Hoe doen jullie het, als het water in de winter bevriest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milanzuidema

Hoe doen jullie het, als het water in de winter bevriest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 19:59

Hallo allemaal!

Hier mijn probleem, ik heb al een jaar een normale waterbak die je buiten hebt, maar ook binnen, een gewone bak die je zelf moet vullen... We hebben een water lijding (ik weet niet hoe je dat schrijft>> sorry porry>>) een tuinslang aangesloten, maar 's winters doen we hem uit, zodat hij niet bevriest en onploft... :(
Dus schouwen we met emmers met water, en als het water bevriest halen we het ijs er uit, en vullen we hem meer maar zodra het ijs er uit is, bevriest het weer naar een uur, en dan zit ik op school... En is het zo dat als er kapot ijs in zit, dat dat gevaarlijk is of is dat niet zo??

Nu hebben we in de stal een bakje aan de muur, dat kennen jullie vast allemaal wel, met zoon ding dat als je het aan stoot, er water uitkomt... Maar als we de lijding 's winters uit doen komt er geen water meer uit... Ik ken zoon verwarm ding dat het water verwarmt maar is er ook een anderen manier? Zo niet, hoeveel kost kost zoon "machine", hoe ziet het er uit; en hoe moet je het instaleren??

Hoe doen jullie het??

Ik ben benieuwd!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:09

Gewoon met water slepen die paar weken in het jaar.
Waterleiding naar automatische drinkbakjes gaat uit en in de stallen krijgen ze gewone 20 liter emmers met water.
Buiten bevriest de badkuip met water toch en dat laten we zo. In plaats daarvan zetten we een kleinere speciekuip neer die we elke ochtend vullen met water (zo'n 80 - 100 liter). Daar hebben ze met zijn 3en (2 Tinkers en 1 Shet) genoeg aan voor de hele dag. Als het niet al te hard vriest maken ze zelf wel het bevroren laagje kapot door er met de neus tegen aan te drukken of hun hoeven te gebruiken.
Aan het einde van de dag als de paarden weer op stal gaan, de speciekuip wel leeg gieten zodat het achtergebleven water niet gedurende nacht ook in ijs verandert.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:11

Hier idem, gewoon water dragen en de laag ijs erbovenop kapot slaan en eruit halen. Levert je wel erg koude handen op, maar tja, dat is winter... ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:11

Als er sneeuw ligt eten de paarden dat, ipv water te drinken.

En inderdaad, anders maar met emmers water slepen, en als het niet heel hard vriest krijgen ze het ijslaagje in de drinkbak zelf ook kapot met hun adem of hoeven.

Brittneyx

Re: Hoe doen jullie het, als het water in de winter bevriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:14

wij leggen doen het met de tuinslang. Als we klaar zijn met het water te vullen, verversen leggen wij de slang binnen in de garage.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:15

Redelijk warm water in bidons van 20 liter meenemen naar stal, dit over het al bevrozen water gooien zodat het terug ontdooit en de grootste klotten ijs er uit halen zodat het niet al te snel terug bevriest, en dit zo een 3 keer per dag :D

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:18

4 jerrycans met zo heet mogelijk water meenemen en over het bevroren gedeelte gooien wat dan nog bevroren is eruit halen. Als het licht vriest lege (cola)fles van 2 liter vullen met heet water en dat boven in de handpomp gooien en gewoon water pompen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:22

Paarden kunnen prima door een laag ijs heen breken hoor. Ik check hier in de ochtend of ze er nog bij kunnen en in de avond en verder sjouw ik gewoon met een paar emmertjes, aangezien de waterleiding hier ook afgesloten wordt.
Heb al vele keren gezien dat het ijs in laagjes is opgebouwd in de speciekuip met een diep gat in het midden. Dus dan was het water bevroren, breken ze er door heen, drinken wat en dan bevriest het opnieuw. Zeg maar het omgekeerde piramide-effect.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:22

Wij hebben een verwarming voor vissen in de bak liggen, wel afgeschermd natuurlijk zodat ze der niet aankunnen. Nooit bevroren water meer :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:24

Wij hebben verwarming op de waterleiding. Tot en met -20 graden graden geen problemen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:29

ik heb een schep bij het hek en de speciekuipen gezet, de buren die voorbij lopen maken er een wak in. dat gebeurt een aantal keren per dag.
ik vul het water 1x daags aan. :)
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 04-09-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:30

En stel dat er nou een grote ijsklont in de speciekuip komt, moet je hem even ondersteboven zetten en heet water over de buitenkant gieten. Dan valt dat grote stuk ijs er zo uit en heb je zo weer een lege ton en kun je hem opnieuw vullen :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:32

Wij nemen jerrycans water mee naar de wei en doen er flink wat zonnebloemolie bij.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:51

Bij mijn oude verzorgpaardjes lag er een bal in de waterbak, die zorgde dat het niet dichtvroor. (volgensmij hielp het, maar weet het niet zeker)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:21

helaas hielpen zonnebloemolie of een bal niet bij mijn waterbakken!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:04

Ik vul de waterbakken in de winter ook gewoon met emmers

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 00:09

Ik legde in de speciekuipen water een metalen babykruik met kokend water op de bodem! Zon ouderwetse oa te koop bij hema maar je moeder heeft ze vast nog wel ;-). Ook toen het heeeeeeel koud was bevroor het niet meer! Hield t zeker 24u goed, ik gooide er savonds weer een nieuwe kookkruik in. Werkt perfect. Automatische drinkbakjes net als buitenkranen en alles wat niet geisoleerd is voor de vrieskou aftappen en afsluiten anders kunnen je leidingen knappen

Milanzuidema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 13:21

OK! Perfect! Dank jullie wel ik ga alles uitproberen! Maar dan wel met water bakken schouwen, naja maar dat doet iedereen dus waar heb ik het over!! ok ik ben nu voorbereid voor de winter!! Maar eerst nog genieten van de zomer!! (naja nu al weer herfst...) :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:59

Laatst bijgewerkt door Bravura op 05-09-12 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:04

Koper schreef:
Als er sneeuw ligt eten de paarden dat, ipv water te drinken.

Dan moeten ze vele kilo's sneeuw eten om aan hun waterbehoefte te kunnen voldoen.....en van veel sneeuw eten komt koliek! Met sneeuw eten komen ze echt niet aan hun dagelijkse behoefte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:05

Ik heb gewoon van die specikuipen in de wei die ik het hele jaar zelf vul. Met een h2gobag is dat een makkelijk klusje.

Milanzuidema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 16:23

Ok dat wist ik niet dat ze kolieken krijgen als ze veel sneeuw eten... ok en is dat heel duur zoon geisoleerde vleesbak?? Bedankt allemaal!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:00

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:03

speciekuip zet ik binnen uit de wind.
2x daags ijs stukmaken en eruit halen en een jerrycan heet water erbij.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:17

Een geïsoleerde vleesbak kost rond de 50 a 100 euro. Dat is dan wel een gebruikte bak met beschadigingen maar wel lekdicht. Ze zijn plm 78 cm hoog en er gaat 600 liter in. Moet s nachts dus wel een isolatie plaat op of bijbehorende deksel (prijs daarvan komt er dan nog bij). Informeer eens bij een emballage handelaar. Of op marktplaats bij iemand die kunststof stapelbakken verkoopt.