wat moet ik doen, toch een andere deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polkiej_x

wat moet ik doen, toch een andere deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 09:47

Hoi hoi,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen..
ik zit erg te twijfelen, mijn 22 jarige haflinger merrie met een beetje wintervacht ( je hand verdwijnt er nog niet in..)
heeft nu een hv polo deken op, beetje fleece gevoerd,zoals veel mensen zeggen 100gr. maar hij is veel dunner als de andere fleecegevoerde dekens.
is hier nu bij ons achter tussen 2 muren -9. en komende dagen wordt het kouder zegt het weerbericht.
mijn paardje staat snachts op stal, maar zit te twijfelen of ik nu een 100 grams amigo deken op moet geven.
ze krijgt per dag alleen 2 kleine hooinetjes met kuilgras op stal, verder buiten etc niks.
en 1 pavo koek voor haar vitamine en mineralen, zit er ook aan te denken beetje slobber bij te voeren...?
ze is paar weken/maand geleden verkouden geweest, dus iets mindere weerstand denk ik.
vooral veel traanoogjes nog.

wat zouden jullie doen?????

Nibbit

Re: wat moet ik doen, toch een andere deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:01

Ik heb mn paard (in buitenbox) wel een extra deken op gedaan :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:02

Als ze ook niet kan eten om zich warm te houden zou ik wel adviseren om een dikkere deken op te doen. Afhankelijk van het feit of ze goed uit de wind kan staan zou ik de dikte bepalen.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:07

op stal staat ze uit de wind, wel open stal zegmaar athans deur staat open....
ze krijgt echt 2 hooinetjes, meer niet denk ook op de wei nu (nog?) niet, dus vandaar de vraag ook..
wilde een 100 grams op doen? zou dat oke zijn?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:11

Ik vind het vrij weinig met deze extreme kou ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:12

Als je met deze deken op, in de oksel op de huid voelt, is ze dan lekker warm? Dit neem ik als richtlijn, vergelijk de temperatuur ook met die van een paard met een enorme wintervacht zonder deken. Als het paard zonder deken lekker warm is, moet die met deken even warm voelen, en dan vind ik het goed.

Als ze niet warm is ze er een 100 of misschien wel 200 grams op moeten.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:14

ik zou behalven een deken extra er op ook zorgen dat ze meer hooi/kuil te eten krijgt!
eten houd het motertje opgang en dan blijven ze ook warm.

je kan wel een deken opdoen maar als ze niets verbranden kmt er geen warmte vrij die een deken vast kan houden.

hier staan ze op stal hebben extra deken op en krijgen nu 4/5 keer kuil/hooi en hebben het niet koud.

mijn oudje (24) krijgt zelf per voerbeurt ook meer dan normaal heeft ie ook echt nodig!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:28

ja maar zijn dit dan ook koud bloedjes?! mijne is wel een haflinger he, volgens mij passen die de temp. aan aan die van buiten? of is dat met deken niet? zal vanmiddag eens voelen bij de oksels, staat nog een haflinger bij ons op de wei zonder deken met flinke wintervacht.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:56

Hier staan ze ook met vacht gewoon onder de Bucas All In One hoor (QH is ook sober ras). Als ze eenmaal een deken op hebben, met vacht, dan worden de grammen gewoon aangepast aan het weer. Dus 10-12 graden ongevoerde regendeken, 6-10 graden 100 grams, 0-6 graden 220 grams en onder de 0 graden (overdag) een dikke deken op van 370 gram. Als de temperaturen echt onder de -10 graden overdag komen (dus geen gevoelstemperaturen) of 's nachts onder de -20 gaat er nog een onderdeken bij op. Gewoon voelen onder de deken hoe ze zijn, lauw naar de koudere kant, dan dikkere deken. Jouw pony is al wat ouder dus die kan die dikkere deken wel gebruiken, zeker omdat zij dan haar voer (brandstof) wel anders kan gebruiken dan alleen om zichzelf warm te houden. :j
Ze krijgen het juist koud met een te dunne deken, ondanks de vacht, die kan met deken nl niet opgezet worden. De overgang van die dunne deken naar 370 gram zal teveel en te warm zijn maar 220 gram zou zat kunnen met deze temperaturen. :j Vandaag is het tussen de -4 en de -8 met een gevoelstemperatuur tussen de -10 en de -15.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:23

Even gecopieerd vanuit het gesloten topic.
karuna schreef:
Kun je niet beter meer hooi gaan geven? 2 hooinetjes is wel erg weinig. En fleece kan dunner aanvoelen maar hoeft niet dunner te zijn. Kijk hoe ze er bij staat, hoe is haar temperatuur rectaal gemeten? Is dit goed zou ik dit dekentje gebruiken.Anders een iets dikkere opdoen.

Met aanvulling hierop. Niet elk paard is hetzelfde. De een redt het zonder de andere heeft een deken nodig. Je kunt als tussenweg deze opdoen en na een uur of 2 gaan voelen hoe ze erbij staat kwa temperatuur, haren enz.

Heb je echt geen mogelijkheid haar meer hooi te geven. Een haflinger zou toch minstens de dubbele hoeveelheid ruwvoer moeten krijgen om zich goed warm te houden.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:02

nee geen mogelijkheid op meer hooi voeren. sta op pensionstaling, het is dat ze binnenstaat, buiten krijgen ze zelfs nu nog geen hooi of kuil bijgevoerd!!!!!

Ze staat nu al een paar dagen dat haar vacht er best wel afkomt?!!
maar ze heeft eigk geen gram deken op, gewoon een regendeken met klein beetje fleece ipv dat glade spul.
niet heel de binnenkant is fleece.

ze voelt net ietsjes kouder in haar oksels en achter de oren als de andere haf op de wei...
maar heb nog voor de zekerheid vandaag geen andere deken opgedaan, omdat haar vacht er af komt?
wat nu? want verder is ze helemaa ietsjes kouder als de haf zonder deken!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:03

Gewoon een 220 grams op. :j
Het beestje is al wat ouder, en de deken die ze nu op heeft is veel te dun. De vacht kan ze niet opzetten en de temperaturen zijn te koud voor zo'n dekentje. Ik had er al lang een dikkere deken opgelegd. Doe waar je goed aan denkt te doen. Als jij vind dat ze kouwelijker is dan die andere haf, wat maakt het dan uit dat je haar een wat dikkere deken op doet? Ik zou me niet teveel storen aan hetgeen anderen zeggen over haflingers of wat voor ras dan ook. Het weer is er nu niet naar om dagen te gaan zitten twijfelen. Straks heb je haar ziek omdat ze zich met dat dunne dekentje niet warm kan houden! Dan is ze beter af zonder deken. Die haf zonder deken kan wel zijn vacht opzetten, dus dat isoleert beter dan een te dunne deken! Maar goed, deken nu met dit weer af doen heeft geen zin, dan worden ze ook ziek. Beter dus wat dikkere deken. :j

Bij ons loopt een 25 jarige New Forest (cushing en lange krullende vacht) nu met 500 gram op!

Wat betreft haar weerstand: al eens een vitaminestoot overwogen? En een handje brok extra met dit weer kan ook geen kwaad hoor. Zelfs de shet krijgt hier nu een kwart kilo brok per voerbeurt, dus een 1/2 kg brok op een dag.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-02-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:07

220 is ineens wel veel( dat heb ik niet eens, heb alleen nog een splinternieuwe amigo liggen van 200 gr.)
ik zit eraan te twijfelen een 100 grams op te geven, maar ze verliest heel haar vacht.
mij lijkt het dat ze dit doet omdat ze het te warm heeft?!
dusja zit echt waar doe ik nu goed aan? ze gooit haar vacht er nu af met die fleece gevoerde deken.
dus een warmere deken gaat ze mss zweten? of gooit ze er echt ALLES af?!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:11

Ongevoerde regendeken is dan misschien een beter plan.
Zie je haar wel is der haren recht over eind zetten, want dat is een teken van kou.
Als ze gewoon warm aanvoelt zou ik er niets opgooien misschien alleen voor de nachten.
100 grams kan net te veel zijn.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:13

nou ga er nu geen ongevoerde deken op gooien, ze heeft nu fleece gevoerde op.
en dan kan ik nu niet een koudere deken opgaan geven met kouder weer?!dan eerdere een warmere.
ze heeft een deken op dus dan zie je dat niet he;) ben er ook niet Dag en nacht bij! met poetsen binnen als de deken eraf is doet ze het niet, maar dan staat ze ook uit de wind!
in haar nek zet ze ze denk ik ook niet omhoog buiten....?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:16

Polkiej_x schreef:
220 is ineens wel veel( dat heb ik niet eens, heb alleen nog een splinternieuwe amigo liggen van 200 gr.)
ik zit eraan te twijfelen een 100 grams op te geven, maar ze verliest heel haar vacht.
mij lijkt het dat ze dit doet omdat ze het te warm heeft?!
dusja zit echt waar doe ik nu goed aan? ze gooit haar vacht er nu af met die fleece gevoerde deken.
dus een warmere deken gaat ze mss zweten? of gooit ze er echt ALLES af?!

Mijn oudere pony's (ook die uit het verleden) waren in januari altijd al in de zomervacht. Die kregen weer een dikkere vacht als het lente werd. :+ Oudere pony's hebben soms nu eenmaal dit soort vreemde haarwisselingen. Daar doe je niks tegen. Kan van het ene jaar ineens zo zijn dat ze 's winters al de zomervacht krijgen. Bij die van mij was dat vanaf een jaar of 20. (ze zijn er 32 mee geworden hoor ;) ), maar wel met een dikke deken en goed voer. :j
Een dikkere deken zorgt niet dat ze extra vacht ineens kwijt raakt. Het is lange tijd zacht weer geweest, de hele natuur was in de war. Zelfs bomen die al in de knop stonden voor dit vriezende weer begon. Honden die als een idioot aan het verharen zijn (die van mij had vorige maand nog minder vacht dan in de zomer).

Als je denkt dat 200 te warm is, doe je gewoon die 100 grams op. Voelt ze daar na een dag buiten te lauw of te koud onder, kun je altijd nog dikker op leggen, of een wollen deken er onder (voert vocht af dus ze blijven er droog onder mochten ze het toch even wat warmer er door krijgen) gedurende deze koude dagen.

De haren in de hals zetten ze wel op, ondanks een deken. :j

Doen waar jij (en je oude pony) je fijn bij voelt. :j
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-02-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:20

Gewoon die 200 grams op doen hoor, het wordt echt koud ;) Zo snel zweten ze er niet onder

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:21

mijn paard is net 22 geworden, en heeft altijd netjes in haar vacht gezeten.
tot 2 jaar geleden heeft ze nog NOOIT geen deken opgehad.
en idd er zijn meer paarden etc aan het verharen, maar jij denkt dat het dan wel verstandig is om dikkere deken op te doen? ook al voelt ze bijna net zo warm aan als de andere haflinger zonder deken en met dikke wintervacht!??!!?!

Goed voer krijgt ze zeker, Glucosamine krijgt ze ook.
ze krijgt pavo koek en slobber (na rijden of 2 handjes pavo brok, en slobber in de koudere maanden voor mijn gevoel) en 2 hooinetjes kuil!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:24

Je moet doen wat jij denkt dat goed is ;-)
(want bijkbaar heb je niet veel aan de reacties die hier gegeven worden)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:27

Polkiej_x schreef:
en idd er zijn meer paarden etc aan het verharen, maar jij denkt dat het dan wel verstandig is om dikkere deken op te doen? ook al voelt ze bijna net zo warm aan als de andere haflinger zonder deken en met dikke wintervacht!??!!?!

ze krijgt pavo koek en slobber (na rijden of 2 handjes pavo brok, en slobber in de koudere maanden voor mijn gevoel) en 2 hooinetjes kuil!

Oudere pony's (en paarden), zeker in die leeftijden, verbranden meer om zich warm te kunnen houden. Een deken zorgt er voor dat ze die energie die ze uit het voer halen voor andere dingen kunnen gebruiken omdat ze niet alles verbranden omdat ze zich zonder dek of een te dunne deken warm moeten proberen te houden.

Heb een voorbeeld gezien. Pony nooit een dek op, niet al te veel voer, pony was altijd aan de dikke kant. Na 2 winters is ze dusdanig mager dat ze niet meer dik te krijgen is, ook niet met dekens en meer voer. Vroegtijdig met een deken beginnen bij een ouder paardje kan veel ellende (en vermagering) voorkomen.

De pony's en paarden die onderaan in mijn profiel staan zijn echt oud geworden en nooit een dag mager geweest, zoals ik vaker wel oude paarden zie die erg mager zijn geworden op oudere leeftijd. Naar mijn inzien hoeft dat echt niet. Hier gaat bij een ouder paardje gewoon tijdig een deken op, en eventueel een dikkere als dat nodig blijkt. Nogmaals, dan verbranden ze niet alles wat ze binnen krijgen om zich alleen nog maar warm te kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-02-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:28

naja ik vraag wat het beste is, mijn vraag is voor een 100 grams, en worden reacties gegeven voor 220 grams... maar wil gewoon even weten wat jullie zouden doen, twijfel echt enorm!
oh de deken 100 en 200 gr. die ik heb zijn wel nieuw, sommige zeggen dat ze dan nog net iets warmer aan voelen dan dat ze wat ouder zijn?!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:32

Bravura schreef:
Polkiej_x schreef:

Oudere pony's (en paarden), zeker in die leeftijden, verbranden meer om zich warm te kunnen houden. Een deken zorgt er voor dat ze die energie die ze uit het voer halen voor andere dingen kunnen gebruiken omdat ze niet alles verbranden omdat ze zich zonder dek of een te dunne deken warm moeten proberen te houden.

Heb een voorbeeld gezien. Pony nooit een dek op, niet al te veel voer, pony was altijd aan de dikke kant. Na 2 winters is ze dusdanig mager dat ze niet meer dik te krijgen is, ook niet met dekens en meer voer. Vroegtijdig met een deken beginnen bij een ouder paardje kan veel ellende (en vermagering) voorkomen.

De pony's en paarden die onderaan in mijn profiel staan zijn echt oud geworden en nooit een dag mager geweest, zoals ik vaker wel oude paarden zie die erg mager zijn geworden op oudere leeftijd. Naar mijn inzien hoeft dat echt niet. Hier gaat bij een ouder paardje gewoon tijdig een deken op, en eventueel een dikkere als dat nodig blijkt. Nogmaals, dan verbranden ze niet alles wat ze binnen krijgen om zich alleen nog maar warm te kunnen houden.

Oke, zal even foto plaatsen van mijn haf zonder deken, vorige week vrijdag.
[ITP] Mijn mooie haflinger @ fotoshoot
hier even hele topic!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:34

:D Stukje Hollands Welvaren! :j Denk dat die wel heel wat te verbranden heeft. Toch zou ik een iets dikkere deken op doen omdat een te dunne voorkomt dat ze de haren kunnen opzetten. Ik zou gewoon eerst die 100 grams proberen. Dikker kun je altijd gaan. :j

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:37

hahah, tja heel ouderwets type... echt stevig van voor gebouwd, maar als je ook reactie's leest.
paard was eerst heeel veel dikker, als je nu met je hand over haar heen wrijft dan voel je haar ribben zonder te duwen. en ze is heel veel afgevallen al afgelopen maanden. krijgt verder al paar maanden helemaal niks, eigenlijk alleen glucosamine met appelmoes via 'n spuitje.

idd het proberen kan altijd, maar wat zegt dan dat nu nog steeds mestboy haren er elke dag af komt?
en moet ik dan niet kijken na hoe warm ze het verder heeft?!
het is natuurlijk snachts kouder, en overdag warmer met n zonnetje! ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:47

Tuurlijk kijken of ze het te warm heeft of niet. Maar zoals je zelf al aangaf twijfel je over de deken met dunne fleece die ze nu op heeft omdat ze iets kouder aan voelt. Dan kun je toch gewoon 100 gram proberen? Die haal je snel genoeg weer af als je merkt dat ze het te warm heeft er onder. En...je legt ook snel genoeg een dikkere op.
Ik zou me niet te druk maken over dat verharen. Dat hebben oudjes wel vaker. :j