ouders willen pony niet scheren, jachtmodel bij welsh

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

ouders willen pony niet scheren, jachtmodel bij welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:12

ik wil mijn pony deze winter gewoon doorrijden en we waren van plan hem gewoon optijd in de dekens te doen zodat hij geen dikke vacht krijgt, helaas, mislukt. pony heeft een dikke teddyberen vacht en is na het rijden altijd kletsnat. en het duurt dan ook uren voor hij droog is. ik wil hem graag scheren maar mijn ouders zeggen dat dat niet gaat gebeuren. die vinden het minder erg dat die pony altijd super zweet ( en ik rij heb 5 soms 6 dagen in de week, dus dat is 5 dagen zo lang wachten tot hij droog ) dan dat die pony het koud heeft. want nu is het niet zo erg als hij een keer niet zo'n dikke deken op heeeft of als hij even bloot staat zonder deken en dan wel. sowieso is ons pap al tegen dekens, laat staan tegen scheren. hij zegt dat je paarden zo natuurlijk mogelijk moet laten. ik weet ook van mezelf dat ik niet zo consequint ben met dekens. ook omdat onze paarden overdag altijd buiten staan en 's avonds in in stal, maar wel een open stal, dus ook koud, dat is ook een rede dat ze niet willen scheren. toch vindt ik het ook zielig als die pony elke keer zo nat staat. ik had dan als idee om dan alleen de plekken te scheren waar hij het meest zweet zoals de hals en dan zo een streep naar achter bij zijn achterbenen en zijn kont. dan staat ie niet helemaal in zijn nakie dus is het ook niet zo erg als hij even bloot staat. er is echter een ding. het is een welsh nwr pony die deze winter in de dressuur uitgebracht gaat worden, volgens mij ziet dit er heel raar uit. zijn er meer mensen met welsh type ponys die ze in een soort jachtmodel scheren??? zijn er dan ook foto's....

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:14

Hahaha dat vonden mijn ouders ook heb allemaal dingen uitgeprint, En vertelde dat paarden meer last hebben van de warmte dan van de kou en dan dekens helemaal niet zo erg zijn..
En ja als je het natuurlijk wil hebben moet je je paard in de bergen laten :') haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:19

Ik heb het hier wel overwogen (maar meestal toch winterstop helaas) Echter zou ik dan niet meer scheren dan 1 baan onderlangs de hals en het midden van de borst, daar gaan ze het eerste zweten en meestal is het genoeg als ze daar de warmte kwijt kunnen. Er zijn met zo'n minimaal modelletje meestal ook geen dekens nodig, al kan het zijn dat er wat meer ruwvoer nodig is.

Flink zweten en dus lang nat blijven koelt een paard flink af en dat kan met verkeerde weersomstandigheden tot verkoudheden, spierpijn, etc. leiden.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:17

tamary schreef:
Flink zweten en dus lang nat blijven koelt een paard flink af en dat kan met verkeerde weersomstandigheden tot verkoudheden, spierpijn, etc. leiden.

zo heb ik er nooit overna gedacht, wij dachten juist dat ze verkouden werden van de kou
dan is alleen zo'n baan idd wel een optie, alleen de half vindt ik helemaal raar, maar zijn er hier mensen die een pony op wedstrijd uitbrengen met zo'n jachtpatroon en hebben hier foto's van, hier liefst zelf iemand met een welsh nwr pony (of welsh type pony)

Noetje14

Re: ouders willen pony niet scheren, jachtmodel bij welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:17

en met die baan bedoel ik dus van voor tot achter, niet alleen onder de hals

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:19

Dat kan prima, maar dan moet jij wel consequent worden met dekens.
Want als ze voor een deel bloot zijn kan je ze niet meer zomaar een uurtje zonder deken laten staan!

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:20

oja en nog een ding,omdat mijn pony nog een pittig ding is denkt ons pap dat dat scheren zlef ook nog wel eens een lastig karwei kon gaan worden, omdat die dan allemaal verdooft moet worden en met praam ed

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:21

myrthe, ja dat klopt ook wel weer, terwijl ik het eigenlijk altijd fijn vindt om mijn pony af en toe eventjes een uurtje te laten luchten, dus zonder deken. maar dat kan dan idd niet

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:23

ik heb de mijne geschoren toen me ouders op vakantie waren :+ ze hadden het eerst helemaal niet door en toen was het opeens ook veel minder erg

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:25

Ik denk dat in deze situatie de pony het meest gebaat is bij de optie van tamary. Zo hou je het paard zo natuurlijk mogelijk (want, geen deken nodig), kun jij het paard gewoon trainen en kan het paard zijn warmte kwijt zonder ziek te worden.

Hoezo zou een pittige pony gelijk platgespoten moeten worden als er een scheerapparaat in de buurt komt? Je kunt ook even de tijd nemen om je pony eraan te laten wennen en misschien vind ie het allemaal wel helemaal prima?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:31

ja, misschien wel, maar als ik dat doe wil dat niet zeggen dat ik zijn dekens eraf haal, want hij staat nu wel nog steeds met deken. als je zo'n baan van voor tot achter scheert, is het toch niet erg als hij eventjes zonder deken staat, oke misschien geen uur maar toch wel om bijvoorbeeld te poetsen...

het is niet alleen een pittige pony, is best een beetje schrikkerig en ook nog eens erg gevoelig, we zijn al lang bezig geweest voor ik uberhaupt al aan zijn oren mocht komen, laat staan wanneer we hem aan een scheerapparaat moeten laten wennen

melkeasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:28

wat iedereen al hier zegt, ik zou het zoiezo ook overwegen. of je kunt idd de helft scheren.
Want als een pony/paard zo lang duurt om droog te worden kan het leiden tot verkoudheid ect.
En mijn paard staat overdag ook buiten en ik heb hem vandaag toevallig ook geschoren en met een goede deken en een regen deken moet dat wel lukken! :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:25

Ik mocht ook niet scheren van mijn ouders en ze vonden het zon onzin. Heb een scheerapparaat van iemand geleend en ben gaan scheren. Volgende dag op wedstrijd en papa en mama mee. Mooi he, een geschoren paard. Haha en ze hebben er niets meer over gezegt.
Maar dat is natuurlijk niet echt een goede manier. Ik ben gewoon erg eigenwijs en ben ook volwassen genoeg om over mijn pony te beslissen wat beter is voor haar.
Gewoon de voordelen overleggen met je ouders van het scheren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 02:13

xSlvna schreef:
[ Afbeelding ]
op de borst het deel wat zo alle kanten op gaat scheren, in een circel tot daar waar de hals begin.

voor de rest zoals bij nummer 7/8 (dus echt van de hals af blijven!)
[ Afbeelding ]

Zo kun je hem ook nog zonder deken buiten laten, zelfs bij temperaturen onder 0. :j
En ze drogen sneller op, ik snap de logica niet, maar t is zo :')

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:10

ik heb het al ter sprake gebracht bij mijn ouders, ons mam vind het op zich wel goed idee maar ons pap wil die pony niet voor schut laten lopen want die denkt dat dat er niet uit ziet (op wedstrijd), daarom zou ik graag een foto zien van iemand die dat heeft gedaan met een pony (die die ook op wedstrijd uitbrengt)
dan kan ik een beetje zien hoe dat eruit ziet

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:19

Wat is belangrijker voor je vader? Een mooi plaatje of functionaliteit?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:32

Hier heb je de meest gangbare scheermodellen op een rijtje:
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:41

de mijne is ook in een racestreep geschoren:
Afbeelding

Heerlijk is het, heeft veel meer energie en is binnen een half uur droog ipv 3 uur en 2 zweetdekens verder.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:59

ania, bedankt voor de foto, bij jouwe vind ik het er helemaal niet lelijk uitzien

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:12

Je ziet nu heel veel paarden met een jachtmodel lopen hoor, dus ik weet niet wat jullie pap zich bedenkt dat dat je pony voor gek zou lopen? Overigens, je pony merkt er weinig van hoor.. Het zal meer zijn dat hij zich misschien schaamt :? ;)

Je zou ook alleen de onderzijde van de hals kunnen scheren en na het rijden een zweetdeken met hals opleggen tot je pony droog is. De hals en de liezen zijn juist de plaatsen waar je paard het meeste warmte verliest en die je dan dus niet onbeschut kunt laten in de winter.

Jullie pap en mam zijn natuurlijk wel de beslissende factor ben ik bang, alleen is het aan jou om te overtuigen dat je een geschoren pony de 'extra zorg' kan geven die hij dan nodig heeft :)

[Edit: telefoon op hol geslagen :') ]

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:27

Dioxide schreef:
Je ziet nu heel veel paarden met een jachtmodel lopen hoor. Alleen dan moet je dus wel consequenter zijn met een deken.. Je zou ook alleen de onderzijde van de hals kunnen scheren en na het rijden een zweetdeken met hals opleggen tot je pony droog is.

Jullie pap en mam zijn natuurlijk wel de beslissende factor ben ik bang, alleen is het aan jou om te overtuigen dat je een geschoren pony de 'extra zorg' kan geven die hij dan nodig heeft.

Ja en als we hem evt in zo'n. Jachtmodel gaan scheren moet ik een dikkere deken bijkopen want ik heb nu alleen 2 zweetdekens, een zweetdeken met hals, een regendeken en een 250 grams staldeken. Dan zal ik toch een dikkere bij moeten kopen denk ik. Het liefste heb ik hem helemaal geschoren maar dan moet je nog voorzichtiger zijn met dekens..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:33

250 grams met regendeken er over is dik zat om over een jachtmodel te gooien hoor :) Als je merkt dat je pony het echt koud heeft dan kun je de zweetdeken met hals onder je staldeken doen. Liever 3 dunne laagjes dan 1 hele dikke.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:38

Mijn IJslander met extreem dikke vacht heb ik ook een racestreep (plaatje 11) geschoren.
Hij staat verder altijd in de wei, op deze manier kan hij zijn warmte kwijt met rijden en hoef ik niet met dekens in de weer.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:41

Noetje14 schreef:
oja en nog een ding,omdat mijn pony nog een pittig ding is denkt ons pap dat dat scheren zlef ook nog wel eens een lastig karwei kon gaan worden, omdat die dan allemaal verdooft moet worden en met praam ed

Toevallig heb ik jouw pony vorig jaar geschoren bij de vorige eigenaar, kan me niet herinneren dat het toen een probleem was... Toen zat hij ook zo dik in zijn vacht en was van het scheren echt veel mooier geworden!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:19

250 gram is meer dan voldoende bij een jachtmodel! Zodra het gaat vriezen zou ik er wel een zweetdeken onder doen (staat voor ong 100 gram) en als het weer warmer wordt kun je alleen de zweetdeken doen (wel steeds de regendeken erover)

Heeft ie een plaatsje waar ie uit de wind kan staan?