Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 16:25

Ik ben heel erg benieuwd tegen welke temperaturen paarden kunnen? Mijn eigen staan nu binnen op stal, vriest het natuurlijk ook, maar paddock is nu spekglad. Ze staan op vlas, zitten dik in de wintervacht en hebben beide een 300 grams deken op. dus denk niet dat mijn eigen het koud hebben, verschilt natuurlijk ook per ras en paard. Maar ben wel heel benieuwd wat de temperaturen zijn voordat we ons zorgen moeten gaan maken.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:29

Zolang de dieren zich warm kunnen houden hoef je geen zorgen te maken.
Onze jongens kunnen kiezen binnen of buiten. En geloof mij ze hebben vannacht gewoon in de sneeuw geslapen ipv lekker op stal op een dikke laag stro. Ik geef met deze temperaturen meer hooi en extra stro zodat ze voldoende ruwvoer hebben en hun kacheltje kunnen laten branden. Wij gebruiken geen dekens.
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 04-02-12 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:30

Je denkt dat ze het niet koud hebben?! Ik denk eerder dat ze het gevoel hebben in een sauna te staan!

Mijn paard stond een paar winters geleden met -25 en een 250grams deken op buiten (arabier) en de rest (fjord+ijslander) stonden met niks buiten.
Ze voelden zich heerlijk. Ook nu lopen ze lekker dag en nacht buiten en 2 van de (nu) 4 hebben een 150grams deken op, omdat ze anders te hard afvallen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 16:37

Ze zweten niet, dus het sauna gevoel valt bij die van mij in ieder geval wel mee haha. :D Heb ze beide begin december geschoren ivm de wedstrijden, maar ze hebben alweer lekker dikke vacht.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:52

Zo lang er voldoende hooi en water is en een plekje waar ze zo nodig uit de wind kunnen staan kan een paard met een normale wintervacht best.wat kou hebben hoor.

Zeker overdag nu het zonnetje erbij schijnt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:52

Tsja...ligt aan de algehele conditie van je paard.Belangrijk is dat ze de kachel kunnen stoken...ruwvoer is belangrijk.Ik heb hun randsoen nu omhoog gegooid.
De keuze van dekens moet je vroeg in de herfst al maken...in de winter met strenge vorst een dek op en verder niet is ook niet goed.Verder scheeld het of ze kunnen schuilen of niet.
Wat voor kou is er...momenteel is het droge kou,dat kunnen ze prima aan.Vochtige en koud is een veel groter probleem.

Vannacht was het hier -21gC en ze hadden het nergens over...kunnen evt schuilen in de stal waar een bedje ligt maar vanmorgen stonden ze lekker over hun landgoed uit te kijken.Wel wat ijs rond hun baard maar daar is dat ding voor :D

Die van mij kunnen nog wel een hortje erger hebben,zijn IJslanders dus als het niet onder de -35gC komt ik mij niet druk :P :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:53

Een paard mag van de DB tot min 15 buiten staan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:01

Dan heeft de DB nog heel wat werk te verrichten in de buurt van Siberie. Daar staan de Yakutpaardjes vast ook niet allemaal op stal als het kouder dan - 15 is...

Rare regel...Er zijn ongetwijfeld paarden die bij - 15 nog helemaal jofel zijn en genieten van het weer, maar net zo goed paarden die bij die temperatuur als een bolletje ellende in een hoekje staan. Bovendien ligt het er maar net aan hoe lang het koud is en onder welke omstandigheden. Met dit weer en uit de wind is - 15 best te doen, maar als het hard waait en regent is het bij + 15 niet eens lekker...
Denk dat het belangrijker is te weten waar je op moet letten om te zien of een paard het nog goed heeft of niet dan of het meer of minder koud is dan - 15.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:03

marleen_usar schreef:

Serieus? :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:04

Ja serieus, ik weet dat omdat ik gezeik had en ik geinformeerd heb tot hoeveel ze buiten mogen staan?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 17:04

Hahaha, mijn fjordsel kan ook heel wat hebben! Ben al begonnen met opbouwen van dekens toen ik ze ging scheren, eigen jas uit katoenen jas aan hihi

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:05

Tinky12 schreef:
.Wel wat ijs rond hun baard maar daar is dat ding voor :D

Die van mij kunnen nog wel een hortje erger hebben,zijn IJslanders dus als het niet onder de -35gC komt ik mij niet druk :P :D

Hier ook een tinker vanochtend met de ijspegels aan zijn snor,geloof niet dat hij er last van had anders was hij wel binnen blijven staan :D

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:06

Mijn Haflingers staan nog lekker buiten hoor! (Wel alleen overdag) Vinden het heerlijk! Gister bleef de sneeuw gewoon op hun vacht liggen dus hun eigen wintervachtje isoleert ze goed!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:06

Mijn paard staat dag en nacht buiten.

BigOne

Re: Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:25

Zolang het niet hard waait kunnen ze wel met -25 buiten staan. Onze staan snachts op stal en vandaag vonden ze het buiten veel prettiger dan de afgelopen dagen met de wind. Goede vacht, genoeg ruwvoer en een plekje uit de wind is echt wel voldoende e een baasje die om de twee uur met emmers water sjouwt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:25

Ze kunnen er wel tegen maar meer dan min 15 mag niet dan komen ze aan de deur.

Anomien

Re: Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:30

ik heb de paarden gewoon buiten lopen. Zelfs alle nachten! 1 zelfs zonder deken.
Wel mogelijkheid tot schuilen. Normaliter maken ze hier weinig gebruik van, nu met deze extreem winterse temperaturen zie ik dat ze er wel wat meer gebruik van maken. MAar slapen doen ze nog steeds graag buiten ipv binnen.

tja zolang ze er zelf voor kiezen zal het allemaal wel mee vallen denk ik maar zo.
Wel zorg ik voor extra veel buikvulling. Maar als fanatiek ruwvoer voeder kregen ze al heel wat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:33

marleen_usar schreef:

ook als ze non stop mogelijkheid hebben tot schuilen?
Vind het dan wel dikke onzin. NEE, Opsluiten dat zou per definietie beter zijn....
Nou ze mogen hier komen aan de deur, maar ik sluit niets op. Als ze echt zelf kiezen plat op bevroren grond een dutje te doen ipv een warmere tochtvrije schuilstal van 11x6, dan zegt dat wel iets.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:36

Ja ook als ze kunnen schuilen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:38

marleen_usar schreef:
Ja ook als ze kunnen schuilen.

nou.. laat ze maar komen :D En laat ze maar meteen een DA meenemen om aan te tonen dat die lekker dikke hooibuik en paarden die vrij kunnen bewegen wel donders dierenmishandeling is.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 04-02-12 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:38

Tja, wat wil je met Anky als grote voorbeeld van de DB...Dan mogen de paarden inderdaad maar zo kort mogelijk naar buiten..

Echt van de zotte marleen_usar..mag hopen, dat je je daar niet aan gaat houden..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:39

Nee ik hou me daar niet aan, maar van de week wijkagent aan de deur gehad,die heeft zo veel verstand van paarden dat hij vond dat mijn paard met krampbeen op stal moest.Want een krampbeen was niet normaal.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 17:43

Dat heb ik nu dus! Paddock is glad, ze staan dus normaal overdag in paddock. Ze stonden donderdag in het land samen met het revaliderende paard van een vriendin. Helaas lag daar een bevroren plas in en hebben wij ze er in overleg met de pension houder weer uit gehaald... Want dat vind ik dus wel gevaarlijk en eng! Ging al bijna mis. Nu staan ze dus al 2 dagen binnen... De rest van de paarden komt om en om in een ander stuk land wat super mooi vlak is en geen bevroren plassen heeft ;(

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:48

marleen_usar schreef:

Lol dan mag ik aan onze boer wel vragen of hij aub een centrale verwarming in stal wil gaan aanleggen.
Vandaag stond binnen op stal de temperatuurmeter op -17. En dat met hooizolder boven hun hoofd, 4 stenen muren waarvan 1 met open deur (in-uitgang voor de paardjes) die flappies hebben.

Nee liever mijn paardjes zo, dan 24 uur op stal en 1 of 2 uurtjes eruit. Maar ik mag me gelukkig prijzen dat ik een locatie heb gevonden waar ik ze zelf kan laten kiezen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:55

Die van mij geniet echt van deze temperatuur! Wel zonder die wind dan die we van de week hebben gehad. Maar hij voelt zich veel beter nu dan als het hoogzomer is. Oostenrijks paard hè ;)