Scheren, wanneer nu verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Scheren, wanneer nu verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 03:36

Ja ik weet dat er al 1000 topics zijn over het scheren maar ik durf op die topics eigenlijk niet genoeg af te gaan voor mijn situatie.

Ik heb een shetxamha van 2,5 jaar oud met een lekker dikke vacht, hij heeft 2 inloopstallen met een ruime paddock. Toen ik hem net kreeg, 2 jaar geleden, heb ik hem laten scheren omdat hij niet snel genoeg verhaarde voor de hoge temperaturen zo vroeg in het jaar al. Toen heb ik gezegd dat ik nooit meer wilde scheren, vond het maar een beetje sneu dat hij zijn jas kwijt was.

Maar vorig jaar had hij aardig wat jeuk en schuurde stukjes haar weg, daarbij blijft er enorm veel vuil in zijn lange vacht hangen wat er niet uit te krijgen is.
Dit jaar heeft hij weer jeuk, maar het lijkt erger dan vorig jaar. Hij heeft ondertussen al weer een stuk of 6 kaalgeschuurde plekjes, sommige met kleine wondjes. Tijdens het poetsen gaat hij helemaal uit zijn pan, want dan komen alle plekjes eens goed aan de beurt. Daarbij zit ik dus weer met al het vuil wat me ook niet goed lijkt voor zijn huid.

Is het nou verstandig om hem te scheren? Of denk ik dat het erger is dan het is en is het eigenlijk best een normaal iets voor een shet met zo een dikke vacht om wat jeuk te hebben?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 03:47

Niet scheren, krijgt die van de zomer een hele grouwe lelijke vacht! Goed kijken of hij geen schimmel/luis heeft.
Verder gewoon goed poetsen.
Als die straks niet door zijn haar komt gewoon even een week een scheut lijnzaad olie door zijn voer en hij is er zo door :j

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:43

waar heeft hij jeuk van?
van het los zittent haar?
dan zou je een furminator kunnen gebruiken
daar haal je elke keer een hele boel haar er mee uit
zou nu ook niet snel kiezen voor scheren

Ryjajejo

Re: Scheren, wanneer nu verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:19

Ik zou wel scheren, is hij en zijn jeuk kwijt en je kunt hem goed schoon houden.
Wat het grouwe vachtje betreft, wij scheren onze iedere winter en die heeft na de rui van een scheerbeurt gewoon een mooi glanzend vachtje. Bij onze is het gewoon de dikke vacht waar hij jeuk van krijgt, te warm en doordat je niet tot de huid kan poetsen krijgt hij jeuk.
Scheer hem met de haren mee dan blijft het een dikke cm, maar wel goed schoon te houden en hij heeft geen jeuk meer. Als onze plekjes heeft van het schuren smeer ik ze in met teatreebalsem, verkoeld verzorgt en ruikt ook nog lekker. Als hij kort is schuurt hij ook niet meer.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:24

Dta echt zo', fabeltje dat ze een lelijke zomervacht krijgen.Je scheert nu de wintervacht en die valt er anders uit,dus zomervacht blijft keurig mooi hoor.Ik scheer nu heel veel stehlanders/amha om bovengenoemde redenen en schrik van de huid die je soms aantreft,zo aangetast door het broeien/schimmel/rainrot/mijt/schuren,Zeker nu de temperaturen zo hoog zijn voor de tijd van het jaar hebben ze veel last van die dikke vacht

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:11

Ik zou wel scheren, en liever nu meteen (nu is het nog niet zo koud), maar ook de wondjes laten testen door je DA. Wellicht is er een schimmel of iets dergelijks, en dan ben je er niet met het scheren alleen.

Voor volgend jaar misschien meteen aan de (dikkere) dekens? Dan kun je de vacht misschien een beetje in toom houden, en zonder scheren de winter door.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:12

catalyst1 schreef:
Dta echt zo', fabeltje dat ze een lelijke zomervacht krijgen.Je scheert nu de wintervacht en die valt er anders uit,dus zomervacht blijft keurig mooi hoor.Ik scheer nu heel veel stehlanders/amha om bovengenoemde redenen en schrik van de huid die je soms aantreft,zo aangetast door het broeien/schimmel/rainrot/mijt/schuren,Zeker nu de temperaturen zo hoog zijn voor de tijd van het jaar hebben ze veel last van die dikke vacht

Hier ga ik helemaal in mee. Je kunt prima scheren nog.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:23

Heel erg bedankt voor de reacties :)

Kan iemand me misschien iemand aanraden die ervaren is met het scheren en goed advies kan geven voor dekens ed? Ik ben namelijk helemaal niet bekend met welke deken wanneer ed dus wil hier graag wat goed advies over krijgen voor hij het dadelijk koud heeft, of te warm :o . Ik woon in noord brabant omgeving eindhoven.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:27

mijn pony had dat ook ik dacht dat ze schimmel of zo had , want ze had allemaal kleine wondjes dus ik dat beestje geschoren. en plekjes waren zo weg. nu heb ik haar heel vroeg geschoren en een 200 gram deken op gedaan zodat ze niet z'n lange vacht kreeg. ik weet niet hoe het verder gaat maar tot nu toe heeft ze nog geen plekjes. ik zou hem dus wel scheren en even schijt hebben aan die lelijke zomer vacht

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:35

WhySoWhite schreef:
Niet scheren, krijgt die van de zomer een hele grouwe lelijke vacht! Goed kijken of hij geen schimmel/luis heeft.
Als die straks niet door zijn haar komt gewoon even een week een scheut lijnzaad olie door zijn voer en hij is er zo door :j

Bij ons op stal worden er ook een aantal geschoren en die hebben zomers altijd een mooie vacht hoor! :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:36

marjolein_el schreef:
WhySoWhite schreef:

Bij ons op stal worden er ook een aantal geschoren en die hebben zomers altijd een mooie vacht hoor! :j

maar als je nu scheert scheer je de toppen van de zomer vacht eraf ik weet niet wanneer er bij jullie scheren, maar in januari scheren krijgen ze vaak geen mooiere zomervacht van

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:43

Gewoon scheren :j Ik heb die van mij van de week nog gedaan. Ik had luizen geconstateerd dus heb gewoon alles eraf geschoren.
Dat van een lelijke zomervacht is kolder. Die krijgt dadelijk weer en prachtige zomervacht hoor :j
Zorg dat je wat dekens hebt liggen zodat je laagjes kan maken. Je ziet snel genoeg wanneer hij het te kou heeft.
Ik heb die van mij nu onder een dikke deken met hals staan. Als ze het te koud gaat krijgen gooi ik er wel weer een fleece onder. Heb ook nog een gevoerde regendeken liggen die kan er als het echt moet ook nog overheen. :+
Maar moet zeggen dat ze wel s'nachts op stal staat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:58

Nonsens vwb lelijke zomervacht. Wij scheren de shets altijd in het vroege voorjaar omdat het de laatste jaren steeds al zo vroeg erg warm is, ze zweten zich dan de rambam en krijgen overal jeuk. Je wilt niet weten hoe blij ze zijn als ze van die dikke jeukende vacht af zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:07

Bedenk goed: als je nu nog gaat scheren, scheer je ook al een deel van de zomervacht. Dat haar zit nu alweer onder de wintervacht.

Na het scheren wel dekens opleggen. Vergelijk het met je eigen jas: als je die nu uitdoet en je komt in je t-shirt te staan, dan krijg jij het ook koud. Als je je pony scheert, is het alsof je hem die warme winterjas uittrekt.

Waarschijnlijk vind je pony het fijner als je hem regelmatig eens stevig roskamt, om hem zo te helpen met het verharen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 01:31

Bedankt voor de vele reacties en tips, ben me nu even aan het inlezen over de dekens enzo want die hebben we natuurlijk eerst nodig dan.

Hij is verder niet aan het verharen, alleen van zijn benen komt wat af. Vorig jaar heb ik een furminator aangeschaft en dit hielp echt super tegen die dikke jas, hij is toen ook goed uit zijn vacht gekomen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:55

Je kunt gewoon scheren, na een weekje zijn ze vaak al bijgekleurd, echt, je scheert de zomervacht er niet uit...
Dat zou wat zijn hahahaha

AliceMellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:10

sliertje schreef:
Je kunt gewoon scheren, na een weekje zijn ze vaak al bijgekleurd, echt, je scheert de zomervacht er niet uit...
Dat zou wat zijn hahahaha

Hier sluit ik me inderdaad bij aan.
Ik scheer die van mij ook wel eens in de zomer en dr vacht wordt dr echt niet lelijk of grauw van hoor!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:09

Waarom scheren sommigen in de winter de hals van hun
mini? Heb dit eerder gevraagd maar kreeg geen andwoord daar. En vatten de dan
geen kou?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:23

dan verminder je het zweten ,maar scheer je niet zoveel weg dat ze een(extra) deken nodig hebben.

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:27

ik zou ook scheren, ik scheer zelfs de wedstrijd paarden ( internationaal springen) het hele jaar door dus ook als het 30 graden buiten is, en ze hebben er nog geen 1 dag slecht eruit gezien!

dus gewoon op je gevoel afgaan!

suc6

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:18

@catalyst1 het ziet er allemaal wel kaal uit als ik in het mini topic soms kijk en zelf veulens de hals scheren s'winters ik snap dat niet zo

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:05

veulens de hals scheren zou ik ook niet snel doen,tenzij ze in de zomer nog dik in de vacht zitten en dus teveel zweten.Soms laat dat veulenhaar slecht los,maar veulens in de winter scheren...
Ik weet dat het heel soms gedaan wordt voor verkoop foto's,zodat het hoofdje beter uit komt, maar ben daar geen voorstander van.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:09

Nee idd is nergens voor nodig

stefleder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:08

nooit een paard scheren, hij reguleert met zijn vacht de lichaamtemperatuur tussen 37,4 en 38 graden C

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 03:40

stefleder schreef:
nooit een paard scheren, hij reguleert met zijn vacht de lichaamtemperatuur tussen 37,4 en 38 graden C

Geld dit ook voor warme temperaturen in de winter?
Jammer genoeg nu niet van toepassing maar toch :')