Bixie met een nat moddermonster met ijsbeervacht? Hoe???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Bixie met een nat moddermonster met ijsbeervacht? Hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:21

Ons dochtertje wil 28 december graag een bixie-wedstrijdje doen met haar pony.
Nu hebben wij er ons al jaren mee verzoend dat haar pony een smeerkees eerste klas is (uiteraard zal het jullie niet verbazen dat het dier in kwestie een schimmel is ;) ) en dat hij, aangezien hij 24/7 buiten staat...voor de wedstrijd niet gewassen gaat worden (behalve manen/staart). De jury zal er maar een beetje doorheen moeten kijken ;).
Nu zullen wij, met opgeheven hoofd, met onze "niet zo witte" heer ten strijde trekken. Maar wat als het weer tegen die tijd hetzelfde is als nu?
Een gele pony kun je nog wel 'palomino' noemen :') , maar een nat moddermonster is een ander verhaal (al kun je waarschijnlijk nog een heel eind komen door te zeggen dat hij "bont" is :P)!

Zou ik de pony (mocht het een regenweek worden) een paar dagen/nachten een regendeken om kunnen doen? Ik heb begrepen dat ongevoerd dan juist voor een koude pony kan zorgen omdat de wintervacht plat gaat liggen? Te warm wil ik hem ook niet maken (hij heeft een type wintervacht waar een ijsbeer jaloers op is!)

Oh bokkers, reik mij de helpende hand.....Wat is wijsheid?? :)

testebeest

Re: Bixie met een nat moddermonster met ijsbeervacht? Hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:28

heb je niet een schuilhok die je kan afsluiten is de pony in elk geval droog en ietwat poets baar.(of tijdelijk voor 1 nacht bij een stal 1 nacht een stalletje huren deed ik bij die 2 van mij altijd)
Een 0 grams regendeken op zo'n dikke vacht zou ik persoonlijk niet zo snel doen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:33

Is het niet toevallig zo'n bixiewedstrijd waar je als ruiter en paard verkleed mag? Dan gooi je gewoon een roze fleecedekentje als 'prinsessenkleed' erop met rijden. :+

Anders zo goed mogelijk proberen te poetsen, en ponylief netjes vlechten zodat hij dr toch nog een beetje toonbaar uitziet.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:36

tja eens een viespeuk altijd een viespeuk hahahaha
Een regendeken opdoen als redmiddel om hem schoon te houden lijkt me link want dan wil je hem naar een week weer af doen ?
Volgens mij krijgt Prins Charming het dan een beetje koud aan zijn adelijke niet zo witte billen :D
Ik denk dat de jury er de lol wel van kan inzien toch .. weten we niet allemaal wel hoe het werkt met die ontplofte vierkante viespeuken }>
En anders zit er maar 1 ding op .......Op naar de dichtsbijzijnde kapsalon en vragen of ze even je `pony` willen wassen en fohnen _/-\o_
En het ponybeest dan maar een nachtje in de bijkeuken laten slapen :j , vind je dochter vast ook gezellig en dan kan prins Charming `s ochtends als een zonnetje mee naar de Bixie wedstrijd <3
Suc6 !!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:46

Ach dat zal toch wel meevallen met die ukkies, qua jury.
Gewoon zo schoon mogelijk maken, wij maken bij mijn dochter haar C-pony altijd een mooi matje in de manen met leuke strikjes erin (overigens gewoon te koop bij de ruitersportzaak).
Zorg dat je dochter uitstraalt dat ze er plezier in heeft (ik zei tegen mijn dochter altijd, blij lachen, vooral als je groet) en ook tijdens de proef.
Dan krijg je vaak ook hogere punten.
Overigens heeft onze pony ook altijd een wintervacht, al is ze dan bruin en niet zo'n mega-varken.
Bij mijn dochter heeft er al een aantal keren ondergestaan, leuke combinatie, of ook wel eens leuk gevlochten (dat was dan dat matje).
Bij bixie zijn ze nog niet zo streng..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:51

Ik wil hem liever niet op stal zetten. 1 van de redenen dat wij zo vreselijk blij zijn dat we (in de polder) een stal hebben kunnen vinden waar de mannen 24/7 buiten kunnen staan, is omdat P.C. het op stal zo vreselijk warm heeft (hij was dan continu klam/nat van het zweet dus moesten wij hem gedeeltelijk scheren)

Roze fleecedeken heeft het stel (uiteraard met kroontjes en diamantjes :') ), maar ze mogen niet verkleed helaas (anders had Cayleigh gegarandeerd P.C. als tandloos (hoe tem je een draak) willen verkleden...dus misschien is het maar goed ook dat het geen verkleedpartij is!)

@tanjatroetel - hahahaha....in de bijkeuken is nog tot daaraantoe maar ik zie Cayleigh hem al de trap opduwen omdat hij bij haar in bed moet slapen :') :')

edit: typo
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 08-12-11 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:52

Ik gooi er een paar dagen van te voren een regendekentje op, bij heel guur weer een licht gevoerde.

Staartjes was ik wel, die van mijn lichte pony's gaan dan in de vlecht na het wassen en een staatzak er omheen (en dat gaat er pas weer vanaf tijdens het opzadelen, niet voor vertrek op de trailer al, anders kan je opnieuw beginnen ;) ).
Tijdens het staart wassen spoel ik de meeste bagger wel een keer van de benen af, was ze verder niet.

En de dag zelf hoop ik dat ze redelijk zijn, is het echt te erg gaat nog een keer de slang langs de benen en meteen een handdoek er achter aan (worden dan echt niet kouder dan dat ze echt in de drek staan).

Zitten er dan nog vlekken op vind ik het wel prima. Voor de bixie word er wel gevlochten op verschillende manieren. Zelf vlecht ik niet bij het mennen.
De jury ziet ook aan zijn vacht wel dat het een buiten pony is en dat je die midden in de winter niet helemaal wil wassen. Als te zien is dat er zorg aan besteed is is het prima.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:53

Dakotah schreef:
Ach dat zal toch wel meevallen met die ukkies, qua jury.
Gewoon zo schoon mogelijk maken, wij maken bij mijn dochter haar C-pony altijd een mooi matje in de manen met leuke strikjes erin (overigens gewoon te koop bij de ruitersportzaak).
Zorg dat je dochter uitstraalt dat ze er plezier in heeft (ik zei tegen mijn dochter altijd, blij lachen, vooral als je groet) en ook tijdens de proef.
Dan krijg je vaak ook hogere punten.
Overigens heeft onze pony ook altijd een wintervacht, al is ze dan bruin en niet zo'n mega-varken.
Bij mijn dochter heeft er al een aantal keren ondergestaan, leuke combinatie, of ook wel eens leuk gevlochten (dat was dan dat matje).
Bij bixie zijn ze nog niet zo streng..

Ik dacht al helemaal in jouw lijnen want ik was al van plan een matje te maken (alles om de aandacht van de rest af te leiden) en zwart/witte strikjes liggen ook al klaar!
Dat vieze vind ik ook niet zo erg, het ging me er meer om als hij kleddernat is, maar misschien dan 's ochtends maar met een stapel oude handdoeken in de weer????

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:56

ongevoerde regendeken kan geen kwaad hoor, die krijgen mijn teddyberen ook op bij nat weer ;)
een goede regendeken is zo licht dat hij het opzetten van de vacht niet hindert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:02

Gewoon zo goed mogelijk poetsen, beetje talk poeder erop (lijkt 'ie witter van) en gaan.
Je pony heeft een goed leven, daar mag je trots op zijn dus laat het zien. :D
Het gaat om hoe je rijd, niet om dat ene puntje voor de verzoring.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:04

geloof me...hier helpen nog geen 100 flessen talkpoeder :')

Het gaat me ook niet zozeer alleen om het uiterlijk vertoon hoor, meer om het opleggen van een zadel als hij nat en vol modder is....poetsen is dan namelijk geen optie. Ben bijv. ook bang dat dat gaat schuren e.d.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:06

cowboy magic greenspot remover misschien ? :j
gebruikt het in de zomer vaak bij onze bonte. Maar of dit op een dikke wintervacht ook werkt weet ik eerlijk gezegd niet die van ons heeft namelijk een deken op en dat scheelt gigantsch veel.
Verder hebben wij zo'n poetsblok. Flink daarmee poetsen scheelt ook al heel erg veel.

wat betreft nat en modder: Misschien met een oude handdoek flink droogwrijven? Een fohn gebruiken :+ heb dat serieus ooit een meisje zien doen. :=
Laatst bijgewerkt door Anouk_17 op 08-12-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:09

*proest*

Tja wat kan ik zeggen... Ik ken het wel hoor, ik borstel gewoon het ergste eraf voor ik ga rijden, thats it. Ze hebben er nog nooit schuurplekken aan overgehouden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:12

ik ga op zolder maar eens achter de luiken duiken en wat oude handdoeken opsnorren (een stuk of 40 :') :') ).....een fohn is voor amateurs...P.C. heeft meer een windturbine nodig :P

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:13

Ik denk dat één nachtje op stal niet zoveel kwaad kan qua warm hebben, het is nu toch onder de 5 graden 's nachts en die temp. is voor paarden ideaal. Zou hem dus lekker een nachtje op stal zetten zodat hij de volgende dag iig poetsbaar is!

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:14

nathalie2302 schreef:
ik ga op zolder maar eens achter de luiken duiken en wat oude handdoeken opsnorren (een stuk of 40 :') :') ).....een fohn is voor amateurs...P.C. heeft meer een windturbine nodig :P

_O- achja, het is en blijft natuurlijk een shetlander met een giga dikke vacht. En dan ook nog een schimmeltje. Jury moet daar maar doorheen kijken. Verder het droog/modder vrij maken zou ik inderdaad met oude handdoeken doen. Heb even gespiekt in je profiel. Wel een ontzettend leuke pony zeg die PC! heerlijk stel samen met je dochter. *D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:24

Niet te moeilijk doen. De combinatie buitenpony-bixie wedstrijd is zonder veel moeite nog heel goed te handelen: manen indien mogelijk netjes ingevlochten (zo mogelijk wel op het laatste moment) en als pony een zeiknat ponybeest is, de plek waar het zadeltje en de singel komen drogen en vervolgens borstelen. Dochterlief zal er niet langer dan 20 minuutjes op zitten schat ik (losrijden en proefje zelf) dus daar krijgt ponybeest niets van. De jury is waarschijnlijk ernstig vertederd bij het zien van zo'n smeerkees, zeker als je dochter er met duidelijk plezier op zit. Verder is de tijd tussen het laatste rolmoment en het proefje waarschijnlijk zo lang dat het vuil op ponybeest wel gedroogd is en alsnog weggeborsteld kan worden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:28

Maflinger_S schreef:
Niet te moeilijk doen. De combinatie buitenpony-bixie wedstrijd is zonder veel moeite nog heel goed te handelen: manen indien mogelijk netjes ingevlochten (zo mogelijk wel op het laatste moment) en als pony een zeiknat ponybeest is, de plek waar het zadeltje en de singel komen drogen en vervolgens borstelen. Dochterlief zal er niet langer dan 20 minuutjes op zitten schat ik (losrijden en proefje zelf) dus daar krijgt ponybeest niets van. De jury is waarschijnlijk ernstig vertederd bij het zien van zo'n smeerkees, zeker als je dochter er met duidelijk plezier op zit. Verder is de tijd tussen het laatste rolmoment en het proefje waarschijnlijk zo lang dat het vuil op ponybeest wel gedroogd is en alsnog weggeborsteld kan worden.

Nou...zo'n schop onder m'n derriere had ik even nodig _/-\o_ _/-\o_ . Ik vrees dat ik al in een ernstig stadium van "paarden-vertrutting" was aanbeland dus ik ben dankbaar voor deze 'reality-check' :) :) :D.....een oprecht gemeend DANK JE dus!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:29

Dit vraagt eigenlijk wel om een foto van dat kleine monster in volledige 'moddermodus'. :') Ben nu toch wel nieuwsgierig geworden. :o

Tja; en als ik jou was toch maar een dagje vantevoren beginnen met flink poetsen en dan een regendeken om? Het lastige is dat je niet weet wat het weer gaat doen...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:32

En als ie echt nat is, maakt even een sproeier er op zetten natuurlijk ook weinig uit he! Zo lang je niet met shampoo en intensief borstelen in de weer gaat, kun je er dan best even wat water overheen gooien, dat glijdt zo weer van die dikke wintervacht af. Maar dan is iig wel de ergste modder er uit. En dan lekker droogwrijven met een oude handdoek inderdaad. Werkte met mijn moddermonster meestal wel prima.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:36

Ik heb altijd van die super handoeken van de Action. Die nemen veel meer vocht op als normale handdoeken.

Komt helemaal goed met PC en Cayleigh :D heerlijk setje is het :D
Moet er ook maar zelf een gaan fokken om Bixie mee te rijden op Keet :D
Laatst bijgewerkt door Keet op 08-12-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:37

Pony inschrijven als 'Vlekkie'? :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:43

Evelli schreef:
Moet er ook maar zelf een gaan fokken op Bixie mee te rijden :D

Een kind of een pony :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:44

Sofy schreef:
Evelli schreef:
Moet er ook maar zelf een gaan fokken op Bixie mee te rijden :D

Een kind of een pony :P

Een kind natuurlijk :D een pony heb ik al :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:49

Evelli schreef:
Ik heb altijd van die super handoeken van de Action. Die nemen veel meer vocht op als normale handdoeken.

Komt helemaal goed met PC en Cayleigh :D heerlijk setje is het :D
Moet er ook maar zelf een gaan fokken om Bixie mee te rijden op Keet :D

Als je Keet nog even deze kant opgooit voor de 28e kan Cayleigh nog met d'r meedoen...heeft ze in ieder geval een schone pony onder d'r bevallige kleine billen :)

*schrijft super handdoeken op lijstje*