Schuivende onderdeken, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Schuivende onderdeken, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:09

Hoi!

Mijn geschoren E-pony staat momenteel onder 2 dekens, een onderdeken (300 grams) van La Valencio maat 185 (linkje: http://www.ruitershop.nl/nl/paard/deken ... de005----/ ) met daarbovenop een winterdeken van BR Jos Lansink (400 grams) (linkje: http://br.nl/page/info.php?id=269988 )

Maar telkens als ik een volgende dag op stal kom is de onderdeken helemaal naar achteren geschoven, soms zit de bovenste sluiting bij de borst zelfs los. De deken is helemaal tot achteren de schoft geschoven en de borstsluitingen zitten aardig in de boeg. Lijkt me niet erg comfortabel zitten voor paardlief. -O-

Bij het opdoen van de dekens schuif ik de onderdeken zoveel mogelijk naar voren, maar het mag steeds niet baten. :(

Heeft iemand hier ervaringen mee? Zou het misschien helpen om een maatje kleiner te kopen (175)? Hij heeft met alle dekens 185 dus ben gewoon uitgegaan van 185 toen ik de deken kocht.

Tips worden graag ontvangen, alvast bedankt! :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 18:23

Niemand? -O-

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:27

maatje kleiner kopen.
Ik had het ook met een onderdeken ben van 205 (HH) naar 198 gegaan (horseware) en nu blijft alles goed liggen

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:29

Tja, de pasvorm lijkt me dan toch niet optimaal voor je paard... maar het is zo'n dure grap om allemaal verschillende dekens te gaan uitproberen, dus ik snap je probleem :P ik hoor wel veel goede verhalen over de rambo liners, misschien is dat een optie? :) weet alleen niet bij welke winkel je hem ook weer terug kan brengen als hij na 1 nacht toch niet bevalt..

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:33

bij mijn paard schuiven alle onderdekens behalve de horseware liners! zeker het proberen waard :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:34

Jou paard staat al een paar dagen onder 700 gram dekens? :wow:
Probeer je hem lekker mals te stomen?

Even los daar van: dan is je onderdeken waarschijnlijk te wijd aan de hals/ te veel terug gesneden. Een deken die hoger sluit zal wel beter blijven liggen.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:35

Ik heb dat ook gehad, volgens mij ligt het mn aan de pasvorm van de deken. Op mijn haflinger passen de horseware onderdekens goed en ik heb ook een silvano-onderdeken voor hem die goed ligt. Deze dekens blijven goed liggen onder een andere deken.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 18:40

Okay heel erg bedankt allemaal :) Zal even rond gaan kijken naar een andere deken.

pol013 schreef:

Ja, hij staat al een paar dagen onder 700 grams en heeft er geen last van, hij is geschoren en zo warm is het ook weer niet :n

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:45

hoi :) daarom gebruik ik nooit onderdekens, ik leg gewoon winterdekens over elkaar heen :) ik heb ze nu 2 dikke op met een fleece halsdeken ertussen waarvan ik de hals dus eigenlijk alleen gebruik dubbelgeslagen op zn hals. lekker warm :) en niks gestoomd gewoon lekker.ik heb bucas dekens die passen mooi en blijven lang mooi ook :) groetjes deess

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 18:46

deess schreef:
hoi :) daarom gebruik ik nooit onderdekens, ik leg gewoon winterdekens over elkaar heen :) ik heb ze nu 2 dikke op met een fleece halsdeken ertussen waarvan ik de hals dus eigenlijk alleen gebruik dubbelgeslagen op zn hals. lekker warm :) en niks gestoomd gewoon lekker.ik heb bucas dekens die passen mooi en blijven lang mooi ook :) groetjes deess

Thanks voor je reactie, ik heb vorig jaar ook gewoon 2 winterdekens over elkaar heen gebruikt en dit jaar toch maar een onderdeken aangeschaft, *zucht* hahaha

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:03

hihi okee :) marktplaats dan maar.. ;) denk dat winterdekens ook warmer zijn nog als dan met een onderdeken. ze isoleren beter denk ik en blijven dank zij de singels ook mooi om het lichaam zitten en sluiten daarom mooier aan :)

Celiien

Re: Schuivende onderdeken, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:05

Woooow 700 gr? is die van jouw zo'n koukleum of ben ik nu gek? Die van mij staat (weliswaar ongeschoren) in een uitloopstal/paddock, gewoon met z'n 200gr :=

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:08

Vind 700gr helemaal niet super veel hoor..
Ik heb ook een paard gehad met een behoorlijk dunne huid, ongeschoren onder 800 grams met -1 overdag :j.
Nu heb ik een pony, geschoren, en staat sinds vandaag met 360 gr + 150gr, en halsdeken.
Afwachten of die dus niet schuift :+ Zien we morgen haha.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:20

die van mij staat onder 800 maar is wel hartstikke kaal :')

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:34

Ik vind 700 nog niet eens zo shockerend :') zijn toch geen regels voor? hij staat nu prima, wordt het kouder, gaat er nog meer op.. Heb er voor gekozen om hem te scheren, dan moet ik er ook voor zorgen dat hij het niet koud krijgt. Als je er bij nadenkt dat het vannacht van zo'n 5 tot 15 graden kan gaan vriezen.. Brr..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:34

indd ook hier ongeschoren maar wel 3 dekens op :) gewoon lekker kort in hun eigen vachtje maar wel mooi glad :) 200 gram nu zou heus wel kunnen ., ze krijgen t vast niet koud, maar daar houd je ze niet kort mee in de vacht meestal dus vandaar dat ik er nu 3 dekens op heb :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:36

NinaCharlie schreef:
Okay heel erg bedankt allemaal :) Zal even rond gaan kijken naar een andere deken.

pol013 schreef:

Ja, hij staat al een paar dagen onder 700 grams en heeft er geen last van, hij is geschoren en zo warm is het ook weer niet :n

bij ons staat er sommige met nog meer op.. iedereen doet het weer anders/ elk paard is weer anders.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:38

ze moeten niet zweten natuurlijk maar gewoon lekker aanvoelen :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:01

Ik gebruik een elastische dekensingel wanneer ik een onderdeken gebruik. Mijn pony staat 24/7 buiten en gaat er ook mee rollen. Deken blijft prima liggen. Het is overigens een oude Pagony onderdeken.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:17

Kitty_ schreef:
Ik gebruik een elastische dekensingel wanneer ik een onderdeken gebruik. Mijn pony staat 24/7 buiten en gaat er ook mee rollen. Deken blijft prima liggen. Het is overigens een oude Pagony onderdeken.

Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Stuk goedkopere en makkelijkere oplossing om even aan te kijken hoe dat gaat, bedankt!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:20

is indd ook goed idee :) maar mijn paard heeft een erg gevoelige huid (zeldzame huidafwijking met raar bindweefsel :(:) ) dus er mag niks te erg drukken bovenop zn schoft/rug regio vandaar dat ik daar niet aan dacht..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:52

Die van mij is ook geschoren en heeft gewoon 300 gram op EN heeft het niet koud. Bij -10 overdag krijgt hij misschien! een 100 gram onderdeken er bij. Ik redeneer precies andersom. Zolang hij het niet koud heeft krijgt hij er niets bij. Ik denk oprecht dat zo warm weg zetten eerder schaad.
Nu 700 gram vind ik echt zwaar overdreven. Maar goed ieder zijn ding.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:54

pol013 schreef:
Die van mij is ook geschoren en heeft gewoon 300 gram op EN heeft het niet koud. Bij -10 overdag krijgt hij misschien! een 100 gram onderdeken er bij. Ik redeneer precies andersom. Zolang hij het niet koud heeft krijgt hij er niets bij. Ik denk oprecht dat zo warm weg zetten eerder schaad.
Nu 700 gram vind ik echt zwaar overdreven. Maar goed ieder zijn ding.

Dat is een beetje kort door de bocht vind je niet? Het ligt ook aan de omgeving, stallen.
Hier op stal staat ook een paard die geschoren is met 300gr, zonder halsdeken, paard heeft het niet koud.
Als ik dit bij mijn pony doe, is ze de volgende dag dood ziek.

Mijn paard staat niet echt in een "knus" stalletje, tocht er goed. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:57

Tsja, dan ga ik van een goed stalklimaat uit. Fris en luchtig zonder tocht. Als dat niet in orde is is er ander huiswerk te doen.
Ik vind het zeker niet kort door de bocht. het gros van de paarden staat gewoon té warm en daar doe je het paard echt geen plezier mee.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:00

pol013 schreef:
Tsja, dan ga ik van een goed stalklimaat uit. Fris en luchtig zonder tocht. Als dat niet in orde is is er ander huiswerk te doen.
Ik vind het zeker niet kort door de bocht. het gros van de paarden staat gewoon té warm en daar doe je het paard echt geen plezier mee.

Veel paarden staan indd te warm, maar ook veel paarden naar mijn mening te koud :+.
En een tochtige stal kan je niet altijd wat tegen doen, ik sta op een pensionstal wat nou een x een grote ruimte is,
goede deuren, zitten dicht, maar wel gaas voor sommige stukken voor de lucht ivm ziekte's.