Paard heeft het warm op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Paard heeft het warm op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:22

Hoi allemaal,

Met deze tropische temperaturen (het is hier nu 27 graden, zonder wind) heeft mijn.zwarte paard het nogal warm op de wei. Als ik haar van de wei afhaal, voelt ze klammig aan. Nu ga ik naar stal, kan ik haar nu het beste afspuiten? Volgens mij gaat dat juist broeien toch? Of moet ik haar nat in het zand laten rollen? Of droog. Schaduw is nauwelijks aanwezig, maar daar gaat ze toch niet in staan. Water is er wel altijd.

:wave:

_Jordy_

Re: Paard heeft het warm op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:24

ik lees even mee.
benieuwd of er goede tips zijn, mijn pony's staan ook te zweten in het land (hebben wel schaduw maar maken ze geen gebruik van).

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:25

Partytent opzetten?
Paard moet wel schaduw hebben hoor als het zo warm is.
Afspuiten is juist niet handig,neem zelf maar eens een douche nu het is eerst heel even lekker. maar al snel heb je het juist warmer dan daarvoor.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:26

Persoonlijk zou ik ze niet tijdens de hitte afspuiten voor het afspuiten zeg maar. (enkel om het zweet er uit te wassen bijv) een paard moet dan dubbel zoveel moeite doen om weer op temperatuur te komen wat hem nog meer energie kost waardoor ie eigenlik nog meer gaat zweten.

Op stal zweet ie nog meer lijkt me? Ik zou hem 's avonds pas afspuiten voor verkoeling :)

Het is allemaal even passen en meten met dit warme weer! Gelukkig is er nu wel meer wind.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:28

Ik haal afgelopen dagen ook geregeld onze paarden nat van het zweet uit het weiland.. Ben ook wel benieuwd..
Partytent opzetten lijkt me niet echt handig, onder zo'n ding word het ook katsie heet en het wappert en meeste paarden schijten er zeven kleuren voor.. Waardoor ze alleen nog maar meer in de stress raken en gaan zweten.. En schaduw is idd wel handig bij dit soort dagen, maar heel veel paarden maken daar helemaal geen gebruik van! Gaan ze nog pal in de zon staan.. Dus je kan wel zo hard van roepen van dat moeten ze toch echt hebben, terwijl 9 van de 10 paarden er toch (bijna) geen gebruik van maakt..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:28

Zou ze dan op het heetst van de dag liever op stal zetten, is misschien ook warm maar dan staat ze iig niet in de brandende zon.

En dan 's avonds en desnoods 's nachts de wei in.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:29

xDenies schreef:
Persoonlijk zou ik ze niet tijdens de hitte afspuiten voor het afspuiten zeg maar. (enkel om het zweet er uit te wassen bijv) een paard moet dan dubbel zoveel moeite doen om weer op temperatuur te komen wat hem nog meer energie kost waardoor ie eigenlik nog meer gaat zweten.

Op stal zweet ie nog meer lijkt me? Ik zou hem 's avonds pas afspuiten voor verkoeling :)

Het is allemaal even passen en meten met dit warme weer! Gelukkig is er nu wel meer wind.

Bij ons is het op stal veel koeler dan buiten! zou je ze dan ook niet kunnen afspuiten? En als koud water te koud is omdat ze dan weer meer moeite moeten doen om op temperatuur te komen, is lauw water dan een idee?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:31

Maar is er op stal ook voldoende frisse lucht toevoer? (of hoe zeg ik dat? xD) Want dat is natuurlijk ook belangrijk. En als het op stal koeler is zou ik die keuze maken, en overleggen dat ze dan 's avonds naar buiten kunnen ofzo.

Met lauw water zou kunnen, maar persoonlijk wacht ik er liever mee.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:32

hier is het windstil! En er is wel wat schaduw maar daar gaat ze niet in staan. Ik dacht zelf ook al dat afspuiten niet zo handig was. Moet ik dr in het zand laten rollen? Ik dacht dat dat een beschermende laag gaf? Vanavond kan ik niet naar stal en ze gaat savonds nog een paar uur naar buiten in een andere wei, daar is wel een schuilstal.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:35

Hier is het ook windstil idd, en dan is het echt heel warm!
Er is bij ons op stal idd altijd frisse luchttoevoer..

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:35

Vervelend, mijn paarden hebben hier ook last van. Zeker omdat ze ook nog wel eens aan het donderjagen zijn in de wei. Ze staan nu 's nachts buiten en overdag even op stal. :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:38

Ik heb een buitenluik in de stal maar het is een luchtzuiger dus ik heb haar liever buiten als op stal. En ze lijkt er geen last van te hebben, maar ik wil het haar natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:40

Heb er zelf geen ervaring mee, maar zou een UV-werend vliegendek geen optie zijn?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:41

Bij ons is het gelukkig niet windstil :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:41

Ik spuit ze soms, als ze erg gezweet hebben, aan het eind van de middag even af, daarna gaan ze direkt in het zand rollen, en ze vinden het heerlijk!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:44

Paarden kunnen daar heel goed mee om gaan hoor. Die van mij zweet zelfs, ik spuit hem alleen af na het werk, verder redt ie zich prima!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:45

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:46

Ik spuit de benen even af meestal, dat haalt de warmte er een beetje uit..... Ga maar na bij jezelf, als je je voeten in een koud water badje zet, koel je ook redelijk af.... :j

Schaduw is belangrijk, maar snap dat niet iedereen die luxe heeft.... :)
Je hebt ook van die cooling dekens, ultra licht en houdt de zon tegen.... Maar goed ik heb daar geen ervaring mee eerlijk gezegd.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:48

Het zandrollen is tegen de vliegen. Dus ja, dan kunnen ze meteen weer terug op de weide.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:49

Ja een paard verliest zijn warmte toch bij de hals en tussen de achterbenen? Als ik dat nou eens koel, of zou dat ook weer averechts werken?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:54

Niet banketstaaf bedoeld, maar ik snap nooit zo goed waarom mensen zich hier zo druk om kunnen maken. Gezonde paarden zijn echt prima in staat om deze warmte te overleven hoor. De mijne staan gewoon lekker in het land, maar hebben schaduw van de bomen en een schuilstal tegen de vliegjes. Ze liggen in de schaduw languit te maffen. Zelfde geld voor overige dieren: als ze maar water en schaduw hebben. dan is het allemaal prima.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:55

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:57

Estera schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar ik snap nooit zo goed waarom mensen zich hier zo druk om kunnen maken. Gezonde paarden zijn echt prima in staat om deze warmte te overleven hoor. De mijne staan gewoon lekker in het land, maar hebben schaduw van de bomen en een schuilstal tegen de vliegjes. Ze liggen in de schaduw languit te maffen. Zelfde geld voor overige dieren: als ze maar water en schaduw hebben. dan is het allemaal prima.

Inderdaad. Onze (zwarte) (poolachtige) hond ligt zelfs de hele dag in de hete zon :j

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:57

Overleven doen ze het wel, maar dan hebben ze het nog flink warm. En in het weiland waar ze nu staat is geen schuilstal, en weinig schaduw, waar ze niet in gaan staan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:58

Dat ie het zelf doet wilt nog niet per direct zeggen dat het goed is he :) Onze borde collies doen dat ook, maar die halen we regelmatig naar binnen (waar het veel koeler is) om even terug op temperatuur te komen.

Dat wij mensen oververhit kunnen raken en een zonnesteek kunnen krijgen, betekend ook dat dit met dieren kan gebeuren (is bewezen) dus moet je daar gewoon rekening mee houden en zelf nadenken voor het dier.