Alleen een regendeken genoeg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaureentjeH

Alleen een regendeken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 22:54

Ik heb niet zoveel verstand van dekens, en mijn eerste eigen paard..
Hij is 19 jaar oud, afgelopen winter heeft hij wel een redelijke wintervacht aangemaakt,
maar omdat hij toch wat ouder word wil ik niet dat hij het koud krijgt..
Hij staat in de winter een halve dag buiten in een paddock en verder gewoon op stal.
Nu heb ik een regendeken (weatherbeeta) voor hem gekocht, zodat als het regent hij niet nat word en ook minder last van de wind heeft.
Want ik wil wel graag dat hij gewoon zijn eigen wintervacht aanmaakt.
Zou dit te koud zijn, voor als het gaat vriezen, of kan ik dan onder die regendeken dan een onderdeken doen?
Zo ja, wat voor onderdeken kan ik dan het beste gebruiken?
Zie door de bomen het bos niet meer met zoveel soorten dekens.. :o

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden! :)

suuzepuus

Re: Alleen een regendeken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:55

Als je er alleen een regen deken opdoet heb je de kans dat hij het koud krijgt omdat hij zn haren niet overeind kan zetten. kan hij geen inloop mogelijkheid krijgen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:56

Als je paard gewoon goed gezond is hoeft een deken niet nodig te zijn. In principe verpest je alleen maar het natuurlijke warmhoud-mecahnisme van een paard met het opdoen van een deken. Een paard zet namelijk zijn vacht overeind om zichzelf warm te houden. Als je daar een regendeken oplegt wordt de vacht platgedrukt en kan het paard zich dus niet zelf meer warmhouden.. Ik zou het gewoon proberen zonder deken, en mocht je nou echt de indruk krijgen dat je paard zich niet warm kan houden (extreem rillen, afvallen, etc), kan je alsnog kiezen voor een dekentje.. Maar ik zou zelf niet kiezen voor op-af-op-af, snap je? Ik ken ook zat paarden die ouder zijn en die dag en nacht buiten staan in de winter, en die zonder deken totaal niet koud worden. :)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:57

met alleen een regendeken op gaat hij het te koud krijgen, je haalt de natuurlijke werking vd vacht juist weg maar doet er te weinig voor in de plaats.dus straks moet er wel een deken bij onder als het frisser wordt :)

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 22:58

suuzepuus schreef:
Als je er alleen een regen deken opdoet heb je de kans dat hij het koud krijgt omdat hij zn haren niet overeind kan zetten. kan hij geen inloop mogelijkheid krijgen?

Nee.. :( Hij staat op een pensionstal met een aantal paddocks, ze gaan overdag in groepjes van 2 of 3 naar buiten, een paar uur op de paddock..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:58

Alleen een regendeken is niet genoeg. Een paard zet om zich warm te houden zijn vacht omhoog en met een deken op kan hij dat niet. Hij krijgt het dus kouder dan zonder deken. Hoeveel grams is van je paard afhankelijk, sommige staan te zweten onder 200 terwijl voor anderen 500 nog niet genoeg is...

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:00

Inderdaad, ik ga mee met sodeletuut. Ik zoumpas een deken op doennzodra je merkt aan je paard dat hij het koud krijgt. Minn verzorgpaardje, een hafje van 24, staat ookmaltijd zonder deken. Gaat prima.

Pas bij extreme vriestemperaturen ( denk aan de -20 vorig jaar) zou ik er even een dekentje op gooien.

Edit: sorry voor de spelfouten, zit op de ipad :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:03

Geen deken nu opdoen, want dan maakt hij minder wintervacht aan. Zo koud is het nog niet. Laat hem vacht aanmaken. Deken opdoen zorgt ervoor dat hij de haren niet overeind kan zetten en zo een luchtlaag ter isolatie aan kan maken. Als je met deken wilt werken, zorg dan voor gevoerde regendeken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:04

Een regendeken is niet zwaar, de vacht kan daaronder echt nog wel overeind gaan staan.
Mijn deken vormt een rechte lijn van de schoft naar de kont, terwijl paardlief toch een behoorlijk holle rug heeft.

Ik doe het al een paar jaar zo met mijn (inmiddels 21-jarige) oude ruin, enkel een deken bij regenweer, en dat gaat prima :j
Hij maakt een ontzettend dikke wintervacht aan, en staat er in de regen een stuk gelukkiger bij met zijn dekentje op.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:06

Mijn oudje (28 jr) komt zo al 2 winters de natte dagen door.
Hij heeft vacht genoeg om zichzelf warm te houden.
Op natte, winderige dagen heeft hij een lichte regendeken op. Ik zie dat hem dat net dat extraatje geeft wat hij nodig is om niet z'n reserves aan te spreken. Hij doet het er prima mee.
Als het hem niet aanstaat (bijv. bij warmte of veel regen/wind) gaat hij echt wel in de loopstal staan.
's Nachts staat hij op stal.

Dat verhaal van die 'plat makende en vooral niet isolerende regendeken' geldt volgens mij als je continue een deken opdoet (dus als het paard zelf minder vacht maakt en gebruikt).

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:09

xDeena_ schreef:
Inderdaad, ik ga mee met sodeletuut. Ik zoumpas een deken op doennzodra je merkt aan je paard dat hij het koud krijgt. Minn verzorgpaardje, een hafje van 24, staat ookmaltijd zonder deken. Gaat prima.

Pas bij extreme vriestemperaturen ( denk aan de -20 vorig jaar) zou ik er even een dekentje op gooien.

Edit: sorry voor de spelfouten, zit op de ipad :)

Hoe merk je dan goed of hij het koud heeft?
Want ik vond dat hij nu wel al een beetje koude oren heeft, maar moet ik hem dan gelijk een deken opdoen of? :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:12

senna21 schreef:
Dat verhaal van die 'plat makende en vooral niet isolerende regendeken' geldt volgens mij als je continue een deken opdoet (dus als het paard zelf minder vacht maakt en gebruikt).

:j
Of als je een zware deken gebruikt, dan kunnen de haren idd niet gaan rechtstaan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:14

het is overdag nog een graad of 16 dus niet echt koud
laat net de zon schijnen en het is best warm en dan staat je paardje met een deken op te zweten
ik gooi er pas een regendeken op als het een grad of 10 is en echt heeel de dag regent
maar nu zoals het vandaag was met soms regen en soms zon gaat er geen deken op

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:18

Kou bemerk je deels bij de aanzet van de oren (waar de oren vastzitten aan het hoofd). De oorschelpen zijn vaak koud... dat is gewoon.
Maar het gaat om het gehele plaatje. Een koud paard staat met wat opgetrokken lijf of is juist heel actief (warmlopen). De vacht is wat actiever, paard is wat sneller stijf, etc. Er is nooit 1 losse indicator.... . Het is me opgevallen dat een koude snuit ook wel een indicator is.

Het kan ook zijn dat je paard fysiek niet in orde is. Dan moet je eerst kijken naar z'n gezondheid en het niet 'afdoen' met een deken. Als je het niet zeker weet, vraag een ervaren iemand of DA.

ps. voor een paard is tussen de 5 en 15 graden meestal een prettige temperatuur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:29

Het kacheltje van een paard wordt aangezengeld door ruwvoer. Voldoende hooi en het paard kan doorgaans makkelijk warm blijven, ook bij temperaturen ver onder 0. Het enige waar je voor uit moet kijken zijn idd de oorpunten, die kunnen nog weleens bevriezen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:31

Ik voel altijd de oksels van mn paarden als het koud is. en bij mijn oude ruin merkte ik het meteen als hij het koud had hoor!!! observeren!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:32

Onze paarden (ijslanders) krijgen bij extreme of langdurige regenval al dan niet in combinatie met wind altijd een regendeken (bucas Smartex rain) op.
Onze paarden staan 24/7 buiten met alleen beschutting van bomen.
Ik heb het nu 2 keer gehad dat mijn paarden rillend van de kou en nattigheid in de wei stonden, dus ik hou de buienradar in de gaten en spreek met de andere eigenaren af of de dekens erop gaan of niet.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:19

Ik ga met fojoe mee. Mijn paarden staan altijd de hele winter met alleen een regendeken (geen af-op-af). Ze hebben het niet koud, maar gelukkig ook niet te warm, een risico dat bij een dikkere deken wel bestaat. Ze maken wel wintervacht, maar minder dan zonder deken natuurlijk. Ze komen altijd super de winter uit, dus wat mij betreft werkt dit goed.

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 08:27

Speedster schreef:
Ik ga met fojoe mee. Mijn paarden staan altijd de hele winter met alleen een regendeken (geen af-op-af). Ze hebben het niet koud, maar gelukkig ook niet te warm, een risico dat bij een dikkere deken wel bestaat. Ze maken wel wintervacht, maar minder dan zonder deken natuurlijk. Ze komen altijd super de winter uit, dus wat mij betreft werkt dit goed.

Bedankt voor je reactie!:)
Dit was wel een beetje het plan dat we hadden alleen een regendeken die hij gewoon altijd op heeft..
Toen het zo koud was vorig jaar, had je toen ook alleen een regendeken?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:34

Ik heb er 2 onder enkel een regendeken staan met als reden dat als het flink regent die 2 staan te bibberen en ook echt koud hebben (bibberen om warm te worden is te weinig voor hun)
Dat gaat prima met hun nu zover.
Ik doe hier ook geen op-af-dekens want daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. ;)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:42

LoveImara schreef:
Dit was wel een beetje het plan dat we hadden alleen een regendeken die hij gewoon altijd op heeft..

Ja, de afgelopen 3 jaar heb ik het zo gedaan. Afgelopen winter en ook de winter daarvoor toch flinke vorstperiodes gehad, maar nergens last van qua kou of zo.

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 09:44

Speedster schreef:
LoveImara schreef:

Ja, de afgelopen 3 jaar heb ik het zo gedaan. Afgelopen winter en ook de winter daarvoor toch flinke vorstperiodes gehad, maar nergens last van qua kou of zo.

Okee :) ik heb nu de weatherbeeta landa, is die daar goed genoeg voor?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:52

Ik was niet van plan al snel een deken op te doen bij mijn paard, maar nadat de eerste koude regen verscheen een aantal weken geleden, merkte ik iedere dag dat mijn paard het koud had. Snel maar een 0 grams regendeken besteld dus. Deze laat ik denk ik gewoon op tot het voorjaar.
Probeer goed te kijken naar mijn paard, en afhankelijk daarvan doe ik dekens op. Ieder paard is anders...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:04

Ik ken de weatherbeeta landa persoonlijk niet, maar als hij maar goed waterdicht is en de pasvorm is fijn, dan is het goed.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:10

Alleen een regendeken is niet voldoende, deze is om te zorgen dat ze niet nat worden. Ik heb een merrie die snel koud is. Een merrie met gezondheidsproblemen. Ze kan geen ruwvoer eten en ik wil niet dat ze haar energie moet verbruiken om warm te blijven. Ze staat zo lang mogelijk zonder en krijgt als ze het koud heeft een deken erbij. Toen ik alleen een regendeken opdeed en dan onder de deken voelde, voelde ze koud aan. Ik heb toen een 200 grams deken opgedaan en daar voelt ze lekker warm onder. Ik heb het dan wel over de winter. Nu is een regendeken nog wel voldoende.