omdat ze dan haar warmte kwijt kan

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:35

Wilde nog wijzigen, maar telefoon liep vast...
Dan gebruiken jullie (met geschoren stukje) geen deken toch?
Raya, wat apart dat hij dan alsnog zo'n mega vacht groeit hier. :)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:40

Wij hebben normaal gesproken alle paarden zonder deken staan maar liepen tegen het zelfde probleem aan.
Paarden worden normaal getraind en kwamen moeizaam op adem .
1 van de paarden was hierdoor ook ieder jaar verkouden en hoesten was bijna chronisch. Nu is ze een enorme driftkikker onder het zadel dus binnen een kwartier zeiknat.
Ik heb ze sinds deze winter onder een deken staan. NIet een hele dikke maar hierdoor is de vacht een stuk dunner als normaal. Mijn paarden staan wel in een open stal en hebben een gevoerde deken op maar ik geloof iets van 150 / 200 grams.
Het verschil dat de paarden sneller droog zijn en mijn merrie niet meer heeft gehoest.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:56

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, al zeikwaternat en hijgend met een hartslag skyhigh als ik goed en wel 2 km van huis was in stap.
Draven wilde hij dan ook echt niet.
Met alleen dekens hield ik zijn vacht niet kort genoeg, hij staat buiten en de factor licht (of juist het gebrek eraan) zorgt bij hem ook echt voor een dikke vacht, ongeacht of er nu wel of geen deken op ligt.
Ik heb hem dus - inmiddels voor het derde jaar - in een jachtmodel geschoren en op het moment dat hij geschoren is, is hij meteen weer heel levendig.
En dat dan ook aangevuld met dekens.

Een paard houden om er ook op te rijden, is per definitie niet natuurlijk, dus zal ik naar een compromis moeten zoeken tussen zo natuurlijk mogelijk houden (24/7 buiten, schuilstal, veel hooi, weinig krachtvoer) en mijn beoogde gebruik van het paard: bosritten op redelijk tempo (6-9 km/u gemiddeld) in best pittig terrein (Veluwezoom) (scheren, dekens, ijzers).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:59

Scheren die handel, paard kan sws beter tegen kou dan tegen warmte ;)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:02

Ik zeg dan, als je een paard natuurlijk wilt houden moet je er ook niet op gaan zitten.
Zelf heb ik ijslanders die scheer ik boeg en luchpijp.
Hierdoor hoeven ze geen deken op,maar kan ik ze wel door blijven rijden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:36

Hier ook een paardje waarbij er een klein stukje geschoren is. Vanaf de singelplek tot onderkant hoofd )race streep'.

Hierdoor kan ze veel beter haar warmte kwijt tijdens het werk en is minder snel bezweet.
En als je de streep niet te breed maakt kunnen ze prima zonder deken buiten blijven staan zonder deken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:45

Mijn haf staat ook bloot buiten. Maakt ook een giga vacht aan.

Sinds ik haar rijdt (2 jaar nu) wordt ze in November toch geschoren. Onderkant hals er uit en de borst tot achter de singel. Werkt echt super en ze staat heerlijk zonder deken in weer en wind!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:56

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:54

Ziet er inderdaad mooi uit :) die van mij heeft alleen een grijze ondervacht, dus wordt heel lelijk met z'n gewone bruine vacht. :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:12

Wat maakt het nu uit of het lelijk is? Daar maakt je paard zich niet druk over, die is allang blij dat hij zijn warmte kwijt kan. :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:18

Locanda schreef:
Ziet er inderdaad mooi uit :) die van mij heeft alleen een grijze ondervacht, dus wordt heel lelijk met z'n gewone bruine vacht. :D

wat een dillema :') daar ligt je paard niet wakker van hoor :+

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:18

I know, maar met dekens gaat het in principe goed ;) dus dan liever zo. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:51

ze zullen binnekort wel weer de rui in gaan hoor de dagen worden langer dus lichturen ook
en dan gaan die verharen hoor het heeft niet helemaal 100% met de kou te maken maar dat zul je wellicht toch wel weten he :P

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:58

Mijn fjord heeft ook een giga vacht. Na 20 min. zeiknat. Ben nu nog met bloedonderzoek bezig, want is ook slomer dan anders, maar kan ook door vacht komen. Als er niks uit bloed komt dan hals en borst eruit. Scheerapparaat erover.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:08

Als je enkel de borst + voorkant hals scheert, dan kan je je paard zonder deken laten staan. Vriendin van me met ijslander (dus hele dikke vacht) doet dit ook zo.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:14

Mijn paard krijgt het ook snel warm. Maar in de winter heeft hij nooit een deken op ivm met zijn zomereczeem. Ik vind het zo sneu voor hem om ook in de winter onder een deken te staan, als ik hem volledig zou scheren. Oplossing :-). Onderkant hals en buik wordt geschoren in november. In december doe ik zijn onderkant hals nogmaals, maar de buik niet. Onder de buik heeft hij wat korter haar dan op zijn rug.
Hij staat nu altijd zonder deken buiten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:19

Mijn Tink heeft ook een behoorlijke vacht, maar daar pas ik het rijden ook op aan. In de winter rij ik wat minder lang, en zoiezo al minder vaak (zie het als een winterstop :P ). Als je vaak rijdt en lang, dan heeft je paard daar inderdaad alleen maar last van, en dan is scheren inderdaad een optie.