morgen 12 graden en regen wel of geen deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

morgen 12 graden en regen wel of geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:42

Het zou morgen een koude dag worden met de hele dag regen en maar 12 graden wat doen jullie wel of geen regendeken op?

kiki1976

Re: morgen 12 graden en regen wel of geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:53

Nee hoor hier geen regendeken op. Maar goed hier staan ze ook met de winter zonder deken, zelfs met de -20 van afgelopen winter (en dan overdag de gehele dag buiten).
Maar heb dan ook een tinker

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:00

Ik doe mijn paard morgen ook geen deken op. En die stond afgelopen winter en voorjaar nog wel met een deken op.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:01

Je paard is niet van suiker ;-) Gewoon lekker zonder deken, kan je paard lekker schoonspoelen van de regen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:02

Wordt ie lekker zacht van, van regen

Vjestagirl

Geen. De prettigste temperaturen voor een paard liggen tussen de -5 en de 15 graden. Tel daarbij op dat ze niet van suiker zijn...

Malouke

Mijne krijgt morgen wel een regendeken op.
Ze staat overdag op het weiland en heeft daar totaal geen schuilmogelijkheden.
Dus dan is het wel lekker voor haar als ze in ieder geval droog is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:04

nee allemaal geen deken.
Van regen worden ze mooi schoon én lekker zacht als ze weer opdrogen

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:07

Die van mij krijgen lekker een kleedje om. Staan 24uur per dag buiten, maar wil niet dat ze het koud krijgen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:13

Hier geen deken en de hele winter een deken op gehad :)
24/7 buiten met schuilgelegenheden
Laatst bijgewerkt door Froemel op 02-06-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:13

jesslam schreef:
Die van mij krijgen lekker een kleedje om. Staan 24uur per dag buiten, maar wil niet dat ze het koud krijgen.

Een paard krijgt het niet eens koud als het 5 graden is... Die van mij staat 24/7 buiten en altijd zonder deken, dus nu ook. Mijn vorige paarden (hoger in het bloed dan mijn Fries) stonden ook altijd zonder deken.

Ik begrijp gewoon niet dat men niet begrijpt dat een beetje paard echt wel tegen een stootje kan en dat een regenbui gewoon hardstikke gezond is. Zelfs al regent het de godganse dag krijgt ze geen deken op, als ik haar op stal zet wil ze eruit dus het lijkt mij duidelijk dat ze prima zonder deken kan. Veel mensen die een schuilstal hebben voor hun paard merken op dat ze er met warm weer in gaan staan en met regen buiten blijven.

Die exmoors die in natuurgebieden staan hebben morgen toch ook niet ineens een dekentje op?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:24

jesslam schreef:

paarden zijn juist gemaakt om zich warm te houden. Alles, van hun vorm tot hun spijsvertering is daarop gemaakt. Juist met warmte hebben ze moeite. Paarden hebben het niet snel koud en bij 12 graden en een beetje nattigeheid al helemaal niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:08

Nou mijn paarden stonden vanmorgen te rillen als een rietje, en bij mijn schimmel heb ik z,n regen deken er op gedaan.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:12

Ik doe dat zowel bij mijn haflinger als 18 jarige nrpser niet. En was ook niet van plan er aan te beginnen. (tenzij ze straks zo oud is dat ze echt hulp nodig heeft, dat is wat anders)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:13

ppff die van mij gaat vandaag voor het eerst naar de wei voor 24/7 en is dat niet gewend
weet nu niet goed wat ik moet doen met dit weer
hij zit nog wel goed in zijn vacht dus niet super dun
maar toch
wie geeft me raad of spreekt me een beetje moed in

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:16

Geen deken! Arme paarden weten niet wat aan ze is: wel deken geen deken wel deken geen deken...

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:16

Ik heb er ook 1 die stond te rillen als een rietje, die staat nu binnen te drogen en krijgt ook zo een regen deken op en gaat dan weer naar buiten. De rest lijkt geen problemen te hebben met de regen.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:20

Iedereen moet zelf naar zijn eigen paardje kijken, je kent je paard als het goed is zelf het beste.
De mijne hoeft ook geen deken om maar er zijn er bij die zeker staan te rillen en echt door en door koud zijn/hebben dus wel een ongevoerde deken opprijs stellen.
Mijn mening is ook dat dit geen vragen zijn voor op bokt, omdat wij niet van een afstand kunnen zien hoe of wat.
Je moet zelf goed kijken en dan beslissen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:20

Mijn paard heeft net zijn 100gr regendeken weer opgekregen, hij stond te bibberen en had zijn hele lijf opgetrokken en het is een 24/7 buitenpaard. Zelfs de fjord van mijn vriendin heeft een ongevoerede deken opgekregen van mij omdat zij ook stond te trillen (niet zo erg maar ik leg liever dan een dekentje op)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:24

als paarden rillen is dat toch geen teken dat ze het koud hebben? of heb ik dit nu helemaal verkeerd...

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:26

Als ze hier geen schuilmogelijkheid zou hebben, zou ik m ook weer opdoen. Maar gelukkig hebben we die wel, en wat ik merk is dat ze met regen heerlijk in hun stalletje gaan staan! Ik tref dus altijd een droog paard aan, dan zou een deken overbodig zijn.
Dus Fred_kroket, de uitspraak die jij doet gaat voor mijn paard niet op!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:27

Hier gaat de deken er zelfs speciaal voor de regen af straks!
Hij heeft een eczeemdeken op en terwijl ik op stal ben (tot vanavond laat) mag hij lekker in zijn blote knar van de regen genieten!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:28

Nou ik had gisteravond nog snel even op weeronline gekeken en de verwachting was idd regen en toen toch maar even nog op buienradar en daar gaf hij aan dat het bij ons niet ging regenen. Dus had gister geen deken op gedaan maar heb er al weer spijt van.. Gelukkig hebben ze het niet heel koud maar het moet niet nog langer gaan doorregenen.

De mijne staan al een tijdje 24/7 buiten en van de winter hadden ze dekens op.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:33

Soms niet, soms is het om zich warm te maken, maar ik weet van mijn oude stal dat er daar 1 stond met haast geen vacht (bouwt ook nooit een wintervacht op) die hebben het gewoon echt koud.
Vergeet niet dat wij er huisdieren van gemaakt hebben (zo zeg ik dat altijd). En verwent hebben met dekens, warme stallen, scheren in de winter enz enz. Tuurlijk zijn er paarden die 24/7 buiten kunnen zonder deken in weer en wind. Maar die bouwen daar een vacht naar. Ik zelf heb een oerkoudbloed en die heeft 5jaar in engeland heeft gelopen ook met niks, dus zou dat moeten kunnen. Maar door dat ik haar iedere winter moet scheren omdat die dik in training stond haal ik ook ieder jaar de dik opgebouwde acht er af. Dus houd het in dat haar vacht nu iedere winter minder dik is. Zou ik haar niet meer scheren kan ze ook gerust weer hele dagen zonder deken kunnen staan. warmbloeden hebben denk ik meer last van kou dan de mijne.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:35

Rillen is een mechanisme om warmte te genereren. Het zal best wel werken maar als ik sta te rillen dan voel ik me daar niet lekker bij en ik neem aan dat een paard dat ook niet doet. En toen ik haar eergisteren zo zag staan bibberen dan weet ik het wel zeker.
Maar het is een shet!?! Ze heeft nog nooit een deken om gehad en staat een groot deel van het jaar buiten, maar ze staat nu op rantsoen op een klein stukje. Daar zal het vast mee te maken hebben.
In ieder geval, zij kreeg ook een deken op. De rest had hem al op want die zijn nog veel erger. Ja, muts ben ik, he?