Paard in kwestie is een zeer brave grote haflinger. Kijkt nergens van op, loopt in 2span en is daar de koele kikker van het span. Wapperende zeilen, landbouwverkeer, nergens kijkt hij van op, en hij sleept het andere paard, wat wat rillerig kan zijn, er zo doorheen.
Maar, paard lange vacht, niet droog te krijgen, en het haar zit klem in het tuig. Daarnaast krijg je een soort rollade effect als ie in het tuig staat
.Dus ik vorige week erheen. Paard heeft voor zover we weten geen ervaring met scheren. Aangezien we een jachtmodel doen had ik alleen mijn grote machine bij me, die best veel herrie maakt.
Paard vast gezet, ik zet mijn machine aan, en paard compleet over de zeik...
Dit hadden we dus echt niet verwacht. Ik kon niet eens bij hem in de buurt komen!
Met een praam op heb ik een klein stukje van zijn hals kunnen doen, maar hij was écht bang, begon gericht te slaan, etc.
Op dat moment had ik zoiets: Als we nu met alle geweld doorgaan, scheer je hem nooit meer

Dus met eigenaar overlegt, en die zou met de DA overleggen voor verdoving.
Ze heeft Vetranquil granulaat gehad, en op de gebruiksaanwijzing staat 1 schep pet 200 kg.
Dus gister om 6 uur 2.5 schep gegeven. Om 7 uur paard gepakt, hij leek aardig suf, tot ik de machine aanzette. Compleet kansloos!. Dus nog maar een schep erbij, weer 3 kwartier/uurtje wachten...
In plaats van de grote machine had ik eerst mijn tondeuze gepakt (Moser Askar) omdat die heel stil is, maar ook nu brak hij direct door de verdoving heen en kon ik niet bij hem in de buurt komen. Ik ben met een draaiende machine met mijn rug naar hem toe gaan staan tot hij rustig werd, en achteruit naar hem toegelopen. Toen kon ik naast hem staan.. Mijn hand met machine uitgestoken zodat hij kon kijken/snuffelen, maar nee, hij komt niet in de buurt en staat te snurken of zijn leven er vanaf hangt.
Probleem is nu dat het paard aan 1 kant 2 of 3 geschoren strepen heeft, wat er dus niet uit ziet...
Eigenaar neemt vandaag contact met de DA voor advies. Ik zit te denken om hem door de DA in te laten spuiten, maar breekt hij daar ook niet uit?
Mijn eigen paarden zijn súper makkelijk met scheren, en ik heb tot nu toe eigenlijk nog nooit met verdoving geschoren. Ik heb hier dus helemaal geen ervaring mee...
Iemand enige tips/ervaringen?

)
Nu brak hij eruit zodra hij de machine hoorde (paard stond met hangend hoofd en oortjes opzij)