paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 08:56

Tja ik zit dus in dubio ,mijn fries en a welsh hebben nooit dekens op maar nu ze zo'n vorst opgeven zit ik er toch aan te denken wat op te doen.

IK heb voor ieder wel een deken geloof 200 grams , wat is verstandig ??

S,nachts wordt de stal trouwens verwarmd maar overdag staan ze op het land en met deze gevoelstemperatuur weet ik het dus even niet meer...

_merel_

Re: paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:57

Kijk of ze het koud hebben... Als het goed is zijn ze wel tegen dit weer opgewassen!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 08:59

Ja dat dacht ik eigenlijk ook, maar ja menselijke gevoelens he , ik heb het koud dus zullen zij het ook wel hebben ;-)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:01

nee hoor bij mij krijgen ze geen dekens op. Indien ik zou merken dat zij het koud hebben is dat vroeg genoeg maar zelfs vorig jaar was dit niet nodig geweest.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:04

Hier ook geen dekens en ze staan nog steeds buiten. Ben ook niet van plan dekens op te gaan doen. Ze hebben zelf de deken al aangemaakt :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:06

Mijn paard staat ook buiten (overdag) gedeeltelijk geschoren, maar geen deken op. Een paard kan tig keer beter tegen de kou (ik wou dat ik zo'n jas had :-))

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:06

Nee,niet doen! Zeker als ze nooit dekens op hebben zijn ze prima bestand tegen droge kou,geen betere isolatie dan
hun eigen vacht!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:19

Ik zou niet zomaar aan dekens beginnen nu het gaat vriezen. Het is nu droog vriezend weer. Dit is vele malen beter dan guur regenachtig weer want dan waait de wind de regen soms de vacht in. Zorg ervoor dat je paard voldoende ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Daardoor kunnen ze zichzelf beter warm houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:25

Alleen als ze het koud hebben zou je een dekentje op kunnen doen, anders zou ik het zeker niet doen want ze hebben ook een vacht opgebouwd. Ik verwacht dat je paarden het niet koud zullen hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:28

Waarom zou je dat doen, ze kunnen beter tegen kou dan tegen de regen van afgelopen weken.
Hou ze gewoon in de gaten maar ik denk niet dat er een deken op hoeft.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 09:48

Dank voor jullie antwoorden ! ik heb ook niet het idee dat ze het koud hebben dacht meer aan de nacht om ze een dekentje op te doen , maar ik doe het niet hoor ze hebben inderdaad zelf al een mooie deken op.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:52

Zolang ze genoeg ruwvoer tot hun beschikking hebben zou het niet nodig moeten zijn...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:53

Als ze echt staan te rillen straks kun je er beter een waterdichte 0 grams opgooien ipv een 200. Blijven de haren luchtig en houdt de ergste koude al weg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:34

Ik heb wel dekens liggen voor het geval dat, maar tot dusver is het niet nodig geweest. Gewoon naar je paarden kijken. Als ze droog en uit de wind kunnen staan, en daarnaast voldoende ruwvoer hebben, is het meestal niet nodig hoor :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:38

Neehoor, ik denk dat de paardjes het weer wel prima zullen vinden.
Gewoon voldoende ruwvoer aanbieden, dat is alles wat ze in principe nodig hebben. -5 is voor paarden een heel aangename temperatuur, ze redden zich wel. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:40

Ik doe het nu ook niet.
Heb 2 jaar geleden noodgedwongen een winter met dekens moeten werken omdat één van de paarden ziek was.
Maar als ik zie hoe hij toen van slag geweest is en hoe lang zijn vacht nodig had om weer op schema te lopen wil ik hem dat niet nog een keer aan doen.
Ze redden zich prima en zijn voorzien van de beste winterdeken die er is, hij eigen vacht.
Paarden hebben een hele andere comforttemperatuur als wij dus als je ze niet flauw houd kunnen ze heel wat hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:46

Vorst (met evt sneeuw) en droog weer is (voor een gezond paard) ideaal weer.
Beter dan al die dagen met regen en wind.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:48

Ik zou ze geen deken op doen, paarden kunnen prima tegen kou. Belangrijk is dat ze voldoende beschikking tot ruwvoer hebben en kunnen bewegen, dan redden ze zich wel.

S_en_Z schreef:
Als ze echt staan te rillen straks kun je er beter een waterdichte 0 grams opgooien ipv een 200. Blijven de haren luchtig en houdt de ergste koude al weg.

Echt waar? Ik heb juist begrepen dat een deken, ook een 0 grams de haren plat drukt en de natuurlijke isolatie 'verstoord'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:49

Hier is gisteravond een deken opgegaan, die wordt morgen vervangen voor een dikkere. Ondanks de dikke wintervacht gaat hij om. Onze tinker heeft onbeperkt hooi en gras maar met erge kou levert hij toch flink gewicht in. En het voorkomt dat zijn spieren te stijf worden. Hij staat wel continue buiten.

Annieentoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:39

Ja volgens mij is het ook niet altijd goed om te doen..
Het wordt nog wel kouder deze week..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:19

karuna schreef:
Hier is gisteravond een deken opgegaan, die wordt morgen vervangen voor een dikkere. Ondanks de dikke wintervacht gaat hij om. Onze tinker heeft onbeperkt hooi en gras maar met erge kou levert hij toch flink gewicht in. En het voorkomt dat zijn spieren te stijf worden. Hij staat wel continue buiten.

Karuna wij hebben ook bij een paardje een dikkere deken omgedaan want zij levert anders ook te veel in. Het hangt dus per paard af wat je doet, want die andere merens hebben we gewoon onder het normale deken laten staan en wordt in de gaten gehouden. INderdaad scheelt het afvallen als ze altijd buiten staan en je doet er iets dikkere deken op + het rijdt gemakkelijker omdat ze minder stijf worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:34

Hij heeft nu een 100 grams deken op dat wordt morgen 220 gram. Meer wordt ook niet tenzij het -20 wordt of zo. Het gaat al jaren goed op die manier. Onder zijn deken staan de haren gewoon overeind ook. Alleen het is hier het verschil tussen een paard op gewicht of aan het eind van de winter een veel te dun paard. Hij krijg gewoonweg niet genoeg bijgegeten met wat hij mag hebben aan soort hooi. Hij kauwt dan rustig 20 tot 25 kilo hooi weg maar dat is niet genoeg bij erg koud weer. Hij heeft geen hekel aan de deken, steekt zelf zijn hoofd door het gat als ik hem voor houd. Twijfel ik zelf nog ivm de temperatuur dan is de kans groot dat een deken opdoen ook niet lukt omdat meneer niet meewerkt.

Bij regen kijk ik aan wat ik doe, bij langdurige regenval bij een graad of 5 gaat er een ongevoerde deken op.

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:50

Een hoeveel grams deken zouden jullie opdoen bij een fries/fjord die een paar uur naar buiten gaat in de wind staat en allen op stal eten krijgt. Hij heeft wel een dikke vacht maar hij was al puur zijn haren aan het loslaten en aangezien hij het land 's middags even opgaat waar geen beschutting is vraag ik advies voor hoeveel gram. zal 100 gr genoeg zijn? in zijn stal is het warm genoeg dus daar hoeft hij geen deken op.

alvast bedankt

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:54

Mijn shetlander heeft net zijn 0 grams dekentje opgekregen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:55

Mijn paarden staan buiten en krijgen geen deken op, niet zo lang het niet nodig is.