Hoe zie je of je paard het koud heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anley4

Hoe zie je of je paard het koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:11

Ik heb een Haflinger en een Shetlander (8 en 18 jaar) die dag en nacht op de wei staan.
Ze hebben geen inloopstal o.i.d.
Hoe kan ik zien of ze het koud hebben er wat kan ik daar dan het beste tegen doen?
Ik heb geen dekens dus die zou ik dan moeten kopen...

Alvast bedankt!

xxAnley4

xDeena_

Re: Hoe zie je of je paard het koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:12

Ik heb geen idee maar ik volg even want ik zou het ook graag willen weten!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:19

kijken naar hoe de de haren staan: als ze echt rechtop staan dan hebben ze mogelijk koud of koud gehad.

Maar zelf voel ik meestal in de "oksel" en lies van een paard, als ze daar lauw of koud aanvoelen hebben ze mogelijks koud. De rest hoort vrij "lauw" aan te voelen, dat is meestal een teken dat de vacht goed isoleert.

Anley4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:21

De haren liggen niet erg plat nee... maar ook niet echt recht overeind. De haren zijn wel koud maar dat is denk ik omdat de vacht dus goed isoleert of niet?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:22

aan de oren voellen kijken hoe warm die zijn zo warm heeft je paard het ook ongeveer

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:22

Ben ook wel benieuwd.
Ik heb gelezen dat de haren ook omhoog kunnen staan omdat het paard zijn lichaamstemperatuur aan het regelen is, bv als hij het te warm heeft..
Van de oksels wist ik niet, ga ik ook eens proberen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:23

idd naar de haren kijken
als ze staan te rillen hebben ze het ook koud.
heb je geen dekens zet ze dan uit de wind/regen en geef ze goeie berg ruwvoer

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:26

Ik voel altijd aan de oren en benen zijn die kou dan doe ik een deken om
Laatst bijgewerkt door tiny_tiger op 11-02-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:26

Als ze nu niet koud voelen gaan ze het ook niet meer koud krijgen. Het ergste zal nu wel voorbij zijn, zonder deken (zeker shetlanders) trekken ze prima hun plan. Zou me verbazen als de Haflinger het wel koud had, mits ze gewoon gezond zijn en kunnen eten?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:28

De draver die ik rijd en verzorg staat ook dag en nacht zonder deken en dit gaat prima :) En wat Oakland1990 zegt, het ergste is nu wel geweest, vanaf morgen zal het gaan dooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:29

Wil je het zeker weten kan je het beste temperaturen.

Is er helemaal geen beschutting op de wei of zijn er ergens bomen/muurtje kuilbalen?
Flashky_ schreef:
De draver die ik rijd en verzorg staat ook dag en nacht zonder deken en dit gaat prima :) En wat Oakland1990 zegt, het ergste is nu wel geweest, vanaf morgen zal het gaan dooien.

Droge vrieskou met zon en weinig wind heeft paard minder moeite mee dan wind + nattigheid. Water koelt nogal sterk, zeker met een briesje erbij.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:32

tuurlijk zullen ze hun haren wel een beetje rechtzetten met deze kou, maar eentje die echt koud heeft ziet er wat verwaaid borstelig uit.
Oorbasis wordt ook wel eens gezegd.

@tiny-tiger: mijn paard z'n benen voelen altijd koud aan, ik ben juist ongerust als ze warm aanvoelen, of toch alleszins alles onder de knie en sprong.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:34

tamary, dat is waar. Nu waait het waar wij staan over het algemeen vrij vaak en krachtig dus het is daar altijd koud.. Maar onze paddocks nemen aardig goed water op ze zijn nu ook goed droog. :)

Anley4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:49

@tamary er zijn aan de kant wel wat bomen maar ze kunnen niet echt uit de wind gaan staan. Maar het waait ook niet erg hard hier gelukkig:)

Ik geef ze 's ochtends en 's avonds hooi, 's avonds ook wortels.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 05:34

Ik voel juist of ze goed aanvoelen zijn ze te koud dan doe ik er een deken op de benen moeten toch warm aanvoelen en niet te koud in de liezen voel altijd warm snap je daarom doe ik het zo

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:41

ik voel in de 'oksel' :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:44

Ik voel ook altijd in de "oksel" of ik stop mijn hand tussen zijn billen :)
Benen zijn hier ook altijd netjes "koud"
zelfde als petitparis zegt, als ze warm zijn ga ik me juist zorgen maken.
Twee of drie dagen 2x per dag temperaturen kan je ook doen

EstherBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:49

Volgens mijn instructrice kun je het ook aan de staart zien.
als het paard deze strak tegen zich aan trekt heeft hij/zij het koud, laat hij/zij deze ontspannen hangen heeft deze het niet koud. (in ieder geval niet zo dat je er echt iets aan moet doen)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:50

Aan de oren voelen heeft geen nut hoor, mijn paard zijn oren zijn koud maar hij heeft het echt niet koud. :n
Je ziet het vaak wel aan het gedrag van het paard. :) Verder voel ik gewoon onder de deken.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:56

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:08

Als een paard nu onbeperkt hooi ter beschikking heeft en ergens uit de wind kan staan, dan kan hij het haast niet koud hebben. De haren rechtop zetten is geen teken van koud hebben, maar een manier om zich warm te houden. Je kunt voelen of de staart 'los' hangt door de staartwortel op te tillen. Staart tegen zich aan klemmen is geen goed teken. Verder ken jij je paard het beste en denk ik dat je zelf wel kunt zien wanneer je paard het te koud zou hebben (verandering is gedrag bijvoorbeeld) :).

Ik denk dat je je geen zorgen moet maken. Veel wind en regen is veel erger voor ze dan deze droge kou.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:47

Als ze staan te rillen.
En als ze heel erg optrekken (aan de flanken) ondanks dat ze genoeg ruwvoer krijgen. Dan kan je proberen of je ze warm kan krijgen door nog meer ruwvoer te geven, en als dat niet werkt dan komt pas een deken in zicht.
Maar mijn 50% volbloed loopt nog prima door deze winter heen zonder deken. Die droge kou kunnen paarden beter hebben dan regen&wind.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:52

mee eens, ik zie liever een paar graden onder nul met een zonnetje dan regen en wind en 5 graden boven nul. Ik heb begrepen dat je kunt controleren in de oksel idd, die moet altijd warm genoeg aanvoelen. De benen en oren zijn in mijn opzicht altijd redelijk koel, dus vind ik moeilijke maatstaaf. Mijn draver en engelse volbloed hebben allebei geen deken op en lijken de afdgelopen weken goed doorstaan te hebben. Zowieso, ze hadden een heel lichte wintervacht want het was hier de hele winter superzacht (tussen 7 en 15 graden) , maar toen het ineens heel koud werd de afgelopen 2 weken moest je zien hoe hun wintervacht in volume toenam, nu allebei van die lange ruwe haren en dikke donsvacht eronder. Super aanpassingsvermogen! Allerbelangrijkst is ruwvoer, de bacterieen die dat verteren zorgen voor een lekker kacheltje.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:52

als de onderkant van de oren koud zijn hebben ze het koud, t puntje maakt niet uit!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:58

vroeger had ik een arabier..haar neus en oren waren altijd koud..of het nu zomer of winter was :+
als paarden trillen heb een deken weinig zin meer aangezien ze zich dan al aan het opwarmen zijn.

als ze dag en nacht ruwvoer tot hun beschikking hebben en genoeg bewegingsruimte hebben houden ze zichzelf warm.
ik zou nu echt geen deken meer om doen, het natuurlijke systeem schop je dan in de war!