24/7 buiten, deels scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

24/7 buiten, deels scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:02

Ik heb eerder nooit mijn paard geschoren, vorige eigenaresse wel.
Maar nu heb ik elke keer na het rijden en dat is alleen recreatief dat ze daarna nog behoorlijk bezweet is, laatste kwartier stap ik uit en na het afzadelen loop ik nog 10 minuten met haar aan de hand maar nog is ze niet droog dan, ze heeft niet echt een dikke wintervacht en als het vriest zowiezo een deken op maar ik wil haar niet zo op het land zetten.
Is het misschien een idee om haar deels te scheren of raden jullie dit af?
Of hebben jullie andere tips voor mij?

Annabella

Re: 24/7 buiten, deels scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:42

Deels scheren lijkt me een goede optie, zolang je maar een goede warme deken op doet kan ze gewoon 24/7 buiten blijven lopen. Let er wel opdat je dan de benen en rug niet scheert, een soort jachtmodel is voldoende. Ik denk wel dat je nu een beetje laat bent met scheren, als je het doet moet je niet te lang wachten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:49

Ik heb een van mijn merries nu zo geschoren.
Afbeelding
Nummer 2 gaat na volgend weekeind in het zelfde modelletje

Vorig jaar heb ik ook de rug geschoren, maar het geklooi met met uitrijdekentjes vond ik toch niet zo'n succes.
Bij de pony's die minder in het werk staan word alleen de borst geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 04:15

Wat leuk om te zien Dennis, dat ie na het scheren zo wit is.
Zit te denken om dan te scheren op de plek van de singel en deels borst, goede dikke dekens heb ik hier genoeg liggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:31

Het is geen gewone vos, maar een vosroan. In het voorjaar is ze ook bijna helemaal wit. Haar geschoren deel kleurt dan weer vos, en het niet geschoren deel gaat via wit naar vos. Dus ze is dan ook een tijdje andersom gekleurd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:36

Die van mij staat ook 24/7 buiten (met deken) zaterdag wordt hij voor de helft geschoren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:50

Haha leuk!
Somebitch, hoeveel grams dekens doe jij meestal op dan?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:53

Als je alleen de voorkant hals en de borst scheert en daarbij erop let dat je onder de waterlijn (waar het water van het haar afloopt bij regen) blijft, dan kan je paard ook zonder deken buiten blijven. Bij dikke manen scheer ik ook een streep langs de manenkam onder de manen, want daar wil het ook wel flink warm worden en broeien.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:47

Die van mij is nu ongeschoren en heeft 300 grams op. Straks als hij geschoren is moet ik nog even kijken of ik dat ga aanpassen of niet. Ik scheer hem namelijk niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:36

Oké, als ik zou gaan scheren dan wil ik ook het liefst onderkant hals en borst en het liefst ook bij de singel, want dat blijft het langst nat van het zweet.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:39

Ik heb bij mijn wedstrijdpaard nu alleen de onderkant van de hals geschoren en bij de flanken een halve maan vanaf de weerborstel naar de voorzijde toe. Ik snap die halve modellen scheren echt niet, je scheert juist weg waar geen deken ligt?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:15

Eens met Nado.

Mijn paard staat 24/7 buiten, ik scheer borst en halve hals. Hij staat zonder deken. Moet wel zeggen, paard maakt heel, heel veel vacht aan.
Ik scheer in de winter niet tot op de huid en doe het rond deze tijd (grofweg: begin november) voor het laatst een keer. Dan in het voorjaar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:34

Daarom vraag ik ook om advies tjolieke, ik weet niet wat verstandig is.
Maar bij de singel is het het ergst met zweten, dus of het nou geschoren is daar of niet, lijkt mij ook niet verstandig om haar nog zo het land in te zetten want ik krijg het gewoonweg niet droog.
Maar eigenlijk raden jullie het scheren nu nog af begrijp ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:46

Ben ik nu niet al veelste laat met scheren dan?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:53

TJolieke schreef:
Ik heb bij mijn wedstrijdpaard nu alleen de onderkant van de hals geschoren en bij de flanken een halve maan vanaf de weerborstel naar de voorzijde toe. Ik snap die halve modellen scheren echt niet, je scheert juist weg waar geen deken ligt?

dat snap ik ook nooit, want juist daar hebben ze het toch dan koud?

als, en ik zit er sterk aan te denken, ik de mijne ga scheren dan wil ik onderkant hals doen en borst. maar dan baal ik er al van dat de hals kaal staat. ze hebben die vacht niet voor niks, en als je em weghaalt dien je het toch te vervangen met een deken...toch? vind het maar lastig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:02

Je bent nooit te laat met scheren :D
Die van mij heb ik afgelopen weekend geschoren, jachtmodel:
Afbeelding
Zijn lies is wat minder netjes dan bedoeld, maar daar heeft hij zelf geen last van :P

Hij stond al met een 200gr op, maar omdat hij het daar nogal warm onder had heb ik die na het (deels) scheren zo gelaten en geen 300gr opgelegd. Krijgt hij het veel te warm. Maar zelfs in dekenmodel (hals helemaal bloot) staat die van mij bij -20 onder niet meer dan 300gr, hij heeft het gewoon niet snel koud.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:05

Ik heb mijn haflinger helemaal geschoren en staat nu met 200gr buiten (zonder hals, maar hij heeft lange manen).
Alleen benen en hoofd niet.
Hij staat ook 24/7 buiten. Hiervoor heb ik een paar keer dekenmodel geschoren, maar helemaal bevalt beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:35

Amanda, mag ik vragen waarom helemaal beter bevalt als deels?
djilna, maar scheer je dan tot op de huid of laat je het langer?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:24

Eh het is wel gemilimeterd ja. Maar wat bedoel je met tot op de huid? Want je ziet gewoon nog vacht (huid is donker) Ik stel nooit een lengte in op de scheermachine, geen idee hoe dat moet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:53

Haha bedoelde wat je zei, millimeter. Maar sommige noemen dat tot op de huid geloof ik, naar mijn weten kan je ook geen lengte instellen met het scheerapparaat dat ik heb.
Maar kan waarschijnlijk het scheerapparaat misschien zondag lenen, dus denk toch dat ik haar dan deels ga scheren, daarna gelijk onder de deken.
Weet iemand een goed model om te scheren? Wat ik zowiezo weg wil is de borst, misschien deels onderkant hals en bij de singel.
En wil op dr kont nog een leuk figuurtje maken (uitscheren), kan goed inscheren op mensen dan dus wou het ook wel eens op me paard proberen :P

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:57

Hier wordt mijn tinker ook gedeeltelijk geschoren, die staat dan gewoon met 300 grams op, gaat prima. Dat wel als de temperatuur onder de 0 komt. Daarboven heeft ze een 150-200 grams op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:00

Wat voor model heb jij geschoren lovingtweety?
Mijne staat nu nog zonder deken maar als ze geschoren word gaat er ook een 200 grams op en als het kouder word 300 grams.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:00

http://www.google.nl/imgres?q=paard+scheren+24/7+buiten&hl=en&sa=X&rlz=1W1ADFA_nlNL440&biw=983&bih=548&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=1Lehf-vwnSICGM:&imgrefurl=http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php%3Ff%3D120%26t%3D1548162&docid=jGTBrS1MI8FCRM&imgurl=http://img.photobucket.com/albums/v506/eilleen333/Modelscheren.jpg&w=595&h=575&ei=72qjUMjfGcKe0QWq8YHABw&zoom=1&iact=rc&dur=0&sig=118278572876295691943&page=1&tbnh=175&tbnw=181&start=0&ndsp=8&ved=1t:429,r:1,s:0,i:74&tx=88&ty=104

Ik heb mijn paarden nu modelletje 11 geschoren. De mijne staan ook 24/7h buiten ZONDER deken. Ik wil de buik niet scheren omdat ze toch ook op de koude/natte ondergrond liggen.
Ik heb ze een maand geleden voor het laatst geschoren, misschien scheer ik ze nog één keer bij voor die tijd. Ze maken vacht aan tot ergens in December en daarna niet meer. Het scheelt al een hele hoop aan warmte en energie.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:08

Model 8, met geschoren benen (ivm CPL). Ze moet een deken op omdat ze zonder het scheren zonder deken heel erg in valt. Met gedeeltelijk scheren en een deken op blijft zij mooi op gewicht (ja, ik weet dat het bizar tegenstrijdig klinkt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:27

Bedankt sees! Zoiets zocht ik als voorbeeld :)
Ik zou dan ook voor model 11 gaan, wil alleen de delen scheren die nodig zijn.
Bij mij staat ze in de winter zowiezo onder een deken maar dit is goed te doen.