Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:40

Zoals de titel al zegt, hoe bouwen jullie de laagjes dekens op tegen de kou?
Ik wil mijn paard er een deken bij opdoen met het oog op de komende vorst.
Maar nu past de onderdeken eigenlijk net niet onder de staldeken en wil ik hem erover heen doen. Maar dan heb ik een 360 grams staldeken met daaroverheen een 200 grams stal/onderdeken. Mijn gevoel zegt dat je eerst met de dunste moet beginnen en dan opbouwen qua dikte.

Hoe doen jullie dit?

Caira

Re: Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:44

Dan heb je in totaal 560 gram op je paard liggen, dat lijkt me absurd veel! Ik zou eerder kiezen voor goede ruwvoer voorziening, dan extra dekens opgooien.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:45

als het een echte onderdeken is dan hoort bij idd onder de staldeken. mochten het gewoon 2 staldekens zijn dan maakt de volgorde niet zoveel uit.

Ik doe zelf wel altijd de dunste onderop.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:46

Caira schreef:
Dan heb je in totaal 560 gram op je paard liggen, dat lijkt me absurd veel! Ik zou eerder kiezen voor goede ruwvoer voorziening, dan extra dekens opgooien.

Waarom is dat absurd veel? Had ie vorig jaar ook... Alleen heb ik die staldeken en onderdeken niet meer....
Mijn andere paard staat onder 650 gram. 100 + 200 + 350, maar die is geschoren.
Mijn paarden staan trouwens in buitenboxen en lopen overdag ook buiten.
Oh, en ze krijgen genoeg ruwvoer, meerdere keren per dag.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:47

Mijn paarden staan altijd buiten, maar meer dan 300 gooi ik echt niet op hoor.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:49

Caira schreef:
Mijn paarden staan altijd buiten, maar meer dan 300 gooi ik echt niet op hoor.

Maar jij hebt ws geen paard wat superkort in het haar zit en volop in training en sport is.
Trouwens, ik vraag niet hoe jouw paarden erbij staan, maar hoe anderen hun dekens qua dikte opbouwen in de winter.
Laatst bijgewerkt door nadita op 28-01-12 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:49

jups, jawel hoor, niet als in starten, maar wel als in training.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:50

ieder zijn keuze toch maar absurd veel is het naar mijn mening ook niet. :n Zeker niet als je ze kort in het haar wilt houden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:54

IK vind het ook wel meevallen. Als je je paard een beetje kort in de vacht wilt houden dan zul je er toch wat aan moeten doen. Ik heb mijn oudje van 20 ook onder 500 gram staan, die is wel geschoren, al 2x. Ik had haar na de eerste keer scheren onder 300 gram maar toen kon ik na een paar weken weer scheren zo snel groeide het haar weer aan en nu blijft ze kort in het haar. Als ze komende week gewoon warm voelt onder deze deken dan doe ik er niks bij en als ze wel kouder voelt dan doe ik er een dekentje onder.

Een onderdeken over een andere deken weet ik niet of dat wil. Er zitten vaak geen singels aan en ze zijn snel vies. Je kan het proberen maar of het ideaal is vraag ik me af.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:57

Ik heb altijd een staldeken/onderdeken + waterdichte 0 grams er over, dan zit wel de dunste bovenop maar dat is omdat die natuurlijk het water buiten houdt, verder doe ik de dunste onderop.
inmiddels heb ik een waterdichte 200grams op liggen, als het rond de -15 wordt gaat er een 200grams onderdeken (met been- en buiksingels) onder, maar 400 gram is toch écht de max bij mij.

AV die kort in het haar zit (beest snapt geloof ik niet hoe hij een wintervacht aan moet maken, heeft tot eind oktober zonder deken overdag buiten gestaan), volop in training, binnenbox naast de deur, overdag meerdere keren een paar uur naar buiten.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:04

Ts vraagt toch niet of de hoeveelheid teveel is? Waarom hier dan een discussie over voeren? Mijn merrie heeft nu bijvoorbeeld een regendekentje met fleece voering opliggen, krijgt met deze temperaturen een onderdeken van 200gram erbij, totaal dus ongeveer 300gram, hetzelfde paard heet ook al eens bijna 700gram opgehad met winterse temperatuur. Had het toen absoluut niet te warm, zelfde paard maar werd intensief bereden en dus toen kort in de vacht gehouden ( bijna hetzelfde als zomervacht )

Als antwoord op vraag van ts. Ik keek nooit zo naar dikte van deken maar meer wat over elkaar heen past. Een waterdichte deken bijvoorbeeld bovenop omdat deze veel minder ademen. Nadeel van onderdekens is dat deze vaak minder slijtvast zijn als een staldeken vandaar dat ik die ook eronder leg. Mijn paarden zitten net tussen twee maten in dus dekens die bovenop moeten koop ik dan net iets groter, waardoor deze wel goed zitten als ik ze alleen opleg op het strakste maar dat ik ze ook nog ruimer kan opleggen wil ik ze over een deken heen leggen. Denk dat dikte ook niks uitmaakt, kijk maar naar de rambo regendeken ( eigenlijk een van die duurdere merken ) heeft 1 regendeken waar je verschillende onderdekens onder kunt doen van 100 gram t/m 400gram en daarover komt dan de regendeken die dus het dunste is. Als je geen sloop paard hebt en niet uitmaakt dat de onderdeken sneller vies zal worden/vocht aantrekt en je staldeken goed ventileert en niet waterdicht is lijkt het mij inziens niet veel uit te maken

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 15:09

@ Aisie: de deken die dan bovenop zou komen is ook een staldeken met singels en bilkoorden.... Vies worden is geen probleem. Mss moet ik toch wat anders bedenken....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:11

nadita schreef:
@ Aisie: de deken die dan bovenop zou komen is ook een staldeken met singels en bilkoorden.... Vies worden is geen probleem. Mss moet ik toch wat anders bedenken....

dan maakt het toch niets uit.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 15:12

@ Twinducklin: mijn paard zit ookbijna zo kort in het haar als in de zomer. En ik wil hem glad en warm houden volgende week.
De deken die eigenlijk onder zijn huidige staldeken zou moeten is ook een staldeken. En mijn paard is geen sloper. Beide dekens zijn ademend, maar mijn gevoel zegt met de dunste te beginnen ;)
Maar eigenlijk moet het niets uitmaken. Zit ws tussen mijn oren :D

Edit: als hij naar buiten gaat, krijgt ie er een waterdichte ongevoerde regendeken overheen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:38

oh nee daar kijk ik niet naar ik kijk welke het fijnste ligt die ligt onderop. Ik heb nu een 350 staldeken en dan een lossen wollen deken ertussen en dan een 400 winterdeken er bovenop

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:46

Ik heb al een hele tijd een 200 + zweetdeken op liggen. Ben nu omgeschakeld naar mijn 300+zweetdeken.

Mocht het echt nog veel kouder gaan worden en ze fris aanvoelen gaat de onderlegdeken eronder.. maar dat zal niet snel gebeuren, die van mij staat wel gewoon op stal. (ook dun in het haar.. ongeschoren + aan het verharen)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:13

Ik kijk vooral naar de pasvorm en zijn alle dekens hetzelfde merk de dunste bovenop, het gaat niet zozeer om de hoeveel gram die je erop gooit maar de lucht die ertussen zit, een zwaardere over een lichtere drukt meer lucht weg dan een lichte op een zwaardere. Dus in theorie zou licht op zwaar warmer moeten zijn dan zwaar op licht, maar pasvorm speelt hierbij dus ook wel een rol want een strakkere lichte deken over een ruimere dikke deken drukt natuurlijk ook meer lucht weg er is dan weer kouder dan andersom.

Mijn pony staat 24/7 buiten met 220 op en vandaag een 0 grams van zelfde merk en model eroverheen gegooid, was duidelijk een stuk warmer door het extra luchtlaagje ondanks dat 0 gram misschien niets lijkt. Vorig jaar eerst andersom geprobeerd, dacht ook eerst van dun naar dik opbouwen maar dat bleek toch een stuk kouder. Daarom doe ik liever een ongevoerde of hele lichte deken over een dikkere dan heel veel verschillende dekens want dat gaat toch weer teveel drukken, mijn pony vond 3 dekens ook echt niet fijn dus als het nu nog veel kouder gaan worden gaat er een 100 grams over ipv 0.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:26

Ik heb voor mijn paard een rhino regendeken, een rambo onderdeken van 100 gram en een 200 gram outdoor deken van rhino. <15 graden krijgt ie een regen deken om, 5-10 graden de 100 gram onder de regen deken, 0-5 graden de 200 gram en <0 krijgt hij de onderdeken onder de 200 gram. Ik leg dus ook max. 300 grams op. Hij heeft nu dezelfde vacht als zijn zomervacht, maakt geen haar en blijft dus kort in het haar. Is ook volop in training en staat overdag 8 uur buiten(ook in de winter). Ik begrijp uit jou verhaal dat jou paard (grotendeels) binnen staat? Dan vraag ik me af waarom je zoveel dekens op hebt? ieder zijn keus natuurlijk:) qua laagjes opbouwen zou ik ook met de lichtste beginnen. Ik zou alleen wel pas een extra dekentje opdoen wanneer je paard ook daadwerkelijk kouder aanvoelt. Paarden kunnen zich goed aanpassen qua temperatuur. succes!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:08

Sultan elk paard is anders natuurlijk. De een heeft het sneller warm als de ander. Zoals ik al eerder schreef had ik voorheen om mijn merrie kort in de vacht te houden ook meer gram opliggen, zij had het daaronder echt niet warm en zweette ook absoluut niet. Mijn ruin heeft het echter veel sneller warm, ondanks als ik ze allebei geen deken opdoe hij een veel dikkere vacht aanmaakt. Dus vanuit pc zeggen dat iemand iets fout doet vind ik een beetje apart. Zolang een paard het niet te warm heeft en neem aan dat iedereen dat wel kan bepalen voor hun eigen paard is dat toch prima.

Als een paard staat te zweten vind ik het een ander verhaal, dat mag nooit onder een deken vind ik, zo worden ze juist ziek. Dit advies kreeg ik dit najaar in een ruiterzaak, dekens waren in de aanbieding en ze hadden alleen 400gram, waarbij ik me afvroeg of het niet te warm zou zijn voor mijn ruin omdat hij toen nog 24/7 buiten stond in oktober met alleen s'nachts een regendekentje op en overdag af als het droog was ( in de zon wordt het namelijk best warm dan in de wei ondanks rond de 8 tot 10 graden), dit was toen volgens verkoper heel stom van mij want een paard kon het beter te warm hebben, een beetje zweten mocht best volgens hem want zijn paarden hadden al 300 gram opliggen ( en dat met temperatuur snachts rond de 7-8 graden en overdag nog bijna 15 graden, ik heb hem voor gek verklaard :P

TS in jouw geval zou ik gewoon die onderdeken eroverheen doen. Ik denk dat het geen probleem is.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:44

twinducklin, ik zeg absoluut niet dat ze iets fout doet. Ik vroeg me alleen als dat als haar paard binnen staat (wat ik dus niet zeker weet en het daarom heb gevraagd), waarom ze dan een extra deken op zou doen. Ieder paard is inderdaad anders, ik gaf alleen een voorbeeld van hoe ik de dekens doe bij mijn paard.

Ik vraag me af welke verkoper dat adviseerde (hij moest zeker van zijn dekens af;) haha)

Zoals ik al had gezegd blijft het ieder zijn keuze welke deken hij omgooit bij dit weer. Nogmaals succes TS!

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:00

Mijn opbouw.
Regendeken
Regendeken met fleece
200gram staldeken met regendeken zonder fleece
200gram staldeken met regendeken met fleece
300 gram winterdeken
300 gram winterdeken met fleecedeken
300 gram winterdeken met 200 gram staldeken.

Wij hebben nu 200 gram staldeken en 100 gram fleece gevoerde regendeken eroverheen.
Mocht de temp onder de -5 gaan dan komt er een fleecedeken onder.
Als de temperaturen echt noordpool achtig gaan worden :Y) dan krijgen ze een 200 gram staldeken met een 300 gram winterdeken.

Ik probeer steeds ongeveer met 100 gram omhoog te gaan.
Wij komen de winter wel door :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:24

sultan15 schreef:
twinducklin, ik zeg absoluut niet dat ze iets fout doet. Ik vroeg me alleen als dat als haar paard binnen staat (wat ik dus niet zeker weet en het daarom heb gevraagd), waarom ze dan een extra deken op zou doen. Ieder paard is inderdaad anders, ik gaf alleen een voorbeeld van hoe ik de dekens doe bij mijn paard.

Ik vraag me af welke verkoper dat adviseerde (hij moest zeker van zijn dekens af;) haha)

Zoals ik al had gezegd blijft het ieder zijn keuze welke deken hij omgooit bij dit weer. Nogmaals succes TS!

Mijn paard staat overdag ook een aantal uren buiten, al naar gelang het weer. En hij staat in een buitenstal, waar het net zo hard vriest als buiten.
En hij is gewoon in training.
Als je het topic gelezen hebt, had je dat gezien. Het staat nl in de vierde post ;)

Enne, verkoper van dekens? Hoe kom je daarbij?
Laatst bijgewerkt door nadita op 29-01-12 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 10:25

@ IcePrincess: zo had ik het nog nooit bekeken. Dus dan zou een dunnere over een dikkere staldeken nog niet zo gek zijn.... Heb nu wat anders uit mijn dekencollectie gepakt, en hij staat nu onder 200 + 360 gram. Het viel nog mee, dacht dat de bovendeken te krap zou zijn om er wat onder te doen. Heb wel gevoeld of de onderdeken niet strak trekt, maar dat is niet zo. En hij is er ook niet eens echt warm onder, dus TE warm heeft hij het zeker niet.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:31

mijn pony stond eergisteren met een fleecedeken&een 150/200grams waterdichte deken, gisteren&vandaag alleen een 300grams waterdichte deken, morgen gaat ze onder het fleecedekentje en de 300grams dus van dun naar dik opbouwen, zo blijven ze het beste warm :j

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:32

Ik heb mijn pony(die overigens nog superdun en glanzend in zijn vacht zit) tot eergisteren onder een 200gram gehad. Eergisteren daar een 50gram onder gedaan. Als het echt kouder word heb ik nog een 200gram en 300gram onderdeken liggen die ik er dan opbouwend onder kan leggen.

Dit is pas mijn eerste jaar met een eigen pony dus ook met dekens. Laat me ook adviseren door stalgenoten omdat ik er geen verstand van heb. Hoe zit dat eigenlijk met fleecedekens eronder doen? Ik vind dat op de een of andere manier raar. Meer bokkers die dit doen?
Laatst bijgewerkt door _DP_ op 29-01-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt