Hoeveel dekens hebben jullie om de winter door te komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simonesimone

Hoeveel dekens hebben jullie om de winter door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:32

Hoi allemaal,

aangezien ik zelf nu op zoektocht ben naar verschillende dekens voor deze winter, ben ik benieuwd hoeveel dekens jullie hebben en het aantal grams etc.

Ik heb een haf en shet die 24/7 buiten staan met inloopstal, en ik was van plan om een 100 grams 300 grams en fleecedeken aan te schaffen voor beide. Is dit genoeg? Ze staan nu vanaf vorige week met een ongevoerde regendeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:34

ik denk dat een 100 grams in jou geval genoeg is.
Ze kunnen ook schuilen toch?
Ik heb zelf alle soorten en maten en 'grams'....wordt er gek van :o

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:36

Ik zou tussen 100 en 300 ook wat nemen want ze gaan dan wel ineens op heel veel.
een 150 of 200 zou ik erbij doen :)

Fleece voor eronder kan maar neem er wel 1 met buiksingels en het liefst iets voor onder de staart of langs de binnenkant van de achterbenen dus een touwtje of koorden.

Mijn haflinger heeft regendeken , regendeken met fleece, 100 gram/200 gram/300 gram een uitrijdeken die ook waterdicht is.
en een stel HV polo fleece dekens maar die heeft hij niet op in de stal.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:36

Ligt eraan wat je met ze doet, ga je ze scheren, rij je wedstrijden, hoeveel/hoelang/hoe intensief rij je?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:42

Mijn Shetti staat gewoon in zijn eigen jas, doet hij prima ook bij -40!
Dus ik zou niet snel een deken op doen (of je moet hem gaan scheren) een fleece/zweet dekentje voor na het werk als ie bezweet is, kan altijd nog.

Mijn KWPN merrie heeft:
Fleece deken
Wollen deken
Staldeken (300grams)
Winterdeken (300grams)
Regen deken (100grams)

En volgens mij was dat het. :)

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:45

Dank jullie wel voor de reacties!
Mijn idee was om hierna een 100 grams op te doen. Dan een 100 grams met fleecedeken. Dan 300 grams. En als het dan echt heel koud word 300 grams met fleecedeken.

@ Floor : Ze worden alleen beiden af en toe wat gelongeerd. De haf is pas 2,5 dus word nog niet mee gereden.

Even offtopic @ Suus : Wat een geweldige haf heb jij zeg :j

S_uus

Re: Hoeveel dekens hebben jullie om de winter door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:47

Dat kan ook fleece is misschien ongeveer 50 gram dus word het 150 of 350 gram.
Maar als hafje nog maar 2,5 is , kan hij/zij rustig int vachtje joh :D

Dank je wel!!!
Hij is ook geweldig haha werkwillig en lief met zo zijn kuren :+

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:54

Ja? Ik vind het zo sneu, ik heb altijd paarden gehad die intenstief werden gereden en hierdoor altijd flinke dekens op moesten in de winter ben ik geneigd dat ook bij die van mij te doen alleen staan deze niet in het werk :) Maar ze staan dus nu al onder een ongevoerde regendeken en hebben alleen op hun hals al een lekkere teddyvacht. Dus heb ik ze niet nu al dan ''verpest''?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:57

0 dekens. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:00

IK zou even stoppen met de dekens, dat kan heus nog wel. Je schrijft dat je paarden verder niet gereden worden, dus lekker hun eigen 'deken' laten aanmaken en voldoende ruwvoer verstrekken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:02

0,0

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:03

Heeft ze nog helemaal geen vacht onder die regenjas?

Weet je voor ons is het fijner dat we niet uren hoeven droog te stappen of het paard/ de pony onder het solarium hoeven te zetten, wat ook niet super snel droogt.
Daarom doen we meestal dekens op om zo de vacht tegen te gaan, gewoon handig voor ons en ik denk ook wel fijner voor het paard wat hard werkt.

Jou pony (ga alleen uit van de haf) werkt nog niet voor of met je , dus eigenlijk lekker paard laten zijn en een vacht laten aanmaken :) Dat kan nu nog wel :j .

Hooi voeren is wel belangrijk, daarvan krijgen ze energie om zichzelf warm te houden :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:08

Simonesimone schreef:
Dank jullie wel voor de reacties!
Mijn idee was om hierna een 100 grams op te doen. Dan een 100 grams met fleecedeken. Dan 300 grams. En als het dan echt heel koud word 300 grams met fleecedeken.

@ Floor : Ze worden alleen beiden af en toe wat gelongeerd. De haf is pas 2,5 dus word nog niet mee gereden.

Even offtopic @ Suus : Wat een geweldige haf heb jij zeg :j

In dit geval zou ik zeker je haf niks opdoen! Die redt zich wel met wintervacht, en als hij verder niks hoeft te doen heb je ook geen problemen met zweten.

De shet zou ik ook geen deken op doen. Hooguit eventjes een zweetdeken voor na het longeren ( indien nodig :) )

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 18:15

Maar met regen doe ik standaard wel een regendeken op. Is dit dan een probleem, als ik ze op een regenachtige dag met deken laat staan?
Ik bedoel dat ze dan niet worden geremd in het aanmaken van een dik genoege vacht? En men zegt dat een paard dan onbeperkt ruwvoer ter beschikking moet hebben om zich warm te houden, maar ik geef ze 3x per dag hooi. Verder staan ze wel op een schraal landje en/of in een paddock met een aantal grassprietjes.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:12

Als ze niet werken: lekker zonder dekens laten staan :)

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:14

Simonesimone schreef:
Maar met regen doe ik standaard wel een regendeken op. Is dit dan een probleem, als ik ze op een regenachtige dag met deken laat staan?
Ik bedoel dat ze dan niet worden geremd in het aanmaken van een dik genoege vacht? En men zegt dat een paard dan onbeperkt ruwvoer ter beschikking moet hebben om zich warm te houden, maar ik geef ze 3x per dag hooi. Verder staan ze wel op een schraal landje en/of in een paddock met een aantal grassprietjes.

volgensmij zou dat niet uitmaken als ze een keertje 1 dag een regendekentje om hebben. :P

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:21

Maar mijn probleem is meer dat het vaak meer dan 1 dagje in de week regent, en ze dus meerdere dagen van de week wél een deken op hebben en de andere dagen dan niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 03:03

Ze hebben een regendeken nodig als de vacht niet (meer) waterdicht is. Een deken zorgt ook voor verstoring van de natuurlijke thermoregulatie, daarom hou ik daar niet van.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 05:46

Ik heb drie paarden. Twee hafjes en een bejaarde KWPNer. Lopen ook 24/7 op de wei met schuilstal.

De KWPN heeft een regendeken dat ze vanaf midden oktober heel de winter draagt tem februari ongeveer. Maar zei heeft een niet complete waterdichte vacht meer. Deze heeft ook nog een 250gram deken voor als het minder dan -3 wordt. Dan blijkt ze het koud te hebben.

De Haflingers hebben een regendeken en die gaat om als het langer dan 2 dagen non-stop blijft regenen ofwel als het hard waait en sneeuwt tegelijk. Dan gaat de vacht samenklitten en jh dan is die ook niet water en winddicht meer. Als die periode over is, gaan de dekens er terug af.
Dan hebben ze ook elk nog een 100grams deken. Mijn sporttype Haf draagt deze als het kouder word dan -10, ze kweekt niet echt een superlange vacht. En mijn andere oud-stevig- type haf heb ik die deken nog maar eenmaal opgehad, en dat is toen ze ziek was.

Verder hebben ze ook allemaal fleecedekens, maar dat is voor na het werk; dusniet op de weide

Edit: onbeperkt hooi of knabbel is wel belangrijk. En ik zou voor nu gewoon de dekens nog even aflaten ;)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 05:57

Dit is mijn collectie:
- 1 fleecedeken
- 2 Wollen dekens
- regendeken 0 grams
- 100 grams
- 150 grams
- 250 grams
- 400 grams
- 500 grams staldeken

Deze heb ik niet allemaal voor dit paard gekocht hoor,
maar vorige pony had dezelfde maat dus was mooi meegenomen

h231

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:52

Zelf heb ik één fleecedeken, één deken van wol en een 100 en 300. Daar red ik het eigenlijk prima mee

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:15

Ik heb voor zafier en Rocs ( beide paard, worden geschoren en staan goed in het werk)
Regendeken ( zaf 100gr, Rocs 0gr)
100gr, 200gr, 300gr, 400gr onderdekens en dan heb ik een fleece van 400gr
Voor zaf een losse hals van 0gr en voor Rocs een losse hals van 150gr.
En daarnaast een dikke wollen deken voor na het werk en verschillende fleece dekens.

Daarnaast heb ik nog een haflinger, is niet veel aan het werk.
Heeft een 0gr regendeken, oude staldeken, 200 gr onderdeken en 300gr winterdeken.

Mijn paarden staan snachts binnen overdag zoveel mogelijk buiten.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:24

Heb je even?

Fleece deken(dun)
Fleece deken met hals(dun)
Fleece deken(dik)
Wollen deken met hals
Teddy fleece deken
Zomerdeken(katoen) Deze heeft hij nu op.
Ongevoerde regendeken
Fleece gevoerde deken
100 grams regendeken
200 grams regendeken
300 grams staldeken
100 grams onderdeken

Ik heb maar 1 paard en ik heb ik nog niet alle dekens gehad.(Ik heb er zoveel dat ik niet eens meer weet wat ik allemaal heb.) Ik moet nodig de dekens is opruimen en een paar verkopen.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:19

Voor mijn paard heb ik aan dekens:
Wollen halsdeken , fleecedeken , regendeken ongevoerd , regendeken ongevoerd met halve hals,200grams deken met halve hals en dan nog 2 onderdekens van 100en 200 grams

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:24

In jou geval zou ik geen dekens gebruiken, ook al regent het. ze hebben een schuilstal ;)