Deken bij 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Deken bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:02

Ik ben de mede-eigenaar van me paardje aan het overhalen dat hij voor het eerst deze winter een deken op mag.

Maar paardlief staat 24/7 buiten, wel met een inloopstal van 4x5 met strobed, waar hij zijn hooi gevoerd krijgt.
Verder gaat hij lekker naar buiten, waar hij ook het liefste staat.

Maar nu, welke dekens zijn daar het beste voor, en wat voor een dekens moet je hebben?

Regendeken, winterdeken 200 gram en winterdeken 400 gram??

Het liefste heb ik een bucas smartex, maar die vind ik zo schandalig duur dat ik dat er eigenlijk niet voor over heb.

Hebben jullie raad voor mij?

GittekeZ1

Re: Deken bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:04

Waarom zou je hem een dekken op doen

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:06

Wat jezelf wil, ik heb zelf gewoon een ongevoerde regendeken, een 200 grams regendeken en nog een onderdeken voor der onder als het echt heel koud is

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:07

Omdat ik hem lekker wil kunnen doorrijden.
Hij krijgt geen rijpaard wintervacht, maar wordt een teddy, netzoals een shetlander.

Tuurlijk kan ik in de winter ook rijden met wintervacht. Maar na 15 minuten is hij zeiknat, en staat hij weer tot 's ochtends te drogen in de stal.

Van de winter wil ik hem starten in de L1 haflingercompetitie. Als hij die wintervacht krijgt, krijgt hij een winterstop en rijd ik dus buitenritten. Terwijl hij nu super fijn loopt en ik dus lekker door wil rijden.

paardjes, aan z'n reactie heb ik niet zoveel

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:14

Natuurlijk heb je daar wat aan, je moet doen wat je zelf en mede eigenaar wil. Want iedereen wat anders

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:22

Ja dat snap ik, maar ik heb het over goede dekens die het 24/7 houden. Hoeveel grams de meeste hebben. Niet wat ik zelf wil wat dat weet ik namelijk niet en vraag ik hier

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:30

Mijn persoonlijk advies: paard hoeft niet echt een regedeken, kan immers schuilen. Dus als het niet vriest hoef je niets te doen.

Bij nachtvorst een fleecegevoerde (regen) deken, bij ook overdag vorst een 200 (regen) deken- met hals. Als het nodig is, kun je er altijd nog een losse fleece- deken onder doen.

Scheren: alleen een race-streepje, dat droogt lekker snel.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:39

Ja hij heeft absoluut geen deken nodig voor de kou, echt niet.

Maar wel voor die mega vacht die hij kracht. Wil die toch wel een beetje tegengaan

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:47

Ik heb een bucas smartex, wel in de uitverkoop gekocht maar hij is zijn geld meer dan waard! Scheelt erg veel gedoe met dekens op elkaar etc. Wel heb ik een paar weken voordat ik deze deken om doe nog een dunne 100 grams, maar jaren daarvoor deed ik dat eigenlijk ook niet.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:54

Christyj138 schreef:
Regendeken, winterdeken 200 gram en winterdeken 400 gram??

Het liefste heb ik een bucas smartex, maar die vind ik zo schandalig duur dat ik dat er eigenlijk niet voor over heb.

Hebben jullie raad voor mij?

Ik denk dat ik het op een 200gr zou houden en ik zou zeker voor Bucas of Rhino gaan!!
Ze kunnen wel schandalig duur zijn maar dat zijn ze dubbel en dwars waard.
Ze zijn super en blijven super waterdicht door de járen heen!
Je hoeft niet bang te zijn dat ze doorlekken het zijn echt topdekens.
En dus in verhouding veel goedkoper dan elk jaar een nieuwe moeten aankopen.

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:01

Ik heb mijn beide paarden ook 's winters in een inloopstal en volledig geschoren op de benen na.
Ligt aan het weer wat ze op hebben. Bij koud weer regendeken van 300gr met halve hals en bij overdag ook vriezen nog een extra onderdeken van 100gr.
Wat merken betreft heb ik niet echt een voorkeur, aangezien ze alles kapot krijgen hoeft de deken niet al te duur te zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:08

Waarom zou je niet kunnen rijden met een teddyvacht? Mijn arab krijgt ook een megavacht, maar geen enkel probleem. Tuurlijk zweet ie, maar ook dat is geen punt. Ze drogen ook wel weer, niet op stal zetten, daar drogen ze te langzaam, gewoon buitenzetten. Ja het kan echt, nee ze vallen níet dood neer, en nee ze worden níet ziek daardoor.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:14

@Arabesk: ik zou persoonlijk geen zeiknat paard buiten zetten in de winter.. :n lijkt me nou niet verstandig!

Maar over TS nu, is er geen mogelijkheid dat het paard op stal kan?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:20

Mijne kan hier dus niet tegen, wij hebben het vorig jaar ook gedaan, hij was wat vochtig, niet zeiknat. wat absoluut geen succes was. Gewoon rillen. Hij kan hier niet tegen. Hij is absoluut geen koukleum, maar niet nat buiten :n :n

Hij heeft gewoon zijn inloopstal als stal waar hij dan ook in gaat. Buitenstal met luik.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:22

Ik wil niet dat hij op stal komt, niet nodig.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:23

ik zit ook al een tijdje met de vraag of een paard 24/7 buiten met een deken op kan. die van mij staat ook 24/7 buiten met inloopstal. dus ik blijf het hier even volgen :) maar misschien kun je als je hebt gereden een zweetdeken erover gooien. en als hij het dan nog koud heeft een extra deken er op.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:24

Nee en nee, je leest niet goed.

Tuurlijk kunnen ze met 24/7 buiten een deken op. Maar ik vraag me af WELKE deken.
Als ik gereden heb gaat hij ook de stal op met zweetdeken, en nee, dan heeft hij het niet koud...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:25

Het is wat langer droogstappen met een teddyvacht, maar je hebt nu gewoon een paard en je kan niet zomaar even zijn immuunsysteem verpesten omdat je niet een half uur wilt droogstappen... Ik ben van mening dat paarden met dekens sneller ziek zullen worden. Ze kunnen zich prima zelf aanpassen...

edit: wat je kan doen, zonder dat je een deken hoeft op te doen, is de onderhals scheren+borst. Daar zweten paarden, en als je dat scheert hoef je geen deken op te doen.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 11-08-12 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:25

Denk dat een regendeken en een 200 en eventueel een 300 grams wel voldoende moet zijn. Eventueel kun je nog een onderdeken van 100 gram erbij doen, die kun je onder alle andere dekens doen indien nodig.
Maar vaak blijven ze wel een dikke vacht houden ondanks de deken. Als je echt intensief rijd kun je ook nog overwegen om je paard (gedeeltelijk) te scheren. Dat doe ik bij mijn oudje van 20 al jaren en daar blijft ze superfit bij. Staat snachts wel binnen maar overdag altijd buiten, wat voor weer het ook is.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:27

Batlow schreef:
Het is wat langer droogstappen met een teddyvacht, maar je hebt nu gewoon een paard en je kan niet zomaar even zijn immuunsysteem verpesten omdat je niet een half uur wilt droogstappen... Ik ben van mening dat paarden met dekens sneller ziek zullen worden. Ze kunnen zich prima zelf aanpassen...

Met een deken op wordt je paard echt niet sneller ziek. Dan zouden die van mij intussen al lang het loodje gelegd moeten hebben maar dat is gelukkig niet zo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:28

Waarom zou het paard op stal moeten? Lekker 24/7 buiten is perfect toch?

Ik had mijn paard ook nooit een deken op, totdat we wat fanatieker aan de slag gingen. Voor ons beide prettig om niet met een enorme wintervacht aan de slag te moeten. Ze staat 4-8 uren buiten en wanneer ze buiten staat is er geen schuilmogelijkheid. Vind ik geen doen om dan geen waterdichte deken op te doen, moet me nu al inhouden om niet het weiland in te rennen en paardlief te redden van de regen :P

Verder zou ik voor een deken kiezen waarmee je niet te veel hoeft te zeulen. Een losse zweetdeken eronder is vaak geen goed idee. Die gaan schuiven en schuren en als je paard eens lekker gaat rollen in het natte zand, is die zo nat.
Ik zou kiezen voor bijvoorbeeld Amigo, een heel betaalbaar alternatief voor de duurdere dekens. Fijne onderdekens en hele sterke bovendekens. Ik heb een 150 gr onderdeken en een 0grams regendeken.
Bucas heeft ook mijn voorkeur, want die liggen net iets beter op mijn paard. Maar de Amigo is een fijne tussenoplossing en betaalbaar. Er zijn ook van Bucas budgetversies, ook hele nette dekens, lijken sprekend op de Amigo lijn ;)

Zou niet direct te fanatiek beginnen. 400 grams is echt wel heel veel, zeker voor een sober paard, ongeschoren die veel beweging krijgt. Ik zou met een 0 tot 150 grams beginnen. Krijgt hij het te warm kan je altijd nog een streep scheren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:28

aisie schreef:
Batlow schreef:

Met een deken op wordt je paard echt niet sneller ziek. Dan zouden die van mij intussen al lang het loodje gelegd moeten hebben maar dat is gelukkig niet zo.

Loodje leggen? dat zeg ik ook helemaal niet. Paard zal sneller vatbaar zijn voor koudjes etc.

Ik wil niet dat mijn paarden 24/7 een deken ophebben, wat moet dat vervelend zijn. niet fatsoenlijk krunnen krabben/kriebelen/rollen..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:30

Met een deken op wordt je paard echt niet sneller ziek. Dan zouden die van mij intussen al lang het loodje gelegd moeten hebben maar dat is gelukkig niet zo.[/quote]
Loodje leggen? dat zeg ik ook helemaal niet. Paard zal sneller vatbaar zijn voor koudjes etc.[/quote]

Mijn paarden hebben nooit last van koudjes etc. De ene is al 20 de andere 12 en ze zijn beide al 10 jaar in mijn bezit en zolang dragen ze ook al dekens. Dus valt allemaal best mee!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:31

Christyj138 schreef:
Nee en nee, je leest niet goed.

Tuurlijk kunnen ze met 24/7 buiten een deken op. Maar ik vraag me af WELKE deken.
Als ik gereden heb gaat hij ook de stal op met zweetdeken, en nee, dan heeft hij het niet koud...

hij kon toch niet op stal? en ik heb nog niet gelezen of begrepen dat ie wel een deken op heeft dan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:34

Op zich snap ik Batlow's punt wel. Sommige paarden worden dusdanig ingepakt dat ze zich amper kunnen bewegen. Zomers al een deken op en dan winters minstens 3 dekens á 200 per stuk, kaalgeschoren en dan niet eens fanatiek trainen. Wil me niet voorstellen wat voor klap die spieren telkens kunnen krijgen wanneer ze even onder de dekens vandaan komen.
Maar koutjes ed heeft vrij weinig te maken met dekens, netzoals je dik inpakken wanneer iedereen verkouden is, je niet zal helpen om minder verkouden te worden. Het is het immuunsysteem dat aangesproken wordt.

Een goed en degelijk dekenbeleid kan een hoop voordelen bieden, imo niet alleen voor de ruiter.