Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karuna schreef:Kun je niet beter meer hooi gaan geven? 2 hooinetjes is wel erg weinig. En fleece kan dunner aanvoelen maar hoeft niet dunner te zijn. Kijk hoe ze er bij staat, hoe is haar temperatuur rectaal gemeten? Is dit goed zou ik dit dekentje gebruiken.Anders een iets dikkere opdoen.
Polkiej_x schreef:220 is ineens wel veel( dat heb ik niet eens, heb alleen nog een splinternieuwe amigo liggen van 200 gr.)
ik zit eraan te twijfelen een 100 grams op te geven, maar ze verliest heel haar vacht.
mij lijkt het dat ze dit doet omdat ze het te warm heeft?!
dusja zit echt waar doe ik nu goed aan? ze gooit haar vacht er nu af met die fleece gevoerde deken.
dus een warmere deken gaat ze mss zweten? of gooit ze er echt ALLES af?!
Polkiej_x schreef:mijn paard is net 22 geworden, en heeft altijd netjes in haar vacht gezeten.
tot 2 jaar geleden heeft ze nog NOOIT geen deken opgehad.
en idd er zijn meer paarden etc aan het verharen, maar jij denkt dat het dan wel verstandig is om dikkere deken op te doen? ook al voelt ze bijna net zo warm aan als de andere haflinger zonder deken en met dikke wintervacht!??!!?!
Goed voer krijgt ze zeker, Glucosamine krijgt ze ook.
ze krijgt pavo koek en slobber (na rijden of 2 handjes pavo brok, en slobber in de koudere maanden voor mijn gevoel) en 2 hooinetjes kuil!
Bravura schreef:Polkiej_x schreef:mijn paard is net 22 geworden, en heeft altijd netjes in haar vacht gezeten.
tot 2 jaar geleden heeft ze nog NOOIT geen deken opgehad.
en idd er zijn meer paarden etc aan het verharen, maar jij denkt dat het dan wel verstandig is om dikkere deken op te doen? ook al voelt ze bijna net zo warm aan als de andere haflinger zonder deken en met dikke wintervacht!??!!?!
Goed voer krijgt ze zeker, Glucosamine krijgt ze ook.
ze krijgt pavo koek en slobber (na rijden of 2 handjes pavo brok, en slobber in de koudere maanden voor mijn gevoel) en 2 hooinetjes kuil!
Oudere pony's (en paarden), zeker in die leeftijden, verbranden meer om zich warm te kunnen houden. Een deken zorgt er voor dat ze die energie die ze uit het voer halen voor andere dingen kunnen gebruiken omdat ze niet alles verbranden omdat ze zich zonder dek of een te dunne deken warm moeten proberen te houden.
Heb een voorbeeld gezien. Pony nooit een dek op, niet al te veel voer, pony was altijd aan de dikke kant. Na 2 winters is ze dusdanig mager dat ze niet meer dik te krijgen is, ook niet met dekens en meer voer. Vroegtijdig met een deken beginnen bij een ouder paardje kan veel ellende (en vermagering) voorkomen.
De pony's en paarden die onderaan in mijn profiel staan zijn echt oud geworden en nooit een dag mager geweest, zoals ik vaker wel oude paarden zie die erg mager zijn geworden op oudere leeftijd. Naar mijn inzien hoeft dat echt niet. Hier gaat bij een ouder paardje gewoon tijdig een deken op, en eventueel een dikkere als dat nodig blijkt. Nogmaals, dan verbranden ze niet alles wat ze binnen krijgen om zich alleen nog maar warm te kunnen houden.