Wat te doen in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 08:20

:wave:

Dit wordt de eerste winter met mijn paard. Nu is ze heel mager geweest en nu nog steeds eigenlijk te weinig vet -O-
Wat zou ik bij kunnen geven van de winter als ze terugvalt? of wat is sowieso goed om bij te geven?
Ze krijgt nu veel hooi en halve kilo brok met ongeveer halve kilo/ 3-kwart kilo muesli. Het liefst wil ik de brokken niet gaan ophogen omdat ze dan dus veel meer energie krijgt etc :)

En omdat ze dus wat magerder is en ik weet niet of haar wintervacht goed is etc. Zou het verstandig zijn om een deken in huis te hebben of iets? ze staat nu 24-7 buiten. Ik weet niet of ze van te voren ook 24-7 buiten heeft gestaan. Als het een dag hard regent en waait staat ze helemaal te rillen en trillen etc..

Als jullie nog andere raad weten, dat is welkom!

alvast bedankt.

jesito

Re: Wat te doen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:25

Ik zou eens kijken naar seniores priores daar lijken ze best wat aan te hebben, misschien nog een meusli erbij.
En deze winter een deken op lijkt me geen overbodige luxe, het paard hoeft dan niet zoveel energie te verbruiken om warm te blijven.
Is dit paard wel verder al nagekeken door een dierenarts of tandarts, hier zou ik zowiezo mee beginnen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 17:30

DA en Tandarts etc ligt hier anders. kan evt via pb gegeven worden ;)
Seniores priores, is dat een merk of heeft ieder merk dat? :)
en een deken, stel, welke grams dan etc? :)

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:58

Een 0 of een 100 grams regendeken? Zo blijft haar lichaam droog, en kan ze windvrij in haar schuilstal gaan staan. Eventueel wanneer het enorm koud is wat meer grams, maar op zich heeft een paard al heel veel baat bij het niet nat worden van regen en sneeuw, opwarmen vergt veel energie.

Wat betreft voer; lucerne, bietenpulp of maismeel? Er zullen wel Bokkers zijn die daar meer van weten.
Laatst bijgewerkt door Liesjeloef op 05-09-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:06

veeeeel en dus onbeperkt ruwvoer, als hooi te arm is overgaan op voordroog en zorgen dat ze 24/7 kunnen eten, dan blijven ze warm
Niet klooien met regendekens, die leggen de vacht plat waardoor die niet meer als isolatielaag kan dienen, dus óf een dikke deken op óf geen deken.
Hier staan ze in hun blootje en pas bij temperaturen onder 0 ga ik de hoeveelheid ruwvoer omhoog brengen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:08

en hoe kan je het dan onbeperkt geven? er is namelijk overdag niemand thuis..

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:12

Eventueel kan je strucomix bijgeven van Cavalor, dat zorgt ook voor goede resultaten heb ik gehoord!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:14

Doe eens opzoekwerk naar slow-feeders, je hebt ze in verschillende maten en vormen, er zal wel iets tussen zitten wat voor jou past.
Verder zie ik vaak ook gewoon een grote hooibaal in de wei staan, maar ik denk niet dat dat rendabel is.. Zeker niet tegenover het slowfeed systeem :j

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:15

Ik zou graag een slowfeeder kopen (ken het wel) alleen mijn ouders willen dat niet en aangezien die het toch nog voor het zeggen hebben..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:20

bij nickyskeet.nl heb je een slowfeeder hooinet voor iets van een tientje, bestel er 2, vul ze goed en hang ze op en kijk eens hoe lang je paard ermee doet, in de winter zal hij iets meer eten maar knap paard die dat overdag helemaal leeg krijgt, zeker als ze eenmaal weten dat er altijd voer is gaan ze een stuk minder gulzig eten. Er kan echt veel in zo'n net.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:30

Momenteel staat er bij mij een paard dat 2 maanden terug hier kwam.
Wegens blessure staat hij in een paddock tot hij weer mag rennen.
Hij kwam met zichtbare ribben hier. Nu is hij mooi vol. Niet vet maar mooi, dat worden ze van hooi.
Krijgt geen brok of muesli omdat hij rustig moet blijven.
Wel continue hooi.
Dus dan zie je hoe belangrijk hooi is.
En dit paard is een moeilijke aan komer.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:38

Hooinet zou idd wel kunnen! :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:39

die heb je ook in slowfeeder vorm en daar doen ze echt wel lang mee hoor. Zelfs mijn veelvraten :D

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:41

Mijn shet krijgt 's ochtends ook altijd een hooinet (niet helemaal vol) van de EJ :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:45

die van mij krijgen 1x daags een plakje in een slowfeeder net, van de winter als het koud is 2x daags 2 plakjes of nog meer als het écht koud is.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:45

Gaat nu wel om mijn grote paard voor de duidelijkheid :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:47

Seniores Priores is echt super spul :j Worden ze niet drukker van, is naast minime volume krachtvoer vooral extra en dikmakende ruwvoer. Het is van Subli en moet ca. 6 uur weken ('s ochtends maken 's avonds geven?) i.v.m. bietenpulp. Daarnaast inderdaad onbeperkt hooi, je kan een grote baal hooi de paddock in rijden (of staat je paard op stal?) of inderdaad een slow-feeder. Bij een pensionstal die ik ken, hebben ze zo'n watertank door de helft gedaan en in allebei de helften hooi (helemaal tot de rand) en dan daar boven op een zwaar ijzeren rooster, met redelijk grove gaten en rond dat rooster fijner hooinet. Zo hebben ze dus altijd de beschikking over genoeg hooi.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:47

dan kan je toch 2x daags 2 volgepropte slowfeeder netten ophangen en eens kijken hoe lang hij ermee doet? Hoeft geen honderden euro's te kosten en je hebt tóch een slowfeeder.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:49

ik ga eens het hooinet van mijn shet bij haar ophangen als ik een dagje thuis ben en kijken hoelang ze er over doet idd! :)
En dat subli seniore spul, is dat bij de boerenbond ofzo te halen? bij onze voerleverancier hebben ze geen subli..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:51

Ja dat hebben ze geloof ik wel bij de Boerenbond! Weet het niet 100% zeker maar er ligt wel wát van Subli dus misschien ook wel SP.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:52

Daarom! heb ook ponybrok van subli :) via de boerenbond :)
Weet natuurlijk niet of ze terug gaat vallen etc, maar zou het nu al graag willen weten en niet dat ik het dan nog moet uitvogelen etc :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:02

Polly schreef:
veeeeel en dus onbeperkt ruwvoer, als hooi te arm is overgaan op voordroog en zorgen dat ze 24/7 kunnen eten, dan blijven ze warm
Niet klooien met regendekens, die leggen de vacht plat waardoor die niet meer als isolatielaag kan dienen, dus óf een dikke deken op óf geen deken.
Hier staan ze in hun blootje en pas bij temperaturen onder 0 ga ik de hoeveelheid ruwvoer omhoog brengen.

En toch hier 0 grams opgedaan met vorst afgelopen winter. Af was meteen bibberen en op na paar min weer warm. Het is vaak juist de wind (al dan niet met regen) wat problemen geeft, niet de lage temperatuur zelf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:32

schrikdraad schreef:
Momenteel staat er bij mij een paard dat 2 maanden terug hier kwam.
Wegens blessure staat hij in een paddock tot hij weer mag rennen.
Hij kwam met zichtbare ribben hier. Nu is hij mooi vol. Niet vet maar mooi, dat worden ze van hooi.
Krijgt geen brok of muesli omdat hij rustig moet blijven.
Wel continue hooi.
Dus dan zie je hoe belangrijk hooi is.
En dit paard is een moeilijke aan komer.

Schrikdraad dat gaat niet voor ieder paard op en natuurlijk is dit de basis van ieder rantsoen.
Mijn vriendin heeft haar paard aan huis staan en heeft prachtig hooi en haar paard heeft dit 24/7 tot zijn beschikking.
Het is zelf zo erg dat hij sorteerd en dat eet hij dus ook echt niet.
Daarbij krijgt die twee keer per dag een goede meusli en het ene moment ziet hij er goed uit en het andere moment is hij aan de dunne kant.
Paard is nagekeken en al en dit heeft het paard al sinds ze hem heeft.
Sommige paarden zijn erg moeilijk op gewicht te houden, het bestaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:54

klopt, ik heb er ook een gehad die jaren moeilijk op gewicht te houden was, maar dat moet je oplossen met ruwvoer en niet met meer krachtvoer.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:10

Het paard waar ik over spreek is 172 groot.
Geen kleintje dus.
Ik ken dat paard nu bijna 10 jaar. En weet dat hij op diverse stallen niet op gewicht bleef.
Dit is de 2e keer dat het paard hier tijdelijk staat voor opknappen van een blessure. Voor de eigenaar is het te ver om hem hier voor altijd te laten staan.
Het paard is erg zenuwachtig, heeft duidelijk regelmaat nodig. Geen brok want dat versterkt zijn gedrag. Dat zien veel stallen niet in.
Kan niet tegen voordroog ook niet de bijna droge dan raakt hij aan de diaree.
Goed hooi is bij hem dus een "wondermiddel"

voorheen een 4 jarige magere tijdelijk hier gehad.
Leek op een paard van brooke.
In de lente gekomen en op gras gezet. In de winter voordroog. En bleef mooi. Terwijl hij zijn hele leven al mager was en niet omdat hij geen eten kreeg maar te weinig hooi maar wel 6 kilo sportbrok want hij was zo dun.