Ik heb een haflinger en ik gebruik geen dekens omdat mijn haffie prima zonder kan.
Nu begin ik natuurlijk wel te merken dat ze goed begint te zweten bij training... Echt moeilijk heeft ze het niet met haar vacht want ze heeft geen mega dikke vacht zoals vele haffies wel hebben..
Maar nu is mijn twijfel wel of geen zweetdeken gebruiken na het rijden (natuurlijk stap ik goed uit)? Mijn gevoel zeg niet doen... Maar aan de andere kant denk ik in het wild sloven ze zich ook niet zo uit zoals de mensen hun trainen..
Ik heb wel een stukje gelezen op de site van paard natuurlijk... Maarja ik weet niet hoe hun de paarden trainen die van mij moet aardig lopen
Ik ben dus benieuwd naar meningen en ervaringen van bokkers...
vandaag was eigelijk de eerste keer dat ik haar een zweetdeken oplegde... Maar had er gemengde gevoelens bij vandaar even dit topic..
Dat gebeurt vaker...Je paard koelt toch al langzaam af (als je gewoon netjes uitstapt enzo) omdat de dikke vacht niet in één keer al die warmte kwijt is. Door daar een extra deken op te leggen kan het paard eigenlijk de warmte niet meer kwijt. Bij paarden die gewend zijn met deken te staat is de deken een soort vervanging van de vacht. Dus dan is bezweet paard met zweetdeken zegmaar vergelijkbaar met bezweet paard met wintervacht qua warmte en afkoelen.
want vorige winter deed ik er ook niet aan, maar mijn twijfel sloeg toch even aan omdat ik puur op mn gevoel af ging (mede door paardnatuurlijk) en het had gekunt dat ik er naast zat... Heb nog geen goede argumente gehoord voor mijn pony om er toch maar een zweetdeken op te doen...