Hoelang duurt het voordat een paard in zijn zomervacht zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Hoelang duurt het voordat een paard in zijn zomervacht zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:44

Ik wil dus graag wten wanneer de rui voorbij is, en een paard in de zomervacht zit.

Ik zie veel mensen waarvan hun paard nu al in de zomervacht zit, maar de mijne zit nog behoorlik dik in dr vacht. Ze is een haflinger van 23 die zonder deken staat, en ook altijd zonder deken heeft gestaan. Ze verhaart op dit moment licht, er laat wel haar los, maar nou niet echt dat je zegt "wow". Ze heeft wel periodes gehad dat ze erg verhaarde, en ze is al wel wat minder dik in dr wintervacht. Maar ik zie niks gebeuren en vraag me dus af wanneer ze ongeveer klaar is met verharen?

:D

Ludique96

Re: Hoelang duurt het voordat een paard in zijn zomervacht zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:45

Dat verschilt per paard mijn pony komt heel slecht uit haar wintervacht. Maar er staat een paard bij mij op stal die is zowat uit zijn wintervacht

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:51

Mijn haflinger van 24 was vorig jaar en het jaar daarvoor pas begin juni helemaal klaar met ruien, wintervacht kwijt en zomervacht terug.
Dit jaar heb ik hem begin februari geschoren, omdat hij het veel te warm had met zijn dikke jas aan.
Nu is zijn lijf al helemaal klaar met ruien, maar de niet geschoren delen (benen en hoofd) zitten nog in de wintervacht en zijn aan het ruien.
Ik verwacht dat die eind deze maand wel ong. klaar zijn met haar verliezen.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:53

Dat verschilt per paard of pony. De ene zal nu al een zomervacht hebben de andere zal je moeten helpen. Dus je kan haar 'helpen' door goed te poetsen en als je er echt last van hebt kan je eventueel ook scheren.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:54

@ludique Maar wanneer is jouw paard er meestal uit? De paarden bij ons op de stadweitjes zitten voor een groot gedeelte ook al in de zomervacht..

Edit] Ze heeft net als de haf van 24 enorm last van haar dikke jas, maar scheren is geen optie omdat de eigenaar dat niet wil. Ze zweet bij het trainen echt als een malle en is pas na 2 uur stappen droog. Ik poets haar sws iedere dag, soms ook met het zweetmes met karteltjes.
Laatst bijgewerkt door xDeena_ op 03-05-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:55

De mijne blijft er ook voor de helft inzitten. Hals en schouders zijn al mooi glad maar de rest van het lichaam nog redelijk dik behaard.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:56

Ze is zegmaar nog behoorlijk in dr wintervacht, ook nog geen delen die er al meer uit zijn dan de rest.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:58

Bij oudere paarden duurt het vaak langer, kost ze ook meer energie, om goed te ruien.
Flink poetsen moet wel helpen, ik plukte mijn haflinger vaak ook, dat hielp bij hem altijd heel goed.
En vorig jaar stond ik hem tijdens het uitmesten van de wei gewoon te 'kammen' met mijn mestvork. Hij vond het heerlijk!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:00

Ik pluk vaak en vooral onder haar buik, vind ze heerlijk. Poetsen doe ik ook echt goed goed, totdat het meeste haar los is (dus niet snel een borsteltje eroverheen). Van het krabben met de mestvork had ik een x een filmpje gezien, ga ik ook een keer proberen, helpt misschien ook wel hahahah.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:36

Mijn pony is ong. eind juni a juli uit haar wintervacht.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 03-05-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:37

Die van mij is er al een paar weken helemaal uit.

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:11

Die van mij ook, en glimmen doet ze :D

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 07:37

Nouja, ik merk ook dat ze magerder wordt terwijl ze behoorlijk wat te eten krijgt.. Ik denk dat ze al haar energie nu gebruikt voor het verharen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:13

Zou het kunnen helpen om een voedingssupplement bij te geven tijdens het ruien? ( iets van lijnzaadolie oid)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:05

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar het is lastig. Ze is natuurlijk niet van mij, en de eigenaar vind het niet nodig om bijv. biks met lijnzaadolie oid te geven. Ze krijgt nu alleen hooi, ongeveer 2 x per dag 3 flinke plakken. Maar ik zelf vind het vrij weinig, voor wat ze ook aan beweging krijgt (minimaal 1 uur per dag)..

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:51

De mijne heeft haar winterjas al een ruime maand volledig uit. Ze was echt enorm snel! Normaal moeten ze rond deze tijd toch wel een heel eind uitgekleed zijn.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:59

ik heb dr eigenlijk geen idee van, inderdaad het ene paard is t andere niet. Ik verzorg nu 4 paarden, 2 merrie's haren bijna niet meer en hebben al een redelijke zomervacht, een andere merrie van 5 haart nog heel veel op haar rug en achterhand en de ruin die ik rijd heeft zn hoofd/onderbenen en nek al zowat vrij maar de rest haart nog onwijs erg

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:11

het is heel verschillend per pony of paard :j mijn shet begint nu eindelijk ook met echt verharen maar vorige jaar zomer had ze nog erg lang een klein beetje wintervacht op haar buik, dat kreeg je gewoon niet weg ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:22

Dat komt ws door de leeftijd, mijn ruin van 24 komt nu voor de eerste keer slecht door zijn haar. Staat ook zonder deken en had een enorm pak.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:09

Mijn Fjord van 11 was er vlak na de sneeuw al uit. Mijn Shet van 12 is nu bijna klaar, maar mijn ruintjes van 3 en 5 zijn gok ik over een maand pas klaar.

Het verschilt dus heel sterk per paard. Pas als ze er in juli nog niet uit is zou ik me zorgen gaan maken. Natuurlijk moet ze nu al wel wat loslaten, als alles nog muurvast zit is dat ook niet gezond.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:16

Ze laat wel los, maar ik zie gewoon geen verschil, of iniedergeval heeel weinig verschil met dr wintervacht.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:22

ik had voor paar jaar geleden een pony van 24 die deed er ook langer over, zal de leeftijd ook wel zijn.. krijgen ze er wat meer moeite mee, voerde haar zoals hier eerder genoemd wat lijnzaad door het voor heen.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:25

om haar te helpen kan je wat lijnzaad door haar voer doen

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 10:29

Ja, als er voer zou zijn zou ik dat doen.. Ze is niet van mij en de eigenaar heeft dus geen tijd om hooi oid. te halen. Het is er vaak wel maar gaat erg snel op...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:42

Een vitaminespuitje wil ook nog wel eens helpen, en het is nu ook heel raar weer, dan is het warm, dan is het weer koud, dat is ook verwarrend voor die paarden.