vraagje mbt tot scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

vraagje mbt tot scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 20:42

Goedeavond bokkers,

Ook dit jaar ga ik mijn paard waarschijnlijk weer scheren, alleen stuit ik tegen één probleem aan.

Ze is niet (meer) bang voor het geluid en de aanraking, alleen het scheren zelf vind ze vréselijk, dus echt het apparaat tegen de haren in. Ik denk dat dat komt omdat dat natuurlijk kriebelt, en jeukt.

Mijn vraag, heeft iemand enig idee, hoe het voor haar aangenamer kan zijn? dus dat ze minder last heeft van de kriebels?

Alvast bedankt,

Groeten sharon

Pluttersput

Re: vraagje mbt tot scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:43

Met de haren mee scheren?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 20:44

Blijven de haartjes dan niet te lang denk je?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:46

Hangt er natuurlijk vanaf wat voor lengte scheerkop je er op zet, en hoe kort je het wilt hebben :) Die van mij is vorig jaar door iemand geschoren, was super, geen enkel commentaar. Alleen was hij zo kaal dat je zijn vel erdoor heen zag schemeren :') Dit jaar probeer ik het zelf met de hondentondeuse. Ik scheer hem nu mee, zodat hij tenminste nog wat vacht over houdt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 20:54

haha :') naja vorig jaar is ze geschoren en bleef er 1 mm haar staan geloof ik :) dat beviel me prima,

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:41

Pluttersput schreef:
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor lengte scheerkop je er op zet, en hoe kort je het wilt hebben :) Die van mij is vorig jaar door iemand geschoren, was super, geen enkel commentaar. Alleen was hij zo kaal dat je zijn vel erdoor heen zag schemeren :') Dit jaar probeer ik het zelf met de hondentondeuse. Ik scheer hem nu mee, zodat hij tenminste nog wat vacht over houdt.

Vraag me eerlijk gezegt af of dit een suc6 wordt.. Is dit naar eigen idee of heb je hier ervaring mee?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:48

Ervaring mee, maar dan met honden. Geen idee of dat bij paarden ook zo werkt, ik kom er van de winter wel achter..

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:20

Pluttersput schreef:
Ervaring mee, maar dan met honden. Geen idee of dat bij paarden ook zo werkt, ik kom er van de winter wel achter..

Ik heb zelf ook trim ervaring met zowel hond als kat, en tevens ook ervaring met het scheren van paarden, runderen en schapen maar van jou plan heb ik nog niet eerder gehoord. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:24

met de haren mee wordt echt niet mooi, dat krijg je nooit allemaal op dezelfde lengte dus dat wordt happerig.

ts: is het scheerapparaat wel goed? ik heb echt veel paarden geschoren, maar nog nooit een paard gehad wat de aanraking echt vervelend vond. deze meeste zijn gewoon bang voor het geluid en zodra je het scheerapparaat erop hebt blijkt dit allemaal wel mee te vallen en worden ze meestal vanzelf rustig. veel vinden het scheren juist prettig, vooral op de hals.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 22:45

ja scheerapparaat is niks mis mee. ze vind het gewoon irritant denk ik.. ze gaat dan draaien en vervelen, mja volgende keer misschien maar gewoon doordoen, en niet miepen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:12

Allemaal gehapt ben ik het niet mee eens, mijn hondje is redelijk streeploos geschoren :j
En ach, streepjes groeien ook weer aan! Maar dat is natuurlijk ieder voor zich, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken bij die van mij!

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:14

Als je haar een hooinet geeft of iemand haar brokjes voert scheelt dat niet

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:27

Flint05 schreef:
Als je haar een hooinet geeft of iemand haar brokjes voert scheelt dat niet

En jij wil bijna 2u brokjes gaan staan voeren? :Y)

Die van mij is een draak met scheren en slaat gericht. Ik wil proberen om deze winter niet te scheren maar als ik er toch weer aan moet geloven dan wordt ie (goed) verdoofd.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:31

denk niet dat brokjes of een hooinet werken tegen de kriebels en irritatie :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:10

Pluttersput schreef:
Allemaal gehapt ben ik het niet mee eens, mijn hondje is redelijk streeploos geschoren :j
En ach, streepjes groeien ook weer aan! Maar dat is natuurlijk ieder voor zich, ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken bij die van mij!

anders ik wel :D ik hoop dat je tegen die tijd een foto hier neer wil zetten :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:11

SharonIndezz schreef:
denk niet dat brokjes of een hooinet werken tegen de kriebels en irritatie :')

ik denk niet dat het irritatie is. het is gewoon iets wat ze niet kent.
gewoon doorscheren, grote kans dat ze dan vanzelf rustiger wordt :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:13

Op welk moment toont het paard irritatie? Is dat direct vanaf het begin, of is dat pas na een bepaalde tijd? In dat laatste geval zou je natuurlijk kunnen kiezen om de scheerklus te verspreiden over een dag of 2. Deken erover en niemand die ziet dat je halverwege gekomen bent.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:59

Misschien een klein beetje verdoving/sedatie geven zodat het paard iets meer ontspant?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:01

Ik zou ook wat sedatie geven in jouw geval... niets gevaarlijker dan eentje die zo héén en weer springt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:03

Het is vrijwel direct, dus het is niet zo dat ze het wachten beu wordt zeg maar. Ze vind het gewoon echt niet leuk.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:04

Maar zijn je messen dan wel goed scherp? Sorry ik heb er 2 met olifantenhuiden, dus heb hier weinig ervaring mee...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:04

SharonIndezz schreef:
Het is vrijwel direct, dus het is niet zo dat ze het wachten beu wordt zeg maar. Ze vind het gewoon echt niet leuk.

Verdoven dan maar ;)
Is veiliger voor jou, diegene die scheert en je paardje zelf.
Ik heb een r*tzak moeten scheren die niet mocht gesedeerd worden omdat hij op internationaal moest, resultaat... één van mijn machines naar de knoppen omdat hij mij een trap gegeven heeft en men toestel vloog de lucht in.
Geloof me... sederen is het beste
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 18-09-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:06

Ja maandag wordt ze geschoren, en die gene neemt een goeie pasta mee. Idd veiliger voor alle partijen :-)

Edit: ik heb absoluut niks tegen sederen, is toch veiliger voor iedereen... ik vind het erger om te zien dat mijn paard helemaal gestressed en boos is, als dat ze lekker staat te suffen haha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:19

Trilling van het apparaat zelf wat irriteert? Zit alles goed vast qua schroeven, etc.?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:24

nee de trillingen gaat nog wel, ik kan gewoon met het apparaat over haar heen bewegen, daar geeft ze niks om.. maar zodra ik het apparaat op de vacht zet om er tegen in de scheren, wordt ze heel erg stout, draaien, schuppen, en stijgeren zijn haar niet vreemd. Apparaat is verder niks mis mee, alles zit prima vast, en de messen zijn ook goed scherp en niet te warm.. dus weet niet wáár het aan ligt dat het haar zo irriteert.

Maandag wordt ze door iemand anders geschoren, kijken hoe dat gaat lopen, maar zeer waarschijnlijk moeten we wel verdoven. wil niet dat er gewonden vallen, en dat het paard te gestressd en boos is