Deken af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Deken af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:57

We hebben in november een 200 grams deken er op gedaan
Op de hals heeft ze best wel lange haren ,haar lijf niet
Nu wil me dochter het deken eraf hebben ,bij de vorige eigenares heeft ze nooit geen dekens opgehad

Ze staan overdag in de paddock en s`nachts op stal

Ik vind het zo zielig eerst wel een deken en nu opeens zo naakt ,ook lijkt t me niet goed

Noblesse_

Re: Deken af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:57

Waarom heb je eerst een deken opgedaan dan?
Of lees ik erover?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:59

waarom wil ze hem er nu af hebben ??

ik denk niet dat het goed is om vanaf een 200 gram deken naar niets te gaan als ze buiten staan.. dus zou het nu niet meer doen...

kleinvosje

Nee, ik zou de deken er niet afhalen, het verschil is te groot, zeker met dit natte en koude weer. Pony heeft veel minder haar dan een pony die wel vacht heeft kunnen aanmaken.
Jammer voor dit jaar, volgend jaar eerder beslissen!

Marloes

Als je eenmaal aan een deken begint lijkt het me wel fair om hem ook de hele winter op te houden. Anders is het wel een enorme klap als ze ineens zonder staat, al helemaal met de kou van vandaag.
Waarom hebben jullie hem erop gedaan, en waarom wil je dochter jullie paard nu zonder laten staan?

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 20:05

Tja dat is een goede vraag ,ze wil de natuur zijn gang laten gaan denk ik
Maar ik doe morgen gewoon weer haar deken op ,ze had ergens gelezen op paard natuurlijk dat het wel kon

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:06

Ja het kan wel zonder deken, maar dan wel van het begin af aan, niet na een tijdje die deken er weer af gooien. Zeg haar maar dat zij met dit weer eens zonder jas naar buiten moet gaan, dan zal ze het ook koud krijgen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:26

Het paard moet rustig de kans krijgen om een vacht aan te maken. De paarden zijn vanaf september al bezig met een wintervachtje creeëren. Doordat ze een deken op heeft gekregen zal ze gestopt zijn een vacht aan te maken voor het nog koudere weer, of zelfs een gedeelte van de vacht laten vallen.
Je kan haar dus niet nu zonder deken zetten, daar is de vacht veel te dun voor en zal je paard het ontzettend koud krijgen en de kans dat ze ziek wordt is ook niet klein.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:55

yentl2010 schreef:
Tja dat is een goede vraag ,ze wil de natuur zijn gang laten gaan denk ik
Maar ik doe morgen gewoon weer haar deken op ,ze had ergens gelezen op paard natuurlijk dat het wel kon

Vanaf laat voorjaar/zomer wel, nu is het een stuk lastiger. Tot de kortste dag (rond 21 dec.) staat alles nog geheel op standje wintervacht maken en zijn kleine aanpassingen mogelijk (terug naar 100grams deken eventueel), daarna wordt het helemaal lastig. Geen dikkere deken opleggen is in elk geval wel mogelijk voor deze winter. Reken er wel op dat zonder deken vaak meer ruwvoer vraagt en zelfs dan niet alle paarden een geschikte vacht aanmaken voor nederlandse winters, al maakt het 's nachts op stal dit wel minder kritisch.

Kijk naar je paard en pas je keuzes daar op aan. Het type vacht wat een paard aanmaakt heeft ook te maken met genetische aanleg en omstandigheden eerste winter. Rassen uit droge klimaten kunnen vaak uitstekend tegen -20, maar niet tegen +2 en 3 dagen bijna continue regen en wind. Ook als een paard ouder wordt kan het fijner de winter door komen met behulp van een deken. Ik kijk hier in de herfst naar de bodyscore + gewicht via meetlint. Mits die bodyscore op 3.5 of hoger ligt is deken niet nodig. Evenmin maak ik me met zo'n wat mollige pony druk als die over de 3 à 4 wintermaanden totaal 10% gewicht verliest. Zo'n pony is dan in de lente als het gras weer gaat groeien keurig op een gezond gewicht. Dieren die te makkelijk en dus te snel gewicht verliezen krijgen een deken op, in elk geval tegen de regen en als nodig ook dikker voor extra warmte. Meer ruwvoer krijgen ze daarnaast altijd onder die omstandigheden.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:18

ik ben voostander van dekenloos. Maar in dit geval zou ik zeggen, lekker oplaten. En dan gewoon tegen voorjaar deken af en er niet mer opdoen als het warmer wordt. Dan maakt je paard volgend winter zelf wel een heel fijn warm winterjasje. Beter dan menig deken overigens. Mijn pony's staan lekker zonder deken met dikke vacht buiten..sneeuw blijft gewoon op de vacht liggen, zo isoleert het

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:21

Hhm ik kijk ook vaak op paard natuurlijk, maar dat staat er echt niet op!

Het is wel mogelijk om volgend jaar de hele winter zonder deken te doen, maar ook dan kan het nog voorkomen dat je halverwege de winter nog moet switchen, omdat het paard het nog niet gewoon is om zonder deken te staan.
Lekker die deken ophouden, nu eraf is echt niet eerlijk. Van het voorjaar als de temperaturen er naar zijn, deken weer af, en dan gewoon rustig kijken hoe paardlief zich de volgende winter houd.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:33

Bij ons staan alle paarden zonder dekens. Alleen als de paarden met minder weerstan het koud hebben ( voel ikachter de oren en tussen de benen) dan leg iker een dunne deken op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:36

Maureen95 schreef:
Bij ons staan alle paarden zonder dekens. Alleen als de paarden met minder weerstan het koud hebben ( voel ikachter de oren en tussen de benen) dan leg iker een dunne deken op.

Hier staan ze ook zonder deken, maar je kunt het niet maken eerst een deken op te doen (dus krijgen ze minder vacht) en nu ineens af te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:38

Maureen95 schreef:

Maar dan ga ik er niet vanuit dat de paarden tot gister nog wel met een deken op staan?
9 van de 10 paarden zouden inderdaad prima zonder deken kunnen. Maar zo ineens van 200 gram naar geen deken is een hele onverstandige zet. Paard heeft onvoldoende wintervacht om zichzelf zonder deken warm te houden. Kan me niet voorstellen dat je het paard hier gelukkig mee gaat maken. :n

Volgend jaar lekker zonder deken laten staan, maar nu toch nog echt even op houden. Prima als je het paard zonder deken wel houden, maar je principe moeten wel bij het paard passen anders is het niet echt eerlijk. ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:39

Ee de paarden staan het hele jaar zonder deken hoor. Alleen 1 was in de vijver gevallen haha. Dys die kreeg even een 0gramsdekentje op

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:39

Een deken zorgt er voor dat een paard zijn haren niet meer overeind kan zetten. De haren die overeind staan zorgen voor een isolatielaag. Ik zou dus deze deken "gewoon" oplaten en vanaf volgend jaar zomer geen deken meer.

Mijn mening is of geen deken (vanaf de zomer al niet) of een dikke deken.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:40

Wat al eerder word gezegt.
Als je nu nog geen deken op had gehad zou je gewoon je paard zonder deken kunnen laten.
Wij doen dekens om tegen de natuur in omdat wij de paarden berijden/ aan het werkzetten (tegen de natuur in). Daardoor raken ze bezweet.
Paarden met een dikke wintervacht drogen heel langzaam op. Nat en kou kunnen een paard ziek maken.

Mijn meisje en ik doen momenteel enkel grondwerk. Zodra ze klam is stop ik. Ik heb enkel een regendeken op omdat ze vanmij beste een vachtje mag, maar wel droog.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:55

Maureen95 schreef:
Ee de paarden staan het hele jaar zonder deken hoor. Alleen 1 was in de vijver gevallen haha. Dys die kreeg even een 0gramsdekentje op

Dat staat de mijne ook, maar het zou toch pesterij zijn om eerst een deken op te doen, zodat het dier geen wintervacht meer aanmaakt, en vervolgens die deken af te halen als het echt koud word?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:57

Nat en kou maken een paard niet ziek. Paarden vacht heeft een super cappilaire werking, wat er voor zorgt dat het vocht naar de buitenzijde van de vacht wordt getransporteert. (als een zweetdeken ook doet) De onderste vacht is dan dus droog. Paardlief heeft daar dan dus geen last van.

Ook is een dunne ongevoerde deken riskanter voor het paard dan een dikkere deken. Een dikkere deken houdt het paard echt warm, een ongevoerde deken zorgt er in mijn ogen enkel voor dat het paard zn haren niet overeind kan zetten en zichzelf niet kan isoleren en warm houden.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:17

Ze heeft haar deken weer op hoor ,en volgend jaar gaat ze dekenloos

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:18

Fijn Yentl, dan hebben jullie volgend jaar een lekkere teddybeer..

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:22

Mijn pony doe ik soms een dekentje om en dan ook weer is af ook nu in de winter watn ze moet dr haren wel blijven ontwikkelen

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:44

Ik zou inderdaad niet eerst een dikke deken en dat in een keer niks, dat lijkt me niet verstandig ! :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:39

yentl2010 schreef:
Ze heeft haar deken weer op hoor ,en volgend jaar gaat ze dekenloos

Fijn dat je dochter toch begrijpt dat je niet zomaar halverwege het winter seizoen de deken af kunt trekken..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:42

Ajpam schreef:
Mijn pony doe ik soms een dekentje om en dan ook weer is af ook nu in de winter watn ze moet dr haren wel blijven ontwikkelen

Sorry, maar verharen doen paarden maar 2 keer in het jaar. In de herfst en in de lente.
Wat jij dus doet zorgt er niet voor dat je pony haren ontwikkelt, het zorgt er eerder voor dat je pony nog es flink ziek word, arm dier.