Te laat begonnen met deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_1990

Te laat begonnen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:08

Mijn pony staat sinds vorige week onder een 0grams regendeken.

Nu heeft ze het afgelopen weekend behoorlijk gezweet onder de deken.
Andere meiden op stal zeggen dat ik te laat ben begonnen met de deken,
terwijl het buiten nog hartstikke warm is.

Wat vinden jullie?

miss_kippie

Re: Te laat begonnen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:12

wat vind je der zelf van dan. want je moet doen wat je zelf wilt. maar waarom heb je je paard onder een deken gezet voor de regen of voor de kou ?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:13

Ik hanteer het beleid, als ik een jas aan doe, dan zij ook. En ik wil geen enorme wintervacht omdat ikz e anders nooit meer droog krijg dus die van mij staan nu onder 200 gram.. niks niet zweten.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:14

Tjah, zweten is natuurlijk niet bepaald goed onder een deken..
T gaat me ook om haar vacht inderdaad.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:14

die van mij staat ook onder 100 grams deken maar hij word nog geschoren. shet is geschoren en staat onder een 150 grams deken en overdag met regendeken der over heen. omdat ze dan op het land staan

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:14

Afgelopen weekend was het ook gewoon warm, vooral zondag...

Ik ben vorig jaar pas laat begonnen omdat het niet nodig was "eerder"... Die van mij haat regen en waar die stond kon die goed schuilen... Toen het echt koud begon te worden, veel wind, veel regen, heeft ie een deken op gekregen...

Van een keertje wat zweten (vooral niet na die "hitte" van dit weekend) zou ik alles alweer af gaan halen :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:15

die van mij staat wel op tijd onder de deken en voelt ook warm aan onder de deken maar toch maakt hij een behoorlijke vacht aan

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:15

ik denk dat je heel veel moet wisselen eigelijk omdat het 's nachts natuurlijk vrij koud is en overdag redelijk warm

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:17

Ik wissel helemaal niks.. dan maar wat warmer, vallen hopelijk zijn haren eerder af onder het mom pfff heet zeg

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:19

die van mij is geschoren en staat onder een 200 grams en binnen ..

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:20

Ceriadwen schreef:
Ik wissel helemaal niks.. dan maar wat warmer, vallen hopelijk zijn haren eerder af onder het mom pfff heet zeg

Ik heb het ook niet zo op wisselen van dekens..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:23

doe ik ook niet hoor. ga niet deken op deken af. doe ik niet

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:27

miss_kippie schreef:
doe ik ook niet hoor. ga niet deken op deken af. doe ik niet

Dus het zweten maar gewoon een beetje in de gaten houden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:30

Bij mij staan ze ook pas sinds vorige week onder de nul gram dekens. Mijn paarden krijgen geen dikke vacht, dat is voor mij dan ook de reden dat ze een deken op krijgen. Op een gegeven moment merk ik dat hun spieren stram worden en als ik nog langer wacht loopt hun gewicht terug. Het liefst doe ik pas in een deken op als het onder de 10 graden is op de dag. 's Nachts maak ik me nooit zo druk, dan staan ze op stal waar het behaaglijk is. Zelfs midden in de winter haal ik als het even kan 's nachts de dekens af. Het lijkt me gewoon niet prettig voor een paard om altijd maar zo'n ding op te hebben. Bij de eerste de beste lente dagen, soms al in februari/maart trek ik de deken al af. En vanaf maart/april staan ze bij al weer geheel zonder. De hele zomer komt er geen deken meer aan te pas.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:30

Ceriadwen schreef:

totdat je paard straks met koliek staat omdat hij het dus veel te warm heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:32

Afgelopen weekend was het verraderlijk warm in de zon. In de schaduw was het zo'n 6 graden terwijl in de zon het al snel redelijk warm werd. Als ik jou was zou ik een paar dagen aankijken, hoe ze het dan doen. Blijven ze ook bij wat normaler weer zweten dan zou ik toch eens gaan scheren of de deken helemaal aflaten.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:32

wie heeft het over te warm.....? gaat er om dat je niet gaat wisselen omdat het vier graden warmer word een dag. want de volgende dag is het weer kouder. deken op af is ook niet goed.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:34

Asyaa schreef:
Afgelopen weekend was het verraderlijk warm in de zon. In de schaduw was het zo'n 6 graden terwijl in de zon het al snel redelijk warm werd. Als ik jou was zou ik een paar dagen aankijken, hoe ze het dan doen. Blijven ze ook bij wat normaler weer zweten dan zou ik toch eens gaan scheren of de deken helemaal aflaten.

dankjewel..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:35

het word alleen maar kouder deze dagen dus ik denk dat het wel goed gaat komen even in de gaten houden

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:35

_Elaine_ schreef:
Ceriadwen schreef:

totdat je paard straks met koliek staat omdat hij het dus veel te warm heeft..

Zolang hij als gitzwart paard in de zon kan staan onder 36 graden, denk ik dat bij +10 een deken van 200 gram minder erg is.
En in 10 jaar tijd nooit koliek dus geloof niet dat meneer er schade van oploopt.
Zodra de deken op gaat blijft ie op tot maart.. daarna gaat ie pas weer af.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:38

Mijn paard staat ook onder een ongevoerde regendeken, die ook echt moet dienen tegen de regen (hij is net geopereerd, en mag niet kou vatten, maar ik wil hem wel het plezier gunnen wat naar buiten te kunnen). Zondag zweette hij ook licht, maar vandaag merk ik daar dan weer niets meer van. 's Avonds gaat hij op stal, en dan haal ik de deken eraf. Imo ben je helemaal niet te laat begonnen hoor...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:38

Hangt van je paard af, als ik mijne nu onder een ongevoerde regendeken zet zweet die net niet. Een fleece gevoerde regendeken is al te warm. Zelf vind ik het niet te koud voor een paard. 12-15 graden is ideaal voor ze, en ze kunnen hun temperatuur veel beter regelen dan mensen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:40

Oakland1990 schreef:
Hangt van je paard af, als ik mijne nu onder een ongevoerde regendeken zet zweet die net niet. Een fleece gevoerde regendeken is al te warm. Zelf vind ik het niet te koud voor een paard. 12-15 graden is ideaal voor ze, en ze kunnen hun temperatuur veel beter regelen dan mensen.

De een wel, de ander niet, ik had er 2 die stonden te rillen en dan gaat er gewoon een deken op. Plus ze hebben een enooooooooorme hekel aan regen. Ze staan nu droog en warm vanaf morgen weer op het land, mag het gaan hozen en gaan vriezen. De heren hebben het warm en zijn tevreden, das voor mij waar het om gaat.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:45

Koliek omdat ze onder een te warme deken staan??? Krijgen ze in de zomer dan ook vaker koliek als het warm is?? Nog nooit van gehoord of iets van gemerkt in de veertig jaar dat ik paarden heb. Wel van kou of nattigheid.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:46

of overgang van het weer kunnen sommige paarden gevoelig voor zijn. maar koliek ook nog nooit gehoord van een te warme deken.