Wanneer is de bak gevaarlijk nat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Wanneer is de bak gevaarlijk nat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:49

Ik weet niet of het hier goed staat, maar wanneer wordt het te link om in een natte bak te rijden? ik ben zelf er voorzichtig terwijl andere rustig galloperen in een natte bak.,ik heb zelf ook al een wat ouder paard,19 jaar. Hij staat op ijzers.
Alvast bedankt!

Margot1001

Re: Wanneer is de bak gevaarlijk nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:52

Als de bak glad word dan moet je wel oppassen. Maar ik rij ook op een 19 jarig paard en die heeft nooit ergens last van omdat hij vrij sterk is maar het jonge paard vind het dan wel moeilijker in zo'n bak. het is ook maar net hoe ver je weg zakt in het zand.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:53

Idd, en als je bak nat is of glad is ook een verschil, hier kan de bak nog een zwembad worden, hij word niet glad :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:57

Een natte bak is in principe niet erg. Alleen je moet oppassen als na de vost de toplaag begint te dooien, en nat is door bijv. een bui, en er onderin nog vorst zit, dus modder op bevroren grond, das wel glad.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 18:06

Dankjewel allemaal voor het reageren!

roedie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:09

Inderdaad is een natte bak niet erg, een paard kan gewoon door de plassen heen lopen, maar je moet wel even de bodem in de gaten houden.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:20

Onze bak is nooit glad, ook al staat het paard kniehoog in het water, dus dat scheelt heel veel... Ik denk dat je het zelf even moet proberen (of je snel glijdt etc)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:25

Onze bak is nu ook heel erg modderig/nat .
Het zijn geen grote plassen die erin liggen dus geen zwembad effect , maar een heleboel kleine plasjes en modder waar je op sommige plekken tot de enkels in zakt en waardoor je ook makkelijk kunt struikelen heb ik het idee.
Ik rij nu dus ook tijdelijk even niet , vind het gewoon niet veilig .
Maar gelukkig word bij ons thuis heel binnekort drainage geplaatst _/-\o_

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:47

Ik ga nooit sneller dan arbeidsdraf door modderige plekken.
Galop doe ik alleen als de bak volledig droog is, de merrie waarop ik rij wil er dan namelijk ook helemaal voor gaan (denkt dat ze een racepaard is XD)
Hier kan het ook een behoorlijke modderpoel worden, al is het aan de c kant een stuk droger.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:00

Ik had gisteren alleen gestapt.... Was het maar weer lente/zomer

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:19

Hier is de bak ook erg snel nat.
Hij wordt niet glad, maar heb al heel snel een drijfzand effect. Je zakt er de eerste stap al tot over je enkels in weg.
Vind het niet te doen momenteel. Ik rijd daarom deze week dus ook niet :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 20:15

Ik heb een ouder paard dus ik moet sowieso wel 2x per week rijden omdat ie anders stijf word := Met dit weer is het dus echt balen :\

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:19

Ik zit op het moment ook met een modderpoel in plaats van een bak. Het gevaarlijke is dat het paard op sommige plekken tot over de kogel wegzakt, op sommige plaatsen niet wegzak enz. Doordat er op grote delen ook gewoon echt een plas water staat, is het ook niet te zien waar ze wel of niet wegzakken en daardoor verradelijk. Ik rij er wel in, maar heel voorzichtig en galop alleen op de hoefslag (die is wel in orde). Ik baal er ook ontzettend van, want als er straks vorst overheen komt kan ik er helemaal niks meer in (en ik zet ze ook niet los in zo'n bak als ie opvriest). Hoop dat de winter verder uitblijft!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:50

ik vind het altijd zo bizar dat schijnbaar bakken "glad" worden bij nattigheid.
wat voor ondergrond zit er bij de meesten in dat dit gebeurt?
ikzelf heb een gewone buitenbak met rivierzand erin, maar zelfs in de meest extreme weersomstandigheden heb ik deze nog nooit glad gehad ( ja.. met sneeuw of ijs :+ )
er staat weleens wat water her en der in kleine plasjes,maar glad? never :n

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:51

Ik heb van de week niet gereden. Bak was doorweekt, waren geen kleine plasjes meer, en het zand was modder geworden.
Ik gleed zelf al weg met mest ruimen, en voelde het paard onder mij af en toe ook een hoef wegglibberen..
Heb toen ook enkel gestapt :j

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:00

Ik heb een bak aan laten leggen op kleigrond..
En het rijden ligt voor hier al 1,5weken stil.
Ik glij door de klei er zelf in uit, laat staan de paarden tijdens arbeid of spelen.
Heb ze nu ook sinds 1,5week van de weide gehaald. Veel te bang dat ze dat stuklopen met de kleigrond.

Ze staan nu nog overdag in de bak voor een paar uurtjes, maar zodra het vriest of sneeuwt, moeten ze voor hun eigen veiligjeid in hun grote stallen blijven, en misschien even benen strekken op de tegelpad achter het huis..

Ben druk aan het sparen, om volgend jaar bak volledig opnieuw te laten aanleggen.
Gaan drainage aanleggen, en goede (2 verschillende lagen) zand etc. zodat het klei niet gemengd kan worden, en het mogelijk is om eigenlijk altijd te kunnen rijden, behalve bij sneeuw/gladheid etc.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:03

wij hadden ook klei/leemlaag erin. dat was spekglad al bij de eerste druppels regen.

nu laten omzetten en heb vanavond gewoon gereden stap drafje en klein galop met paard op ijzers. totaal niet glad.
ik kijk gewoon aan had paarden gister losgegooit en zag ze niet glijden dus had er vertrouwen in dat een drafje wel zou gaan lukken

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:04

Das naar, pas op voor blubberige bakken.. Je kunt je ijzers verliezen, en je pony kan blessures oplopen.. Misschien is het handig om te kijken of er in de buurt iemand/een club is met een gedraineerde bak (Achterberg bak). Deze zijn als het klopt regenproof..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:31

Dat is voor ieder paard verschillend, wanneer een bak te glad is. Het ene paard heeft betere balans als het andere. Maar je kunt het voelen. Een paard moet door het lijf kunnen lopen en daarvoor moet het ontspannen zijn. Anders kun je er niet mee werken. Maar ga na bij jezelf: als jij denkt dat je elk moment kunt uitglijden, of op het moment dat je een glijer maakt, dan ga je jezelf schrap zetten. En dat doet een paard ook. Hij gaat zich schrap zetten, vast zetten, hij laat niet meer los in zijn beweging want hij wordt voorzichtig.
Dit is iets waar je als ruiter niets mee kan. Het is nutteloos dan te rijden. Je krijgt je paard namelijk toch niet voor elkaar op zo'n moment en het is ook niet eerlijk om dat van hem te vragen. Dus niet rijden in een bak waar je paard zich niet prettig in voelt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:26

RT-D >> SV

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:57

zand is niet glad, ook niet als er plassen op liggen..

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:59

Onze bak is nu nat, waardoor je echt ver in de modder weg zakt. Glad is het niet, maar erg prettig voor de pony ook niet. Die staat dus stil tot de bak wat droger is. Maar als ik de weersvoorspellingen zie....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:02

ik baal ook van het weer, maar ga gewoon rijden hoor, desnoods alleen maar stappen....

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:04

ik baal wel, vooral vandaag...
Gezien de bak op kleigrond ligt ( en dus door de regen nu helaas vermengt wordt), is het voor de paarden een opgave om erin te kunnen..
Ze zakken er diep in weg, en heb momenteel geen idee hoe ik dit nu kan gaan verhelpen.

De bedoeling is om het binnen 2 jaar opnieuw aan te laten leggen, goed gedraineerd etc.
Maar ja, even voor sparen ;) .

Dus wie heeft een tip voor me?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:57

kleingrond laten afgraven is zowiezo dan stap 1
anders heeft het helemaal geen nut en zal je bak nat blijven, hoeveel drainage buizen je er ook ingooit.
wijzelf zitten echt op een horrorstuk land, al het water blijft wekenlang staan en de weilanden zijn 1 grote kliederzooi nu.
toendertijd onze bak wel deels laten uitgraven en rivierzand erin gedaan, en voila.. bak is in elk jaargetijde te rijden, zelfs vandaag zou ik gewoon volledig kunnen trainen inclusief springen etc :j
en dat ZONDER drainagebuizen ;)