Ervaringen Rambo Optimo Turnout

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Ervaringen Rambo Optimo Turnout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 09:32

Hallo, ik zit erover te denken om een Rambo Optimo aan te schaffen voor mijn paard.
Het lijkt me super handig om maar 1 deken te hebben met verschillende liners. Nu ben ik telkens veel geld kwijt voor het wassen en waterdicht maken van de regendekens/winterdekens.
Dan maar 1 maal ff wat meer geld uitgeven. Rambo ligt super op mijn paard.

Wat is jullie ervaring? Hoe vallen de maten? Ik had al gehoord dat je een maat kleiner moet bestellen als dat je normaal hebt. Wat is de voering van de ´regendeken´ als je er geen liner onder hebt?

Brand los!

Pantykous

Re: Ervaringen Rambo Optimo Turnout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:40

Hoi,

ik heb een Rambo Duo, maar dat is hetzelfde systeem. De Optimo heeft alleen een extra split. Ik wil niet meer anders, vind het ideaal zo met die onderdekens. Vind het erg prettig dat ik ze tussendoor een keer kan wassen, en ze blijven perfect liggen. De voering van de regendeken is 100gr. Ook het halsstuk heeft een goede pasvorm, mijn merrie heeft dat een aantal maanden hele dagen opgehad, en geen manen of iets verloren. De dekens vallen ruim.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 15:42

Pantykous schreef:
Hoi,

ik heb een Rambo Duo, maar dat is hetzelfde systeem. De Optimo heeft alleen een extra split. Ik wil niet meer anders, vind het ideaal zo met die onderdekens. Vind het erg prettig dat ik ze tussendoor een keer kan wassen, en ze blijven perfect liggen. De voering van de regendeken is 100gr. Ook het halsstuk heeft een goede pasvorm, mijn merrie heeft dat een aantal maanden hele dagen opgehad, en geen manen of iets verloren. De dekens vallen ruim.

En kon jij de onderdekens in je eigen wasmachine wassen? Of wordt dat te krap.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:46

Nee hoor, dat gaat prima in mijn eigen wasmachine. Zelfs de allerdikste, 400gr is dat geloof ik). Bij die hele dikke doe ik altijd wel de optie extra water, dat kan met mijn wasmachine. Anders kunnen er wat zeepresten blijven zitten. Maar 100, 200 en 300gr gingen prima zonder. :j

Echt perfecte dekens! Aan het eind van het seizoen laat ik de bovendeken professioneel reinigen, en de rest doe ik zelf. Je kunt ook een wasmiddel van Horseware kopen waar je de bovendeken zelf mee kan wassen. Ik heb de rest van mijn dekens allemaal de deur uitgedaan. Nu heb ik een ander paard, waar mijn Duo te groot voor is en ik heb toevallig vanmiddag weer een nieuwe besteld. :j Ideaal.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:12

Een paard bij mij op stal heeft er 1 nou het is net een soepjurk zo groot en lang terwijl het echt een groot en stevig paard is. Zij was dan ook bepaald niet enthousiast.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:19

Tooske schreef:
Een paard bij mij op stal heeft er 1 nou het is net een soepjurk zo groot en lang terwijl het echt een groot en stevig paard is. Zij was dan ook bepaald niet enthousiast.

Had ze geen maat kleiner moeten bestellen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:21

Nou dit was al een maat kleiner als dat ze normaal heeft. En de lengte was veel ste lang hing bijna op zijn knieën en dat bij een paard van ruim 1.70 dat vind ik niet horen. Ook is de deken 2.05 opgegaan bij een paard van 1.84 en zelfs die was dat paard nog bijna te groot.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:54

Tooske schreef:
Nou dit was al een maat kleiner als dat ze normaal heeft. En de lengte was veel ste lang hing bijna op zijn knieën en dat bij een paard van ruim 1.70 dat vind ik niet horen. Ook is de deken 2.05 opgegaan bij een paard van 1.84 en zelfs die was dat paard nog bijna te groot.

Vreemd! Mijn paard heeft 205, dus zou ik 198 moeten bestellen, maar 190 is dus beter?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:00

CK88 schreef:
Tooske schreef:

Vreemd! Mijn paard heeft 205, dus zou ik 198 moeten bestellen, maar 190 is dus beter?

Klopt ik had een 198 besteld mijn paard heeft normaal ook 205 maar deze was te groot. Heb nu een 190.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:41

Ik zit er ook over na te denken om deze deken te bestellen. Nu heeft mijn fries nogal een lastige maat.. stokmaat 1.60 maar breed van voren echt het barokke type. Normaal neem ik dus een maat 195 dan zijn ze vaak wel te lang maar zitten ze bij de schouders goed.

Welke maat zal ik nu nodig hebben? of is deze deken niet geschikt voor de bredere paarden? meestal zijn de rambo's niet verstelbaar van voren. Misschien dat ik anders voor de chillton van horseware ga. Heeft iemand daar toevallig ervaringen mee?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 19:21

Denise1984 schreef:
Ik zit er ook over na te denken om deze deken te bestellen. Nu heeft mijn fries nogal een lastige maat.. stokmaat 1.60 maar breed van voren echt het barokke type. Normaal neem ik dus een maat 195 dan zijn ze vaak wel te lang maar zitten ze bij de schouders goed.

Welke maat zal ik nu nodig hebben? of is deze deken niet geschikt voor de bredere paarden? meestal zijn de rambo's niet verstelbaar van voren. Misschien dat ik anders voor de chillton van horseware ga. Heeft iemand daar toevallig ervaringen mee?

Ik denk dat deze deken jou paard juist wel past. Omdat er zon grote loopsplit in het midden zit is hij heel ruim aan de voorkant. Zoek maar eens op YouTube horseware optimo, daar is er wel een filmpje van :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:18

Valt idd heel groot, dus zeker 1 of 2 maten kleiner bestellen, verder ...onverwoestbare deken met super pasvorm. Ik heb er 2 voor 2 paarden, er zit 3jr garantie op...dat wil wel wat zeggen. De 400gr vulling zat er bij, ik heb daar nog de 100gr bijgekocht.

De vulling van mijn paard van 1.64cm past net in mijn wasmachine, die van 1.84cm net niet :-) de buiten/regen deken passen allebei in de wasmachine. Ik heb ze nu ruim een jaar.

De voering vd regendeken is gewoon een gladde lining, geen fleece o.i.d. De losse hals is niet gevoerd en blijft super zitten.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:17

Hmm misschien toch maar deze deken nemen dan als ie zijn geld waard is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:20

oh ja..de loopsplit...da's erg wennen omdat je gewend bent dat deze bij de schoudedr zit. Je bent op het begin heel erg geneigd om de deken continue naar voren te trekken omdat de loopsplit bij de schoft zit :+ :')

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:22

Ik zou niet te groot bestellen! Overingens heb ik geen rambo maar rhino maar ik heb 2 paarden van rond 166 die hebben beide 206 igg 6.9. super fijne dekens.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 10:58

Nog een vraagje, waarom is de duo duurde dan de optimo? De optimo is toch het nieuwe model?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:08

De Optimo is ook duurder. Iig bij de paardendrogist wel.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:48

op horsewaredekens.nl geloof ik niet :)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:58

Ik heb de duo ook (bijna hetzelfde dus) en ik ben enorm enthousiast. Ik gebruik ze voor beide paarden, en ze zijn echt perfect. Super pasvorm (ze blijven áltijd netjes recht liggen, soms na het rollen liggen ze heel iets scheef, maar dan schudt het paard en ligt de deken weer helemaal goed), super waterafstotend en ze ademen goed. Daarbij zijn ze best licht en kunnen de paarden nog heel fijn bewegen. De sluitingen voor zijn heel sterk/blijven lang goed.
De verschillende onderdekens zijn erg prettig, blijft veel beter liggen dan 2 verschillende dekens over elkaar heen (mijn ervaring).
Ik wil niet meer anders!

Over de maat: ik heb een paard die bij Rambo maat 6,9 heeft (ongeveer 205?), maar normaal vaak 215. Rambo past haar trouwens beter dan dekens van andere merken (die dus ook iets kleiner vallen).
Mijn andere paard heeft normaal 195, en bij Rambo 6,3 (191?), dus dat is weinig verschil.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:58

CK88 schreef:
op horsewaredekens.nl geloof ik niet :)

De Optimo heeft op de horsewaredekens.nl site de goede prijs, de Duo is om een of andere reden €30 duurder dan de advies verkoop prijs.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 17:17

Ik heb hem ondertussen besteld, en deze week komt ie :)) ben erg benieuwd!! Ik heb maat 6,3 (190) besteld voor mijn smalle paard van 1.70.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:27

Bij Ooteman hebben ze mij de Rambo Optimo afgeraden. Zij vonden dat een vervelende deken: kwamen veel klachten over binnen en bleek nogal eens niet waterdicht te zijn. Heb zelf de Rambo Duo aangeschaft, ben ik super tevreden mee! :)

Overigens: bij Ooteman is die Rambo Duo nu afgeprijsd ten op zichte van vorige winter! ;)

Bel anders Ooteman even. Zij hebben toen voor mij ook uitgebreid de tijd genomen om uit te leggen waarom je beter de Rambo Duo kunt kopen dan de Optimo. Zat nog een heel verhaal aan vast namelijk!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:25

Picassox schreef:
Bij Ooteman hebben ze mij de Rambo Optimo afgeraden. Zij vonden dat een vervelende deken: kwamen veel klachten over binnen en bleek nogal eens niet waterdicht te zijn. Heb zelf de Rambo Duo aangeschaft, ben ik super tevreden mee! :)

Overigens: bij Ooteman is die Rambo Duo nu afgeprijsd ten op zichte van vorige winter! ;)

Bel anders Ooteman even. Zij hebben toen voor mij ook uitgebreid de tijd genomen om uit te leggen waarom je beter de Rambo Duo kunt kopen dan de Optimo. Zat nog een heel verhaal aan vast namelijk!

Kun je een beetje uitleggen wat ze vertelde dan? Ik ga de deken iig goed in de gaten houden op waterdichtheid enze.

Gr

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:52

Ik heb de deken zelf, en heb er hiervoor ook een gehad,

De deken is duur maar met uitstek de beste van horseware. De maatvoering klopt van geen kant, en met de verkeerde maat kan de pasvorm natuurlijk niet goed zijn. Mijn paard is 176 en vrij lang, hij zit bij een Anky deken tussen de 205 en de 215 in, en ik had bij de Rambo Optimo voor een 206cm gekozen. Deze was echter veeel te groot, waardoor de deken scheef trok. Ik heb daarom een nieuwe set gekocht, maar dan niet naar de maat gekeken maar gewoon gepast wat het beste lag. Dat bleek een 183cm te zijn. Deze heb ik nu al een dik jaar op liggen en telkens als ik in zeer sterke wind mijn paard uit de wei haal, is dit de enige deken die perfect op de plaats ligt. Ik was de deken gewoon in de wasmachine met Rambo wash, hierbij centrifugeer ik echter niet. De deken is zonder enig overige behandeling nog steeds waterdicht. Ook het onderliner systeem is echt heerlijk. Ze zijn gemakkelijk in de wasmachine te wassen (ook de 206cm 400gr paste prima) en ze komen er voor 90% droog uit. Je kunt door 4 verschillende diktes geleidelijk de winter in en doordat ik de linders om de 3 weken was leg ik dagelijks een schone deken op mijn schoongepoetste paard, en hoef ik bijna niet te poetsen als ik de deken af haal. Ik heb er naast de ongevoerde hals ook een 150gr gevoerde hals bij gehaald en daarmee heb ik naast een fleece dekentje echt alles in huis om welke weersomstandigheden dan ook aan te kunnen.
Heel verhaal en nee ik zit niet in de optimo dekens, maar heb voorheen in 4 maanden een nieuwe Anky deken en een Pagony deken weg kunnen gooien, (jonge ruin in grote kudde) en deze jas blijft echt altijd heel.

Dit is dus een 183cm(!!) op een zeer lange 176 grote springgefokte ruin.

Afbeelding

Mijn advies als je er een gaat passen is niet genoegen nemen met mwa, ik had m terug moeten sturen toen ik m binnen had en niet na 2 weken constateren dat die voor geen meter paste. Een geheel nieuwe set (alle liners moeten weer opnieuw aangeschaft worden) was toch 600 euro..
Voor de prijs waarvoor hij momenteel te kopen is (van de week voor 250 bij divoza) Zeker aanrader van mijn kant!
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 06-10-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:58

Hier ook geen problemen met waterdichtheid, zeer zeker niet, deken is bovendien onverwoestbaar. Er zit trouwens 3jr garantie op!! dus ook op de waterdichtheid.