paard op ijzers in de sneeuw??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

paard op ijzers in de sneeuw??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:16

Morgen gaat het waarschijnlijk sneeuwen mijn paard staat voor op ijzers en loopt overdag altijd buiten.
Nu weet ik dat de sneeuw gaat klonten in deijzers heeft iemand tips om dit te voorkomen??
Insmeren met vet werkt niet voldoende en alleen binnen laten dan wordt ze gek ze is gewend alle dagen naar buiten te gaan maar i.v.m scheur in haar hoef moet ze op ijzers.

Yessy

Re: paard op ijzers in de sneeuw??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:18

Er zijn van die rubbertjes voor in de ijzers om te voorkomen dat er zich klonten gaan vormen, maar dat is eerder een tip voor de volgende keer, want volgens mij moet de hoefsmid die eronder zetten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:19

hoefvet onder de hoeven en een dikke laag dan blijft het er niet aan zitten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:20

Of het klontert ligt aan de sneeuw. Maar je hebt idd speciale attributen die je in of op je ijzers kan doen. Ander zou je nog een grote sok kunnen doen. Of flink ijzers invetten, maar dat hlept natuurlijk maar even.

Even kijken hoeveel het gaat sneeuwen, als jouw paardje verder rustig is en niet uit d'r stuiter gaat zal het allemaal wel meevallen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-02-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:22

Niet echt een tip voor nu, daar is het nu al te laat voor, maar sneeuwbeslag laten zetten.
Dat heeft mijn paard vanaf november, dan kan er geen sneeuw klonteren onder de ijzers.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:42

inderdaad sneeuwbeslag toen ik mijn smid erom vroeg moest hij erg lachen want dat was deze winter niet meer nodig nu zitten er dus ijzers zonder onder ik kon zelf helaas niet op stal zijn toen de smid kwam

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:49

Sneeuwbeslag is vaak duur, maar wel herbruikbaar. Ik heb vlak voor kerst het eronder laten zetten, dus ik zit voor morgen nog gebakken.

In duitsland hebben ze iets wat 'Huf Flex' heet, misschien kun je daar in Nederland morgen nog aan komen?

Anders inderdaad voor de zekerheid flink wat hoefvet ertussen doen en je paardje bijtijds weer binnenhalen. Desnoods vragen of iemand tussendoor wil controleren of uit wil krabben :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:52

Vet helpt niet voor de hele dag, is voor heel even leuk en daarna niet meer.
Je paard past zich echt wel aan hoor als hij merkt dat er een klomp sneeuw onder zit, deze valt er tussentijds steeds vanaf en er vormt zich weer een nieuwe klomp.
Er zijn wel ringen die je er tussen kunt plaatsen ken ze alleen persoonlijk niet.
http://www.horses.nl/vraag-en-aanbod/22 ... eeuwringen

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:57

Sneeuwbeslag hoeft helemaal niet duur te zijn hoor ;) Voor een tientje heb je siliconenzooltjes, speciaal voor de sneeuw. Die kunnen tussen de ijzers en de hoeven. Ze zien eruit als een extra 'ijzertje', maar dan van siliconen of rubber. De sneeuw blijft zo niet plakken en ze glijden ook veel minder snel uit.
Sinds mijn paard finaal onderuit is gegaan in een winter, laat ik ze er elk jaar onder zetten. Je kunt ze inderdaad meerdere keren gebruiken, dus veel extra kost het niet. In elk geval nooit meer dan een geblesseerd paard, wat je hiermee voorkomen kunt ;)

Dus geen tip voor nu, maar voor volgend jaar! Verder helpt er in mijn ogen niets :)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:20

Mijn paard heeft wel sneeuwbeslag (staat rondom op ijzers) maar kan hij nu als nog niet uitglijden met die ijzers? Het lijkt mij wel glad. Wil hem zo wel buiten zetten in de sneeuw al twijfel ik wel. Aan stiften gaat denk ik ook sneeuw kleven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:32

De mijne heeft een leren zooltje tussen hoef en ijzer.
Deze zijn waren 5/6 euro per stuk, en ze zijn opnieuw te gebruiken.

Na de winter gaan ze in een afgesloten bakje met wat vet en kan ik ze volgend jaar weer gebruiken.

Qua gladheid ook geen probleem, maar ik moet wel zeggen dat mijn paardje niet beter weet.
Ze staan nu op een stuk beton (voor de stal, met voer/water) en een stuk zand.
Straks mogen ze een paar uurtjes in de wei.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:26

frensje schreef:
Mijn paard heeft wel sneeuwbeslag (staat rondom op ijzers) maar kan hij nu als nog niet uitglijden met die ijzers? Het lijkt mij wel glad. Wil hem zo wel buiten zetten in de sneeuw al twijfel ik wel. Aan stiften gaat denk ik ook sneeuw kleven?

Sneeuwbeslag helpt niet tegen glijden, alleen tegen de hopen sneeuw onder de voet

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:32

Mijne doe ik zelf buiten en zorg ervoor dat ik een dikke laag vaseline onder de hoef smeer voor hij op de wei gaat, en langs de ijzerrand en op het ijzer. Vaseline zit er eind van de dag nog net zo op als s'ochtends :j En, geen klonters of sneeuwhakken.
Als het kan, en je bent er op voorbereid, dan ben ik ook voor sneeuwbeslag. Nu was dit wat plotseling, dit weer. Dus zo los ik het dan altijd op.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:43

ik heb vorige winter al vanalles geprobeerd, maar dat was allemaal van tijdelijke aard, nu heb ik er winterbeslag onder laten zetten. dus hopelijk geen steltvorming meer.

valines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:46

Maar wat nou als het paard geen hoeven heeft?
kun je dan wel gewoon op pad?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:48

Zonder hoeven zou ik niet op pad gaan, dat wordt pijnlijk voor je paard :D Maar je bedoelt vast hoefijzers? Ligt een beetje aan de sneeuw. Als je in verse sneeuw loopt en je paard doet niet al te maf dan kan dat prima. Aangereden sneeuw op asfalt wordt wel erg glad.

Mijn shet heeft vorig jaar in die sneeuw nauwelijks last gehad van sneeuw onder de ijzers. Ze had geen sneeuwbeslag en ging gewoon in galop door haar vlakke en besneeuwde weiland heen. Zal wel afhankelijk zijn van het soort ijzer, de hoef en de sneeuw.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:48

valines schreef:

Als je paard geen hoeven heeft mag je snel naar de dierenarts:P

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:49

valines schreef:

Zonder hoeven valt er weinig op pad te gaan denk ik. :+ Maar mét hoeven en zonder ijzers kan het wel, mits je voorzichtig bent uiteraard.

valines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:50

haha, ik bedoelde natuurlijk hoef ijzers:P

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:58

Ik ging afgelopen dinsdag even een stukje naar buiten, met een paard dat vierkant op ijzers staat. Nou ik was verbaasd hoe snel er klompen onder die ijzers komen. Er lag echt maar een mini beetje sneeuw. Dus ik dacht nou het kan wel, maar na een stukje door die dunne sneeuw te hebben gelopen had hij al gelijk klompen. Dus het gaat redelijk snel!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:15

Ik weet niet wie jullie hoefsmid is, maar ik heb dus echt voor stiftgaten en zooltjes (rondom) gewoon €50 meer betaald :oo

Is het nog gelukt vandaag, TS?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:28

Stiftgaten zijn voor mij 2,50E per ijzer. Dit omdat hij ze zelf boort.
Mijn vorige hoefsmid had deze kant en klaar van de fabriek en betaalde ik 1E extra.

Kunstofzooltjes kunnen vaak maar 1x gebruikt worden (deze zijn wel goedkoper), de leren die ik heb, zijn normaal gesproken vaker te gebruiken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:32

Ik heb nog de zooltjes van vorig winter liggen en die kunnen prima nog een keer gebruikt worden.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 22:35

vandaag zijn ze wat later buiten gezet en heb ik vaseline op d'r ijzers gesmeerd,en eerder naarbinnen het ging redelijk

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:39

normaal red ik het altijd prima met sneeuwbeslag ... alleen had die van mij 2 week geleden zijn ijzer eronderweg getikt .. dus hebben we m weer opnieuw beslagen maar zonder sneeuwbeslag omdat we dachten dat er geen sneeuw meer zou komen :+ verkeerd gedacht :') .
nu haal ik m morgen van ijzers af ... kan er niet tegen smeren met vaseline ..
na een halfuurtje zitten er al zulke dikke klompen onder die ik er amper onderweg krijg met de hoevenkrabber . we gaan het gewoon proberen zonder ijzers al is het maar een week of 2 :j