Zeiknat na het rijden, welke deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

Zeiknat na het rijden, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:00

Mijn paard is na een intensieve les gigantisch bezweet. Hij staat momenteel gewoon met een staldeken met hals op stal.
Maar na het rijden is natuurlijk de onderkant van die deken nat door het zweet.

Wat voor deken kan ik het beste opdoen na het rijden zodat zijn staldeken niet nat aan de onderkant blijft.

Kan ik een deken onder zijn staldeken doen dat het de nacht eronder blijft zitten? Het moet ook niet irriteren en hij moet de volgende dag ook niet nat zijn van het zweet van warmte van de deken.

Wat doen jullie na het rijden als je paard helemaal bezweet is?
(de staldeuren worden niet altijd netjes dicht gedaan waardoor het ook best tocht, hij staat als eerste in de rij van de stallen (dus op de tocht als de deur open blijft staan of op een kier)

_suus19_

Re: Zeiknat na het rijden, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:07

Zweetdeken opdoen zodat hij kan opdrogen en als hij helemaal droog is pas de staldeken omdoen.
Lijkt mij niet verstandig om je paard de hele nacht onder een natte deken te laten staan.
Als je geen tijd hebt om te wachten tot hij opgedroogd is, kan je 'm ook met een handdoek droogwrijven, duurt ook wel even, maar allicht minder lang. Zo deed ik het meestal.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:11

Lang uitstappen (liefst zonder zadel) en een zweetdeken. Ben zelf ook op zoek naar een echt goede zweetdeken die snel zweet op neemt. Pas als het paard droog is de winterdeken opleggen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:19

wollen deken op totdat je paard droog is, dan pas staldeken opdoen.

door tussendoor vaker te gaan stappen kan je het zweten ook wat beperken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:48

Dekens vertragen het opdrogen.
Uurtje buitenzetten en hij is in notime droogewaait.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:05

VSW -> SV

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:10

zweetdeken erop en nog wat stappen aan de hand. Hier gaat er nog staldeken nog buitendeken erop vooraleer paardlief zo goed als volledig droog is.
Maar daarom wordt mijn paard eind november ook altijd geschoren. Want meer dan een uur wachten na het uitstappen moeten wachten is me net iets teveel...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:08

Wollen dekens drijven vocht goed af. Paard droogt onder de wol en het zweet komt bovenop de wollen deken te liggen. Zodra de wollen deken aan de buitenkant vochtig is, een nieuwe droge zuiver wollen deken opleggen. Voor de nacht zou je bij een bijna droog paard alsnog een droge wollen deken onder de staldeken kunnen leggen. Die buitenkant wordt dan wel weer nat maar op het paard blijft de deken droog. Móet je wel dus meerdere zuiver scheerwollen dekens hebben. :+ Tip: 2 persoons dekens, omaatjes hebben dat soort wollen dekens van vroeger nog wel liggen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-01-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:09

Zweetdeken en stappen aan de hand.

En anders scheren op zn hals zodat hij daar de warmte kwijt kan.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:18

Ik stap altijd een kwartier met zweetdeken, dan wrijf ik hem met een handdoek droog onder het solarium. Als het muntje op is (20 minuten), is hij droog. Is bij mijn paard het enige dat helpt, anders kan ik echt twee uur wachten.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:27

Poiuytrewq schreef:

als je paard normaal een deken opheeft kan je hem niet zomaar buitenzetten....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:55

Eerst goed uitstappen en dan met een goed ademende zweetdeken weg zetten, en die omwisselen voor de staldeken als hij droog is...

ukkielinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:53

Het ligt eraan hoe warm het buiten is, hoe warm de stal is en hoe erg het paard zweet.

Er gaat of een fleecedeken op, of 2 fleecedekens of een wollen deken.
Dit alles wel met een goede stevige elastische singel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:57

Wat heeft 2 fleecedekens nou voor zin?!? Helemaal niet!

Goed uitstappen, zweetdeken erop en wachten tot ie droog is. Dan pas staldeken erop.

Ik zou ook zeggen, als ie niet geschoren is (anders had je deze dekens allemaal niet nodig) lekker geen deken op en uit laten waaien. Ik vind dekens echt overbodig en het bewijs wordt door zó vele geleverd ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:36

Lekker lang zonder zadel met zweetdeken uitstappen. Desnoods ga je er gewoon opzitten :) Je paard zelf hoef niet helemaal droog te zijn om op stal gezet te worden. Als de boven kant bijv. droog is maar tussen de benen nog vochtig kan je al makkelijk je staldeken erop leggen. Het gaat erom dat de ondervacht droog is (of is die geschoren?)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:16

Mizsz_Kitty schreef:
Poiuytrewq schreef:

Dan zou ze hem beter kunnen gaan scheren imo

Wat heeft het met deze 'warmte' nou voor zin om én een dikke vacht én een winterdeken op te hebben
Ik begrijp dat echt niet hoor... Het moet nog koud worden, daarom zou ik voor scheren kiezen als je nu intensief gaat rijden, en persé een deken erop moet.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-01-12 02:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:17

geen deken

Bravura schreef:
Wollen dekens drijven vocht goed af. Paard droogt onder de wol en het zweet komt bovenop de wollen deken te liggen. Zodra de wollen deken aan de buitenkant vochtig is, een nieuwe droge zuiver wollen deken opleggen. Voor de nacht zou je bij een bijna droog paard alsnog een droge wollen deken onder de staldeken kunnen leggen. Die buitenkant wordt dan wel weer nat maar op het paard blijft de deken droog. Móet je wel dus meerdere zuiver scheerwollen dekens hebben. :+ Tip: 2 persoons dekens, omaatjes hebben dat soort wollen dekens van vroeger nog wel liggen.

Je omschrijft hier inderdaad precies wat de deken doet én precies ook hoe een vacht werkt. Vacht brengt 't vocht zelf aan de buitenkant van de vacht, de buitenkant daar komt het zweet dus op te liggen en de onderkant is dus gewoon droog. De haren zijn aan de bovenkant nat maar die drogen dus, paard krijgt het niet koud doordat de huid niet nat is. Daardoor kun je 'm gewoon zonder deken laten staan :) (zweet/wollen)deken en vacht werken gewoon 't zelfde.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 06-01-12 02:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:19

Maartje1990 schreef:
geen deken
Nadenken ;)
Mizsz_Kitty schreef:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:20

heb 't even onderbouwt :) Ik zeg toch trouwens niks over buiten zetten? Trouwens, kan volgens mij prima, zo koud is het deze winter namelijk niet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:23

Ik dacht al :D.. Daarom noemde ik ook al het laten uitwaaien, dekens zijn echt ondingen en die vertragen het opdrogen alleen maar. En daarnaast hoeft een paard niet eens droog te zijn als hij dekenloos blijft en kun je t paard prima buiten in de groep terug zetten (of op stal whatever) als zijn vacht nog nat is

"Het is idd nog warm, maar deken of zonder deken kun je beter in de zomer bedenken. Het temperatuurverschil is er nog altijd.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:45

Ik heb ook een exemplaar staan wat ernstig nazweet na het rijden. Hierdoor is het bij mijn paard niet mogelijk hem ongeschoren te houden met de huidige belasting die ik nu van hem vraag.

Ik ben razend enthousaist over de bucas power coolers (heb die met hals). Kosten wat, maar werkt veel beter bij mijn paard dan wol en fleece. Omdat de mijne zo'n nazweter is duurt het uren voor dat ie droog is. Met de powercooler hoogstends een half uurtje. Ideaal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:46

Als er een binnenbak beschikbaar is na het rijden zadel eraf en lekker laten rollen. Als paard droog is even zand eraf borstelen en staldeken op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:46

Heel ouderwets maar werkt nog steeds: na het uitstappen met een zweetdeken op de zadelplek als die nog nat is met stro wrijven en met het stro nog op de rug de deken op gooien. Als de boeg nog nat is kun je daar ook stro tussen proppen. Dan neemt het stro veel van het zweet op en het schuift er in de loop van de nacht vanzelf onderuit.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:48

Sorry als het een stomme vraag is maar als je de zweetdeken op doet is die heel snel al helemaal zeiknat, is dat juist niet koud voor het paard zo een natte deken op zijn rug? of kan de deken er na 10 minutjes ook weer af?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 05:03

vevina schreef:
Sorry als het een stomme vraag is maar als je de zweetdeken op doet is die heel snel al helemaal zeiknat, is dat juist niet koud voor het paard zo een natte deken op zijn rug? of kan de deken er na 10 minutjes ook weer af?

Daarom dus alleen een wollen deken. Zie Bravura's post hierboven.